Extra isoleren vloer noodzakelijk icm nieuwe vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

• dwhite
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 14:46
Ik heb even jullie advies nodig, want ik kom er zelf niet helemaal uit.

Wij hebben momenteel op de begane grond vloerverwarming en radiatoren welke wordt gevoed door een CV ketel. Er zijn slechts 3 groepen vloerverwarming aangelegd voor 75m2 , duidelijk als bijverwarming. De isolatie onder de betonvloer bestaat uit EPS platen met een RC waarde van 2,5 (vloer gestort door de vorige bewoners in 2004).

Nu hebben we het plan om komend voorjaar nieuwe vloerverwarming aan te (laten) leggen icm een warmtepomp, waarbij de vloerverwarming de hoofdverwarming wordt en alle radiatoren worden verwijdert. Nu breek ik alleen mijn hoofd of het qua investering zinvol is om de hele vloer eruit te breken om beter isolatiemateriaal (11cm PIR) onder de vloer te plaatsen (duur) of om gewoon nieuwe vloerverwarming in te laten frezen en de bestaande vloer te laten voor wat het is.

De rest van het huis is goed geïsoleerd met HR+++ glas en er is al een nieuw dak op gekomen met een RC waarde van 6,2. In alle spouwmuren is isolatie aanwezig, danwel 8cm steenwol of 8cm Pirplaat.

We verwarmen nu grotendeels met een 5KW airco beneden, maar ik vind dat toch oncomfortabel vanwege het temperatuurverschil in de ruimte en dat de vloer koud is.

Wat zouden jullie adviseren?

Dwhite

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-05 07:38

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Over het algemeen is de acceptabele ondergrens van vloerisolatie met een warmtepomp zo rond de RC 3,5. Voor hoofdverwarming is een RC van 5 wel erg aan te bevelen. Dat zou je op zich met 11cm PIR kunnen bereiken. Punt is wel dat als je de isolatie onder je basis + dekvloer hebt dat je dan een betonnen plaat van ~17cm moet verwarmen. Dat is een gigantische buffer.

Ik heb zelf de vloer eruit gehaald en opnieuw opgebouwd met een ondervloer van 12cm, daarboven 10cm Resol + Isolatiefolie met een RC van ~5 en dan nog een cementdekvloer van 7cm waarin de verwarmingsbuizen zijn afgewerkt. De topvloer werkt zo als een buffer, maar wel kleiner dan een hele verdiepingsvloer. Dit geeft een goede wisselwerking van sneller warm worden en toch warmte kunnen opslaan.

Ik heb een warmtepomp van ca. 6kW die de hele onderverdieping (100m2) makkelijk warm houdt. Spouwmuur isolatie en HR+++ glas is ook aanwezig hier.

Overigens moet je met een warmtepomp niet te grote lussen hebben. Met 75m2 kom je dan al gauw op een groep of 10 voor hoofdverwarming.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-05 20:32

Cr3ator

1 bar is geen bar

Gevoelsmatig kan dat nooit uit. Rc=2.5 betekend dat je hooguit ongeveer het verlies halveerd. (Bij 11cm PIR is ongeveer Rc=5). Zelfs met 75m2 en een dT van 15C is dat 225W winst (15K * 1/Rc=2.5 * 75m2). Zeg 200 stookdagen geeft dan 1080kWh_thermisch winst. Zo'n 110m3 gas / 270kWh warmtepomp. Dat scheelt 80-150 euro per jaar.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• dwhite
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 14:46
Bedankt voor de feedback. Wat nog helpt is dat ik onder de helft van het huis een kruipruimte heb waardoor ik relatief eenvoudig alsnog de PIR platen tegenaan kan zetten. de rest laat ik dan voor wat het is, en laat ik vloerverwarming infrezen. Over 20 jaar gezien verlies ik dan worst case 3000 euro, maar met de zonnepanelen compenseer ik dat ruimschoots. Over 20 jaar zien we dan wel weer verder.

@DexterDee . Ik weet dat grote lussen icm met een warmtepomp een no go is, daarom moet het ook opnieuw worden ingefreesd met zoveel groepen als nodig. Dan wordt de totale oppervlak wel 90m2. Dus een groep of 9 - 11 zal het wel worden.

Ik hoop alleen dat er genoeg warmteoverdracht is van de vloer naar binnen toe in vergelijking met de airco. De afgelopen week (van maandag tot nu) heeft deze 31KWh verbruikt om de ruimte warm te houden. Is er iets te zeggen of dit met een warmtepomp die de vloer opwarmt vergelijkbaar zou zijn?
De reden dat ik het vraag is omdat je met een airco de lucht direct opwarmt, maar misschien niet de verliezen hebt van de vloer en daar weer de afgifte van aan de binnenruimte.

Dwhite

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-05 07:38

DexterDee

I doubt, therefore I might be

dwhite schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:33:
Ik hoop alleen dat er genoeg warmteoverdracht is van de vloer naar binnen toe in vergelijking met de airco. De afgelopen week (van maandag tot nu) heeft deze 31KWh verbruikt om de ruimte warm te houden. Is er iets te zeggen of dit met een warmtepomp die de vloer opwarmt vergelijkbaar zou zijn?
De reden dat ik het vraag is omdat je met een airco de lucht direct opwarmt, maar misschien niet de verliezen hebt van de vloer en daar weer de afgifte van aan de binnenruimte.
Ik heb wel enige ervaring met verwarmen met uitsluitend Airco, gedaan in mijn vorige koopwoning. Met (strenge) vorst was ik per etmaal maximaal zo'n 6kWh kwijt. Ook een 5kW single split unit, maar wel een iets kleiner oppervlak van ongeveer 55m2. Redelijk tot goed geïsoleerd huis uit 1994.

Ik hanteer met de vloerverwarming geen nachtverlaging meer. De buffer is zo groot dat een paar graden al gauw een paar uur kost. Andersom koelt het ook maar weinig af als de

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW