Badkamer ventileren/ontvochtigen

Pagina: 1
Acties:

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-05 12:42
We hebben een kleine badkamer (kleine 10m²) die enkel geventileerd kan worden door een kleine raampje, dat bovendien naar het westen gericht is en dus veel wind binnen krijgt. Boven de badkamer is een zolder die enkel voor beetje opslag gebruikt wordt en dus ook gebruikt kan worden.

Ik vind, qua ontvochtigers, eigenlijk enkel mobiele toestellen die op de grond worden geplaatst maar door plaatsgebrek zou ik dit willen vermijden.

Daarnaast wil ik vooral de warmte binnen de ruimte houden. Dus niet afzuigen uit badkamer en weer inblazen in de gang of zo.

Ik denk dat er een drietal mogelijkheden zijn:
  • toestel in de vorm van een airco binnenunit. Zuigt lucht aan, ontvochtigt en blaast terug binnen. Vocht kan druppelen in de inloopdouche
  • toestel op de zolder dat lucht aanzuigt, ontvochtigt en weer inblaast. Vocht kan afgevoerd worden via het dak. Geen verversing van lucht
  • full blown systeem D ventilatie unit.
Mijn voorkeur gaat uit naar het tweede systeem maar dat is nu net het enigste dat ik niet terugvind. Dus ventilatierooster in inloopdouche, buis naar toestel, buis terug naar een ander ventilatierooster aan de andere kant van de badkamer.

Het eerste systeem heeft minder voorkeur omdat het gewoon niet mooi zou zijn in de ruimte. Daarbij komt dat de lucht op dezelfde plaats wordt ingeblazen als die wordt afgezogen.

Het Systeem D heeft het minst voorkeur maar dat is vooral door de kostprijs. Ook omdat zelfs de kleinere toestellen waarschijnlijk overkill zijn voor dergelijke kleine ruimte. Deze lijkt met nog interessant: https://www.ventilatiesho...gisava-250-s-p-wtw-links/ . Valt nog mee qua prijs

Mocht het iets zijn dat bediend kan worden via een Home Assistant zou het perfect maken.

Zijn er suggesties/opmerkingen?

[ Voor 4% gewijzigd door Kenhas op 21-12-2023 14:47 ]

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:56

• MEN-O
  • Laatst online: 16:18

• Kenhas
@S.J.Onnie Ik wil vermijden om gaten in een buitenmuur te boren en ik heb aan die kant van de badkamer geen electriciteit. Ook heb ik al meer negatieve zaken gelezen hierover dan positieve. Vooral dat efficiëntie zwaar overdreven zijn

@MEN-O daar zie ik toch niet veel van warmte binnenhouden. Is gewoon een ventilator

• S.J.Onnie
Dan leg je de voorgestelde WTW binnen op de vliering. Sluit op de "buitenzijde" een slag aan met en doorvoer door het dak en op de "binnenzijde" een slag met een doorvoer door het plafond van je badkamer. :)

We zijn Tweakers, toch?

[ Voor 6% gewijzigd door S.J.Onnie op 21-12-2023 15:19 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:23
Kenhas schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:44:
We hebben een kleine badkamer (kleine 10m²) die enkel geventileerd kan worden door een kleine raampje, dat bovendien naar het westen gericht is en dus veel wind binnen krijgt. Boven de badkamer is een zolder die enkel voor beetje opslag gebruikt wordt en dus ook gebruikt kan worden.
Zijn er suggesties/opmerkingen?
Wat is nu het probleem?

Als suggestie zou ik zeggen: Men gaat douchen, dat stopt op een gegeven moment op de dag, raampje openzetten, verwarming uit. 's Avonds (of op eerder moment dat de boel is opgedroogd) raampje dicht en verwarming weer aan. Ik heb een nog kleinere douche, verwarming nooit aan en zet na het douchen de deur open en na een paar uur is alle vocht weg.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08-05 15:55
Ontvochtigen met airco is meer gevolg van een natuurlijk fenomeen wat bij het koelen van lucht hoort (condensatie) dan echt een effectieve functie, ik had daar echt veeeeel meer van verwacht vooral in de winter is dit geen optie tov een mobiele ontvochtiger. De airco zal de kleine ruimte gigantisch afkoelen als je dit daadwerkelijk gaat inzetten als ontvochtiger.... Wij hebben wel een ontvochtiger in een kleine badkamer en deze verwarmt zelfs de ruimte.

Blijft een WTW over, aangezien je geen 24/7 verversing nodig hebt kun je hiervoor prima een gebruikte oudere variant scoren van MP die wat groter is. Gooi een slimme stekker ertussen en je kan deze via HA besturen. Succes :)

• Kenhas
Yaksa schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:27:
[...]

Wat is nu het probleem?

