[Unifi AP's] Hoge interference - wie is overtreder?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Doordat 1 van mijn IoT apparaten (die tot voor kort altijd probleemloos gewerkt heeft) plotseling verbinding verloor & er niet meer in lijkt te slagen opnieuw te verbinden, ben ik even in mijn Unifi controller gedoken. Ik heb opgemerkt dat 1 van mijn AP's aangeeft dat er enorm veel interference is op de 2.4GHz band; quasi altijd 90+%. Soms zakt het eens terug tot ~60% maar schiet dan meteen terug omhoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oLkr_vjk9OvpeUnHQG1IOv_yIo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zRXI5WyQmtNJNZwUv5VQ8AVy.png?f=fotoalbum_large

Volgens een RF scan is channel 11 nochtans niet drukbezet. Ik woon vrijstaand in een afgelegen gebied dus ik heb weinig tot geen last van de WiFi van de buren. Mijn 3 andere AP's pikken ook geen storing op. Wanneer ik het channel verander (naar 1 of 6) migreert de interference zo te zien gewoon ook mee? Het ligt niet aan het AP; ik heb 'm gewisseld met een andere, en het probleem blijft bij dezelfde locatie.

Gisteren ben ik op zoek gegaan naar alles in de buurt van dit AP. Alle [draadloze] apparaten die ik kon bedenken uitgeschakeld, stekkers uitgetrokken, zelfs mijn Zigbee apparaten heb ik stroomloos gemaakt. Niks bracht verbetering. Ik snap er maar weinig meer van; hoe kan ik vinden waar de stoorzender zit & de storing oplossen?

Beste antwoord (via Slonzo op 21-12-2023 14:22)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Heb je toevallig je AP's onlangs (automatisch?) geüpdate naar UAP 6.6.55? Deze versie/update is een dag of 3 geleden naar de 'Official Status' gegaan en er zijn schijnbaar wat 'issues' met deze release volgens de reacties onder dat artikeltje.

Ik heb zelf een vijftal Nano-HD AP's en die functioneren overigens perfect met deze release (gebruik ook geen Wireless Uplink tussen de AP's).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 25-07 23:11
Tja, je weet dus al dat het niet aan de AP ligt, maar echt op die locatie gewoon veel interferentie hebt. Dus dan zou ik toch echt nog meer stekkers los gaan trekken (stuk voor stuk) om uit te zoeken wat het veroorzaakt. Zigbee en Bluetooth zitten o.a. inderdaad ook in de 2,4GHz, maar ook andere apparaten kunnen zonder dat je het zou verwachten, storing op die band veroorzaken. Babyfoons, draadloze deurbel, DECT telefoons, afstandbedieningen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-07 15:00
En als je eens wat AP's van plaats laat wisselen? Heeft een andere AP op die plek ook zoveel last van verstoringen?
Als dat niet het geval is, dan is er wellicht iets met de AP aan de hand. Anders verder gaan testen.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Wat als je inlogt bij https://unifi.ui.com/consoles en je dan naar 'Radios' en vervolgens 'Environment' gaat? Daar zie je een beschrijving van de radio's die je oppikt, dat helpt bij het identificeren van de verstoringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:03
verstoring opsporen is verrekte lastig.
Ik weet niet wat de mogelijkheden zijn met een unifi accesspoint maar speciaal hiervoor heb ik nog een oude nanostation m2 liggen. Die kun je in spectrum analyzer modus zetten en dan kun je, adv het signaal, wat beter speuren (icm arivew)

Kun je soortgelijke grafiekjes uit unifi krijgen?
Afbeeldingslocatie: https://help.ui.com/hc/en-us/article_attachments/202812440/spectrum_analyzer_1.png

Mrja tegelijk, is het wel verstoring?
JE kijkt nu naar de data omdat je problemen hebt. Misschien wat die verstoring er altijd wel, ook toen het goed werkte?
Probeer het eens op je provider router wifi. Blijft die dan wel verbonden?

[ Voor 230% gewijzigd door laurens0619 op 21-12-2023 12:41 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:49
Aangezien je wifi iot devices en ook nog eens in de 2,4Ghz band gebruikt zal daar wel het probleem zitten.

Je hebt er ofwel te veel zodat ze elkaar in de weg gaan zitten ofwel je hebt er een die niet lekker is en de boel vast laat lopen.
Elk iot device eet een hoeveelheid bandbreedte op zelfs als er geen data wordt verstuurd en als je over een bepaalde grens komt dan jagen ze elkaar enkel op met beacon messages die niet aankomen en retry's krijgen.

Iot is volkomen ongeschikt voor wifi, daar hebben ze Zigbee voor uitgevonden.

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 21-12-2023 12:37 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Heb je toevallig je AP's onlangs (automatisch?) geüpdate naar UAP 6.6.55? Deze versie/update is een dag of 3 geleden naar de 'Official Status' gegaan en er zijn schijnbaar wat 'issues' met deze release volgens de reacties onder dat artikeltje.

Ik heb zelf een vijftal Nano-HD AP's en die functioneren overigens perfect met deze release (gebruik ook geen Wireless Uplink tussen de AP's).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Homer-Simpson schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:29:
Wat als je inlogt bij https://unifi.ui.com/consoles en je dan naar 'Radios' en vervolgens 'Environment' gaat? Daar zie je een beschrijving van de radio's die je oppikt, dat helpt bij het identificeren van de verstoringen.
Ik word niet veel wijzer uit die grafiekjes, ik zie voornamelijk access points die mijn airco's en IoT apparaten beginnen uitzenden wanneer ze verbinding verliezen... Maar die zijn nu gewoon verbonden, daar is nu dus geen sprake van :)
laurens0619 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:35:
verstoring opsporen is verrekte lastig.
...
Mrja tegelijk, is het wel verstoring?
JE kijkt nu naar de data omdat je problemen hebt. Misschien wat die verstoring er altijd wel, ook toen het goed werkte?
Probeer het eens op je provider router wifi. Blijft die dan wel verbonden?
Spectrum analyse zit er volgens mij niet in, maar ik zou toch geen idee hebben hoe te interpreteren :+
Ik heb geen idee wat eerst was, de storing of de problemen, maar ik wil ze liefst allebei opgelost zien :)
Ben(V) schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:36:
Aangezien je wifi iot devices en ook nog eens in de 2,4Ghz band gebruikt zal daar wel het probleem zitten.

Je hebt er ofwel te veel zodat ze elkaar in de weg gaan zitten ofwel je hebt er een die niet lekker is en de boel vast laat lopen.
Elk iot device eet een hoeveelheid bandbreedte op zelfs als er geen data wordt verstuurd en als je over een bepaalde grens komt dan jagen ze elkaar enkel op met beacon messages die niet aankomen en retry's krijgen.

Iot is volkomen ongeschikt voor wifi, daar hebben ze Zigbee voor uitgevonden.
Dat snap ik, maar helaas heb je in veel gevallen geen keuze voor Zigbee, ESP8266 en ESP32 zijn hip :P
Daarbuiten denk ik dat het wel moet meevallen, ik heb er ook geen tientallen op WiFi :)
En dan nog verspreid over minstens 3 AP's...

De retry/retransmits lijken wel mee te vallen, die zitten op ~low (<15%) als het dashboard mag geloven.
Will_M schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:30:

Ding ding ding... 2 dagen geleden inderdaad alles updated zonder te kijken wanneer de versie uitgebracht werd... :( Ik ga de firmware reverten en kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Will_M schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:30:
Firmware reverted, resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RV0OwKCGaRTfRdL1Vx7MoVegJOE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CEuCYXfK3QvKfJYo6roDND9K.png?f=user_large

Weer een Ubiquiti dingetje dus...
Tx retry rate zit meteen ook weer onder de 7%...

Wireless uplink staat hier ook uit btw :)
AP's in kwestie zijn AC-LR en U6-Lite.

Thanks! _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Slonzo op 21-12-2023 14:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• laurens0619
Les 1 bij ubiquiti:
Gij zult geen latest firmware updates :+
Was 8 jaar geleden zo en zal altijd zo blijven ben ik bang ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
laurens0619 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:28:
Les 1 bij ubiquiti:
Is ook helemaal niet van mijn gewoonte, meestal wacht ik minstens een maand of 2-3...
Ik wijt het maar aan de brain fog in nasleep van een covidje :+

In het vervolg toch maar weer goed nakijken of het geen recente update was.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:56
Les 1 bij ubiquiti:
Ik heb bijna alles (3 switches + 3 AP's) afgelopen week naar de laatste versie geupgrade vlak voor het slapen gaan. Ik voel me zo'n lefgozer 8) :*)

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik had als test een op het moment vrijwel ongebruikte U6+ AP ook geupdate naar 6.6.55 gezien ik de klachten ook al las op het Unifi forum. Geen persoonlijke testervaringen qua user experience, maar aan de statistieken van Unifi te zien was de 2.4Ghz band belabberd geworden. Blij dat ik niet alle AP's meteen gedaan heb die ik beheer. Dat AP dus maar weer teruggezet op 6.5.64. Ik wacht wel een paar maanden voordat ik een nieuwe poging waag.

• laurens0619
SniperGuy schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:44:
[...]

Ik heb bijna alles (3 switches + 3 AP's) afgelopen week naar de laatste versie geupgrade vlak voor het slapen gaan. Ik voel me zo'n lefgozer 8) :*)
Dat is het unifi effect!
Die weten het voor elkaar te krijgen om met dezelfde hardware (AP en clients) bij de ene een probleemloze setup te creeren en bij de andere issues

Toch knap :)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Les 1 bij ubiquiti:
* Raven heeft zijn UAP AC LR nog op 4.0.80 vanwege gedoe met nieuwere :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1