Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:06
Afgelopen oktober is bij ons de CV ketel vervangen voor een WP. De woning is uit 2017 en ingericht voor een HT CV systeem.
Het bestaande leidingwerk zorgt nu voor een totale flow van 17l als ik dit uitlees in de WP. De belangrijkste verwarmingsbron is de VV beneden. Hier worden via een open verdeler (had ik al vervangen) 6 groepen verdeeld over ca 65 á 70m2. Hiernaast is er een aftakking naar de garage waar 20m2 VV aanwezig is, met een eigen open verdeler. De VV in de woonkamer is in de dekvloer gestort en is met hoh 15cm gelegd.

De totale flow die ik naar beneden krijg (alles boven dicht draaien) geeft ca 12 á 13l. Bij de verdeler in de kamer zijn alle groepen volledig open gedraaid. In de garage kan ik de groepen knijpen tot ca. 0,5l per groep om het hier voldoende warm te krijgen. De flow hier naartoe is dus ruim voldoende.
De verdeler in de woonkamer blijft dan iets minder dan 2l (gok 1,8l) per groep over. Als ik de garage dichtdraai komt dit tot 2l.

De pomp van de WP kan in theorie ca 22 a 23l flow produceren. Er zou dan nog 4 á 5l extra naar beneden kunnen?

De leidingen van de WP gaan van 28 staal, aangesloten op een klein stukje van het oude 22 staal, hiervandaan gaat er 25 meerlagenbuis naar beneden. Er zit hierin op zolder nog een aftakking naar een vv lus voor de badkamer (met RTL) en naar een radiator voor een slaapkamer op zolder.

Op de eerste verdieping gaat de leiding eerst naar een aftakking bij een radiator, hier is er voor gekozen om met 20mm meerlagenbuis terug naar beneden, richting verdeler van woonkamer en garage te gaan. Ik gok dat dit ca 2 meter is waarna het weer overgaat in 22mm staal. Met een aantal splitsingen en 90° bochten loopt het vervolgens naar de verdeler. Kortom niet optimaal.

Totale afgifte zou maximaal ca 4kw zijn beneden. In de praktijk met een lagere TA zal dit echter met 3 wel ophouden. Als ik dit invoer in de rekentool bij hout-cv.eu, zou ik bij een delta t van 3 voldoende moeten hebben aan 22mm staal =25mm meerlagenbuis.

De gaten in de vloerplaten laten denk ik wel ruimte voor nieuwe leidingen, maar dan zal de gestorte dekvloer weer doorboord moeten worden. Ik zal hier voorzichtig te werk moeten gaan vanwege de overige leidingen die er lopen. Onder de koof in de badkamer kom ik uit onder een verlaagd plafond van het toilet vanwaar ik wel vrij makkelijk naar de kast kom waar de verdeler in zit. Nog voldoende uitdagingen dus.

Oplossingsrichtingen:
Koof in badkamer open maken, 25mm meerlagenbuis hier los halen en direct naar beneden toe doortrekken naar de verdeler met 25mm. Er komt dan in de koof wel een t stuk tussen voor de leidingen op de eerste verdieping en naar de garage. Ik wil dan eigenlijk in één keer door met de meerlagenbuis naar de verdeler. De knietjes kunnen dan vervangen worden door gebogen bochten.

Tweede optie is vanaf boven ( de WP leidingen) met 25 meerlagenbuis helemaal parallel naar beneden naar de verdeler voor beneden. Out of the box dacht ik er aan hier geïsoleerde buis voor te pakken en deze door de ventilatiebuis te maken… mag vast niet, wel handig en zonder/minder breken. Kom dan in de kast waarin de verdeler zit uit.

De meerlagenbuis zal ik (of beter, installateur) denk ik niet meer in alle bochten kunnen krijgen. Dit zal betekenen dat ik dit in delen moet maken, uiteinde buigen en dan met rechte perskoppeling weer verbinden. Kortom, ik ontkom er niet aan dat er wat (rechte) koppelingen in komen.

Vragen:
- 25mm meerlagen staat gelijk aan 22 staal. Dit zou in principe voldoende moeten zijn naar enkel de 6 groeps VV verdeler beneden? 32 voor 6 groepen lijkt me overdreven.
- zou er voldoende winst zijn in flow door het rare stuk 20mm meerlagen er uit te halen, in combinatie met de 25mm direct naar de 6-groeps verdeler. Het is namelijk een flinke klus. Als deze verdeler tot ca 2,5l per groep kan komen zou dat mooi zijn.

Heel verhaal maar ik hoop dat hier wat ervaringsdeskundigen / installateurs meelezen die kunnen medenken.