Als suggestie zou ik zeggen: Men gaat douchen, dat stopt op een gegeven moment op de dag, raampje openzetten, verwarming uit. 's Avonds (of op eerder moment dat de boel is opgedroogd) raampje dicht en verwarming weer aan. Ik heb een nog kleinere douche, verwarming nooit aan en zet na het douchen de deur open en na een paar uur is alle vocht weg.
Dat is zoals we het nu doen en wat ik dus niet langer wil doen. Staat het raam open en de wind komt uit het westen, komt de wind gewoon onder de deur door en voelen we dit beneden.
Grutte Pier schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:35:
Ontvochtigen met airco is meer gevolg van een natuurlijk fenomeen wat bij het koelen van lucht hoort (condensatie) dan echt een effectieve functie, ik had daar echt veeeeel meer van verwacht vooral in de winter is dit geen optie tov een mobiele ontvochtiger. De airco zal de kleine ruimte gigantisch afkoelen als je dit daadwerkelijk gaat inzetten als ontvochtiger.... Wij hebben wel een ontvochtiger in een kleine badkamer en deze verwarmt zelfs de ruimte.

Blijft een WTW over, aangezien je geen 24/7 verversing nodig hebt kun je hiervoor prima een gebruikte oudere variant scoren van MP die wat groter is. Gooi een slimme stekker ertussen en je kan deze via HA besturen. Succes :)
Ik had het dus niet over een airco maar iets in die form factor. Iets dat dus in de hoek muur/plafond kan gemonteerd worden.
S.J.Onnie schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:19:
Dan leg je de voorgestelde WTW binnen op de vliering. Sluit op de "buitenzijde" een slag aan met en doorvoer door het dak en op de "binnenzijde" een slag met een doorvoer door het plafond van je badkamer. :)

We zijn Tweakers, toch?
Heb daar ook al aan gedacht want ben toch klein beetje een tweaker ;) Maar zover ik kan terugvinden, mogen deze niet verticaal gemonteerd worden omdat o.a. het vocht condenseert en gewoon naar beneden loopt. Ook zit je dan met het probleem dat je afvoerbuis nog gevuld is met "vuile" lucht en die blaas je dan weer gewoon de ruimte weer in op het moment dat de richting verandert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Kenhas schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:48:Dat is zoals we het nu doen en wat ik dus niet langer wil doen. Staat het raam open en de wind komt uit het westen, komt de wind gewoon onder de deur door en voelen we dit beneden.[...]
Dan leg je een tochtrol voor die deur. Probleem opgelost.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Kenhas
Yaksa schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:57:
[...]

Dan leg je een tochtrol voor die deur. Probleem opgelost.
Ik apprecieer je antwoorden maar zijn niet echt van toepassing. Is het beetje hetzelfde als op de vraag "hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn auto minder verbruikt" het antwoord geven "niet rijden".

Wat jij beschrijft, is het we het nu doen. Dat wil ik niet meer doen.

• S.J.Onnie
Heb daar ook al aan gedacht want ben toch klein beetje een tweaker ;) Maar zover ik kan terugvinden, mogen deze niet verticaal gemonteerd worden omdat o.a. het vocht condenseert en gewoon naar beneden loopt. Ook zit je dan met het probleem dat je afvoerbuis nog gevuld is met "vuile" lucht en die blaas je dan weer gewoon de ruimte weer in op het moment dat de richting verandert.
Daarom plaats je hem dus horizontaal op de vlieringvloer. De slangen maken het mogelijk de afvoer/aanvoer te maken zoals je wil. Dat beetje vuile lucht zet weinig zoden aan de dijk. Het merendeel wordt netjes afgevoerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
@S.J.Onnie bedankt voor je antwoord. Ik ga dit verder uitzoeken. Het grootste probleem dat ik denk te hebben met deze setup, is condensatie op plaatsen waar je dat niet wilt.

De vuile lucht op zich heb ik niet zo'n probleem mee. Mijn idee was om simpelweg op 1 plaats (doucheruimte) de vochtige lucht afzuigen, lucht ontvochtigen, lucht weer inblazen aan de andere kant van de badkamer. De andere kant is waar de spiegel en radiator zijn. Op die manier zou de warmte van de radiator ook al iets meer verspreid worden. Maar een toestel die simpelweg ontvochtigt zonder warmteverlies is blijkbaar niet zo gemakkelijk te vinden.

Maar ik zal dit systeem eens verder opzoeken of condensatie zo'n probleem is als ik in mijn hoofd heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mafs
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:47
Waarom niet gewoon een kleine onvochtiger?
De vorige bewoners hebben hier ook in al hun wijsheid besloten dat ventilatie niet nodig was, dus voor nu hebben wij dat ook opgelost met een kleine onvochtiger, wij gebruiken zelf nu deze:

https://eurom.nl/product/...ontvochtigers/drybest-10/

Die is echt wel klein te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:19

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als het probleem met het raam is dat het tocht vanuit de badkamer, kun je een valdorpel in je deur plaatsen :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WBNL20
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-04 22:08
Op iedere badkamer heb je vaak toch een ubbink dakdoorvoer en een badkamerventilator die op meerdere manieren aangestuurd kan worden? Sensor types maar ook types op licht. Dat werkt prima, zij het niet zo dat de sensoren vaak heel snel kapot gaan en naloop (na uitdoen licht) op den duur het langs blijft functioneren. Ik heb nu een aan/ uit fan en een losse zwaardere kwaliteit sensor tussen de voeding gezet (aan/uit gestuurd).

