Klein budget voor een nieuwe PC.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:00

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Topicstarter
Nu ik alweer een (kort) tijdje een vaste werkplek heb zat ik de hopen op een redelijke eindejaarbonus maar die hebben ze hier onlangs veranderd en voor mij valt dat wat somberder uit dan bij de oudere werknemers.

Maar ja, de situatie is dat ik een oudere dual AMD opteron64 (geen standaard ATX kast/bord) heb welke door de jaren heen al wat nukken heeft gehad met oa de fans en laatst de waterkoeling. Allemaal wel weer gefixed totdat de HDD er mee stopte. Vanaf dat moment werk ik op een HP Elitepad 1000 wat geen super ding is maar voor het normale werk en zelfs de films prima fungeert.
Ondertussen wel een verse SSD en een legale Win10 gekocht voor de PC maar door gebrek aan zin en tijd nog niet aan toegekomen om dat ding weer volledig in de lucht te brengen als ook ik dan weer ga wachten wat er dan weer kapot gaat aan dat ding, het model is denk ik al ruim 15 jaar oud.

Dus tijd voor wat nieuws maar gezien het budget tot +/- 500~600 euro wordt dat bijstellen. Even voor de duidelijkheid, ik ben geen gamer maar doe wel wat met foto's, af en toe een video, veel films en muziek afspelen, wat CAD en internet dus hoef geen high tech video.

Wat moet het kunnen?
- 5.1 geluid, maar dat is vrij standaard. Anders heb ik wel een USB soundblaster die nu aan mijn tablet hangt.
- Mijn ultra wide (3440x1440) monitor aansturen (doet mijn tablet niet)
- 2 videopoorten voor ook TV (liefst 4K)
- ik denk dat 8Gb geheugen voldoende is
- 500Gb opslag maar minder mag ook
- Niet al te veel herrie, mijn dual Opteron kent bij elkaar 8 fans maar niet te veel belast viel de herrie wel mee
- moet weer een paar jaartjes mee kunnen

Wat niet hoeft:
- WiFi
- bluetooth

Ik heb wat opties in gedachten:

- een NUC, ik zag dat een i5 mogelijk moet zijn maar je bent heel beperkt in je configuratie en ik vrees voor veel losse externe hardware (extra drives, dikke USB hub en een soundblaster).

- Een instap PC welke je met een i5 of een Ryzen5 kan hebben. Mijn oude PC heeft een minder oude nVidia Quadro K5000 kaart en zou prima als videokaart kunnen dienen en zou ik ook de nieuwe SSD erbij kunnen zetten.

- een upgrade pakket bestaande uit een mobo, processor, geheugen en een koeler. Mijn K5000 videokaart, verse SSD en de nog niet gebruikte Win10 zouden het af kunnen maken. Ik heb van een oude P3 nog een ATX kast maar dan zou alleen de voeding mee vervangen moeten worden. Ook hier is een i5 of een Ryzen5 mogelijk.

- Gelijk aan een upgrade pakket maar dan losse componenten naar keuze.

Wie kan mij een richting geven en hoe verhouden een i3/Ryzen3 zich tov van een 5 voor een niet-gamer want dat zou ook een optie kunnen zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Beste antwoord (via memphis op 29-12-2023 16:19)

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-05 22:22
Heb even snel een lijstje samengesteld. Volgens mij kun je voor 600 Euro een prima (nieuw) systeem samenstellen. Als je het een en ander tweedehands op de kop zou kunnen tikken kun je er zomaar nog 100-200 EUR afhalen.

Je zou ook nog kunnen kiezen voor een goedekopere GPU, zeg een 5700xt of een 1060/1070 o.i.d.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 124,-€ 124,-
1MoederbordenASUS Prime B450M-K II€ 53,99€ 53,99
1VideokaartenPowercolor Fighter AMD Radeon RX 6600 8GB GDDR6€ 199,-€ 199,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Nano Zwart€ 64,90€ 64,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BBK2/16€ 34,90€ 34,90
1Voedingenbe quiet! System Power 9 500W CM€ 60,50€ 60,50
1Solid state drivesWD Black SN770 1TB€ 69,90€ 69,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 607,19

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

wifi/bluetooth kan je indien je keuze het niet heeft (99% kans van wel) altijd nog via een usb-stick doen.

ik zou niet een i3 kiezen, maar i5 daar word je wel vrolijk(er) van met 16 gb ram
Als je 100% zeker weet dat je niks anders ermee gaat doen de komende 5-10 jaar is een gewone nuc meer dan zat.

het verschil tussen generatie 12,13,14 is "meh" voor jou en dan zou ik eerder voor gen 12/13 kiezen wegens $$$$ die je nog uit moet gaan geven aan geheugen en SSD ongeveer 100,- voor 16gb en 100,- voor ssd (1tb)

categorie: Barebones is denk ik wel een startpunt

Een nuc extreme, upgrade set zou ik kiezen als je wat meer onzeker bent over de toekomst en je wellicht meer pc geboden word

Zit je nu zomers met je pc weg te zweten dan is een kleine pc ook niet handig, en dan is ventilatoren wel een must. en ga je eigenlijk meer naar een grotere kast.

helaas is je kast behouden wellicht niet optimaal (net zoals je voeding), en misschien kan je dan beter voor amd weer kijken . maar dat is niet mijn ding om je advies op te geven.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:58
Als je V&A in de gaten houdt komen er de laatste tijd echt leuke systemen voorbij voor weinig.
Bijvoorbeeld deze: v&a aangeboden: Game PC / Gigabyte GA-Z170-HD3P / i7 7700K / RX 580 / 32 GB
Ja het is dan wel een paar generaties terug maar het is dan ook 300-400 onder budget.

• memphis

memphis

Topicstarter
Een oudere generatie processor zal inderdaad geen probleem moeten zijn hoewel daar ook weer oudere geheugentechnieken aan hangen. Ik denk niet dat dat veel uit zal maken gezien mijn dual Opteron met 16gb DDR2 ook prima snel was. Zeker iets om in gedachten te houden en dan kan een i7 mogelijk ook in het budget vallen.
Over een i3 had ik dezelfde gedachtes, dat het toch een hoop inleveren is tov een i5 hoewel ik ergens gelezen had een huidige generatie i3 tov een oudere i5 ook niet zoveel uit hoeft te maken.

2e hands klinkt zeker aantrekkelijk maar vrees toch altijd voor problemen. De link geeft een mooie config en ik weet dat gamers graag het nieuwste van het nieuwste willen maar met ervaringen op een ander gebied wordt bij een dergelijke verkoop vaak de aanwezige problemen niet gemeld. OK, 200 euro vooreen standaard ATX factor zal je niet arm maken en zijn de componenten op bijna iedere hoek van de straat wel te vinden. Misschien maar even een avondje door de lijst snuffelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

memphis schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:07:Zeker iets om in gedachten te houden en dan kan een i7 mogelijk ook in het budget vallen.
Over een i3 had ik dezelfde gedachtes, dat het toch een hoop inleveren is tov een i5 hoewel ik ergens gelezen had een huidige generatie i3 tov een oudere i5 ook niet zoveel uit hoeft te maken.
Hecht niet te veel waarde aan i3/i5/i7 maar kijk ook gewoon naar de daadwerkelijke specs van de processor. Een i3 kan sneller zijn dan een i7 van twee generaties ervoor. Een i3 van 12e generatie is zeker snel genoeg, een iets oudere generatie ook nog wel als ik je wensen en je huidige gebruik zie.

Idem bij een videokaart: een oude quadro of RX580 meenemen klinkt leuk maar het enige wat je ervan merkt is het stroomverbruik, en mogelijk de herrie van de extra fans die daar weer bij meekomen (bij tweedehands nog versleten fans ook). Bij moderne generaties zijn integrated graphics meer dan voldoende. Wel even checken of die überhaupt in je CPU zitten natuurlijk.

Een NUC of een X300 + 5600G zijn inderdaad wel een beetje de standaardadviezen voor een compact en krachtig PC'tje. Die laatste kan je een low-profile noctua-koeler in kwijt dus die is dan nog erg stil ook. Maar eerlijk gezegd, als je al tevreden bent met vele generaties oude hardware dan werkt een tweedehands bak of een afgeprijst oud ding in de winkel ook. Praktisch alles van de afgelopen 6 generaties is dan wel snel genoeg. Niet te veel voor betalen natuurlijk, je gaat geen 500 euro uitgeven en dan een Intel 7700K gebruiken.

