Subwoofer(s) voor lage muziek en leuke filmeffecten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:17
Ik zoek een?
Een subwoofer. Of twee.

Wat is je budget?
Eigenlijk is mijn vraag vooral wat het moet kosten. Ik spaar liever een jaar door om iets goed te doen dan dat ik niet geheel tevreden ben.
Ik ben niet van plan bijvoorbeeld €9k uit te geven aan bijvoorbeeld zowel een PB16-Ultra als SB16-Ultra. Liever ook niet de helft er van, haha. Maar als ik met €2k niet tevreden ga zijn, dan spaar ik dus liever even door.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?
Ik heb nu 5.0.4 met B&W CM9 als fronts en ik heb een Marantz Cinema 50 besteld.
Ik heb twee totaal verschillende doelen (volgens mij), vandaar dat ik twee subwoofers overweeg. Ik wil namelijk bij het luisteren van klassieke muziek iets lager / iets voller in het laag. En ik bedoel dan echt heel laag, dus piano en orgel en zo.
Daarnaast lijkt het me leuk om met films de bas meer te kunnen voelen. Met een film als Interstellar waarbij dat schip begint te trillen en schudden en zo mis ik niks. Misschien kan het beter, maar ik mis niks. Wat ik wel mis, zijn eigenlijk de snelle klappen. Ergens een ruimteschip dat naar hyperspace springt, dat klinkt nu wel goed, maar het heeft voor mij geen wow-factor. Dat soort effecten zullen niet uitsluitend uit echt lage frequenties bestaan natuurlijk, dus misschien hoeft de subwoofer voor films niet zo laag, alleen wel met flink wat luchtverplaatsing.
De subwoofer mag met films wel wat gaan overnemen van de rears. Ik had eerst behoorlijke Kef vloerstaanders als rears, maar ik heb die vervangen voor platte speakers aan de muur. Die klinken een stuk beter, maar het volume in het laag is nu wel een stuk minder.

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Nee, ik zou het niet weten. Ik heb een SVS gehad en ik was daar blij mee, maar de prijzen lijken zonder goede reden te zijn gestegen.
Ik heb HSU Research gemaild, maar zij versturen liever niet naar Europa. Ik zou dan al een pallet of container moeten afnemen en ik woon niet op een plek waar ik het overschot dan makkelijk kan verkopen :P
Ik wil geen subwoofer met houtfineer. Ik vind hoogglans zwart of wit veel mooier.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Het zitgedeelte van de woonkamer is bescheiden, maar het is wel een open ruimte waar ook nog een kast en de eetkamertafel staat. Ik zal het nog opmeten. Maar moet ik me richten op het zitgedeelte van de kamer of de ruimte inclusief het deel met de eetkamertafel? Want dan is het ineens een behoorlijke ruimte.

[ Voor 4% gewijzigd door Ample Energy op 21-12-2023 10:19 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Wat zijn de afmetingen en inhoud van je ruimte? Dat is het belangrijkste onderdeel voor bass. En dan beter twee iets minder dikke subwoofers dan 1 hele dikke om pieken en dalen in de ruimte en per luisterpositie te voorkomen. Zolang ze maar tot 20Hz voldoende kracht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Anoniem: 1221402 schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:37:
Wat zijn de afmetingen en inhoud van je ruimte? Dat is het belangrijkste onderdeel voor bass. En dan beter twee iets minder dikke subwoofers dan 1 hele dikke om pieken en dalen in de ruimte en per luisterpositie te voorkomen. Zolang ze maar tot 20Hz voldoende kracht hebben.
Sorry, helemaal vergeten dat ik dit topic had geopend!

Het zitgedeelte is ongeveer 3.50 breed en 4.50 diep. Alleen het gedeelte met de eetkamertafel zit daar nog aan en is ook iets van 6.00 breed en 3.50 diep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FD5ynSA9eSe4p_jH1famY317y7Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h4zvuShWvzWN5Jhj5LXAazQH.jpg?f=fotoalbum_medium

Dus tja, moet ik rekenen met 14 vierkante meter voor alleen het zitgedeelte of met 35 vierkante meter voor de gehele woonkamer?

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ample Energy schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:36:
[...]

Sorry, helemaal vergeten dat ik dit topic had geopend!