Dat is volgens mij basis en zeer effectief en ook laag in kosten (zeker als je zelf werk doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
Om de situatie iets duidelijker te maken, heb ik eens mijn totaal onbestaande tekentalenten aangesproken met dit als resultaat. Dus de afmetingen zijn bij benadering maar komen wel min of meer overeen met de situatie. Het is meer om een idee te geven dan om een exact plan te maken.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Me6sc3l.png

1 en 2 zullen redelijk duidelijk zijn. Dat is de deur en het raam. Er zijn nog ramen naast nummer 2 maar die kunnen niet open. Nummer 3 zijn 2 stopcontacten die we (ingebouwd in het badkamer meubel) hebben in de badkamer en wordt gebruikt voor haardroger en lader tandenborstels en zo.

Als het raam openstaat, ontstaat er een tocht richting de deur. Dat op zich is niet zo aangenaam maar kan zoals o.a. door @Thijsmans en @Yaksa redelijk simpel opgelost worden. Een beetje tocht is natuurlijk ook wel noodzakelijk om goed te kunnen drogen. Maar op de plaats waar de inloopdouche is (links op schets), is er geen tocht en die droogt zeer traag. Zo traag dat de vochtigheid een probleem vormt voor afbladderende verf en schimmelvorming.

@Mafs Zoals je kunt zien, zou het moeilijk zijn om zelfs de kleinste ontvochtiger kwijt te geraken in de buurt van de stopcontacten. Wat ik dus zoek, is dergelijk toestel maar met aansluiting voor buizen. Dan kan het toestel op zolder.

Mijn origineel plan was dus om zoiets te voorzien: https://www.ventilatiesho...gisava-250-s-p-wtw-links/
Afzuiging in de inloopdouche, terug inblazen thv badkamermeubel of radiator.
Toen kwam @S.J.Onnie met een simpeler en goedkoper systeem (KLIK). Lijkt me ook wel interessant hoewel ik nog moet opzoeken hoe het gaat met condensatie en hoe hard zoiets blaast. Het zou niet aangenaam zijn dat, als je onder de douche staat, je al bijna een haarddroger boven je hebt (bij manier van spreken). Natuurlijk op te lossen door het toestel pas in te schakelen na het douchen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Raam openzetten en ontvochtigen nu? Hier buiten nu 97% L/V. Dat werkt dus niet. Je moet verwarmde droge lucht uit de rest van je huis trekken en een afzuiging hebben in de badkamer. Ik zelfs daarom mijn roosters in raam badkamer dicht.

Hier staat na gebruik de deur van badkamer gewoon open. Opgelost.

Deur toch dicht willen doen? Deze erin monteren https://www.ventilatieland.nl/nl_NL/deurroosters/1450/ Maar je zult afzuiging moeten hebben in je badkamer.

[ Voor 46% gewijzigd door MotorBeast op 25-12-2023 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Het lijkt mij dat je met een simpele pijp, dakdoorvoer en lamp- of vochtgeschakelde buisventilator ook al een heel eind zou moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:06
MotorBeast schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:20:
Raam openzetten en ontvochtigen nu? Hier buiten nu 97% L/V. Dat werkt dus niet. Je moet verwarmde droge lucht uit de rest van je huis trekken en een afzuiging hebben in de badkamer.

Hier staat na gebruik de deur van badkamer gewoon open. Opgelost.
dit, dit werkt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:27
Bij een WTW wordt niet voor niets in de badkamer afgezogen : niet alleen voor het vocht maar ook de verhoogde CO2 gehalten (en fijnstof, geurtjes etc) worden afgevoerd. Je moet een huis niet hermetisch dicht maken en alleen focussen op warmte-verlies. Dus wat MotorBeast in "Badkamer ventileren/ontvochtigen" zegt. Natuurlijk is het mooier/beter om de warmte uit de uit te blazen lucht terug te winnen maar als dat niet praktisch mogelijk is in je huis, dan kan je beter een simpele afzuiging gebruiken. Die kan je sturen, in combinatie met een terugslagklep zodat er geen wind naar binnen komt als de afzuiging uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik ben erg tevreden over een ventilatiebox die alleen de badkamer afzuigt. Op de laagste stand (4W). Warme lucht komt uit het huis en de vochtige en vieze lucht uit de badkamer gaat naar buiten. Lekker simpel systeem en draait dag en nacht op de laagste stand.

Plafondventilatoren vind ik maar herrie dingen en zijn erg inefficiënt in de zin dat de motor zelf al het grootste gedeelte van de ventilatieopening in beslag nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 26-12-2023 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:08
Een badkamer is een afzuigruimte voor de ventilatie en ventilatie kost gewoon energie. Een beetje ventilatie is daar ook rustig minimaal een uur of 2 mee bezig na een douchebeurt. En ventilatie is lelijk en levert energieverlies op…
Als je stroom uit je zolder kan halen zou ik een gat in de gevel boren en daar een eenvoudige badkamerventilator plaatsen boven je wc. Of de zolder gebruiken en van boven de douche via de zolder naar buiten gaan.