Recente generaties zijn wel energiezuiniger. Als je weer zo lang met je nieuwe PC gaat doen is een een moderne low-end PC op de lange termijn daardoor misschien voordeliger (want energiezuinig) dan een oude high-end PC.

Geheugen is nu behoorlijk goedkoop, en specifiek bij DDR4 of ouder is de verwachting dat het in de toekomst niet meer goedkoper gaat worden. Dus daar zou ik wel 16GB aanraden puur omdat het toch weinig kost, en je dan zeker weet dat je PC ook weer lang meegaat. Een moderne CPU houdt het voor wat licht desktop-werk toch wel jaren vol, maar als een applicatie of je OS je geheugen vol trekt worden dingen ineens heel snel traag.

[ Voor 7% gewijzigd door bwerg op 21-12-2023 22:39 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Dagion schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:38:
Als je V&A in de gaten houdt komen er de laatste tijd echt leuke systemen voorbij voor weinig.
Bijvoorbeeld deze: v&a aangeboden: Game PC / Gigabyte GA-Z170-HD3P / i7 7700K / RX 580 / 32 GB
Ja het is dan wel een paar generaties terug maar het is dan ook 300-400 onder budget.
hoe goed bedoeld deze reactie, ik zou wel voor nieuw gaan, als je voor nieuw gaat wil je teminste TPM hebben (anders draait windows 11 er niet op) rede om voor mij eens naar nieuw op zoek te gaan.

@memphis mijn huidige pc is een GA-Z170N-WIFI-rev-10#ov deze is 11+ jaar oud .. met jou huidige 15 jaar ofzo .. win je er niet veel mee.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:27
Op zich zal elke pc sneller zijn dan die pc van 15 jaar... dus wat dat betreft hoef je niet moeilijk te doen, nuc / x300 is perfect.

Dan is de vraag, verwacht je in toekomst meer op je pc te gaan doen, waarvoor je mogelijk je cpu gaat belasten of zelfs een videokaart nodig hebt, dan kan je voor een volwaardige pc gaan, zodat je later makkelijker onderdelen erbij kan prikken.

ps , als je dan toch voor 2e hands gaat zou ik wel iets recents pakken:
v&a aangeboden: Complete Set | Ryzen 5 3600 | 16GB | GTX 1080 | 256GB M.2 | 2... (al kan je beter zoeken naar een pc met 5600g en geen videokaart, is goedkoper en even snel in jouw doel).

[ Voor 38% gewijzigd door 99ruud99 op 21-12-2023 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
vso schreef op donderdag 21 december 2023 @ 23:39:
[...]

hoe goed bedoeld deze reactie, ik zou wel voor nieuw gaan, als je voor nieuw gaat wil je teminste TPM hebben (anders draait windows 11 er niet op) rede om voor mij eens naar nieuw op zoek te gaan.

@memphis mijn huidige pc is een GA-Z170N-WIFI-rev-10#ov deze is 11+ jaar oud .. met jou huidige 15 jaar ofzo .. win je er niet veel mee.
Als zijn systeem nog DDR2 heeft, dan lijkt me dat toch wel een vooruitgang. Afijn, is al gereserveerd (logisch voor die prijs).

NUC: leuk, klein, weinig aansluitingen, soms herrie, upgraden ho maar.
X300: AM4, dus beter dan een 5700G gaat het niet meer worden. Meer mogelijkheden tot opslag dan een NUC, maar weinig aansluitingen zonder de extra (irritant te monteren) USB kabel. Beperkt in video uitgangen ook nog eens? Misschien wachten op de AM5 deskmini.
Of een budget systeem met i3 12e/13e gen in elkaar zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Dagion schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 00:06:
[...]
Als zijn systeem nog DDR2 heeft, dan lijkt me dat toch wel een vooruitgang. Afijn, is al gereserveerd (logisch voor die prijs).
een nuc i5 12 gen is dat 100x beter . daar kan hij nog jaren mee vooruit
NUC: leuk, klein, weinig aansluitingen, soms herrie, upgraden ho maar.
X300: AM4, dus beter dan een 5700G gaat het niet meer worden. Meer mogelijkheden tot opslag dan een NUC, maar weinig aansluitingen zonder de extra (irritant te monteren) USB kabel. Beperkt in video uitgangen ook nog eens? Misschien wachten op de AM5 deskmini.
Of een budget systeem met i3 12e/13e gen in elkaar zetten.
nuc extreme kan je nog een aparte videokaart in mikken en wat je dan koopt voor paar euro is beter dan wat je nu nieuw koopt ;) zeg maar .
de rest USB hub .. kan je erop plakken met dubbelzijdig tape .

nogmaals je insteek is niet verkeerd ik heb oudere hw die met de TS vergelijkbaar is en ja die oudere pc is wel een groot verschil maar ik loop toch wel tegen grenzen aan.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
vso schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 00:32:
[...]

een nuc i5 12 gen is dat 100x beter . daar kan hij nog jaren mee vooruit.

