RGB in BBG 1440p systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bvk1983
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-06-2024
Na lang sparen had mijn zoon eindelijk genoeg geld gespaard voor zijn eerste game PC. Ik heb daarom het 1440p systeem voor hem besteld en gebouwd. Met behoorlijk wat bouw-ervaring uit een ver verleden leek me dit een eitje maar het kostte me toch iets meer moeite dan verwacht. Gelukkig werkt alles in basis helemaal prima, is Windows geïnstalleerd en worden momenteel zijn favoriete games gedownload.

Eén ding werkt echter nog niet, en dat is de kleurenbesturing van de fans. Erg belangrijk voor een 15-jarige natuurlijk. Zelfs met de boekjes van de behuizing en het moederbord kwam ik er nog niet uit. De casefans zitten op een voor mij raadselachtige manier aan elkaar doorgelust. Ik heb één connector in het moederbord gestoken en de fans draaien, dat werkt dus. Ze lichten echter niet op.

Ik verwachtte dat het misschien nog iets softwarematigs was. Daarom de ASRock Polychrome software geïnstalleerd maar deze herkent geen casefans, maar ook bijvoorbeeld de videokaart niet.

Heeft iemand de gouden tip om de casefans te laten verlichten, en met de Polychrome software alles synchroon aan te laten sturen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:15
pagina 27 en 28, je hebt waarschijnlijk enkel de 4 pin van de fan/rgb controller aangesloten, en niet de RGB-stekker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:53
RGB fans hebben 2 kabeltjes met stekkertjes. Het stekkertje aan het ene kabeltje is om dat ding te laten draaien. Dat werkt gewoon op dezelfde manier als dat da 20 jaar geleden al werkte.

Het andere kabeltje met 2 stekkertjes is voor de kleurtjes. Die lus je inderdaad aan elkaar door ja. Maar 1 stekkertje moet je natuurlijk op het moederbord aansluiten. Heb je dat gedaan? Welk moederbord heb je? Sommige goedkopere moederborden hebben helemaal geen RGB aansluiting(en) namelijk.

Dat hoeft geen probleem te zijn. Er zijn aparte kastjes beschikbaar om de kleurtjes aan te sturen. Sommige kastjes hebben een knopje waarmee je verschillende kleuren in kunt stellen. En sommigen kastjes kun je aansluiten op een interne USB poort waarna je met software onder Windows de kleurtjes kunt regelen.

[ Voor 26% gewijzigd door Nickname55 op 21-12-2023 12:16 ]

Euhm... \n ...

• bvk1983
99ruud99 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:56:
pagina 27 en 28, je hebt waarschijnlijk enkel de 4 pin van de fan/rgb controller aangesloten, en niet de RGB-stekker.
Ja dat klopt, ik heb 1x 4 pin aansluiting gebruikt.

• bvk1983
Nickname55 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:07:
RGB fans hebben 2 kabeltjes met stekkertjes. Het stekkertje aan het ene kabeltje is om dat ding te laten draaien. Dat werkt gewoon op dezelfde manier als dat da 20 jaar geleden al werkte.

Het andere kabeltje met 2 stekkertjes is voor de kleurtjes. Die lus je inderdaad aan elkaar door ja. Maar 1 stekkertje moet je natuurlijk op het moederbord aansluiten. Heb je dat gedaan? Welk moederbord heb je? Sommige goedkopere moederborden hebben helemaal geen RGB aansluiting(en) namelijk.

Dat hoeft geen probleem te zijn. Er zijn aparte kastjes beschikbaar om de kleurtjes aan te sturen. Sommige kastjes hebben een knopje waarmee je verschillende kleuren in kunt stellen. En sommigen kastjes kun je aansluiten op een interne USB poort waarna je met software onder Windows de kleurtjes kunt regelen.
Deze stekkertjes hangen nu los, dat zal van de RGB zijn dan. Deze komen uit een voor mij nu nog niet te overziene brij van doorluskabels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYcIVqPCUsCjoOjcG1qsPTNrDDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ljF0UzoUZ2wKsvb5zAxYcmr.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast zat bij de behuizing (of het moederbord, dat ben ik even kwijt) nog dit kabeltje, waarschijnlijk voor RGB dan. Die kan ik echter niet kwijt aan de 2 loshangende aansluitingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFcpoDcC-txMX_8zCZgoaEMBaBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fHyKpGkf8TE16GqJ8YEvrYRq.jpg?f=fotoalbum_large

Het moederbord is overigens het moederbord uit de BGG, deze zou RGB geschikt moeten zijn. Het moederbord zelf geeft ook wat gekleurde lichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Klopt! zoals je op pagina 28 ziet moet je die rgb kabeltjes doorknopen en dan vanuit de controller dat rechterkabeltje op de RGB aansluiting van je mobo prikken.

