Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelj15
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 25-12-2023
Beste,

Ik heb recent met een oud collega een airco gemonteerd.
Daikin 4MXM80A buitendeel
Daikin Perfera FTXM71R binnendeel
Daikin Perfera FTXM25R binnendeel

De kleine unit is voor de bovenverdieping en de grote is voor de woonkamer. Beide warmen goed en de ruimtes worden warm naar wens.
Enige probleem wat we nu ondervinden is dat de unit van de woonkamer 3 min verwarmt, 9 min uit is en vervolgens weer 3 min verwarmt enz. (instelling is op 20 graden en op verwarmmodus, dus niet op auto). Enkel wanneer de unit als eerste keer op de dag word gestart blijft die langer dan 3 min warmen. Ongeveer 20 min.
Bovenstaande gebeurd zowel als de unit apart aan staat, maar ook als deze samen met de bovenunit aan staat. De bovenunit doet dit bovendien ook, warmt de ruimte op, stopt voor 5 min, verwarmd voor 2 min, stopt voor 5 min enz.

Enig idee hoe dit zou kunnen en wat de oplossing is?
We hebben de installatie uitgelezen, maar er verschijnen geen foutcodes op de afstandsbediening, ook de zelftest vertoont geen enkele problemen.
Ook met alle eco opties en vraagsturing op 40% is dit probleem niet te verhelpen.

Liefste hebben we natuurlijk dat de unit minder vaak aanspringt, want goed voor de buitenunit zal dit wel niet zijn verwacht ik.
Het lijkt er op of de buitenunit op een of andere beveiliging gaat om vervolgens weer verder te gaan, maar we tasten in het donker.

De installatie is vakkundig berekend en uitgelegd kwa benodigde ruimte en vermogensberekeningen. Oud collega is ook iemand met heleboel diploma's op zak om e.e.a. te mogen uitvoeren, dus is niet teun de beun gemaakt voordat iemand dit gaat roepen.

Ik hoop dat er iemand met de nodige kennis hier iets zinnigs over kan roepen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28
Overgedimensioneerd? Onhandig gepositioneerd? Meet eens de temp in de buurt van de binnenunit. Ws is ie daar op de gewenste temp.

Probeer de temp eens flink hoog te zetten en te kijken of het dan langer door blijft gaan.

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:21
Zet dat ding eens wat hoger dan 20c? Lees nergens dat je dat hebt gedaan?

• michaelj15
olafmol schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:01:
Overgedimensioneerd? Onhandig gepositioneerd? Meet eens de temp in de buurt van de binnenunit. Ws is ie daar op de gewenste temp.

Probeer de temp eens flink hoog te zetten en te kijken of het dan langer door blijft gaan.
Kwa capaciteit zou het goed moeten zijn. Unit van de woonkamer hangt in het midden van de ruimte met vrije uitblaas over de gehele lengte van de kamer. Ook geen gaten in muur, tocht of iets dergelijks.
Met temperatuur hoger ingestèld blaast hij iets van 5 min en dan is ie voor een 8 minuten uit, daarna weer 5 min. Dit maakt niet veel verschil.

Temperatuur is gemeten vlak bij temperatuurvoeler. Unit slaat aan bij 19,5 graden en stopt bij 20,4. Dit had ik idd al getest.

• rickie19
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 16:08
michaelj15 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:07:
[...]

Temperatuur is gemeten vlak bij temperatuurvoeler. Unit slaat aan bij 19,5 graden en stopt bij 20,4. Dit had ik idd al getest.
Hier heb je denk ik je antwoord. Doordat de temperatuur rondom de unit het punt heeft bereikt wat is ingesteld gaat hij uit.

Wat ik zelf altijd doe is de temperatuur instellen op bijvoorbeeld 26 graden, dan blijft hij lekker doorblazen om de ruimte goed te verwarmen.
Als de temperatuur in de ruimte goed is dan stel ik de temperatuur in op 20 graden, de unit kan de ruimte dan prima op temperatuur houden.

Het lijkt omslachtig maar het zorgt ervoor dat je ruimte snel op temperatuur is en er geen 2 uur over doet bijvoorbeeld.