[...]

nuc extreme kan je nog een aparte videokaart in mikken en wat je dan koopt voor paar euro is beter dan wat je nu nieuw koopt ;) zeg maar .
de rest USB hub .. kan je erop plakken met dubbelzijdig tape .

nogmaals je insteek is niet verkeerd ik heb oudere hw die met de TS vergelijkbaar is en ja die oudere pc is wel een groot verschil maar ik loop toch wel tegen grenzen aan.
1. Een i7 7700K scoort wat, 1/3 van een 12600K in Cinebench 20 multicore?
2. Een NUC Extreme ga je niet krijgen voor 500-600 euro toch?
3. Erop plakken met dubbelzijdige tape? Why? Zet er een klein mATX kastje neer en het zit er gewoon op/aan en met waarschijnlijk betere (oor-vriendelijkere) fans dan een NUC.

Voor SFF (Deskmini, NUC, ITX) betaal je een premium die met meer standaard hardware goedkoper op te lossen is (of op zijn minst hetzelfde kost maar dan met meer flexibiliteit).

En ik ben fan van SFF (net als jij probably). Maar nog meer van stilte ;)
Tweedehands is vaak niet te verslaan qua bang-for-buck; net als je zelf zegt met de videokaart in je NUC. Beter later 300 euro uitgeven dan nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Dagion schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 00:49:
[...]

1. Een i7 7700K scoort wat, 1/3 van een 12600K in Cinebench 20 multicore?
[...]
2. Een NUC Extreme ga je niet krijgen voor 500-600 euro toch?
412,- nuc9 extreme zie 2de post --> filter op extreme maar ook hier zie vorige opmerking wellicht net buiten de range als je ram en ssd erbij telt (kantje boord in elk geval) en ik durf niet te zeggen of je zonder GPU kaart uberhaupt kan booten
3. Erop plakken met dubbelzijdige tape? Why? Zet er een klein mATX kastje neer en het zit er gewoon op/aan en met waarschijnlijk betere (oor-vriendelijkere) fans dan een NUC.
was meer bedoeld als knipoog ..je hebt niet zoveel nodig, muis, ramplank eventueel printer en sommige monitors hebben hun eigen hub voor dat geneuzel .. een enkele "verlengkabel" beschermt voor die 1ne usb aansluiting die je gebruikt om gsm/geheugenkaartje oid af en toe in te pluggen.
Voor SFF (Deskmini, NUC, ITX) betaal je een premium die met meer standaard hardware goedkoper op te lossen is (of op zijn minst hetzelfde kost maar dan met meer flexibiliteit).
Dat valt wel mee maar 50/50 dus geen ja/nee laten we gewoon hierover eens zijn maakt het makkelijker
En ik ben fan van SFF (net als jij probably). Maar nog meer van stilte ;)
Tweedehands is vaak niet te verslaan qua bang-for-buck; net als je zelf zegt met de videokaart in je NUC. Beter later 300 euro uitgeven dan nu.
50/50 over dit maar het is meer de toepassing, sff met name passief gekoeld is ideaal voor die firewall/home assistant servertjes (als het niet op een NAS ofzo kan) en als ze zuinig zijn.

Voor desktop zou ik 80% van mijn tijd best een SFF kunnen gebruiken maar die enkele keer dat ik wil gamen en dus zwaarder toepassingen is dat gewoon een keiharde no-go (net nieuwe pc van veel $$$ uitgegeven zie mijn topic in dit subforum

2de hands is 75% wel waar wat je zegt, maar kans is net zo groot (zoals TS ook aangeeft) dat je de ellende van een ander koopt. voor zeg 200,- koop ik wel een 2de hands zodat beide kinderen kunnen spelen.. maar liever ook nieuw.

al vind ik het wel lastig met de huidige AMD/Intel geneuzel teveel keuze al is een IGPU tegenwoordig voor dit budget een no-brainer

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Oef, heel veel keuzes en meer spinsels om over na te denken maar wordt zeker gewaardeerd. Hoewel ik jaren in de IT heb gezeten ben ik er alweer een paar jaar uit. Daarvoor als certified HP service engineer heb ik veel gezien maar wel erg eenzijdig. Mijn PC's waren in al die tijd dan ook afdankertjes van de bedrijven waar ik gestationeerd zat. Daarom nu de vraag om advies van de huidige generatie voor iets nieuws.

