Offertes zonnepanelen, wie wil meedenken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Albero
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-02 11:29
Beste allemaal,

Voor onze nieuwe woning heb ik 3 offertes opgevraagd voor de montage van zonnepanelen. Graag willen wij een goede opbrengst voor een nette prijs. Hoewel we ons goed hebben ingelezen zijn zonnepanelen nieuw voor ons en blijft het lastig.

Wij hebben 2 dakvlakken (groot dakvlak op het zuiden en een klein dakvlak op het oosten). Wat is voor ons de beste oplossing? Een stringomvormer (met of zonder optimizers) of micro omvormers? En met welke andere zaken moeten we nog rekening houden?

Als jullie met ons mee willen denken, zouden wij dat erg waarderen! Bij voorbaat dan ook alvast erg bedankt!
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ms7ImAY1uunC_tYIDdl6BGJzyz4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RfkS5xq5N7whBUfIKR4T9uDz.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Ruimte voor naar schatting 15 tot 18 panelen (4 tot 5 op het oosten en 11 tot 13 op het zuiden gericht).
Schaduw
Harde schaduw op het dak op het zuiden van de haakse dakopbouw.
Jaarverbruik
> 3000 kWh, maar zal ik de nabije toekomst veel meer worden.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25A
Budget en doel
Zoveel mogelijk opwekken met daarbij het beste rendement op de investering.
Wie gaat het project uitvoeren
Waarschijnlijk een installateur (of iemand die zich hier wil aanbieden).
Bijhouden van data
Is van ondergeschikt belang.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1:
Totaal: 6970 Wp
17x ZP 410 Wp
1x ZP One optimized omvormer
10x ZP One optimizer (alleen voor het oosten en schaduwpanelen op het zuiden)
€ 8075
€ 1,16 / Wp

Offerte 2:
Totaal: 6800 Wp
16x Suntech Ultra V Pro Mini 425 FB
16x Enphase IQ8MC + 1x Envoy standaard
€ 8868
€ 1,30 / Wp

Offerte 3:
Totaal: 7560 Wp
18x Jinko Solar 420 Wp
1x Huawei 6KTL-M1
18x Huawei 18x P450 optimizer
€ 7575
€ 1 / Wp
Regio
Amersfoort

Alle reacties

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Wbt string omvormer met schaduw kijk even in het zonnepanelen topic. Heb daar paar dagen geleden mijn conclusie gepost met een Goodwe. Werkt top, Zie mijn parabooltje. Ik was klaar voor 17 panelen onder de €1,- per WP. MotorBeast in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"

Ik heb Noord/Oost, Zuid/West.

[ Voor 22% gewijzigd door MotorBeast op 21-12-2023 12:45 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:31
wat is zuid op jouw foto / heb je misschien een scherpere foto / schets met afmetingen?

Waar zit die haakse opbouw? ik zie enkel een stel pixels.

• Albero
MotorBeast schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:36:
Wbt string omvormer met schaduw kijk even in het zonnepanelen topic. Heb daar paar dagen geleden mijn conclusie gepost met een Goodwe. Werkt top, Zie mijn parabooltje. Ik was klaar voor 17 panelen onder de €1,- per WP. MotorBeast in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"

Ik heb Noord/Oost, Zuid/West.
Bedankt voor de verwijzing en mooi dat het bij jou zo goed werkt. Hoeveel panelen heb jij per zijde? Bij mij komen er misschien slechts 4 panelen op de oostkant. Is dat geen probleem voor de omvormer?

• Albero
99ruud99 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:37:
wat is zuid op jouw foto / heb je misschien een scherpere foto / schets met afmetingen?

Waar zit die haakse opbouw? ik zie enkel een stel pixels.
De scherpt van de foto viel mij ook tegen. Ik zal proberen of ik vanavond of morgen een betere foto kan posten.

Het dak op het zuiden is met het dakraam. Links zie je een dakvlak taps naar beneden lopend. Daar komen de panelen op het oosten.

