Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Wel of geen Enphase (op basis van gekregen opmerkingen)

Pagina: 1
Acties:

• onyx666666
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-10 20:44
In mijn topic over wel geen glas/glas kreeg ik redelijk wat opmerkingen geen Enphase te nemen. Ik was er altijd van uitgegaan dat die nodig was.
Dus hier nog even mijn situatie. Legplan is zoals ik het wil (heb er mijn redenen vooren is ook weinig anders mogelijk)

Dus gedurende de gehele dag hebben meerdere panelen schaduw.
Klopt het niet dat enphase hier de beste oplossing is ?
Er is verder geen boom of ander schaduw element buiten de dakkapellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRV4h5ZCQNA6TqQt_qyursMrp4Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K5N7YF8HQAfBHJANxTSA7pfM.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door onyx666666 op 21-12-2023 08:29 ]

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:40

DjVe

Hatsaflats!

Dit kan in principe ook met een string omvormer (evt aangevuld met optimizers), maar ik zou het zelf doen met micro's (van Enphase).

Je geeft zelf aan weinig ruimte binnen te hebben voor een omvomer, dus dan lijkt me de keuze vrij makkelijk toch? Je zal alleen de portemonnee wat verder open moeten trekken tegenover een systeem met een centrale omvomer.

Qua legplan: niet heel fraai zo (vind ik), maar snap de beperking. De dakkapellen zijn zeker niet berekend op het extra gewicht van een evt paneel +ballast?

• onyx666666
dakkapellen wil ik inderdaad het risico niet nemen. Dakleer is al 15-20 jaar oud en weet niet of ze gewicht aankunnen.

Ik heb binnen wel ruimte voor een omvormer (op zolder) volgens mij heb ik niet aangegeven dat ik dat niet heb :)

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-11 15:48
onyx666666 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:25:
Dakleer is al 15-20 jaar oud en weet niet of ze gewicht aankunnen.
Misschien moet je dit dan als eerst doen, als je dit volgend jaar bij wijze van spreken gaat doen moeten er wellicht eerst weer wat zonnepanelen af voordat ze erbij kunnen, met bijkomende extra kosten.

edit: meningen over hoe lang bitumen mee gaat (ga ervanuit dat dat erop zit met die leeftijd) loopt uiteen. Sommige zeggen 30 jaar, andere 20. Ik heb het zelf vorig jaar laten doen net voordat de panelen kwamen omdat het er ook al 20 jaar op lag en ik geen risico op lekkage wou lopen.

[ Voor 27% gewijzigd door Soepstengel op 21-12-2023 09:31 ]

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

• onyx666666
zonnepanelen liggen bewust zo zodat ik voor onderhoud bij de dakkapelen kan (via dakraam achterzijde)

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:40

DjVe

Hatsaflats!

Je zou natuurlijk ook het bitumen preventief kunnen laten vervangen/controleren en eventueel voetjes inbranden waar je direct panelen op kan monteren (zelfs zonder schroeven mogelijk met bijvoorbeeld soprasolar fix evo). Dan is het extra gewicht te verwaarlozen (geen ballast nodig) en heb je wel ruimte voor 4 panelen.

[ Voor 11% gewijzigd door DjVe op 21-12-2023 12:50 ]

Pagina: 1