• michaelj15
Ja dat foefje gebruik ik nu ook, maar is het niet mogelijk om een of andere marge in te stellen? Dat hij bijvoorbeeld niet aan gaat bij 1 graden onder het set point, maar dat hij bijvoorbeeld 2 a 2,5 graden mag zakken?
In de installateurshandleiding en op internet kan ik hier helaas niets van vinden.

[ Voor 16% gewijzigd door michaelj15 op 21-12-2023 14:35 ]

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28
michaelj15 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:07:
[...]

Kwa capaciteit zou het goed moeten zijn. Unit van de woonkamer hangt in het midden van de ruimte met vrije uitblaas over de gehele lengte van de kamer. Ook geen gaten in muur, tocht of iets dergelijks.
Met temperatuur hoger ingestèld blaast hij iets van 5 min en dan is ie voor een 8 minuten uit, daarna weer 5 min. Dit maakt niet veel verschil.

Je hebt dus ws toch overgedimensioneerde units voor de ruimtes, maw te hoog minimaal vermogen voor je ruimte. Ze kunnen ws niet lager draaien dan ze nu doen. En dan gaan ze dus snel weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelj15
Ik denk zelf dat dit het niet is. Ik heb een slecht geïsoleerd huis met 200m3 voor de woonkamer. Dan zou je toch rond de 8000 zitten.

Is het niet mogelijk om een of andere marge in te stellen? Dat hij bijvoorbeeld niet aan gaat bij 1 graden onder het set point, maar dat hij bijvoorbeeld 2 a 2,5 graden mag zakken?
In de installateurshandleiding en op internet kan ik hier helaas niets van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-09 19:29
ik denk dat er altijd wel een punt is waarbij pendelgedrag gaat optreden. Je kunt nu eenmaal niet minder dan een bepaalde hoeveelheid energie afgeven. Is het warmteverlies minimaal, ook in een slecht geisoleerd huis bv omdat het gewoon niet zo heel koud is buiten, dan zal er best ergens een punt zijn dat het systeem gaat pendelen. Heb ik ook. Vind zelf belangrijker dat als paar graden vriest dat ik de boel ook warm kan houden.

Idealiter zou je dan inderdaad een graad warmer (of wat dan ook) moeten instellen, om pendelen te voorkomen. Met beetje mazzel is dat zelfs goedkoper omdat je systeem 'minimaal' maar continu draait. Zou mooi zijn als dat als functie bestaat (liever 22 graden maar minder verbuik dan 20 graden met pendelen m.a.g. hoger verbruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:25
Zo vlug de Daikin moet verwarmen zet ik alles op Auto en maak ik nooit gebruik van welke ECO stand ook.
Pendelen gebeurt vrij zelden hier en de temperatuur zet ik op 21,5 gr.
Hij haalt met gemak iets meer dan 20gr bij buiten temperaturen tot -5 graden
Als het 10 graden of warmer buiten is dan verwarm ik het huis op nachtstand overdag (Geen ECO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:48
Staat de binnenunit op een vaste stand ingesteld, dus niet horizontaal/verticaal bewegen?

En op minimaal stand 2 laten blazen, eigenlijk liever zelfs minstens 3 (maar dat maakt wel veel geluid), zeker voor zo'n grote ruimte.

Probleem is vaak dat de binnenunit zijn eigen warme lucht meet, of dus een bubbeltje om de unit heen, terwijl de rest nog gewoon kouder is.

Trouwens, jij of je oud-collega hebben dus zelf een f-gassen certificaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:24

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Voor 200m3 oppervlak kan je beter 2 kleine airco’s tegenover elkaar zetten dan 1 joekel.
Precies wat hier gezegd wordt. Je verwarmt rondom de airco en de rest van de kamer veel minder. Dan krijg je dit soort gedrag. Verkeerd gedimensioneerd dus.
Enige andere kan zijn dat hij niet goed gevacumeerd is.

[ Voor 10% gewijzigd door ApC_IcE op 23-12-2023 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelj15
Wilke schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:40:
Staat de binnenunit op een vaste stand ingesteld, dus niet horizontaal/verticaal bewegen?