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Topt die Enphase IQ8MC je 425 WSuntech Ultra V Pro Mini niet af? (zodat opbrengt geen 6800 is)

[ Voor 18% gewijzigd door Nougat op 21-12-2023 14:34 ]

• MotorBeast
Albero schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:28:
[...]

Bedankt voor de verwijzing en mooi dat het bij jou zo goed werkt. Hoeveel panelen heb jij per zijde? Bij mij komen er misschien slechts 4 panelen op de oostkant. Is dat geen probleem voor de omvormer?
Ik heb er 8 en 9 per mppt. Omvormer start op bij 80V.

Tip: gooi je config even in https://www.sunnydesignweb.com/ Dan weet je gelijk wat je nodig hebt voor omvormer en of je wel/niet aftopt. Een klein beetje aftoppen is niet erg. Dat kan je hier checken https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Ik heb een 5000 bij 7310 WP en top minimaal af.

@Nougat 6800 ga je nooit halen met oost/west.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 21-12-2023 14:59 ]

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
MotorBeast schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:56:
[...]

@Nougat 6800 ga je nooit halen met oost/west.
Klopt, maar bij volle zon op oost of west zal de optimizer de boel aftoppen (en dan nooit de volle 425 W kunnen opbrengen)

• MotorBeast
Nougat schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:03:
[...]

Klopt, maar bij volle zon op oost of west zal de optimizer de boel aftoppen (en dan nooit de volle 425 W kunnen opbrengen)
Dus berekenen.

Omgekeerd zie je ook heel veel. Mijn installateur wilde me 3 fase 8000 aanbieden. :'(

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 21-12-2023 15:07 ]

• Albero
Bedankt voor de reacties.

Als ik alles goed heb ingevuld zou een 6 kW stringomvormer van Huawei voldoende moeten zijn. Alleen geeft deze een opstartspanning van 200V aan terwijl de Sunny (sunnywebdesign) het heeft over een min. ingangsspanning / start-ingangsspanning van 125 / 150V.

Is de Huawei omvormer dan wel geschikt?

Bij thomasberger.be kom ik uit bij een IQ8MC op ca. 100 kWh mindere opbrengst in vergelijking met de IQ8AC en IQ8HC. Maar daar zie je in het voorjaar wel een behoorlijke aftopping.

Zie ik wat over het hoofd of heeft iemand hier nog een mening over?
En wat vinden jullie van de kwaliteit van wat aangeboden wordt?

• MotorBeast
Sunny geeft aan wat een SMA vereist. Maar je kan wel mooi bekijken wat voor max omvormer je nodig hebt.

Een Goodwe en die start al heel vroeg in de ochtend bij 80V. Opletten, je mag 6000 in Nederland niet op 1 fase doen. Ligt eraan wat je maximaal aan piek haalt. Deze dus https://nl.goodwe.com/Ftp...L/GW_DNS_Datasheet-NL.pdf
Moet op 3 officieel. Dus dan zou je 180V hebben met deze https://nl.goodwe.com/Ftp...US+_Datasheet_EMEA-NL.pdf

100kWh is natuurlijk niet zoveel en je moet de meerkosten afwegen tegen de opbrengst.

[ Voor 48% gewijzigd door MotorBeast op 21-12-2023 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albero
MotorBeast schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:34:
Sunny geeft aan wat een SMA vereist. Maar je kan wel mooi bekijken wat voor max omvormer je nodig hebt.

Een Goodwe en die start al heel vroeg in de ochtend bij 80V. Opletten, je mag 6000 in Nederland niet op 1 fase doen. Ligt eraan wat je maximaal aan piek haalt. Deze dus https://nl.goodwe.com/Ftp...L/GW_DNS_Datasheet-NL.pdf
Moet op 3 officieel. Dus dan zou je 180V hebben met deze https://nl.goodwe.com/Ftp...US+_Datasheet_EMEA-NL.pdf

100kWh is natuurlijk niet zoveel en je moet de meerkosten afwegen tegen de opbrengst.
De Goodwe omvormer zou dan dus wel passend zijn?
En klopt het dat de omvormer uit offerte 3 dan niet passend is? Ik heb Huawei Smart Design ingevuld en deze geeft aan dat er minimaal 6 zonnepanelen op 1 tracker moeten. Heeft dit met de opstartspanning te maken?
En moeten de zonnepanelen van beide dakvlakken op aparte MPP trackers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Albero schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:12:
[...]

