Microsoft account, Windows 11 + Microsoft 365 Business Stand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• flowergirl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-01 13:11
Ik weet voldoende van *nix maar weinig (meer) van windows en microsoft accounts.

FlowerBoy gaat voor zichzelf beginnen, heeft een nieuwe laptop met Windos 11. Voordat ik deze mag gaan installeren wil ik snappen wat ik doe. Ik heb er vanalles over gelezen maar heb nog wel wat vragen.

Uitgangspunten:
1. er is nog geen Microsoft account
2. er gaat gebruik gemaakt worden van Microsoft 365 Business Standard
3. er is al wel email: flowerboy@bedrijf.nl

Gewenst:
1. email blijft waar deze nu is (dus geen mx records naar microsoft laten wijzen)
2. Microsoft 365 Business Standard werkt met flowerboy@bedrijf.nl
2a. flowerboy@bedrijf.nl via IMAP in Outlook
2b. flowerboy@bedrijf.nl werkt oa met teams -> dus niet met een ander account/email

Vragen:
algemeen:
- is bovenstaande te realiseren?
- is er iets wat duidelijk is om na te lezen (meeste documentatie is te algemeen of niet wat ik zoek)
microsoft account:
- kan ik die gewoon aanmaken met flowerboy@bedrijf.nl
- is er een betere optie, bijvoorbeeld via een (nieuw) flowerboy@outlook.com account?

Andere tips, suggesties?

Beste antwoord (via flowergirl op 02-01-2024 21:35)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:00

nelizmastr

Goed wies kapot

flowergirl schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:29:
[...]

NB met name stap 2 is me niet helemaal duidelijk.
Bij de aanschaf van Business Standard kom ik, nadat ik tijdens de aanschaf een account aanmaak (die dan zakelijk is?), in de Tenant omgeving om de acties uit te voeren?
Klopt. Je komt bij de aanschaf automatisch in een wizard om de Microsoft tenant aan te maken en in te stellen.

Het zakelijke Microsoft account wat je daar aanmaakt kan niet gebruikt worden om in te loggen op Windows, alleen op de Microsoft Office applicaties, OneDrive en Teams. Om in te loggen op Windows met een zakelijk Microsoft account is Business Standard niet voldoende, daarvoor moet een add-on voor Microsoft Intune worden aangeschaft (voor Entra ID join, vergelijkbaar met Active Directory on-prem) of een upgrade naar Business Premium.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:39
Je hebt niet persee een MS account nodig om Windows te activeren.

Als je bv het volgende emailadres gebruikt:

No@thanyou.com
jfkldjfdas

Dan krijg je een foutmelding en kan je een lokaal account aanmaken.

Kies je voor Business Standard omdat je gebruik gaat maken van OneDrive en SharePoint?
Anders kies je voor de goedkopere Apps for business. Hiervoor kun je gebruik blijven maken van het huidige e-mailadres. Er dient een Tenant aangemaakt te worden waar je het huidige mailadres in komt te staan. Verder gebruik je de huidige mailprovider.

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:01
Toch zou ik aanraden om de email ook naar 365 te halen. Exchange is echt een veel betere email techniek dan imap.

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16:41
Vragen:
algemeen:
- is bovenstaande te realiseren?
Ja dat kan.

- is er iets wat duidelijk is om na te lezen (meeste documentatie is te algemeen of niet wat ik zoek)
microsoft account:
Ik adviseer om een IT partner te zoeken als je geen IT kennis hebt.

Ja, maar ik zou hem binnen je MS365 omgeving koppelen, scheelt ook weer wat gedoe met Outlook.

- is er een betere optie, bijvoorbeeld via een (nieuw) flowerboy@outlook.com account?
Ja, Nee, het is wat je wilt en hoe "gek" je het wilt maken. Mijn advies is om in je regio een IT partner te zoeken die klein/mkb servicen. Kost je een paar knaken maar je bent wel ontzorgd.

• flowergirl
Alvast dank voor jullie antwoorden.
Ik werk bijna 30 jaar in de IT, alleen niet als 'microsoft beheerder', ben vooral op zoek naar hoe zo een microsoft account werkt.
Duke of Savage schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:41:

Ja, maar ik zou hem binnen je MS365 omgeving koppelen, scheelt ook weer wat gedoe met Outlook.
Voor die MS365 omgeving heb ik een microsoft account nodig.
Die kan ik dus aanmaken als bijvoorbeeld flowerboy@gmail.com.
Daarmee windows 11 installatie doen, MS365 aanschaffen en dan configureren, zo, dat flowerboy@bedrijf.nl zijn werk kan doen?

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16:41
flowergirl schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:36:
Alvast dank voor jullie antwoorden.
Ik werk bijna 30 jaar in de IT, alleen niet als 'microsoft beheerder', ben vooral op zoek naar hoe zo een microsoft account werkt.