• bvk1983
99ruud99 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:05:
Klopt! zoals je op pagina 28 ziet moet je die rgb kabeltjes doorknopen en dan vanuit de controller dat rechterkabeltje op de RGB aansluiting van je mobo prikken.
Welke pagina 28 bedoel je? Van de behuizing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mxla2qsPew27tkkbp2Zpe-oK4sc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YTj2ujFRllJttXjDEzch9N8a.jpg?f=fotoalbum_large

dit is de aansluitng waar die op moet 1 van die 2,op het moederbord,

• bvk1983
Helder, dan moet ik alleen even uitzoeken hoe dat doorlussen nu precies is gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlGTyLE9-zuGfVfeJ7sRvyLOBvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7bbwbPghhJtRZ2s9Q0QVO1P.jpg?f=fotoalbum_large

Dat staat dus op pagna 28 van het manual van de case

• bvk1983
En van die Y kabel hoeft alleen de linkse dus aangesloten te worden?

• freaky35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzaUlnItNNkXimXjuUkK1edywVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/thjEXsxcJJCTK4wrYQtcnsNa.jpg?f=fotoalbum_large

staat allemaal in de manual,..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
nee allebei, de een is voor fan snelheid, andere is voor rgb lampjes

• bvk1983
Ja, daar gaat het bij mij dus mis. Dit is toch een andere configuratie als het voorbeeld wat je eerder stuurde?

• freaky35
deze moet je hebben voor de rgb config

van de fans naar het kastje

• bvk1983
freaky35 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:50:
deze moet je hebben voor de rgb config

van de fans naar het kastje
Welk kastje bedoel je? Dat printplaatje waar die stekkertjes in zitten?

• freaky35
Dat kastje wat je op de eerste foto in je openingspost hebt staan,daar heb je ook de connectors in de hand

• bvk1983
freaky35 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:55:
Dat kastje wat je op de eerste foto in je openingspost hebt staan,daar heb je ook de connectors in de hand
Dat zijn alleen de connectors die uit die kabelbrij komen van al aan elkaar door geluste ventilatoren.

• bvk1983
Overigens staat op de voedingskabel van dit schema dat je hem juist niet aan moet sluiten als je de RGB controle aan het moederbord over wil laten.

• freaky35
heb je een aantal foto's hoe je het nou hebt zitten,wat zit erin qua fans ect,want zo word het niet duideiljk.

Duidelijke foto's dus :)

• bvk1983
freaky35 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:03:
heb je een aantal foto's hoe je het nou hebt zitten,wat zit erin qua fans ect,want zo word het niet duideiljk.

Duidelijke foto's dus :)
Ok, ik ga mijn best doen om het duidelijk te maken :)

3 ventilatoren, 2 aan de voorkant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5PGYwoiIYVdJgD3YyQUDbDU61s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VgmrQYwcm3fxuoGGRWTAkIqd.jpg?f=fotoalbum_large

En 1 aan de achterkant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSBHobsn19KSEvfE7qr9-4_r5BE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wL9eVP1rXafRxyWYgYi25TYA.jpg?f=fotoalbum_large

Deze zaten al gemonteerd in de behuizing. De bekabeling loopt direct naar de achterkant (/zijkant, maar net hoe je het ziet) van de behuizing. Daar zat alles af-fabriek al aan elkaar doorgelust en aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDxp_HRe5aoKtoq6Utc_0DBFLgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ngz9zpP7V4ZZwkDR4RhmZisO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fyIAcqsPQy0ZMD8kVkg82kltow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vrWRQOod02FxQW9FqpoMsNhc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_nKvmeLp_Mg0slIkvfdeLZikiI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25pBronT4jIKPM3TMqWIjzsf.jpg?f=fotoalbum_large

Al wat je daar ziet, de hele warboel op de platte stroomkabels na, zat al af-fabriek op deze manier.