De Goodwe omvormer zou dan dus wel passend zijn?
En klopt het dat de omvormer uit offerte 3 dan niet passend is? Ik heb Huawei Smart Design ingevuld en deze geeft aan dat er minimaal 6 zonnepanelen op 1 tracker moeten. Heeft dit met de opstartspanning te maken?
En moeten de zonnepanelen van beide dakvlakken op aparte MPP trackers?
Even de Goodwe hierin gooien en je weet het zeker. https://ezdesigner2.semsportal.com/Account/Login

Ik ben zelf nogal gecharmeerd hoe een Goodwe omgaat met schaduw op de panelen.

Huawei ben ik niet bekend mee. Wel SMA die had ik vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:26
En wat is er mis met de Huawei offerte?

Een GoodWe 3-fase kan geen piep met 4 panelen op een richting. En 5kW enkelfase lijkt me en krap, en is sowieso 1-0 achter in netcongestieland

Ik zeg 3. Klaar.
Dat zal in 1 string van 18 gelegd worden, en dat kan met optimizer onder alles.

Daar gaat een optimizer-loze GoodWe het niet van winnen.

[ Voor 25% gewijzigd door Ronald op 22-12-2023 17:00 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albero
Iedereen bedankt voor de reacties.

@Ronald en iedereen die wil meedenken; voor mijn geruststelling nog een vraag. Een installateur gaf aan dat het systeem met Huawei of Solar Edge optimizers niet goed zal werken en dat daarom eigenlijk alleen micro omvormers een goede oplossing zullen zijn. De prijs hiervan komt op zo'n € 1,12 /Wp.

Hoe dan ook, klopt het dat ik niet ontkom aan optimizers of micro omvormers op het dak?

Qua prijs zal het niet veel uitmaken als een string omvormer tussendoor nog eens vervangen moet worden.

Klopt het wat de installateur aangeeft en waar zouden jullie de voorkeur aangeven en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Albero schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:04:en dat daarom eigenlijk alleen micro omvormers een goede oplossing zullen zijn. De prijs hiervan komt op zo'n € 1,12 /Wp.
Hoewel dat op prijs niet verkeerd is, zeg ik toch even: dit klinkt als een installateur die alleen micro’s in zijn magazijn heeft, en alleen dat wil verkopen.

Hij mag uitleggen waarom hij die mening toegedaan is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albero
Ronald schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:53:
[...]

Hoewel dat op prijs niet verkeerd is, zeg ik toch even: dit klinkt als een installateur die alleen micro’s in zijn magazijn heeft, en alleen dat wil verkopen.

Hij mag uitleggen waarom hij die mening toegedaan is.
Sorry voor de late reactie, maar door omstandigheden was ik niet eerder in de gelegenheid.

De uitleg is dat micro's het meest optimaal presteren in deze situatie. Wel heb ik een aanbod gehad voor SolarEdge met S440 optimizers. Volgens SolarEdge is er dan een verliesfactor aan opbrengst van 2.25%. Met S500b optimizers is er geen foutmelding en scheelt het 100kWh in opbrengst per jaar.

De aanbieder met de Huawei omvormer geeft aan om per dakvlak aparte strings te maken. Dit strookt niet met het advies van @Ronald om 1 lange string te maken. Klopt het dat twee strings niet goed zal gaan?

Op basis van:
- bovenstaande informatie
- onderstaande afbeeldingen waarop de schaduw van op de panelen in de middag wat duidelijker wordt
- rekening houdend met netcongestie (omvormer Huawei of SolarEdge kan dicht bij de meterkast worden gemonteerd)
- Huawei is voorbereid voor eventueel een thuisbatterij
- en in mindere mate de prijs (Huawei en SolarEdge ongeveer gelijk en Enphase 5-10% hoger)

Ik heb geen voorkeur. Toch nog een allerlaatste check.... Wat is de beste keuze?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iv5QP4AiGUbmW5GvnbVytRLu4Vk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RHihACPcSWDLdiFxRM022tV7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RjccvPVxDsXDCIfhaUmVDd8mEO8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M4bGHhl4pwEDkGkQvLkY6pLW.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Solaredge en Huawei zijn fundamenteel andere systemen . 1 string geld alleen voor solaredge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albero
Ronald schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:14:
Solaredge en Huawei zijn fundamenteel andere systemen . 1 string geld alleen voor solaredge.
Oké, duidelijk. Al lukt het mij ook alleen om deze met 1 string te simuleren. Maar daar moet de installateur dan maar goed over nadenken.

Blijft de vraag: welke keuze zou jij en anderen maken? Wat werkt het best en/of is het meest handig voor de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Als met de 2+% de post opbrengst verlies factor bedoeld is, optimizer clipping, is dat een teken dat SE niet ideaal is.

Ik denk dus de micro’s. Wel letten op aftop, vaak worden erg lichte modellen op offerte gezet.

Nadeel is geen DC/DC accu bij micro’s mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albero
Ronald schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:54:
Als met de 2+% de post opbrengst verlies factor bedoeld is, optimizer clipping, is dat een teken dat SE niet ideaal is.

Ik denk dus de micro’s. Wel letten op aftop, vaak worden erg lichte modellen op offerte gezet.

Nadeel is geen DC/DC accu bij micro’s mogelijk.
Bedankt voor je snelle reacties!

Dat is inderdaad de opbrengst verlies factor. Met de S500b is deze factor 0,76, dus een stuk minder.

Ik begrijp dat Huawei totaal anders werkt, maar zou dit systeem dan ook niet ideaal zijn?

En de micro's (IQ8MC welke ook aftopping hebben), ondanks geen mogelijkheid tot DC/DC accu, zijn dan toch de beste keuze?

Excuses voor de hoeveelheid vragen, maar ik lees hier ook veel over tegenvallende installaties en dat willen we niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Huawei zal 100% optimizer moeten omdat het kleine dak te kort panelen heeft . Met deze voorwaarde gaat ook Huawei in 1 string. Maar Huawei werkt niet met vaste string spanning dus geen clipping.

Wat betreft solaredge kan de short string se5k overwogen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albero
Ronald schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:23:
Huawei zal 100% optimizer moeten omdat het kleine dak te kort panelen heeft . Met deze voorwaarde gaat ook Huawei in 1 string. Maar Huawei werkt niet met vaste string spanning dus geen clipping.

Wat betreft solaredge kan de short string se5k overwogen worden
Bedankt voor het meedenken en de info! (y)

Blijkbaar zijn alle 3 de opties, mits goed uitgevoerd dus mogelijk, maar ik vind het lastig te bedenken met welk systeem we nu het best uit zijn ;)

Wat zou jouw keuze zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Albero kun je een vers lijstje maken wat er nu tegen welke prijs op tafel ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albero
Ronald schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:09:
@Albero kun je een vers lijstje maken wat er nu tegen welke prijs op tafel ligt?
Hoi @Ronald,

Dit is wat er nu ligt:

Offerte 1:
Totaal: 7560 Wp
18x Jinko Solar 420 Wp
1x Huawei 6KTL-M1
18x Huawei 18x P450 optimizer
€ 7575
€ 1 / Wp

Offerte 2:
Totaal: 7740 Wp
18x Jinko Solar 430 Wp
1x SolarEdge 6kW
18x SolarEdge S440 optimizer
€ 7875
€ 1,02 / Wp