Wat betreft een NUC, het idee van stilte en zuinigheid bevalt mij wel en online heb ik ook al zgn USB disk bays gezien waarmee ik alsnog een DVD brander en externe schijven kan herbergen, dat scheelt wat externe componenten. Een soort van mod om een NUC in een oude kleine AT/ATX kast te zetten om zo nog wat drivebays te hebben kan ook nog een leuk project zijn
Maar ja, dan vraag ik mij af hoe de onboard video presteert tov mijn toendertijd superdure K5000. OK, video presteert ook naar de ondergrond en zal een sneller syssteem met een huidige "onboard" video niet veel uitmaken denk ik.

Inderdaad als ik voor een barebone ga met gebruik van wat eigen componenten kan ik mijn huidige videokaart later nog wel vervangen voor iets beters. Ik zag al een Ryzen5 barebone voor 275
https://www.tronic.nl/aerocool-game-pc-r5-1600

Hier een ryzen7 binnen mijn budget
https://www.computergigan...1lfA1XEAQYByABEgJfrPD_BwE

Maar iets zegt mij dat dit oudere generaties zijn. Ik begin de generaties in de coderingen een beetje te begrijpen al is het inderdaad erg verwarrend, ook online bij PC's zijn ze vaak ook niet goed aangegeven.

Misschien moet ik gewoon eens een goede winkel binnen lopen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-05 14:43
Een DVD brander? Wat moet je daar nu toch mee? Dat is toch geschiedenis? 🤪

Euhm... \n ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Nickname55 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:55:
Voor jou misschien maar niet voor mij. OK, tegenwoordig zal het misschien wel een blueray worden. Een drive heb je sowieso nodig, de meerprijs van een brander is pinuts tov van een speler. Daarnaast met een MP3 autoradio op CD's is het prettig als je af en toe een andere collectie muziek kunt branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

memphis schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:49:
[...]

Voor jou misschien maar niet voor mij. OK, tegenwoordig zal het misschien wel een blueray worden. Een drive heb je sowieso nodig, de meerprijs van een brander is pinuts tov van een speler. Daarnaast met een MP3 autoradio op CD's is het prettig als je af en toe een andere collectie muziek kunt branden.
de discussie van noodzaak is ieder voor zich, als jij er 1 wilt gebruiken dan is dat jou keuze.
, maar je weet dat er auto-radio's zijn met usb (om je telefoon op te laden) en kan je vaak gelijk direct de muziek van je telefoon afspelen geen gezeur met CD's enzv ..

Persoonlijk zou ik alleen de USB drive via SATA--> usb adapter (aparte behuizing) en niet eens in de pc bouwen.

losse pc, klinkt goed

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dagion schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 00:06:
X300: AM4, dus beter dan een 5700G gaat het niet meer worden.
De prijs-kwaliteitverhouding van een 5700G is nu niet heel goed meer maar die van een 5600G is best prima. Op tweakers wordt vaak gedaan alsof een CPU van twee jaar oud een groot gemis is, maar voor dit doeleinde is dat prima. Upgraden heeft weinig meerwaarde voor een PC die 10 jaar mee gaat, tegen die tijd maakt het ook geen bal meer uit of je een Ryzen 5000 of 7000 hebt.

De nadelen die je voor de X300 noemt zijn natuurlijk zeker waar. Als dat een probleem is moet je gewoon uberhaupt niet in de hoek van NUCs en mini-PC's zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
@bwerg Klopt, dat is ook gewoon prima qua power. Maar van je Deskmini ga je ook het geheugen, kast en voeding niet meer hergebruiken natuurlijk.

En ik vind de Deskmini's geweldige dingen, maar ze hebben hun beperkingen, die je (mits je ruimte genoeg hebt) bij een meer standaard build niet hebt. Voor de schoonouders vervang ik hun Deskmini binnenkort voor een iets grotere SFF van Fujitsu. Gewoon omdat ze meer aansluitingen nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 15:28
Dagion schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:38:
2e hands is de way to go inderdaad. Zelf ook gedaan. 7e 8e gen, en dan kan het nog wel goedkoper dan 300 euro zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Nickname55 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:55:
Er bestaan ineens geen dvd's meer of zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
memphis schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:07:
Een oudere generatie processor zal inderdaad geen probleem moeten zijn hoewel daar ook weer oudere geheugentechnieken aan hangen. Ik denk niet dat dat veel uit zal maken gezien mijn dual Opteron met 16gb DDR2 ook prima snel was. Zeker iets om in gedachten te houden en dan kan een i7 mogelijk ook in het budget vallen.

2e hands klinkt zeker aantrekkelijk maar vrees toch altijd voor problemen. De link geeft een mooie config en ik weet dat gamers graag het nieuwste van het nieuwste willen maar met ervaringen op een ander gebied wordt bij een dergelijke verkoop vaak de aanwezige problemen niet gemeld. OK, 200 euro vooreen standaard ATX factor zal je niet arm maken en zijn de componenten op bijna iedere hoek van de straat wel te vinden. Misschien maar even een avondje door de lijst snuffelen.
Een i7 uit 8e gen is sneller dan een recente i3 of zelfs i5. Als je nu van DDR2 komt wat 15 jaar oude techniek is, ga je dan ineens naar DDR4 wat vandaag nog steeds actueel is, ook al koop je het dan gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05:48
pennywiser schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:26:
[...]

Een i7 uit 8e gen is sneller dan een recente i3 of zelfs i5. Als je nu van DDR2 komt wat 15 jaar oude techniek is, ga je dan ineens naar DDR4 wat vandaag nog steeds actueel is, ook al koop je het dan gebruikt.
Niet perse, applicaties die voornamelijk single core zijn draaien sneller op eem moderne i3. Multi-core is een zes jaar oude i7 maar 10% sneller, in de praktijk merk je dat niet op, zie bv hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
martyw schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:31:
[...]

Niet perse, applicaties die voornamelijk single core zijn draaien sneller op eem moderne i3. Multi-core is een zes jaar oude i7 maar 10% sneller, zie bv hier.
En hoeveel duurder? Sneller is sneller toch? Meer cores en 10% sneller merk je zeker wel.

[ Voor 8% gewijzigd door pennywiser op 22-12-2023 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05:48
pennywiser schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:31:
[...]

En hoeveel duurder? Sneller is sneller toch? Meer cores en 10% sneller merk je zeker wel.
Voor een oude i7 wordt op V&A €180 - €200 gevraagd, een recente Intel Core i3-12100 is behoorlijk goedkoper, zelfs de beter presterende Intel Core i5-12400 is dat ;)
Zo'n verschil merk je alleen als hij voluit gaat, met de dingen die TS doet zul je dat multi-core verschil hooguit opmerken in somige Photoshop acties, maar zoals gezegd de single core snelheid van de i3 is hoger, daar heb je bij huis tuin en keuken gebruik meer profijt van.

[ Voor 39% gewijzigd door martyw op 22-12-2023 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
@memphis Een i3 raad ik je echt af, welke generatie dan ook. Te geknepen en dat gaat je op gegeven moment tegenstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
vso schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:28:
[...]

de discussie van noodzaak is ieder voor zich, als jij er 1 wilt gebruiken dan is dat jou keuze.
, maar je weet dat er auto-radio's zijn met usb (om je telefoon op te laden) en kan je vaak gelijk direct de muziek van je telefoon afspelen geen gezeur met CD's enzv ..

Persoonlijk zou ik alleen de USB drive via SATA--> usb adapter (aparte behuizing) en niet eens in de pc bouwen.

losse pc, klinkt goed
Dan moet je wel een autoradio hebben dat vrij te vervangen is, niet 1 die in de boardcomputer verweven is. Daarnaast wordt nog steeds veel media op CD en DVD geleverd dus wil je dat kunnen afspelen.

Ik lees hier wat tegenstrijdige verhalen over de i3, het lijkt mij dan ook inderdaad wat er mee gedaan wordt. Net als Quadro kaarten die niet de beste voor gaming zijn maar wel voor CAD.