WTW, airco, etc. Ontgaat me het nut een beetje van… het kost gewoon energie en je hebt warmteverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-05 12:49
@Miezie ik ben daar toevallig net een beetje onderzoek naar aan het doen. 2u klopt denk ik wel ongeveer, maar wij hebben duo zone ventilatie en die gaat dus vrij snel in de ochtend naar standje minimaal op de slaap verdieping, waardoor er (is mijn hypothese) structureel te weinig wordt geventileerd in de badkamer. Is dat gewoon een ontwerpfout in het concept duo zone wtw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
nel!s schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:30:
@Miezie ik ben daar toevallig net een beetje onderzoek naar aan het doen. 2u klopt denk ik wel ongeveer, maar wij hebben duo zone ventilatie en die gaat dus vrij snel in de ochtend naar standje minimaal op de slaap verdieping, waardoor er (is mijn hypothese) structureel te weinig wordt geventileerd in de badkamer. Is dat gewoon een ontwerpfout in het concept duo zone wtw?
Wel als je niet op RV stuurt maar op tijd in de badkamer ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:50
nadeel van boven toilet ventilatorschacht bouwen is dat er een luchtstroom van deur naar toilet komt, en dus niet langs de douchebak.
Ik zou eens kijken of er een mogelijkheid is zo dicht mogelijk bij de douche een buis te maken? Die muur tussen deur en douche is waarschijnlijk tot plafond, dus de luchtstroom gaat dan automatisch door heel de ruimte heen.

let wel op dat je een ventilator pakt die in natte ruimte mag staan.

• nel!s
Miezie schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:00:
[...]

Wel als je niet op RV stuurt maar op tijd in de badkamer ;).
Itho hru Duo zone regelt of via co2 in de master bedroom, of via tijd als je hem via het controlepaneel in de badkamer hoger zet. Niet via RV naar mijn weten.

Edit: zie nu dat Itho ook rv sensors heeft, heeft iemand ervaring met die koppelen aan een duo zone systeem, in de badkamer? (Ts: sorry voor het kapen, hopelijk nog voldoende OT ;))

[ Voor 21% gewijzigd door nel!s op 28-12-2023 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
nel!s schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:02:
[...]

Itho hru Duo zone regelt of via co2 in de master bedroom, of via tijd als je hem via het controlepaneel in de badkamer hoger zet. Niet via RV naar mijn weten.

Edit: zie nu dat Itho ook rv sensors heeft, heeft iemand ervaring met die koppelen aan een duo zone systeem, in de badkamer? (Ts: sorry voor het kapen, hopelijk nog voldoende OT ;))
Ik op een enkele zone.

Had ook in alle slaapkamers een co2 sensor. Dan doet hij het pas echt goed… anders draait hij op nominale stand en leef jij in niet zo frisse lucht. Ik was in onze nieuwbouw de enige met dat systeem en ook de enige zonder schimmelvorming of hoofdpijn…
Die enkele CO2 sensor zou verboden moeten worden ;). Ik weet niet welke sensoren het exact zijn, maar destijds waren ze nog afgeregeld op 1200ppm… dat heb ik door Itho aan laten passen naar 1000ppm. (Eco versus comfort (gezond)). De vochtsensor deed het perfect, had ik in het washok en de badkamer.

Gevolg was wel dat de WTW veel op 80-100% stond te draaien, maar het energieverlies viel sterk mee en het comfort in huis was super. Voor ons (omdat luchtkwaliteit voor mijn slaap heel erg belangrijk is…) nieuwe huis hebben we hierom om decentrale afzuiging in elke leefruimte gekozen naast toevoer over het raam met een rooster… Heel prettig.

[ Voor 8% gewijzigd door Miezie op 28-12-2023 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leime
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 06-05 10:00
Voor optie twee uit de startpost is dit misschien wel een oplossing? Ding op zolder zetten, aanzuigventiel boven de douche, lucht invoer boven je badmeubel en het buisje met vochtige lucht naar buiten door je dak. Ken het ding verder niet, zelf dus geen ervaring mee.

Onze nieuwe (verplaatste) badkamer was eerder klaar dan het deel van de woning waar de ventilatie-unit staat, maar we moesten er wel al douchen. Daarom een mobiele luchtontvochtiger geplaatst, dat werkt echt geweldig vinden we. Luchtvochtigheid (volgens het display van de ontvochtiger) is tijdens het douchen nog onder de 90% en de spiegels beslaan niet. Alleen één keer in de week moeten we het reservoir leeggooien. Inmiddels een jaar verder gebruiken we de luchtontvochtiger nog steeds. Qua energie zijn ze niet persé zuinig, maar het zorgt wel voor een lekker comfortabele badkamer. Als bonus is hij ook handig om wasgoed op een klein wasrekje in de badkamer te "turbo"-drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:26
leime schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:20:
Voor optie twee uit de startpost is dit misschien wel een oplossing? Ding op zolder zetten, aanzuigventiel boven de douche, lucht invoer boven je badmeubel en het buisje met vochtige lucht naar buiten door je dak. Ken het ding verder niet, zelf dus geen ervaring mee.

Onze nieuwe (verplaatste) badkamer was eerder klaar dan het deel van de woning waar de ventilatie-unit staat, maar we moesten er wel al douchen. Daarom een mobiele luchtontvochtiger geplaatst, dat werkt echt geweldig vinden we. Luchtvochtigheid (volgens het display van de ontvochtiger) is tijdens het douchen nog onder de 90% en de spiegels beslaan niet. Alleen één keer in de week moeten we het reservoir leeggooien. Inmiddels een jaar verder gebruiken we de luchtontvochtiger nog steeds. Qua energie zijn ze niet persé zuinig, maar het zorgt wel voor een lekker comfortabele badkamer. Als bonus is hij ook handig met om was op een klein wasrekje in de badkamer te "turbo"-drogen.
Welke ontvochtiger heb je? Klinkt wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Miezie WTW kost energie??? Ik zou even opzoeken waar die afkorting voor staat. Het is alleen vaak praktisch onmogelijk het aan te leggen in bestaande situaties. Zou willen dat ik het had in mijn jaren 70 woning. Ventileren met roosters is echte energieverlies, maar soms kan je niet anders zoals ik.

Airco is wel onzin. Heb ik en ontvochtigt alleen in de zomer op de koelingsstand. De stand ontvochtigen is eigenlijk op heel laag niveau koelen en helpt totaal niet.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 29-12-2023 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leime
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 06-05 10:00
vinom schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:28:
[...]

Welke ontvochtiger heb je? Klinkt wel interessant.
Wij hebben een Qlima D630P. Dat was toen we m kochten de interessantste aanbieding, wellicht is er inmiddels weer iets beters te krijgen. Heeft een flinke overcapaciteit op onze badkamer van 8m² en 2,6m hoog, maar de opgegeven oppervlakte van deze apparaten houdt er geen rekening mee dat in dezelfde ruimte een flinke luchtbevochtiger (regendouche) aan staat natuurlijk. We gebruiken m op de laagste stand (qua luchtvochtigheid, dat is dus maximaal drogen). Er zit een timer op, bij start douchen ding aanzetten en timer op 1 (uur) instellen, daarna geen omkijken meer naar. 15 minuten na het douchen is de luchtvochtigheid weer ongeveer 50%. Maar de timer kan niet korter dan een uur.

Wil nog eens kijken of ik het ding nog wat slimmer kan maken. Heb al een sensor op de warm water aanvoerleiding van de douche om te detecteren of de douche aan is. Heb nog niets gedaan met de Wifi mogelijkheid van het ding, wellicht kan het daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
MotorBeast schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:29:
@Miezie WTW kost energie??? Ik zou even opzoeken waar die afkorting voor staat. Het is alleen vaak praktisch onmogelijk het aan te leggen in bestaande situaties. Zou willen dat ik het had in mijn jaren 70 woning. Ventileren met roosters is echte energieverlies, maar soms kan je niet anders zoals ik.

Airco is wel onzin. Heb ik en ontvochtigt alleen in de zomer op de koelingsstand. De stand ontvochtigen is eigenlijk op heel laag niveau koelen en helpt totaal niet.
Het lijkt me toch ook wel energiezuiniger om de warmte te recupereren. Ons huidig huis is jaren 50 maar ik ben toch net bezig met houten vloeren te vervangen dus buizen van beneden naar boven is geen enkel probleem. Van badkamer naar zolder al helemaal niet.

Airco zou ik ook niet begrijpen in een badkamer. Hebben we in andere ruimtes maar ontvochtigen is nu niet echt een sterk punt van een airco
leime schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:20:
Dit lijkt me eigenlijk nog het dichtst te komen bij wat ik in gedachten had. Zal wel nog eens opzoeken hoe een adsoptiedroger werkt en verbruikt. Zou het eventueel zelfs omgekeerd doen. Na het douchen droge lucht inblazen in douche. Zal het snelst drogen omdat er dan ook lucht in de hoeken komt.
Edit: er zit, als ik het goed begrijp, een verwarmingselement in om warme lucht te genereren. Verbruikt lijkt voor een gemiddeld toestel rond de 500watt te liggen

En aan anderen die dit topic wilen "kapen", doe gerust. Hoe meer "inspiratie" ik kan opdoen, hoe beter ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Kenhas op 29-12-2023 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Kenhas Precies WTW is top. Maar hier bijna niet te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
MotorBeast schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:29:

Ook een WTW kost energie. Zowel in het feit dat het aan staat als dat hij ventileert. Daar ging het om… ventileren als concept kost gewoon energie. Ook met roosters kan prima op een efficiënte manier (C4c ontloopt sommige D setups niet eens zoveel). Bij een WTW is het warmteverlies wel veel minder (en ik vind het niks verder… want ze zijn in NL altijd onderbemeten door een karig bouwbesluit).

