• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:26
Om mijn thuisnetwerk te upgraden (gewoon omdat het kan) heb ik 2 Intel X520-DA2 netwerkkaarten met SFP+ poorten gekocht (Een is Dell branded, de andere is HP 560SFP+ branded).
Idee is eentje in de desktop en eentje in de Unraid server en aangesloten op een Ubiquiti UniFi USW-Pro-48 switch.

Anyway, bij het installeren van de kaart in het 3e PCI-E slot (PCIeX4_3) werkt het en kan ik de drivers installeren in Windows 10 enz. Maar omdat ik ook het M.2 slot gebruik valt dit PCIE slot terug naar PCI-E 2.0x2 snelheid wat het nog steeds zou beperken tot ongeveer 1 GBPS dus geen voordeel vergeleken met de onboard LAN poort dus besloot ik om de kaart te installeren in het tweede (rode) PCI-E 3.0 x8 slot (PCIE_X8_2) maar wanneer ik dat doe start de pc niet meer op en ook de bios post helemaal niks en het displaytje op het moederbord geeft code 40 weer wat iets met standby/hibernate zou betekenen maar kan ik niet plaatsen.

Als ik de kaart verwijder, start de PC prima op, als ik de kaart installeer in het PCIeX4_3 slot start hij prima op, als ik de kaart weer in het tweede rode slot (PCIE_X8_2) steek, start hij niet meer op en geeft code 40 weer.

Precies hetzelfde met beide netwerkkaarten.
Iemand suggesties? Of wat kan deze incompatibiliteit veroorzaken?

Overige specs:
Intel i7-4790
MSI Radeon R9 270 2GB GAMING (dit is een PCI-E 3.0 x16 kaart, maar dit slot zou op x8 moeten werken als er iets in het tweede slot geplaatst wordt)
Corsair Vengeance 16 GB RAM
Samsung 970 PRO NVMe-schijf

• Peule_P
Dit zijn de slots die ik bedoel en het stukje uit de handleiding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSIOYWbqIhqP-eGoKmslZVa_TC8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GYHnjUcqqCvUI8y9XE995sUS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KLhSn39r2f6vSoDrSgt0R9GTXI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lFubXCo9STTj752fKCc2bhjw.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:55

nelizmastr

Goed wies kapot

Je maakt een rekenfout in de bandbreedte. Je onboard nic is niet 1GBps maar 1Gbps (kleine b is bits, er gaan 8 bits in een byte). 1Gbps is in het gunstigste geval 125MB/s, in de praktijk 100-110.

PCIe 2.0 x2 is 1GBps (hoofdletter B, bytes), 10Gbps is 1,25GBps maximaal.

Ja je verliest wat theoretische bandbreedte maar je Unraid bak en lokale schijf moeten ook continu meer dan 1GB per seconde kunnen lezen/schrijven en daar zit vaak de echte bottleneck.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Scherp... ;)
Ik ken het verschil tussen 'b' en 'B' echter heb ik er nu dus even totaal geen rekening mee gehouden (ik schaam me diep :P) en er gewoon overheen gelezen...

Dus ik kan gewoon het PCIEX4_3 slot gebruiken icm het M.2 slot en de x2 snelheid moet ruim voldoende zijn, 1GBps haal ik toch nooit met lees/schrijf snelheid, ook niet vanuit de SSD's over en weer dus niks aan het handje!

Ik ga het in ieder geval dan op deze manier doen nu, echter blijf ik het apart vinden dat ik niet kan booten met de kaarten in het PCIE_X8_2 slot, afijn, verder zal ik me er dan niet te druk over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:57

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Vind het ook raar dat je pc dan niet meer opstart.
Als de pc niet boot, branden er dan ook q-leds (achter 24p socket)?

Ik weet niet met welk kaart je hebt proberen te testen maar anders moet je de andere kaart eens proberen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Damic schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 18:03:
Vind het ook raar dat je pc dan niet meer opstart.
Als de pc niet boot, branden er dan ook q-leds (achter 24p socket)?

Ik weet niet met welk kaart je hebt proberen te testen maar anders moet je de andere kaart eens proberen.
Code 40 geeft het code display aan en met beide kaarten exact hetzelfde, vreemd idd…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:57

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik weet dat het een oud bordje is maar heb je de laatste bios erop staan?

Nog iets dat je kan proberen: de graka verhuizen naar X8_2 en dan netwerkkaart in X8_1.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Yes, laatste BIOS idd, zal ook nog eens proberen de GPU in dat slot te steken of het dan wel werkt, je weet maar nooit...
Pagina: 1