Offerte 3:
Totaal: 7740 Wp
18x Jinko Solar 430 Wp
18x Enphase IQ8MC + 1x Envoy standaard
€ 8450
€ 1,09 / Wp

Wat denk jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ik zou voor nr 2 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albero
Wat zou voor jou de reden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:01
Ik zou voor SolarEdge wel om een goede simulatie vragen (en hier delen)
De S440 heeft niet de hoogste output spanning waardoor de kans op clipping wat groter is. Maar dat zou je in moeten kunnen schatten met de simulatie (inclusief schaduw en buren enz.)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Erg klein verschil met nr 1 en wel de extra veiligheid van solqredge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albero
99ruud99 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:40:
Erg klein verschil met nr 1 en wel de extra veiligheid van solqredge
Hoe kijk je aan tegen de voorbereiding op een thuisaccu van Huawei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albero
ice-T106 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:40:
Ik zou voor SolarEdge wel om een goede simulatie vragen (en hier delen)
De S440 heeft niet de hoogste output spanning waardoor de kans op clipping wat groter is. Maar dat zou je in moeten kunnen schatten met de simulatie (inclusief schaduw en buren enz.)
Klopt, de S500b lijkt beter passend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Voordeel van de Huawei is DC/DC accu mogelijk. Maar tussen de opties wel relatief hoog in prijs (door de 18 optimizers, materiaal kost dan geloof ik meer dan SE)

De SE durf ik in deze configuratie niet aan.
Het is denk ik teveel voor SE5K voor korte strings… dat kan designer bepalen. Zou dan paar honderd meer gaan kosten.

De Enphase offerte is netjes voor wat er aangeboden wordt. Echter de zuid panelen gaan wat teveel aftoppen denk ik met de mc. Daar wil je denk ik het model hoger voor (€150 meer ofzo) Thomas Berger PV Calc maakt het eenvoudig inzichtelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albero
Ronald schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:09:
Voordeel van de Huawei is DC/DC accu mogelijk. Maar tussen de opties wel relatief hoog in prijs (door de 18 optimizers, materiaal kost dan geloof ik meer dan SE)

De SE durf ik in deze configuratie niet aan.
Het is denk ik teveel voor SE5K voor korte strings… dat kan designer bepalen. Zou dan paar honderd meer gaan kosten.

De Enphase offerte is netjes voor wat er aangeboden wordt. Echter de zuid panelen gaan wat teveel aftoppen denk ik met de mc. Daar wil je denk ik het model hoger voor (€150 meer ofzo) Thomas Berger PV Calc maakt het eenvoudig inzichtelijk
@Ronald, bedankt weer!
De SE5K voor korte strings komt helaas tot 17 (ipv 18) panelen.

Bij de SE6K kom ik tot de volgende diagrammen:

Met de S440
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Da3JuM_IEHs4lNF3XSWBwmtl07Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ben8cAMmktkuuvMOYQ5eEr8G.png?f=fotoalbum_large

Met de S500b
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pb8cg8bNmeCoK-TDNp9BykfRswA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ufTZKPm6GOu1ncoBUYby43Tb.png?f=fotoalbum_large

Voor Enphase heb je ook gelijk; daar is voor zuid de IQAC de beste optie.

Voor mij blijft het te moeilijk om hier conclusies aan te verbinden. Wat zou bij jou, ook met het oog op netcongestie, de voorkeur hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
SE is een technisch nee.
Netcongestie wint Huawei vanwege korter AC traject.
Best value Enphase

Beste met oog op toekomst - Huawei, vanwege accu. Echter: alle simulaties die ik voor mezelf gedaan hebt kan een accu bij lange na niet uit.

[ Voor 42% gewijzigd door Ronald op 01-02-2024 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnn
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 07-05 21:54
Ik vind die Enphase wel netjes geprijsd t.o.v. de andere. In principe hebben micro omvormers ook nog een langere levensduur en hoef je verder geen omvormer in je huis op te hangen.
Pagina: 1