Wat ik wil zeggen is dat het gewoon goed geregeld moet worden in een badkamer en dat gewoon een afvoer moet zijn… en geen fratsen wat mij betreft met airco’s of ontvochtigers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
Miezie schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:32:
[...]

Ook een WTW kost energie. Zowel in het feit dat het aan staat als dat hij ventileert. Daar ging het om… ventileren als concept kost gewoon energie. Ook met roosters kan prima op een efficiënte manier (C4c ontloopt sommige D setups niet eens zoveel). Bij een WTW is het warmteverlies wel veel minder (en ik vind het niks verder… want ze zijn in NL altijd onderbemeten door een karig bouwbesluit).

Wat ik wil zeggen is dat het gewoon goed geregeld moet worden in een badkamer en dat gewoon een afvoer moet zijn… en geen fratsen wat mij betreft met airco’s of ontvochtigers.
Maar weegt de kost van het verbruik van een WTW op tegen de kost van het warmteverlies? Hierbij hou ik geen rekening met de kost van het toestel. Zoiets zal natuurlijk afhangen van woning tot woning. Bij ons komt de trap uit tussen de woonkamer en keuken. Daardoor gaat er meer warmte naar boven dan in een huis waar de trap in de gang zit waardoor het, volgens mij, voordeliger zou zijn om de warmte te recupereren.

Zoals gezegd, hierbij hou ik geen rekening met de kost van het toestel zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
Kenhas schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 08:51:
[...]

Maar weegt de kost van het verbruik van een WTW op tegen de kost van het warmteverlies? Hierbij hou ik geen rekening met de kost van het toestel. Zoiets zal natuurlijk afhangen van woning tot woning. Bij ons komt de trap uit tussen de woonkamer en keuken. Daardoor gaat er meer warmte naar boven dan in een huis waar de trap in de gang zit waardoor het, volgens mij, voordeliger zou zijn om de warmte te recupereren.

Zoals gezegd, hierbij hou ik geen rekening met de kost van het toestel zelf
Je zou het warmteverlies allemaal kunnen berekenen natuurlijk. Het energieverlies van de unit zelf is altijd te verwaarlozen.

Wat mij betreft is ventileren en eventueel een wtw inzet onderdeel van een totaalplaatje, als je het aan kan leggen en in balans voor de hele woning is het een goede optie… maar dan wel all the way.

[ Voor 6% gewijzigd door Miezie op 30-12-2023 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Douchegedeelte droog trekken, deur openzetten, evt simpel tafelventilator op de grond zetten voor uurtje

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Hackus Dat doe jij allemaal als je in de ochtend even snel wil douchen en je naar je werk gaat? En je puberkinderen even tussendoor douchen? Lijkt me niet echt praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MotorBeast schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:18:
@Hackus Dat doe jij allemaal als je in de ochtend even snel wil douchen en je naar je werk gaat? En je puberkinderen even tussendoor douchen? Lijkt me niet echt praktisch.
Dat kan de laatste doen die gedoucht heeft. Ik heb geen puberkinderen meer, en het is ook niet mijn geschetste situatie.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Hackus schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:21:
[...]

Dat kan de laatste doen die gedoucht heeft. Ik heb geen puberkinderen meer, en het is ook niet mijn geschetste situatie.
Ik zelf ben er ook te lui voor. 8) Gewoon ventileren en verwarmen, niets meer, niets minder. Gemak dient de mens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MotorBeast schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:23:
[...]

Ik zelf ben er ook te lui voor. 8) Gewoon ventileren en verwarmen, niets meer, niets minder. Gemak dient de mens.
Net wat jij wilt. maar zo moeilijk is het allemaal niet, gewoon even doen. er is ook geen reden om een douche warm te houden of te verwarmen als er nadien niemand meer komt. veel geld uitgeven aan systeem wat ook nog eens 140w verbruikt.
raampje naar buiten kun je ook gewoon open zetten/houden. event raamventilator plaatsen. boven douche ruimte 100/120mm gat maken, met afvoerbuis het dak uit, met Climarad box kan ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Hackus schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:30:
[...]

Net wat jij wilt. maar zo moeilijk is het allemaal niet, gewoon even doen. er is ook geen reden om een douche warm te houden of te verwarmen als er nadien niemand meer komt. veel geld uitgeven aan systeem wat ook nog eens 140w verbruikt.
raampje naar buiten kun je ook gewoon open zetten/houden. event raamventilator plaatsen. boven douche ruimte 100/120mm gat maken, met afvoerbuis het dak uit, met Climarad box kan ook nog.
Raampje openzetten is nu juist wat je NIET moet doen. Het is buiten nu veel te vochtig. Wat je moet doen is afzuiging hebben in je badkamer en aanvoer droge lucht vanuit andere ruimtes van je huis. Ik heb boven niet eens verwarming aan en ook niet in de badkamer. 18 graden boven nu maar wel droog in de slaapkamers (heb hygrometer). Je moet gecontroleerd ventileren (aanvoer roosters andere ruimtes, niet de badkamer) en dat is wat anders dan ramen openzetten. Zeker nu, stoken voor de mussen buiten.

