Vraag

• Niek H.
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-08 10:30
Hallo mede-tweakers,

Ik wil graag mijn PC gaan upgraden. Omdat mijn budget momenteel een beetje beperkt is, wil ik echt enkel de dingen vervangen die nodig zijn. Ik zit nu te twijfelen of ik mijn PSU echt moet vervangen bij deze upgrade en ik hoop dat jullie mij hier antwoord op kunnen geven.

Ik heb momenteel een systeem met de volgende specs:
- Asus Z170 moederboard
- i7 6700k
- RTX 3070
- 4 stickjes ram, paar ventilatortjes, 1 m.2 SSDtje, je kent het wel
En het belangrijkste van dit topic: mijn PSU is een Seasonic M12II Evo 520W

Ik wil graag het moederboard en CPU (en daarbij dan ook het RAM) upgraden. Ik zit te kijken naar een upgrade naar de i5 14600k. De 14600k heeft 30W hoger TDP dan de 6700k die ik nu heb. Even geleden heb ik mijn PC aangesloten aan mijn APC en op 100% cpu+gpu getest. De APC gaf aan dat de PC ongeveer 350W trok. Dit is nog lang niet de 520W die mijn PSU kan leveren.

Echter, elke PSU calculator website geeft mij aan dat ik minstens 600W nodig heb. Ik zie niet waar dit in zit, en omdat mijn budget dus niet heel groot is momenteel wil ik liever mijn PSU niet vervangen als dit niet nodig is.

Kan iemand mij vertellen of ik het ga redden met mijn huidige? Of moet ik er toch echt aan geloven dat ik een nieuwe nodig heb? Als mogelijk hoor ik ook graag wat de reden zou zijn als ik toch echt een upgrade nodig heb.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Niek H. op 21-12-2023 09:56)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
M12II is een voeding met groepsregulatie dus een enorm slechte spanningsregeling met recente hardware. Daarnaast mist die voeding OCP. OCP is een vereiste bij recente videokaarten. Dus ja, vervangen van deze voeding is zeker nodig.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De i5 14600k heeft een 125W TDP (Thermal Design Power) maar dit staat niet gelijk aan zijn maximale verbruik. Moderne CPU's mogen hun TDP overschrijden voor een bepaalde duur en met een bepaalde hoeveelheid en voor desktop CPU's kan dit sterk verschillen met de TDP. Zo is het standaard boostvermogen al 181W voor deze CPU en sommige desktop moederborden gaan de limieten nog wat oprekken om zo de hoogste prestaties er uit te persen.

Je kan met de meeste desktop moederborden de limieten wel zelf gaan instellen of de CPU gaan beperken maar verkijk je dus niet door louter naar de TDP te kijken want dat is niet het maximale verbruik.

Verder is je PSU al redelijk oud. Seasonic geeft zelf 5 jaar garantie wat voor mij een indicatie is van hoeveel vertrouwen men in het product heeft. Niet dat je PSU niet meer dan 5 jaar kan meegaan maar ik zou hem voor de zekerheid vervangen door een solide nieuwe. Ik ben niet meer 100% mee met de huidige markt maar er bestaan vast wel budgetvriendelijke solide PSU's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-09 14:03
De 14600k heeft 30W hoger TDP dan de 6700k die ik nu heb.
De 6700K houdt op bij 95 watt stock. De 14600K verbruikt onder full load 202 watt. Laat je niet voor de gek houden door TDP. Dat staat niet gelijk aan verbruik.
Het verbruik van de 14600K kun je wel via de bios begrenzen naar bijvoorbeeld 150 watt zonder echt performance verlies. Dit doe ik met mijn 12900KS op werk ook (vooral omdat hij anders het hele kantoor verstoort.)

Dit wetende ga je dus van 350 watt uit de muur naar 450-470. PSU calculator websites zijn ten eerste een beetje onzin, maar wat ze wel goed doen is een beetje marge inbouwen. Vooral nieuwe videokaarten kunnen pieken van een maar milliseconde hebben naar 150% van hun normale max verbruik. Goedkope of krappe voedingen vallen dan uit. Dat is waarom het bijvoorbeeld belangrijk is om een ATX3.0 voeding te nemen bij je RTX 4000 ipv een verloopstekker te gebruiken.

Ik zou eerst de nieuwe componenten aanschaffen en dan direct gaan sparen voor een nieuwe voeding.

[ Voor 11% gewijzigd door youridv1 op 21-12-2023 09:45 ]

• Niek H.
youridv1 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:41:
[...]

De 6700K houdt op bij 95 watt stock. De 14600K verbruikt onder full load 202 watt. Laat je niet voor de gek houden door TDP. Dat staat niet gelijk aan verbruik.

Dit wetende ga je dus van 350 watt uit de muur naar 450. PSU calculator websites zijn ten eerste een beetje onzin, maar wat ze wel goed doen is een beetje marge inbouwen. Vooral nieuwe videokaarten kunnen pieken van een maar milliseconde hebben naar 150% van hun normale max verbruik. Goedkope of krappe voedingen vallen dan uit. Dat is waarom het bijvoorbeeld belangrijk is om een ATX3.0 voeding te nemen bij je RTX 4000 ipv een verloopstekker te gebruiken.

Ik zou eerst de nieuwe componenten aanschaffen en dan direct gaan sparen voor een nieuwe voeding.
Klinkt logisch op deze manier. Stel dat het totale verbruik nou toch hoger uitvalt en mijn PSU dit niet goed trekt, kan dit dan kwaad voor de PSU of overige componenten? Wordt dit dan een gevalletje directe uitval van het systeem of kan het ook iets kapotmaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:42
Als je geluk hebt werkt de overspanningsbeveiliging en valt hij gewoon uit. Als je pech hebt krijg je gevolgschade.

Ik zou het niet proberen met jouw psu. Zowieso worden voedingen slechter met het ouder worden, jouw voeding heeft zijn beste tijd gehad. Tegenwoordig wordt ook meer van voedingen verwacht naar (korte) piekbelasting.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 19:58
Hoe oud is die psu?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
M12II is een voeding met groepsregulatie dus een enorm slechte spanningsregeling met recente hardware. Daarnaast mist die voeding OCP. OCP is een vereiste bij recente videokaarten. Dus ja, vervangen van deze voeding is zeker nodig.

• Niek H.
Ongeveer 7 jaar nu. Niet de jongste meer, realiseer ik me.

• Niek H.
Uszka schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:55:
Bedankt. Ik ga het dan niet proberen met mijn huidige. Antwoord gevonden :)

• Niek H.
Als toevoeging aan dit topic; iemand een goede tip voor een nieuwe PSU welke ik echt voor lange tijd kan vertrouwen en niet direct voor een faillissement zorgt? :P Ik weet dat er veel PSU topics zijn, maar er veranderd zoveel de laatste tijd en ik wil dus niet onnodig geld uitgeven als dat niet nodig is. Ik zat te kijken naar deze: uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 1000W

Maar ik vind dat wel veel geld als ik eerlijk ben.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
manzonderdas schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:51:
Als je geluk hebt werkt de overspanningsbeveiliging en valt hij gewoon uit. Als je pech hebt krijg je gevolgschade.
Overspanningsbeveiliging? Dat is als de spanning (op het net) te hoog wordt.

Een overstroombeveiliging is waar het om gaat

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:42
Geen electrotechnieker... maar op het einde van het verhaal komt het er op neer dat je riskeert de beveiligingen te triggeren en er vanuit gaat dat bij een voeding van 7-8 (?) jaar dat zonder problemen werkt zonder gevolgen.

• Niek H.
manzonderdas schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:49:
Geen electrotechnieker... maar op het einde van het verhaal komt het er op neer dat je riskeert de beveiligingen te triggeren en er vanuit gaat dat bij een voeding van 7-8 (?) jaar dat zonder problemen werkt zonder gevolgen.
Ik denk dat je dat een beetje zwartwit bekijkt, en daarbij heb ik al de conclusie getrokken uit de reacties van mensen dat ik dus een nieuwe voeding ga kopen en het niet ga riskeren.

Ik vroeg inderdaad na of er een beveiliging op zit voor het geval dat mijn berekeningen niet zouden kloppen of hetgeen wat mijn APC aangaf niet klopt. Ik ben verder niet bekend met electro en heb daarom ook deze vraag hier gesteld, waaruit dus de conclusie is dat ik het niet ga proberen met mijn huidige PSU.