De situatie op zolder, fotos genomen tijdens bouw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKfJMFzSksj4LejnrBFAD7N1iZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wGm478KfDw3sm4g0vkCGgZ7X.jpg?f=fotoalbum_large

De situatie op de eerste verdieping, in badkamer, nu achter een koof. De 25mm loopt hier richting een naastgelegen kamer, wordt daar verdeeld en komt als 20 terug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdBbEfGP8ypd2P_80CStObMYVhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5lIm87pQTs3ML9CN2SzkByQ.jpg?f=fotoalbum_large

De verdeler met afsplitsing naar de garage. De verdeler wil ik als aangegeven, dan direct naar boven toe aansluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RU_HXieToz4ZPxZs4HBklkYDM9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oe2oawrfmAFgTxmfqXBZPZK4.jpg?f=fotoalbum_large

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Beste antwoord (via g-j-t op 22-12-2023 22:53)

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:47
32mm is voor die afstanden icm die vloerverwarming nergens voor nodig. Leidingweerstand is een functie van lengte en diameter, 32mm wordt als is altijd wel goed vuistregel gebruikt.

Ik heb zelf bij het ontwerpen van ons leidingsysteem gerekend aan de drukverliezen en heb even gespeeld met de waardes voor jouw situatie. Ik ben ervan uitgegaan dat je afstanden enkel zijn en je dus 10 meter 20mm leiding kunt vervangen.

Drukval vvw bij 2l/min per 80m groep: 0.15bar.
Drukval 10m 20mm leiding bij 12l/min: 0.10bar
Drukval 6m 25mm leiding bij 12l/min :0.02bar

Bij T-stukken en knietjes kan het hard gaan maar de drukval bepalen is erg type/leveranciers afhankelijk.
Voorzichtig geschat geven je de 6 knietjes/T-stukken bij je verdeler ook nog eens 0.10bar aan drukval bij 12l/min

Tel nog eens 0.05 bar voor overige koppelingen en je zit op een pompdruk van 0.42bar

Je zou kunnen checken of dat een beetje in de buurt komt van de pompkarakteristiek van je warmtepomp. Dan weet je of de berekening een beetje in de buurt zit.
Mijn warmtepomp (Panasonic) kan op pompstandje max veel meer aan.

Maar als de berekening klopt dan kun je met het vervangen van 10 meter 20mm door 25mm en de knietjes + t stukken eruit/omdraaien/vervangen door 25mm varianten wel 2.5l/min halen.
Je kunt hier verder geen rechten aan ontlenen.

De vraag is of je hier significant iets mee gaat winnen. Wat is de flow door je vvw in normale gebruikstoestand? En krijg je het nu niet warm of ben je aan het optimaliseren.

Je zou eens kunnen beginnen om vanaf de splitsing garage/vvw aan te pakken en kijken wat dat brengt.

[ Voor 9% gewijzigd door Pejdref op 22-12-2023 11:39 ]

Alle reacties

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:27
Die 17 liter per minuut van de WP kan best wel een normale/ goede flow zijn, bij mijn WP is er pas een flinke flow als het buiten vriest.

Op de onderste foto zie ik al 6 knietjes en t-stukken in de aanvoer en afvoer van verdeler.. zo knijp je inderdaad de flow af.

Gewoonlijk sluiten wij (installatie bedrijf) een verdeler op de begane en op de verdieping aan met 32mm Uponor, zoveel mogelijk met gebogen bochten, bij 4 groepen 25mm buis vermits de lengte niet te lang is.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Pejdref
Weet je welke diameter je vvw slangen zijn + de lengtes van de groepen?
En wat is de lengte van de leidingen (die je kunt vervangen) van je WP naar je vvw?

Eerst inschatten waar het grootste deel van het verlies zit om te bepalen of je significant kunt winnen met het vervangen van de leidingen.

De knietjes en t-stukken (op deze manier) zijn zoals @natural colour zegt wel funest voor je flow.

[ Voor 14% gewijzigd door Pejdref op 21-12-2023 20:33 ]

• g-j-t
natural colour schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:18:
Die 17 liter per minuut van de WP kan best wel een normale/ goede flow zijn, bij mijn WP is er pas een flinke flow als het buiten vriest.

Op de onderste foto zie ik al 6 knietjes en t-stukken in de aanvoer en afvoer van verdeler.. zo knijp je inderdaad de flow af.

Gewoonlijk sluiten wij (installatie bedrijf) een verdeler op de begane en op de verdieping aan met 32mm Uponor, zoveel mogelijk met gebogen bochten, bij 4 groepen 25mm buis vermits de lengte niet te lang is.
Dank voor je reactie! De t-stukken en knietjes helpen idd niet. 32 is idd het mooiste maar ik denk niet dat dit haalbaar is nog. Maar bij meer dan 4 groepen al 32? Dit is best fors toch? Bij nieuw aanleggen snap ik dat het het beste is zo’n groot mogelijke diameter te pakken, maar krijg je al die flow door 6 relatief lange 16mm groepen? Wat is überhaupt een haalbare flow per groep bij 16mm / 80-90m. Meer flow is altijd beter lijkt me. Doel is de afgifte beneden iets te verbeteren nog.

De flow van de pomp bij de cilinderunit van Mitsubishi is overigens vast maar instelbaar. De pompstand is nu 5 (hoogste). Hiermee haalt hij bij sommigen (met ruime leidingen) zo’n 21 a 22l.
Pejdref schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:31:
Weet je welke diameter je vvw slangen zijn + de lengtes van de groepen?
En wat is de lengte van de leidingen (die je kunt vervangen) van je WP naar je vvw?