Zet gewoon je deur van je badkamer open, raam daar dicht laten en afzuiging in de badkamer en weg is je vocht probleem. Gegarandeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@MotorBeast dit is interessant, wij hebben juist de afgelopen tijd een raam open gehouden in de badkamer ivm schimmel gevoeligheid. Ik heb nu een rft rv sensor voor de WTW gekocht die ik in de badkamer op ga hangen. Mijn inschatting was dat rv buiten nu hoog is, maar trek je die lucht naar binnen en verwarm je het, dan heb je een lagere rv. Dus is het ok om een raam open te hebben. Ik zal je theorie eens testen dat je beter lucht van binnen kunt trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-05 18:37
Ik doe tijdens douchen de afzuiging aan op hoogste stand. Badkamerdeur dicht en raam op kiepstand.
Na het douchen badkamerdeur open en raam blijft open op kiepstand tot ik daar klaar ben. Daarna weer gesloten.
Afzuiging blijft na vertrek nog 10 minuten op hoogste stand nadraaien.
Vloerverwarming staat 24/7 op 20.5 gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MotorBeast schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:41:
[...]

Raampje openzetten is nu juist wat je NIET moet doen. Het is buiten nu veel te vochtig. Wat je moet doen is afzuiging hebben in je badkamer en aanvoer droge lucht vanuit andere ruimtes van je huis. Ik heb boven niet eens verwarming aan en ook niet in de badkamer. 18 graden boven nu maar wel droog in de slaapkamers (heb hygrometer). Je moet gecontroleerd ventileren (aanvoer roosters andere ruimtes, niet de badkamer) en dat is wat anders dan ramen openzetten. Zeker nu, stoken voor de mussen buiten.

Zet gewoon je deur van je badkamer open, raam daar dicht laten en afzuiging in de badkamer en weg is je vocht probleem. Gegarandeerd.
Raar dat veel mensen het toch anders doen en geen problemen ervaren.
lucht van buiten naar binnen hangt ook af van de windrichting. Vaak werk het in de praktijk dus prima.
vroeger in mijn 1e flatje ook nooit vochtproblemen ervaren

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 31-12-2023 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Hackus schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:57:
[...]

Raar dat veel mensen het toch anders doen en geen problemen ervaren.
lucht van buiten naar binnen hangt ook af van de windrichting. Vaak werk het in de praktijk dus prima.
vroeger in mijn 1e flatje ook nooit vochtproblemen ervaren
Sowieso is in deze tijd van het jaar een raam openzetten complete energieverspilling. :'( Verder zal optisch de condens wel verdwijnen maar je verhoogt met een raam openzetten de luchtvochtigheid als het vochtig is buiten. Vandaag met 67% LV buiten hier zal het zo'n vaart niet lopen. Maar afgelopen week was het 97%! Dat werkt dus niet als je badkamer op hetzelfde niveau zit. Windrichting maakt geen bal uit.

Er is maar 1 manier van goed ontvochtigen en dat is verwarmen met luchtaanvoer die lager is dan de LV in je badkamer en afvoer van de vochtige lucht. Is een simpel natuurkundig verschijnsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MotorBeast schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:58:
[...]

Sowieso is in deze tijd van het jaar een raam openzetten complete energieverspilling. :'( Verder zal optisch de condens wel verdwijnen maar je verhoogt met een raam openzetten de luchtvochtigheid als het vochtig is buiten. Vandaag met 67% LV buiten hier zal het zo'n vaart niet lopen. Maar afgelopen week was het 97%! Dat werkt dus niet als je badkamer op hetzelfde niveau zit. Windrichting maakt geen bal uit.

Er is maar 1 manier van goed ontvochtigen en dat is verwarmen met luchtaanvoer die lager is dan de LV in je badkamer en afvoer van de vochtige lucht. Is een simpel natuurkundig verschijnsel.
Waarom, als je in de doucheruimte geen verwarming aan hebt verspil je niks. Verder is het nutteloze discussie. dat je het niet met me eens bent was al duidelijk. het is nu ook niet koud om te moeten stoken, maar dat is weer een ander verhaal. de één heeft het 21 graden, de ander 16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Hackus schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:38:
[...]

Waarom, als je in de doucheruimte geen verwarming aan hebt verspil je niks. Verder is het nutteloze discussie. dat je het niet met me eens bent was al duidelijk. het is nu ook niet koud om te moeten stoken, maar dat is weer een ander verhaal. de één heeft het 21 graden, de ander 16.
Dan koelt je benedenverdieping af want raadt eens waar warmte van beneden naartoe trekt? Naar de koude bovenverdieping....ook een natuurkundig verschijnsel. Maar jouw energierekening. Het is de kunst om zo optimaal mogelijk gecontroleerd te ventileren (en dat is wat anders dan ramen openzetten) met zo min mogelijk energieverlies.