Het zitgedeelte is ongeveer 3.50 breed en 4.50 diep. Alleen het gedeelte met de eetkamertafel zit daar nog aan en is ook iets van 6.00 breed en 3.50 diep.

[Afbeelding]

Dus tja, moet ik rekenen met 14 vierkante meter voor alleen het zitgedeelte of met 35 vierkante meter voor de gehele woonkamer?
De gehele ruimte tot hetgeen wat het een gesloten geheel maakt. Moet je maar eens een bluetooth speakertje met redelijk wat bass in een kleine kamer plaatsen en de deur open doen, de bass loopt haast weg.

Met je oog op voelen en het budget tijdens films zou ik 2x een sb3000 aanraden. Ik heb zelf 1 pb1000 pro, die ging door je merg heen toen ik een kamer had van 54m3 (18m2). Nu voel je het ook nog wel, maar de impact is met een open woonkamer en keuken wel weg op 125m3 (50m2)

Het mooie van 2 x een sb3000 halen is, dat je eerst 1x een sb 3000 kunt halen. ;) Kunt later een tweede halen gezien het wat boven budget is. In principe zal 1 ook al wel de nodige impact moeten geven, alleen het nadeel van 1 subwoofer is dat je niet op elke luisterpositie goed geluid hebt. Enkel de positie die je calibreert met b.v. Audyssey.

Met subwoofers blijft natuurlijk wel hoe groter hoe beter. Nu een sb 4000 halen en dan in de toekomst een tweede is natuurlijk weer nóg beter.

Mijn voorkeur zou zelf verder nog naar ported gaan, maar de pb 2000 pro bijvoorbeeld heeft alleen ash fineer. Maar zo'n sb3000 tikt ook onder de 20Hz, wat het belangrijkste is (gezien dat de grens is van ons gehoor).

Verder ben ik niet zo heel erg bekend met subwoofer merken. Kunt ook hier verder kijken voor info: https://www.audiosciencer...bwoofer-comparison.20494/

Afhankelijk van de hoogte van je kamer zit je op een inhoud wat net binnen de categorie "large" valt (bassaholic). Dus je wilt een subwoofer geschikt voor een grote ruimte, wat je in dat excel bestand kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
Dankjewel @Anoniem: 1221402!

Ja, ik was er al bang voor. Weet jij hoe ik deuren moet zien? In de praktijk zit die eerste altijd dicht, maar die tweede is altijd open. Moet ik dan nog weer 15 vierkante meter meenemen voor de keuken of maakt zo ver weg en een hoek om niet meer uit?

Jammer dat ze zo groot en zwaar zijn. Kan er moeilijk een paar lenen om het gewoon even te proberen :P

En inderdaad, het kan altijd nóg beter. Vandaar ook eigenlijk dit topic. Hopelijk kan ik hiermee een laag budget bepalen in plaats van dat ik maar naar beter en beter ga zoeken… :P

Maar goed om te horen dat je verwacht dat 1-2 SB3000’s het kunstje wel kunnen klaren. Dan hou ik dat in gedachten als budget waar ik een beetje rond wil blijven. Die is hier bij de lokale winkel ongeveer €1400. Dat vind ik persoonlijk geen gek bedrag voor zo’n grote speaker.

De PB2000 Pro lijkt inderdaad alleen te krijgen met het fineer. Ik heb een SVS met fineer gehad en dat ging wel, maar toen stond die vrij verborgen. En afgaand op de foto’s lijkt de PB2000 Pro echt niet mijn stijl te zijn. Die ik had had ook een metalen front. Jammer, maar goed, scheelt weer een keuze.

Joh, de PB4000 Pro is er ook alleen in het fineer te krijgen.

Ik zie ook de PC2000 Pro voor dezelfde prijs als de SB3000. Ik ga daar ook nog reviews van doornemen. Ik weet niet of ik hem mooi vind, maar het is wel weer eens wat anders.

Voor die link / spreadsheet heb ik even een monitor nodig. Ik neem die morgen even door op werk!

[ Voor 6% gewijzigd door Ample Energy op 17-01-2024 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Ample Energy gezien bass met een deur open in een kamer ook veel verdwijnt, gok ik dat een open deur daar op afstand ook al invloed op heeft. Zal waarschijnlijk wel minder zijn, maar zo ver reikt mijn kennis over geluidsgolvendynamica niet. :p Maar deuren die dicht kunnen zijn geen probleem lijkt me.

