Mediaplayer voor 4K content

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:18
Ik zoek een?
Hardware mediaspeler die 4K MKV's, vanaf een nas volume (smb of nfs), kan afspelen.

Wat is je budget?
Mijn budget is max €500.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik had hiervoor een satellietontvanger die mijn media netjes afspeelde op 4K en een simpele filemenu bediening had. Ik ben echter over gegaan op KPN tv+ met een android kastje, wat theoretisch de films ook moet kunnen afspelen. De films worden ook opgestart maar stotteren als een gek. Ik ben er niet achter gekomen of dit komt door de rekenkracht van het kastje of doordat ze een 100mbit aansluiting forceren (Hardware is 1gbit, maar ze hebben het teruggeschroefd naar 100mbit)
Verder heb ik een LG OLED tv (ook met 100mbit aansluiting en ook stotterend beeld), een Denon x2400h receiver en een synology nas waar de content op staat.

Streamen van netflix/amazon prime/disney+ en dergelijke is niet nodig.

Het liefst wil ik een simpele filestructuur gebruiken en geen plex. Plex heb ik een paar keer gebruikt en ik heb er een haat-liefde verhouding mee. Ja het kan een hoop, maar ik vraag op de een of andere manier altijd meer dan het host systeem aan kan.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik had 2 kandidaten op het oog; de Nvidia shield tv pro 2019 en de Apple tv 4k (3e generatie). Deze werden gezien als DE mediaspelers van de afgelopen tijd, maar ik lees veel verhalen over updates die mogelijkheden verwijderden en audio sporen die niet doorgestuurd worden. Ook lijken mij deze 2 meer gericht op het doorgeven van streamingsdiensten en als je iets lokaals wil moet dat via plex oid.

Verder dacht ik nog aan een HTPC, maar dat wordt al snel te duur, waarschijnlijk overkill en na een recent driver conflict tussen windows 11 - een JBL headphone - DTS headphone:x v2 en een game, wil ik voor dit soort dingen weg bij windows.

Nog even gedacht aan een Raspberry 5 met kodi, maar volgens mij staat dat nog in de kinderschoenen.

Als laatste kwam ik in mijn zoektocht het merk Zidoo tegen. Ik kan daar echter niet de verschillende types direct vergelijken of zien welke ouder/nieuwer zijn. Je zou verwachten dat een hoger type nummer beter zou zijn, maar ik loop lang genoeg in mee om te weten dat dat niet meer zo is.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuskermalt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-09 13:14
uitvoering: ASUS Prime N100I-D D4

Zo'n moederbord met libreelec en die speelt alles af wat je maar wil HDR 4k blijft nog steeds een ding in KODI maar als je dat niet kijkt is dit een perfecte mobo voor wat je wilt. En ben je met behuizing, geheugen, hd en alles voor minder dan 500 euro wel klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-09 21:58
Nvidia Shield Pro 2019. Eventueel met Kodi of Plex. Die kan in principe alle formaten aan, met uitzonering van AV1, HLG en VP9 HDR (YouTube). Apple TV kan inderdaad ook, maar die kan geen TrueHD aan voor zover ik weet. Zidoo is ook nog een alternatief, maar heb ik geen ervaring mee.

Als je NAS Het aankan zou ik je persoonlijk wel aanraden om Plex, Emby of Jellyfin te gebruiken. Misschien is de kerstvakantie een mooie tijd om dat eens grondig uit te zoeken ;).

@Tuskermalt Volgens mij speelt dat geen Dolby Vision af.

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:18
alex3305 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:49:
Nvidia Shield Pro 2019. Eventueel met Kodi of Plex. Die kan in principe alle formaten aan, met uitzonering van AV1, HLG en VP9 HDR (YouTube). Apple TV kan inderdaad ook, maar die kan geen TrueHD aan voor zover ik weet. Zidoo is ook nog een alternatief, maar heb ik geen ervaring mee.
Dit zijn de dingen waar ik ook steeds tegen aan loop, ze doen een hoop goed maar net niet alles en dat is wat ik wel graag zou willen.
Als je NAS Het aankan zou ik je persoonlijk wel aanraden om Plex, Emby of Jellyfin te gebruiken. Misschien is de kerstvakantie een mooie tijd om dat eens grondig uit te zoeken ;).
Ik heb wel plex op de nas staan, maar gebruik het voornamelijk voor muziek onderweg. De cpu (AMD v1500B) in de nas is niet geschikt voor transcoding van videobestanden.

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
alex3305 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:49:
[...] Apple TV kan inderdaad ook, maar die kan geen TrueHD aan voor zover ik weet. Zidoo is ook nog een alternatief, maar heb ik geen ervaring mee.
[...]
Wel TrueHD (althans, decode en dan PCM tot 7.1 output wat op dezelfde kwaliteit neerkomt) alleen geen TrueHD Atmos (lossless Atmos). De Apple TV kan of (e-)AC3 incl. JOC (Atmos) of PCM output. Verder zijn sommige profiles van DV nog wel eens betwijfelbaar. Echter in de praktijk mis je eigenlijk alleen lossless Atmos. Mijns inziens is het verder de fijnste mediaspeler die op dit moment op de markt is icm Infuse als app om je content af te spelen.

Alternatief is de Nvidia Shield Pro, deze kan wel lossless Atmos maar met bovengenoemde limitaties. Verder is het ook een ietwat minder gelikte ervaring, hoewel dat natuurlijk persoonlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riesg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06-2024
jbbrans schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:22:

Ik heb wel plex op de nas staan, maar gebruik het voornamelijk voor muziek onderweg. De cpu (AMD v1500B) in de nas is niet geschikt voor transcoding van videobestanden.
Ik gebruik nu de Dune Neo 4K maar dat loopt icm met mijn nieuwe versterker niet echt super dus ben ik ook aan het kijken naar een mediaspeler en inderdaad ook een Nvidia Shield TV Pro. Zelf heb ik al een wat oudere NAS die geen Plex server kan draaien. Maar de Plex server hoeft niet te draaien op de NAS, die kan blijkbaar ook draaien op de Shield zelf. Je hebt dan de client en de server op hetzelfde apparaat en de NAS hoeft niet als server te dienen.

Video's op YT genoeg die dit perfect uitleggen. Scheelt ook weer een peperdure NAS erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

riesg schreef op zondag 24 december 2023 @ 02:44:
[...]

Ik gebruik nu de Dune Neo 4K maar dat loopt icm met mijn nieuwe versterker niet echt super dus ben ik ook aan het kijken naar een mediaspeler en inderdaad ook een Nvidia Shield TV Pro. Zelf heb ik al een wat oudere NAS die geen Plex server kan draaien. Maar de Plex server hoeft niet te draaien op de NAS, die kan blijkbaar ook draaien op de Shield zelf. Je hebt dan de client en de server op hetzelfde apparaat en de NAS hoeft niet als server te dienen.

Video's op YT genoeg die dit perfect uitleggen. Scheelt ook weer een peperdure NAS erbij.
Sterker nog, de nVidia Shield TV Pro (2019) heeft dan ook nog eens als enige kleine mediaspeler support voor hardware transcoding, mocht dat ook nodig zijn. En naar het schijnt (maar ik geen ervaring mee heb, want geen 4K TV) een goede 4K upscaling techniek.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 24-12-2023 03:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:52

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik zou ook voor de laatste versie van de Shield gaan. Android, dus vrijwel elke app die je erop wil draaien. Grote voordeel ten opzichte van Apple TV en bijv Amazon Fire, is dat je voor het afspelen van de filmbestanden Kodi kunt gebruiken met daarop alle addons die je wil. Onder Apple en Amazon is dat heel beperkt en kan je alleen via omwegen en gedoe Kodi instellen zoals je wilt.

Met Kodi addons bedoel ik overigens niet de illegale vervangers van de streamingdiensten, maar gewoon uberhaupt alles wat je in Kodi kunt installeren zoals skins, mediascrapers, enz.

Je kunt Kodi zo simpel en zo uitgebreid gebruiken als je wilt.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jorgen schreef op zondag 24 december 2023 @ 03:38:
Ik zou ook voor de laatste versie van de Shield gaan. Android, dus vrijwel elke app die je erop wil draaien. Grote voordeel ten opzichte van Apple TV en bijv Amazon Fire, is dat je voor het afspelen van de filmbestanden Kodi kunt gebruiken met daarop alle addons die je wil. Onder Apple en Amazon is dat heel beperkt en kan je alleen via omwegen en gedoe Kodi instellen zoals je wilt.

Met Kodi addons bedoel ik overigens niet de illegale vervangers van de streamingdiensten, maar gewoon uberhaupt alles wat je in Kodi kunt installeren zoals skins, mediascrapers, enz.

Je kunt Kodi zo simpel en zo uitgebreid gebruiken als je wilt.
Ik draai Kodi in combinatie met de fork van de officiële Plex plugin (omdat die nauwelijks meer onderhouden wordt), daarmee speelt de Shield echt álles native af wanneer ik er iets tegenaan gooi vanuit Plex, werkt ideaal, al is het wel wat meer werk bij het opzetten, uiteindelijk pluk je wel de vruchten ervan.

Link naar topic over de plugin: https://forums.plex.tv/t/plexmod-for-kodi-18-19-20-21/481208

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 24-12-2023 03:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:30
Ik draai Apple TV 4K met infuse er op.
Heb het idee dat alles afgespeeld wordt.
Heeft support verschillende file systemen.
Pagina: 1