Moet dus de upgrade gaan uitstellen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Niek H. schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:59:
Als toevoeging aan dit topic; iemand een goede tip voor een nieuwe PSU welke ik echt voor lange tijd kan vertrouwen en niet direct voor een faillissement zorgt? :P Ik weet dat er veel PSU topics zijn, maar er veranderd zoveel de laatste tijd en ik wil dus niet onnodig geld uitgeven als dat niet nodig is. Ik zat te kijken naar deze: uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 1000W

Maar ik vind dat wel veel geld als ik eerlijk ben.
uitvoering: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Niek H.
Bedankt voor de tip. Ik heb toch na even er over na te denken besloten om toch maar in 1x wat meer te gaan investeren en voor de Be Quiet 12 M 1000W te gaan. Deze heeft een hoog genoeg wattage om alle mogelijke toekomstige upgrades aan te kunnen.

Ik zie eigenlijk geen nadelen met die voeding, maar ik ben er dus dan ook duidelijk geen expert in. Ik vind hem alleen dus erg duur. Maar als ik dan nu toch ook al de PSU moet gaan vervangen kan ik het denk ik beter in 1x goed doen en genoeg overhead houden.

• Uszka
  • Nu online
Dan zou ik eerder iets meer uitgeven aan een echt goede voeding uitvoering: NZXT C1200 Gold v2

• Niek H.
Uszka schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:18:
Dan zou ik eerder iets meer uitgeven aan een echt goede voeding uitvoering: NZXT C1200 Gold v2
Wat maakt die nog beter dan degene waar ik initieel naar keek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Niek H. schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:28:
[...]

Wat maakt die nog beter dan degene waar ik initieel naar keek?
Veel betere kwaliteit en betere prestaties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfKmSASSDVJ87safgDRpxjAnhgU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DTSvSN1nIunqfkPHMq3yucbd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Uszka op 21-12-2023 17:53 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Niek H. schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:20:
[...]

Bedankt voor de tip. Ik heb toch na even er over na te denken besloten om toch maar in 1x wat meer te gaan investeren en voor de Be Quiet 12 M 1000W te gaan. Deze heeft een hoog genoeg wattage om alle mogelijke toekomstige upgrades aan te kunnen.

Ik zie eigenlijk geen nadelen met die voeding, maar ik ben er dus dan ook duidelijk geen expert in. Ik vind hem alleen dus erg duur. Maar als ik dan nu toch ook al de PSU moet gaan vervangen kan ik het denk ik beter in 1x goed doen en genoeg overhead houden.
Ga je 2 videokaarten gebruiken ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek H.
Hackus schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:55:
[...]

Ga je 2 videokaarten gebruiken ?
Uiteraard niet. Maar ik wil nu wel genoeg overhead hebben om niet nog eens tegen een wattage limiet aan te komen, stel dat ik ooit nog eens het gekke idee krijg te upgraden naar een i9 en een 4090 of wat er tegen die tijd dan ook geeft :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek H.
Uszka schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:52:
[...]

Veel betere kwaliteit en betere prestaties.

[Afbeelding]
Goede informatie, bedankt. Zou dit ook opgaan als ik toch zou kiezenv oor de 850w versie van dit model? Of gelden daar weer andere efficienty cijfers voor? Dit is allemaal onbekend terrein voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Het 850w model is een heel goede ATX2.52 maar helaas geen ATX3.0. Alleen het 1200w model uit die serie is dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Niek H. schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 07:17:
[...]

Uiteraard niet. Maar ik wil nu wel genoeg overhead hebben om niet nog eens tegen een wattage limiet aan te komen, stel dat ik ooit nog eens het gekke idee krijg te upgraden naar een i9 en een 4090 of wat er tegen die tijd dan ook geeft :9
Dan zijn er waarschijnlijk alweer nieuwe specs voor een PSU. nu komen er al ATX 3.1 ipv 3.0
Voor GPU aansluitingen en verbruik kun je ook niks van zeggen

Pagina: 1