Eerst inschatten waar het grootste deel van het verlies zit om te bepalen of je significant kunt winnen met het vervangen van de leidingen.

De knietjes en t-stukken (op deze manier) zijn zoals @natural colour zegt wel funest voor je flow.
De groepen zijn als ik het terugreken denk ik ongeveer 70-90 meter. Exact weet ik het niet. Heb hier geen gegevens van gekregen. De leidingen hebben een diameter van 16mm.

De WP staat zo’n beetje recht boven de verdeler beneden. De afstanden zijn totaal max 8 meter. Het te vervangen deel vanuit de koof naar de verdeler zou rond de 5 meter worden.

Bij het vervangen vanuit de koof over ca 5 meter direct naar de verdeler met 25mm zou ik dus ca 1,5m 20mm buis voorbijgaan en al die t-stukken en knietjes vermijden.

Ik zou voor dat laatste stuk vanuit de koof ook 32mm kunnen gebruiken, maar dan is de eerste 1,5 m vanaf zolder 25mm voorafgegaan door 30cm 22mm staal. Ik weet dus niet of dat nog zin heeft.
De leidingen op zolder zitten nu achter de cylinderunit van de wp en zijn daarom wat lastiger bereikbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door g-j-t op 21-12-2023 21:20 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Pejdref
32mm is voor die afstanden icm die vloerverwarming nergens voor nodig. Leidingweerstand is een functie van lengte en diameter, 32mm wordt als is altijd wel goed vuistregel gebruikt.

Ik heb zelf bij het ontwerpen van ons leidingsysteem gerekend aan de drukverliezen en heb even gespeeld met de waardes voor jouw situatie. Ik ben ervan uitgegaan dat je afstanden enkel zijn en je dus 10 meter 20mm leiding kunt vervangen.

Bij T-stukken en knietjes kan het hard gaan maar de drukval bepalen is erg type/leveranciers afhankelijk.
Voorzichtig geschat geven je de 6 knietjes/T-stukken bij je verdeler ook nog eens 0.10bar aan drukval bij 12l/min

Tel nog eens 0.05 bar voor overige koppelingen en je zit op een pompdruk van 0.42bar

Je zou kunnen checken of dat een beetje in de buurt komt van de pompkarakteristiek van je warmtepomp. Dan weet je of de berekening een beetje in de buurt zit.

Maar als de berekening klopt dan kun je met het vervangen van 10 meter 20mm door 25mm en de knietjes + t stukken eruit/omdraaien/vervangen door 25mm varianten wel 2.5l/min halen.

De vraag is of je hier significant iets mee gaat winnen. Wat is de flow door je vvw in normale gebruikstoestand? En krijg je het nu niet warm of ben je aan het optimaliseren.

Je zou eens kunnen beginnen om vanaf de splitsing garage/vvw aan te pakken en kijken wat dat brengt.

[ Voor 9% gewijzigd door Pejdref op 22-12-2023 11:39 ]

• g-j-t
Pejdref schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:32:

Dank voor je bijdrage!

De pompkarakteristiek vind je hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VW0PBaIyhr53dBh13b6PxYLDcsI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fQ9FH0K51ZuSbxOQf1ceBW39.jpg?f=user_large

Je berekening komt dan aardig overeen. Bij 0,42 krijg je idd ongeveer een flow van 17. Ik moet de weerstand dus halveren om tot ca 22l te komen. Vraag is of dat lukt want ik kan alleen invloed uitoefenen op de VV-verdeler.

Doel is optimaliseren. De belangrijkste afgifte is bij ons de VV beneden en als ik daar meer flow in krijg krijg ik ook meer afgifte. Ik kan dan op koudere dagen met en lagere temp blijven verwarmen. Dit lijkt me weer goed voor de cop.

De koude dagen eind nov en begin dec heb ik op 28 graden continu gedraaid maar dit ging nog maar net en soms zakte de temp ook iets. Doordat mijn unit toen iedere 50-55 min. ging defrosten en daarbij de TA tussendoor maar een deel van de tijd haalde, lijkt het me goed de afgifte verder te optimaliseren.

Als ik het echter ga berekenen (Wth.nl afgifte berekening) dan zou een iets lagere dT (theoretisch 2 ipv 3) door de hogere flow me echter slechts 3 watt per m2 opleveren. De dT begint nu met 4 en loopt naarmate de run langer duurt terug naar 3 bij de verdeler. De vloer zal wel iets sneller opwarmen. Alle beetje helpen en mijn gevoel zegt dat met name hier door de dunne stukken buis en alle knikken winst te halen is.

• Pejdref
Ik rekende met het 12l/min scenario, daarmee zou je dus op 0.6 bar mee uit moeten komen. Maar berekening was ook erg grof.

Ik twijfel of het de moeite waard gaat zijn maar met het vervangen van het 20mm stuk ga je de meeste winst behalen inderdaad.
Pagina: 1