En op minimaal stand 2 laten blazen, eigenlijk liever zelfs minstens 3 (maar dat maakt wel veel geluid), zeker voor zo'n grote ruimte.

Probleem is vaak dat de binnenunit zijn eigen warme lucht meet, of dus een bubbeltje om de unit heen, terwijl de rest nog gewoon kouder is.

Trouwens, jij of je oud-collega hebben dus zelf een f-gassen certificaat?
Ja de binnenunit staat op een vaste stand ingesteld, enkel horizontaal heb ik af en toe bewegen, zodat de gehele breedte van de woonkamer de luchtstroom krijgt.
Klopt ja, mijn oud collega heeft onder andere het fgas certificaat. Maar ook nog andere waar ik de naam niet van weet. Dat zijn certificaten voor berekeningen en andere chemische goedjes. Vandaar dat we het ook vreemd vinden dat we zelf een fout hebben gemaakt (kan altijd natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelj15
ApC_IcE schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 17:04:
Voor 200m3 oppervlak kan je beter 2 kleine airco’s tegenover elkaar zetten dan 1 joekel.
Precies wat hier gezegd wordt. Je verwarmt rondom de airco en de rest van de kamer veel minder. Dan krijg je dit soort gedrag. Verkeerd gedimensioneerd dus.
Enige andere kan zijn dat hij niet goed gevacumeerd is.
Grappig dat je zegt dat het verkeerd gedimensioneerd is, terwijl je niet weet hoe de woonkamer uit ziet. Twee units gaat hier helemaal niet wegens glazenpuien, kachelschouw enz. Of je moet twee kleine units naast elkaar plaatsen, maar daar zie ik esthetisch ook geen toegevoegde waarde in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:24

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

michaelj15 schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:28:
[...]

Grappig dat je zegt dat het verkeerd gedimensioneerd is, terwijl je niet weet hoe de woonkamer uit ziet. Twee units gaat hier helemaal niet wegens glazenpuien, kachelschouw enz. Of je moet twee kleine units naast elkaar plaatsen, maar daar zie ik esthetisch ook geen toegevoegde waarde in.
Dat 2 units niet gaan vanwege de leidingen of montage wilt niet automatisch zeggen “knal er maar een grotere unit in” je krijgt nu wat de meesten hier al zeggen. Veel warmte rondom de airco en te weinig wat verder weg. Dus dit gedrag zal blijven.

Dat los je dus op met 2 units in de uiterste hoeken.
Maar op mijn andere opmerking geef je geen antwoord.

[ Voor 7% gewijzigd door ApC_IcE op 25-12-2023 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het minimumvermogen van de Daikin multi-splits is erg hoog, ze kunnen niet ver terug moduleren.

Op dit moment is het ruim boven de 7 graden buiten, dus je haalt ook nog eens een heel goede COP.

Resultaat is heel veel vermogen, en dus pendelen.

Wat je kunt proberen is:
- ECO mode aan op alle binnendelen
- Stille modus buitendeel aan, op alle binnendelen.
- Vraagbesturing aan en vermogen beperking op bv 40%-60%, op alle binnendelen instellen.
- Beide binnendelen aan, fixed op fanstand 1. (Niet stil, dat is te zacht. Niet auto. Nog liever op 2, maar alleen als je je niet stoort aan het geluid)
- Als je WTW ventilatie in huis hebt, die evt een standje hoger zodat de lucht meer mengt door het hele huis.

Kijk dan eens hoe het gaat.

Zelfs met al deze opties en 4 binnendelen per buitendeel heb ik nog wat pendelen hoor, maar tis een stuk minder. (2x 5MXM90)
Het regelgedrag is gewoon ruk bij die Daikins, gaat rustig uit en 1 minuut later weer aan, het slaat nergens op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTBCCCBTUmc8w4FdZqjz-ZM2GcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMr0CY8G8kKpuXYq0MVwuv61.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb overigens 2x een 5kW binnendeel in een woonkamer van +- 225m3, in beide hoeken 1, wel aan dezelfde kant.

[ Voor 45% gewijzigd door Navi op 26-12-2023 13:24 ]

Pagina: 1