Jammer idd dat al die modellen alleen ash fineer hebben.

Je zou eventueel twee verschillenden kunnen bestellen bij een site en ééntje retourneren. Kost misschien een paar euro om het op locatie op te halen gezien wegbrengen niet zo handig is, maar wel een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Anoniem: 1221402 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:05:
@Ample Energy gezien bass met een deur open in een kamer ook veel verdwijnt, gok ik dat een open deur daar op afstand ook al invloed op heeft. Zal waarschijnlijk wel minder zijn, maar zo ver reikt mijn kennis over geluidsgolvendynamica niet. :p Maar deuren die dicht kunnen zijn geen probleem lijkt me.

Jammer idd dat al die modellen alleen ash fineer hebben.

Je zou eventueel twee verschillenden kunnen bestellen bij een site en ééntje retourneren. Kost misschien een paar euro om het op locatie op te halen gezien wegbrengen niet zo handig is, maar wel een mogelijkheid.
Ik ga de fabrikant Arendal nog even mailen. Zij adverteren met 60 dagen risicoloos uitproberen. Hopelijk willen zij 1-2 modellen leveren zonder vooruitbetaling.

Ben gerust bereid een paar honderd euro te betalen voor hulp/uitproberen, maar ik ga niet meerdere dingen vooruitbetalen en dan achteraf maar hopen dat de service van de winkel goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ample Energy schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:38:
[...]

Ik ga de fabrikant Arendal nog even mailen. Zij adverteren met 60 dagen risicoloos uitproberen. Hopelijk willen zij 1-2 modellen leveren zonder vooruitbetaling.

Ben gerust bereid een paar honderd euro te betalen voor hulp/uitproberen, maar ik ga niet meerdere dingen vooruitbetalen en dan achteraf maar hopen dat de service van de winkel goed is.
Welke subs heb je op het oog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
De 1723 1V en 1723 2V trekken mij erg aan.
Ze zijn m.i. een stuk mooier dan de meeste SVS subwoofers en ze beloven ook heel wat.
De 1V is ook niet heel veel duurder dan de SVS SB3000. En er staat een 2V in de outlet te lonken…

Edit: 50-60 kg voor een speakertje… Nogal logisch dat ze 60 dagen retourbeleid hebben; die krijg je nooit meer terug zonder hijskraan :P

[ Voor 15% gewijzigd door Ample Energy op 18-01-2024 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ample Energy schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:08:
[...]

De 1723 1V en 1723 2V trekken mij erg aan.
Ze zijn m.i. een stuk mooier dan de meeste SVS subwoofers en ze beloven ook heel wat.
De 1V is ook niet heel veel duurder dan de SVS SB3000. En er staat een 2V in de outlet te lonken…

Edit: 50-60 kg voor een speakertje… Nogal logisch dat ze 60 dagen retourbeleid hebben; die krijg je nooit meer terug zonder hijskraan :P
Dat zal zeker je wensen moeten vervullen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:44
Een Arendal 1723 2v komt wel wat bas uit idd, ongeveer een svs pb16 maar dan beter door dual opposed ontwerp.
Ik zou zelf dan eerder de 1723 2S nemen hou meer van gesloten subs.
Svs is duur buiten Amerika door inport kosten enzo.
De 1723 1s is al beter dan een SB3000, de dual opposed en zeker de vented versies hebben nog veel meer output.

[ Voor 19% gewijzigd door Goofy1978 op 19-01-2024 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
Goofy1978 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 23:26:
Een Arendal 1723 2v komt wel wat bas uit idd, ongeveer een svs pb16 maar dan beter door dual opposed ontwerp.
Ik zou zelf dan eerder de 1723 2S nemen hou meer van gesloten subs.
Svs is duur buiten Amerika door inport kosten enzo.
De 1723 1s is al beter dan een SB3000, de dual opposed en zeker de vented versies hebben nog veel meer output.
Ja, ik twijfel nog erg over gesloten of niet. Vandaar ook dit topic. Heb alleen vanuit andere bronnen begrepen dat zowel een gesloten als een open subwoofer in één ruimte doorgaans niet goed gaat.

