DHCP core via Management Server een scope aanmaken (W Server

Pagina: 1
Acties:

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:16
Goedemiddag forumleden,

Casus: Via VMWare ben ik een server aan het opzetten met Windows Server 22.

Ik wil graag een core-DHCP server op zetten en deze beheren via de management server.
Het doel is dat ik ook een scope aanmaak doormiddel van de GUI van de management server.

In het menu "Tools'' staat de optie DHCP niet tussen de opties als ik in de management server zit en de ''manage as'' functie gebruik.

De core server is toegevoegd en ik heb de DHCP role al tegevoegd.

Is dit gewoon niet mogelijk of doe ik iets verkeerd en is dit wel mogelijk?
(Ik weet dat ik via PowerShell een scope aan kan maken maar dit is niet wat ik wil)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Je moet op de management server wel de RSAT installeren voor rolbeheer. Hij zal niet uit zichzelf een DHCP server kunnen beheren ;)

[ Voor 8% gewijzigd door nelizmastr op 21-12-2023 21:28 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Top! Ga ik naar kijken. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
nelizmastr schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:27:
Je moet op de management server wel de RSAT installeren voor rolbeheer. Hij zal niet uit zichzelf een DHCP server kunnen beheren ;)
RSAT geinstalleerd op de Management server maar ik krijg bij Tools nog steeds niet de optie DHCP te zien.
Is dit wel mogelijk of moet dat bij een core server altijd via PowerShell? Of zijn er nog stappen die ik moet nemen om de DHCP tool actief te maken?

Is het zo dat ik op de management server toch nog de DHCP role moet installeren omdat ik anders niet de core server kan voorzien van een scope? (Gui)

[ Voor 13% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 27-12-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saewer
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-05 16:08
DCHP is een van de mmc consoles, je kan deze ook direct bereiken dmv dhcpmgmt.msc

Als je dit echter allemaal niets zegt, twijfel ik wel of een core server wel zo handig voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:57
saewer schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:01:
DCHP is een van de mmc consoles, je kan deze ook direct bereiken dmv dhcpmgmt.msc

Als je dit echter allemaal niets zegt, twijfel ik wel of een core server wel zo handig voor je is.
Het klinkt erg als een school opdracht. Dus op zich dan wel de plek om het te leren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
saewer schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:01:

Dit is idd een eigen verzonnen opdracht om meer kennis op te doen.
Daarom wil ik graag 1 management server en alle andere overige servers core laten draaien.

De DHCP Server draait hier op PFSense, maar ik zit in een test omgeving via VMWare.

Ik heb DHCP toch toegevoegd aan de Management Server en kan nu wel een scope aanmaken op mijn core server. (via de GUI).

[ Voor 10% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 27-12-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Is_ Y_ Serious? schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:06:
[...]

Dit is idd een eigen verzonnen opdracht om meer kennis op te doen.
Daarom wil ik graag 1 management server en alle andere overige servers core laten draaien.

De DHCP Server draait hier op PFSense, maar ik zit in een test omgeving via VMWare.

Ik heb DHCP toch toegevoegd aan de Management Server en kan nu wel een scope aanmaken op mijn core server. (via de GUI).
Ik zou die management server (Management GUI) zo als je het nu doet lekker vergeten en alles gaan doen via Windows Admin Center https://learn.microsoft.c...center/use/manage-servers / Powershell :)

[ Voor 7% gewijzigd door HKLM_ op 27-12-2023 11:18 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
HKLM_ schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:18:
[...]

Ik zou die management server (Management GUI) zo als je het nu doet lekker vergeten en alles gaan doen via Windows Admin Center https://learn.microsoft.c...center/use/manage-servers / Powershell :)
Thanks, ga ik naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Is_ Y_ Serious? schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:06:
[...]

Dan had je de management tools voor DHCP nog niet geïnstalleerd dus :)

Maar mooi dat je het gevonden hebt. Je kunt ook via powershell alleen de admin tools installeren zonder de hele rol te hoeven installeren en andersom.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
nelizmastr schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:59:
[...]

Dan had je de management tools voor DHCP nog niet geïnstalleerd dus :)

Maar mooi dat je het gevonden hebt. Je kunt ook via powershell alleen de admin tools installeren zonder de hele rol te hoeven installeren en andersom.
Dankjewel. Dat laatste is handig, wellich dat ik die optie zocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
''De core server is toegevoegd en ik heb de DHCP role al tegevoegd.''
Moet dit uberhaupt? De role toevoegen op de core server zelf?
Pagina: 1