Misschien volgende week even bij een grote computerwinkel langs.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-05 22:22
Heb even snel een lijstje samengesteld. Volgens mij kun je voor 600 Euro een prima (nieuw) systeem samenstellen. Als je het een en ander tweedehands op de kop zou kunnen tikken kun je er zomaar nog 100-200 EUR afhalen.

Je zou ook nog kunnen kiezen voor een goedekopere GPU, zeg een 5700xt of een 1060/1070 o.i.d.

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 607,19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Providentia schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:04:

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 607,19
Dank je wel, lijkt iets waar ik wat mee kan.

Ik zou de videokaart weg kunnen laten en nog steeds mijn Quadro kunnen gebruiken of de onboard video. Toevallig heb ik nog een kabel van DVI naar HDMI en zou de onboard video bruikbaar kunnen zijn.
Ook als ik mijn oude P4 ATX kast naar voren haal kan ik die hergebruiken. Het is nog een kast van Laser Computer waar ik als oud werknemer ook goede herinneringen aan heb. Daarmee kan ik 260 euro besparen wat nog ruimte geeft voor een verse DVD drive en misschien nog wel een betere processor.

Maar eens kijken waar alles in 1x te bestellen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

memphis schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:40:
[...]

Dan moet je wel een autoradio hebben dat vrij te vervangen is, niet 1 die in de boardcomputer verweven is. Daarnaast wordt nog steeds veel media op CD en DVD geleverd dus wil je dat kunnen afspelen.
elke auto radio valt te vervangen, maar kost je wel knaken of het waard is een apart topic waard :)
offtopic:
Je hebt modules die cd-changer oid emuleren met een USB stick/sd kaart misschien ook wel klein onderzoek waard
Ik lees hier wat tegenstrijdige verhalen over de i3, het lijkt mij dan ook inderdaad wat er mee gedaan wordt. Net als Quadro kaarten die niet de beste voor gaming zijn maar wel voor CAD.
I3 is niet voor jou en Quadro al helemaal niet, quadro is een specifieke CAD teken kaart voor kantoor en vaak zet je een renderfarm in als je toch al specifieke hardware hebt. (of in de cloud tegenwoordig)
Misschien volgende week even bij een grote computerwinkel langs.
@Providentia 's voorstel ziet er beter uit denk ik zo .. je mist alleen een WIFI / bluetooth dingetje maar wellicht je oude pc of een usb stick vorm .. maar als je bij de computer winkel langsloopt zou ik dit uitgeprint neer slappen en dan komen ze toch met een net ander voorstel .. reken op max 5 tientjes extra

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Wifi en bluetooth was juist geen behoefte, het modem staat op 2 meter afstand van waar de PC komt en mijn draadloze keyboard/muis heeft een eigen ontvanger. Overigens voor bluetooth heb ik wel wat dongles liggen mocht het nodig zijn.
De Quadro is een degelijke kaart. Nogmaals, ik ben geen gamer maar doe wel wat met CAD en foto/video.

Als ik doorklik naar het lijstje kan ik ook zien waar wat te koop is. Helaas niet alles bij 1 winkel maar dat geeft mij wel de mogelijkheid om te kijken naar alternatieven om 1 geheel pakket bij 1 winkel samen te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Let wel op dat het verschil tussen een K5000 en een moderne IGP niet ontzettend groot is. Een 5600G scoort op het niveau van een oude GTX750 terwijl de K5000 op het niveau van een GTX760 zit. Begin januari gaat AMD zelfs CPU's aankondigen waarvab de IGP's een stuk krachtiger zijn dan de K5000.

Voor eventuele softwareondersteuning zou je hem mee kunnen nemen. Al is dan de vraag of dat in jouw specifieke software beter werkt op een oude quadro dan op een moderne IGP.

De quadro is niet heel hoog geklokt en is daarmee niet heel inefficiënt voor een oudere kaart, al doet een nieuwere GPU (IGP of discreet) het daarin natuurlijk beter.

[ Voor 21% gewijzigd door bwerg op 23-12-2023 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
memphis schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:40:
[...]

Een Quadro werkt ook goed voor Youtube 4k op 2160P en andere in-browser apps, zoals het renderen van Google Maps 3D. Ik heb zelf een K2200 die zit net boven een 1030 dacht ik.

Een i3 lijkt allemaal heel leuk, maar de limieten loop je snel tegenaan en ga je je aan storen.

