[Odido] mesh maken met eigen hardware icm geleverde modem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• renebolt
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-06 18:06
Beste Tweakers,

Recent moest ik helaas overstappen van mijn vorige internetprovider Tweak naar Odido. Bij Odido heb ik een modem gekregen, de Zyxel T-56 (bij Zyxel zelf bekend als EX5601-T1).

Nu wil ik graag op de zolderverdieping een aantal bekabelde apparaten aansluiten, en goede wifi. Met alleen de standaard modem red ik dat niet. Daarom wil ik graag een mesh netwerk inrichten, zoals ik dat ook met mijn twee oude routers had (deze routers waren aan vervanging toe). Odido biedt hun 'Wifi Plus' service aan maar ik koop liever zelf een apparaat dan dat ik weer wat moet huren.

Mijn vraag is: kan ik zomaar een willekeurige Zyxel router kopen (bijv deze ) ? Dit apparaat zou perfect zijn als het een mesh netwerk kan vormen met de T-56. En ik heb ook nog wat extra bekabelde punten op de zolder beschikbaar. Ik ben alleen bang dat Odido mogelijk custom firmware op de T-56 heeft gezet die het alleen mogelijk maakt hun eigen 'Wifi plus' hardware te detecteren.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of zijn er simpelere oplossingen die ik kan verkennen? Het gaat me uiteindelijk om een aantal bekabelde apparaten en goede wifi op zolder. Alvast bedankt!

Beste antwoord (via renebolt op 24-12-2023 21:05)

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hiermee maak je geen mesh maar twee losse wifi punten die toevallig dezelfde ssid en wachtwoord hebben.
Heb dit ooit ook gedaan, maar merkte dat device niet goed wisselden tussen APs, daarom maar overgestapt naar een echt mesh netwerk.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hiermee maak je geen mesh maar twee losse wifi punten die toevallig dezelfde ssid en wachtwoord hebben.
Heb dit ooit ook gedaan, maar merkte dat device niet goed wisselden tussen APs, daarom maar overgestapt naar een echt mesh netwerk.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De T-56 gebruikt Easymesh, dus je moet een accespoint/router kopen die dat ook ondersteund.
De router die jij linkt voldoet aan die norm en zou dus een mesh netwerk met de T-56 moeten kunnen maken.

[ Voor 37% gewijzigd door Ernemmer op 21-12-2023 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renebolt
Bedankt voor jullie hulp!
Na het kopen van de router lukte het me helaas niet. De router kon inderdaad als 2e wifi punt actief worden. Maar de Odido T-56 herkent de andere router niet in de Mesh instellingen. Met de nieuwste firmware en Zyxel's Mpro EzMesh app lukte het ook allemaal niet.
Na een aantal uur aan het prutsen geweest heb ik maar besloten de 2e router terug te sturen. Ik ga nu kijken naar 2 nieuwe routers waarvan ik weet dat ze in een mesh werken.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Ik heb het idee dat er al een kabel naar de zolder loopt. Klopt dit ook? Zo ja dan heb je helemaal geen mesh nodig, want het kan veel beter via de UTP kabel dan draadloos via mesh.

Wat trouwens prima werkt in mijn ervaring is een router als accesspoint in stellen met identieke WiFi instellingen. Dus zelfde WiFi techniek, versleuteling, naam en wachtwoord. Dan kiest je apparaat gewoon de beste verbinding en je hebt LAN poorten beschikbaar voor je apparatuur. Roaming werkt daarmee prima als je het dus maar goed in stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renebolt
Ja dat klopt, er ligt al een kabel naar boven.
Ik had verwacht dat twee met kabel verbonden routers samen ook een mesh netwerk vormen? Of begrijp ik het verkeerd en wordt met mesh altijd draadloos verbonden punten bedoeld?

Mijn oude twee Asus routers waren ook met kabel verbonden en daar kon ik echt in een menu genaamd 'mesh' de routers verbinden zodat ze een draadloos netwerk vormden. Daarom dacht ik dat het zo werkte?

In ieder geval is mijn vraag beantwoord, ik kom er verder wel uit. Nogmaals bedankt voor alle assistentie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:48

Cyphax

Moderator LNX
renebolt schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:59:
Ja dat klopt, er ligt al een kabel naar boven.
Ik had verwacht dat twee met kabel verbonden routers samen ook een mesh netwerk vormen? Of begrijp ik het verkeerd en wordt met mesh altijd draadloos verbonden punten bedoeld?
Eigenlijk wel; mesh is een netwerktopologie zoals bijvoorbeeld Zigbee gebruikt, als je dat op wifi zou toepassen zou je ze draadloos met elkaar verbinden.

Wat je denk ik zoekt zijn technieken die roaming zoveel mogelijk seamless maken, zoals fastroaming, die worden ondersteund door je wifi-apparaten (en je clients). (https://www.wifiweb.nl/wifi-roaming/)

Mijn favoriete setup is een managed wifi-oplossing die helemaal losstaat van routers en dergelijke. Ik heb het op Omada gebaseerd van TP-Link. Ze hebben ook een Deco-lijn die meer op consumenten gericht is. Als je zo'n "mesh"-set zou hebben zou je de beste roamingmogelijkheden moeten hebben. Als je al een kabel naar boven hebt liggen kun je access points bekabeld aansluiten, dan haal je de hoogste snelheden.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burt
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-04-2024
Ik heb dezelfde router en had hetzelfde probleem.
Bij Ibood heb ik een setje WX3100-T0 AP's gekocht (werden in set van 2 voor ong 50 ! euro aangeboden) en gebruik deze in mesh-mode. Geen snelheidsduivels maar ik heb overal behoorlijke WiFi

Daarvoor in de router EasyMesh aangezet. Instellingen van de router worden dan netjes overgenomen naar de AP's.

Ik kom bij dit topic terecht omdat de Mpro Mesh app tegenwoordig de WX3100 niet meer als mesh-apparaten herkent.
Alles werkt nog maar je kunt de AP's nu niet meer (minimaal) via de app managen.
Pagina: 1