Omdat jij mijn gelijk niet krijgt is het een nutteloze discussie? Okee...... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MotorBeast schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:46:
[...]

Dan koelt je benedenverdieping af want raadt eens waar warmte van beneden naartoe trekt? Naar de koude bovenverdieping....ook een natuurkundig verschijnsel. Maar jouw energierekening. Het is de kunst om zo optimaal mogelijk gecontroleerd te ventileren (en dat is wat anders dan ramen openzetten) met zo min mogelijk energieverlies.

Omdat jij mijn gelijk niet krijgt is het een nutteloze discussie? Okee...... :?
als de condens weg is, dan wel douche redelijk droog kun je de deur dicht doen. Mag hopen dat jij beneden ook niet alle deuren tegen elkaar open hebt staan. Fijne jaarwisseling, en niet teveel dinken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Hackus schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:50:
[...]

als de condens weg is, dan wel douche redelijk droog kun je de deur dicht doen. Mag hopen dat jij beneden ook niet alle deuren tegen elkaar open hebt staan. Fijne jaarwisseling, en niet teveel dinken
Je snapt het gewoon echt niet is het wel? Als jij lucht met 97% LV binnenhaalt van buiten en daar niet verwarmt, is dat het recept voor schimmel. Zeker met de deur dicht. 97% LV is gewoon veel te hoog.

In huis hoort het onder de 60% te blijven.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 31-12-2023 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MotorBeast schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:54:
[...]

Je snapt het gewoon echt niet is het wel? Als jij lucht met 97% LV binnenhaalt van buiten en daar niet verwarmt, is dat het recept voor schimmel. Zeker met de deur dicht. 97% LV is gewoon veel te hoog.

In huis hoort het onder de 60% te blijven.
Je snapt niet dat het maar tijdelijk is en de gehele invloed erg mager is, maar
Ik geef je gelijk, einde discussie :wave:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
Hackus schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:16:
Douchegedeelte droog trekken, deur openzetten, evt simpel tafelventilator op de grond zetten voor uurtje
Ik ga simpelweg mezelf lui noemen en zeggen dat ik daar gewoonweg geen zin in heb. Ik ga echt niet 's morgens met een ventilator beginnen rondlopen. Ik kan evengoed vragen aan mijn vrouw om even met de haardroger de douche te drogen. Ik wil gewoonweg iets waar ik op een knopje druk en liefst iets dat ik via Home Assistant kan regelen.
Hackus schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:30:
[...]

... met Climarad box kan ook nog.
Climarad ga ik toch ook eens noteren. Heb al redelijk wat opzoek werk ;) Maar het is daarvoor dat ik deze vraag heb gesteld.

's morgens wordt de woning eigenlijk niet echt opgewarmd. Denk dat het ongeveer een 18 à 19 graden is. Daar heeft de vrouw des huizes niet echt een probleem mee maar ze wil wel dat de badkamer mooi warm is. En het klopt dan niet in mijn hoofd om de warme lucht uit de badkamer naar buiten te blazen en dan lucht aanzuigen uit de woning die kouder is. Maar zal alles grondig bestuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:52

Fanta

FordPerformance™️

Niet iedereen in dit topic snapt hoe condens ontstaat, maar daar moet je het eigenlijk wel zoeken. Zorg dat condens niet kan neerslaan, en je hebt geen probleem met vocht. Hoe je dat doet? Simpel, zorg er voor dat het temperatuurverschil niet te groot is. Verwarm de badkamer goed, en laat je raam vooral dicht als het buiten kouder is dan binnen. Geef de vochtige lucht na het douchen de kans om zich te verspreiden over de rest van de woning door de deur even open te laten staan, of zorg voor afzuiging.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:41
Ik heb in mijn badkamer een ventilatiebox boven het plafond. Aanzuig onder de deur door van de overloop.
Plaats afzuig heb ik onlangs aangepast naar recht boven de douche (met schuifdeur) dit maakte een wereld van verschil. Nu altijd kurkdroog.
Tijdens douchen gaat de box op middenstand, rest van de dag op laagstand.

Ik droog mijn wanden, vloer, douchewand ook af met een trekker na het douchen. Dit scheelt ook veel vocht (en kalkaanslag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom niet gewoon een op luchtvochtigheid reagerende afzuigunit op de vliering installeren. Ja je blaast warme vochtige lucht naar buiten. Alternatief is een WTW unit maar die vinden die vochtige lucht weer niet zo fijn. Maar als je je hele huis nog aan het verbouwen bent kan je het wel meenemen in het geheel.
Let wel op als je afzuigen gebruikt in de badkamer dat de deur voldoende kiert kan onzichtbaar doordat de drempel ruimte heeft naar de deur, want zonder aanvoer doet je afzuiging het heel erg slecht.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1