[ Voor 54% gewijzigd door pennywiser op 23-12-2023 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Dus de K5000 is dus wel degelijk nog wel een goed inzetbare kaart, dacht ik al hoewel ik mijn zinnen op een verder gebruik van deze kaart al had gezet. Ik kan alsnog later beslissen om iets moderners in de plaats te zetten.

Ik ben uitgekomen bij informatique.
Die hebben de 5600G processor maar voor 3 tientjes meer ook de 5600X waarvan ik begreep dat deze geen graphics aan board heeft maar daardoor wel meer rekenkracht. Ik zag ook een 5600 zonder g/x en die zou minder hitte produceren. De boel komt in een ATX kast dus airflow genoeg.

Dus als ik van het lijstje de kast en videokaart weg laat, kies voor de 5600X versie en een verse DVD drive en een kaartlezer unit erbij koop ben ik net onder de 500 euro klaar

Ik denk dat mijn plaatje compleet wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Ik heb het lijstje van @Providentia zo goed als gevolgd. Omdat ik toch naar den Haag moest was even doorrijden naar Informatique een kleine moeite. Even bij de service balie mijn lijstje laten zien (zonder de kast en videokaart) bleek dat ze niet alles meer op voorraad hadden, het is nu een MSI moederbord met een 520 chipset geworden en een ander geheugen met soortgelijke specs.
Nog even over de processor gebabbeld of voor mijn doel de X echt nodig is of de G of non G/X versie voldoende zal zijn. De X bleek toch betere specs te hebben dat 10% winst geeft, dus dat was het wel waard.

Samen met een verse DVD drive en een USB/cardreader bay net onder de 500 gebleven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UaLHIt1fLvtSMKQPSQDdzmmIDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KrS7oQznkqzRuiTvaSsLK4ef.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Door omstandigheden nog niet aan het bouwen geweest maar wel op zoek geweest naar mijn oude kast. Mijn geliefde ATX kast wel gevonden maar mis wat rails voor de bays en afdekplaatjes. Na toch maar een klein online speurtochtje voor 42 euro een leuke kast gevonden:
https://www.lc-power.com/...-classic-cases/7041b.html
Ik had nog wat meer bij de Conrad te bestellen en had nog een 10% kortingscode dus de keuze was snel gemaakt.

Deze kast heeft direct wat USB poorten, audio poorten en een SD cardreader aan de voorkant en kan direct met de USB3.2 Gen1 connector op het moederbord.
Ik heb daarbij 2x een Corsair ML120 LED ELITE Blue case fan besteld, er zit maar 1 PWM geregelde fan aansluiting op het bord en zullen deze 2 met een Y kabel daarop aangesloten worden. Het onderste deel van de voorkant van de kast is gewoon een soort rooster en zal de verlichte fan zichtbaar zijn.

En voor genoeg USB poorten aan de voorkant heb ik nog een simpel 3.5"inbouw USB2 hubje erbij besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Pfew, wilde ik vorige week al met de bouw beginnen kwam ik erachter dat de schroefgaten voor de 3.5" frame geheel verstopt zitten achter de frame van de kast. Het front (waar deze constructie aan vast zit leek geklonken en leek dus niet afneembaar.
Heb daarop een mail naar LC-Power gestuurd die foto's vroeg van de situatie. Na deze actie kreeg ik netjes antwoord van ze dat het front wel degelijk makkelijk los te halen is en dan zo de 3.5" schroefgaten net aan te benaderen is. Tevens bedankten ze mij voor het melden en zullen ze hun R&D hierover inlichten.

Een ander dingetje dat ik had met de kast was dat de cardreader en de USB2 poort ieder een eigen 2x5 polige connector had voor het gebruik van een enkele poort. Ik heb van 1 connector de draden eruit gewipt en overgezet naar de ander zodat ik maar 1 connector op het bord hoefde te gebruiken.

Ik had nog een nieuwe Crusual MX500 drive dus deze ook maar ingebouwd en heb ik zo een 2e drive.

Het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSYCapTY7F0S5AuBc0he4bCxDYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PvRxqynAtutIojPuL9lDotaD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJgWYPbDDsoqUDTDmPDOu8tA-l0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YVX0KnRbmNvtHX6bVfHPdlFy.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen de Win10 DVD erin en installeren die hap.

Pagina: 1