De Y kabel moet op het moederbord worden aangesloten, maar daar kan ik maar 1 van de 2 connectors op kwijt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9RN6uTz6Tu0Vbjg7PpsLHeR_3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y75aIydBCakHXYKhcgWvbOx0.jpg?f=fotoalbum_large

Om het nog ingewikkelder te maken; er loopt ook een SATA stroomkabel vanaf een printplaat (aansturing?), maar daar staat op het gele label: alleen aansluiten als je NIET het moederbord de besturing laat doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_nKvmeLp_Mg0slIkvfdeLZikiI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25pBronT4jIKPM3TMqWIjzsf.jpg?f=fotoalbum_large

• Nickname55
Bovenste foto: nee, dat is geen RGB dat is een verlengkabeltje om een fan mee aan te sluiten. Om het te laten draaien, niet voor RGB.

Onderste foto: die 2 rechtse stekkertjes is RGB. Je hebt een koppelstukje nodig om zo verschillende fans aan elkaar te lussen.

Euhm... \n ...

• freaky35
Er zit geen RGB controller bij dus.

Dat ding op de onderste foto is alleen een fancontroller daar kan je dus de fans op aansluiten,om de snelheid mee te regelen

Wat je kan doen als de kabels lang genoeg zijn is deze RGB kabels van de fans rechtreeks op het moederbord prikken, met bv een splitter kabel voor die 3de fan.

A

• freaky35
freaky35 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:17:
[Afbeelding]

dit is de aansluitng waar die op moet 1 van die 2,op het moederbord,
Dus de RGB kabels van de fans rechtsreeks op deze 2 aansluitingen.
Als de kabels te kort zijn dan ben je verleng kabeltjes nodig ,indien die er niet bij zitten

Ik zie dat er ook nog een 3de RGB aansluitng op zit,dus je kan van alle 3 de fans de RGB kabel rechtreeks prikken op het moederbord

Je moet wel de 3 pins header hebben,dus die waar een pin tussen in mist

[ Voor 26% gewijzigd door freaky35 op 21-12-2023 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname55
freaky35 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:44:
Er zit geen RGB controller bij dus.

Dat ding op de onderste foto is alleen een fancontroller daar kan je dus de fans op aansluiten,om de snelheid mee te regelen
Op een andere site las ik net:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cl5gIbJLJxIzcp0KNHdJfWnZNpQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dLQ76MBkwqD8EbBQPdIdFhUX.jpg?f=fotoalbum_large
Dat is dus een soort van RGB controller met een knop aan de buitenkant van de kast. Alle fans lus je aan elkaar door en 1 stekkertje sluit je dan op dit printplaat aan.

Dit print plaatje heeft natuurlijk voeding nodig. Daarvoor is die SATA voedingsstekker.

Op deze manier komt er dus geen software aan te pas. Met de knop aan de buitenkant van de kast kun je de kleuren aanpassen. Elke keer dat je op de knop drukt veranderd de kleur.

Je kan er ook voor kiezen om de fans niet op dit printplaatje aan te sluiten, maar op het moederbord. In dat geval word dat printplaatje nutteloos. De SATA voedingsstekker hief je dan niet aan te sluiten. En de knop aan de buitenkant van de kast zal geen functie hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door Nickname55 op 21-12-2023 17:57 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@bvk1983 Ram in bankje 2en4 vanaf CPU, niet naast elkaar !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Hackus schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:53:
Goed gezien :)

• freaky35
Nickname55 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:51:
[...]

Op een andere site las ik net:[Afbeelding]
Dat is dus een soort van RGB controller met een knop aan de buitenkant van de kast. Alle fans lus je aan elkaar door en 1 stekkertje sluit je dan op dit printplaat aan.
Aha dus toch.Echter de TS wil de regelen via de Assrock software,dat zou dan alleen kunnen als je de RGB kabel van de fans rechtreeks aansluit op het moederbord

• Nickname55
Wat je ook nog kan doen: 1 of 2 fans aansluiten op dat printplaatje en 1 of 2 fans op het moederbord. Heb je van beide wat 😁

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk1983
Hackus schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:53:
Dank voor de tip (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk1983
freaky35 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:57:
[...]

Aha dus toch.Echter de TS wil de regelen via de Assrock software,dat zou dan alleen kunnen als je de RGB kabel van de fans rechtreeks aansluit op het moederbord
Liefst inderdaad via ASRock software, maar geen absolute noodzaak. Als de lampjes maar gaan branden :). Ik zal straks eerst kijken of het dan via die controller in de behuizing lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk1983
Vergeten een update te geven, via de controller van de behuizing bleek dus alleen het aansluiten van de SATA voedingskabel die van de controller af kwam voldoende te zijn. Zoon inmiddels helemaal blij met ventilatoren in alle kleuren van de regenboog.

Dank alleen voor de tips.
Pagina: 1