Maar dat klinkt alvast goed! En ik zal met elk model vast blij zijn, maar ik wil dingen gewoon graag in ene goed doen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goofy1978
En op welk volume kijk je films de grootste subs van Arendal gaan boven 120 db op 2 meter afstand.
Thx referentie volume is 115db pieken voor de subwoofer zeg maar, das echt hard.
Het volume op je receiver moet dan op +5.5 staan en zelfs dan staat de 1723 2v nog op zn gemak te spelen.
Ik zou wel dual opposed overwegen die zijn gevoeliger door de 2e woofer en spelen op lager volume meer mee, op een goede manier niet overheersend.
Je oren zijn ongevoeliger voor lage en hoge tonen die vallen op lagere volumes eerder weg.

[ Voor 11% gewijzigd door Goofy1978 op 20-01-2024 07:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
Goofy1978 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 07:21:
En op welk volume kijk je films de grootste subs van Arendal gaan boven 120 db op 2 meter afstand.
Thx referentie volume is 115db pieken voor de subwoofer zeg maar, das echt hard.
Het volume op je receiver moet dan op +5.5 staan en zelfs dan staat de 1723 2v nog op zn gemak te spelen.
Top, dacht ik, dan wordt het lekker een 1!
Goofy1978 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 07:21:
Ik zou wel dual opposed overwegen die zijn gevoeliger door de 2e woofer en spelen op lager volume meer mee, op een goede manier niet overheersend.
Je oren zijn ongevoeliger voor lage en hoge tonen die vallen op lagere volumes eerder weg.
Oh… :+

Ik weet niet of de Marantz hetzelfde aantal decibels gaat produceren als de Onkyo op het display had staan, maar muziek luisterde ik met de Onkyo tussen -45 en -30, series deed ik meestal tussen -35 en -20 og films doorgaans tussen -25 en -5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
Succes met de keuze, spullen uitzoeken is ook altijd leuk.
-5 voor films is wel vrij hard idd een 1723 1S heeft dan niet veel gas meer over in jou ruimte denk ik, ie moet dan pieken van 100db halen op je zitplaats.
Maar goed zelfs dat model haalt al 115db continu op 2 meter vanaf 40hz ofzo, het is niet op 20hz maar 40hz dat thx 115db pieken voorschrijft.
Al klinkt zn geporte broer wel vetter bij films, die speelt veel dieper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Goofy1978 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:21:
Succes met de keuze, spullen uitzoeken is ook altijd leuk.
-5 voor films is wel vrij hard idd een 1723 1S heeft dan niet veel gas meer over in jou ruimte denk ik, ie moet dan pieken van 100db halen op je zitplaats.
Maar goed zelfs dat model haalt al 115db continu op 2 meter vanaf 40hz ofzo, het is niet op 20hz maar 40hz dat thx 115db pieken voorschrijft.
Al klinkt zn geporte broer wel vetter bij films, die speelt veel dieper.
Dankjewel!

Als de subwoofer maar bij muziek met normaal luisterniveau lager gaat dan de CM9’s is het voor mij goed. Dat hoeft niet heel luid. Moet zelfs niet standaard gaan overheersen en dat ik hem 10 keer op een dag omhoog/omlaag moet gaan schroeven.

Maar als die ook nog eens bij goed volume bij bijvoorbeeld sci fi films de “coole” effecten kan doen, dan wil ik wel wat extra sparen.

Ik denk dat er weinig op zit dan echt even doorsparen en dan 3-4 modellen kopen en er 1 houden. Ik ga bij Arendal informeren of ze daar aan willen meewerken of dat “risicoloos” alleen een marketinguitspraak is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
4 subs kopen en 1 houden lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.
Das en berg verzendkosten en er komen 3 subs in de outlet die ze voor minder moeten verkopen.
Dan kun je beter ook eerst met Arendal mailen of op hun forum advies vragen idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
Goofy1978 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:50:
4 subs kopen en 1 houden lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.
Das en berg verzendkosten en er komen 3 subs in de outlet die ze voor minder moeten verkopen.
Dan kun je beter ook eerst met Arendal mailen of op hun forum advies vragen idd.
Ja, helemaal eens. Hun advies is de 1V trouwens.

https://arendalsound.com/ambassadors/
Hopelijk woont er iemand in de buurt :P

Pagina: 1