[...]

Voor die MS365 omgeving heb ik een microsoft account nodig.
Die kan ik dus aanmaken als bijvoorbeeld flowerboy@gmail.com.
Daarmee windows 11 installatie doen, MS365 aanschaffen en dan configureren, zo, dat flowerboy@bedrijf.nl zijn werk kan doen?
Binnen de MS365 kun je een domein koppelen, de MX records van je domein verwijs je vervolgens naar de MS365.
Zie: https://learn.microsoft.c...omain?view=o365-worldwide

Wanneer je bij MS365 registreerd krijg je een @bedrijfnaam.onmicrosoft.com :)
Je kunt vanuit de admin portal, nadat je domein gekoppeld hebt, aliassen toevoegen van @jeeigendomein.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowergirl
Dat is me duidelijk, dank.
Wat me nog niet duidelijk is hoe dat nu zit met dat microsoft account.
Ik lees en snap de voor en nadelen (voor inloggen bij windows vs lokaal account) (en de noodzakelijkheid voor MS365) (denk ik).

Er is nog geen microsoft account voor FlowerBoy.
Met hetzelfde emailadres aanmaken als waarmee ingelogd (windows, vs lokaal) en gewerkt moet gaan worden (MS365) of is het slimmer om hier een apart emailadres voor te gebruiken, aanschaf en beheer?
Waarom dan?

(weer teveel vragen ineens ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Je moet geen privé adres koppelen aan een zakelijk Microsoft abonnement. Business Standard activeer je op een zogenaamde Microsoft Tenant, een volledige Microsoft 365 omgeving met een beheercentrum. In dat beheercentrum maak je een account, flowerboy@maakerwatleuksvan.onmicrosoft.com (als je geen eigen domein toevoegt in de tenant (mag ook zonder mx) krijg je altijd een onmicrosoft adres). Daaraan hang je de business standard licentie. Daarna kan hij die licentie met dat account activeren op het Office pakket op een computer.

Dit microsoft account is een zakelijk Microsoft account, absoluut niet uitwisselbaar met een privé adres. De ene linkt naar microsoftonline.com de andere naar live.com. Achterliggend compleet andere systemen.

• flowergirl
Dank.
OK, even kijken of ik dat snap.

1. ik installeer windows op de laptop met een lokaal account
2. flowerboy schaft Business Standard aan en daar maakt hij een nieuw account bij aan (dat wordt dan bv flowerboy@maakerwatleuksvan.onmicrosoft.com) (omdat flowerboy nog geen account heeft)
3. ik koppel de Business Standard licentie aan het flowerboy account en gebruik dat op de laptop
4. ik koppel het bedrijf.nl domein aan Business Standard en kan dan de @bedrijf.nl emailadressen gebruiken
5. ik kan altijd nog de mx records richting microsoft instellen als ik toch de voordelen van exchange wil

Bij de aanschaf van Business Standard kom ik, nadat ik tijdens de aanschaf een account aanmaak (die dan zakelijk is?), in de Tenant omgeving om de acties uit te voeren?

[ Voor 6% gewijzigd door flowergirl op 29-12-2023 09:31 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

flowergirl schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:29:
[...]

Klopt. Je komt bij de aanschaf automatisch in een wizard om de Microsoft tenant aan te maken en in te stellen.

Het zakelijke Microsoft account wat je daar aanmaakt kan niet gebruikt worden om in te loggen op Windows, alleen op de Microsoft Office applicaties, OneDrive en Teams. Om in te loggen op Windows met een zakelijk Microsoft account is Business Standard niet voldoende, daarvoor moet een add-on voor Microsoft Intune worden aangeschaft (voor Entra ID join, vergelijkbaar met Active Directory on-prem) of een upgrade naar Business Premium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowergirl
nelizmastr schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:22:
[...]
Om in te loggen op Windows met een zakelijk Microsoft account is Business Standard niet voldoende, daarvoor moet een add-on voor Microsoft Intune worden aangeschaft (voor Entra ID join, vergelijkbaar met Active Directory on-prem) of een upgrade naar Business Premium.
Als alternatief dus op Windows inloggen met een lokaal of consumer account en dan voor de office dingen met het zakelijke account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

flowergirl schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:04:
[...]

Als alternatief dus op Windows inloggen met een lokaal of consumer account en dan voor de office dingen met het zakelijke account?
Yep. Wel een beetje verwarrend, maar zo zit helaas de licentie in elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flowergirl
nelizmastr schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:11:
[...]

Yep. Wel een beetje verwarrend, maar zo zit helaas de licentie in elkaar.
Helemaal gelukt, alle punten uit de OP afgevinkt. Dank allen.
Pagina: 1