In hoeverre zijn 'Game Bottleneck Calculators' betrouwbaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ziegels
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-04 13:21
Dag mensen,

Ik weet niet of dit de goede plek is om de vraag te stellen, maar ik doe toch een poging.

Ik vraag me af in hoeverre de calculators als bv. die van pc-builds.com betrouwbaar zijn? Heb zelf een RTX 2070 Super en zit met een CPU i5 9600KF. Beide zo'n 4 jaar geleden aangekocht. Aangezien ik tegen wat speelproblemen aan loop en merk dat mijn huidige CPU telkens op 100% loop en mijn GPU op 30% zie ik een grote bottleneck. Nu krijg ik de volgende resultaten met mijn huidige build:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8radhJGj-tZlXWQtqUQvADh6FM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hs5wOFVl6ggd6xA2A0AL4GwE.png?f=fotoalbum_large

Maar vergelijk ik hetzelfde met mijn waarschijnlijke nieuwe CPU, dan krijg ik niet heel veel verschil. Terwijl de waarschijnlijke nieuwe CPU, Ryzen 7 7800X3D, vele malen beter is. Zie screenshot hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0DDDl1TKlAaGvIT5e2ey3JGfGw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JCIa1iLmJ2zeyXRrWncHEqAj.png?f=fotoalbum_large

In hoeverre moet ik er dan vanuit gaan dat zo'n calculator accuraat is? Je zou denken met een Ryzen 7 7800X3D en een RTX 2070 Super, dat ze toch op z'n minst aan elkaar gewaagd zijn.

Heeft iemand hier een zinnig antwoord op?

Alvast bedankt.

Patrick :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:28
Ik heb een i5-13000 met een 6600XT, dat zou redelijk uitgebalanceerd moeten zijn. Maar ik krijg hetzelfde, Call of Duty Modern Warfare 3 lijkt een CPU-intensieve game te zijn. Als ik de algemene bottleneck laat berekenen dan zegt ie dat m'n CPU 10% te zwak is en voor Counterstrike is de bottleneck 0%.

Het zal vast geen volwaardige wetenschap zijn, maar het lijkt op het eerste gezicht wel in lijn met de verwachtingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:51
het feit dat je cpu op 100% draait en gpu op 30% dat zegt alles.
Ik zou meer uitgaan van wat jezelf al gevonden hebt,dat de cpu 100% draait.

Die calculators heb ik zelf weinig vertrouwen in.

Die ryzen is totaal geen bottleneck voor een 2070,dus dat klopt niet.

[ Voor 48% gewijzigd door freaky35 op 21-12-2023 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:23

Dark

who tweaked the light?

Dit spel staat er ook om bekend dat de CPU vaak onnodig op 100% staat, natuurlijk is jouw CPU niet de meest krachtige maar het ligt dus ook aan het spel zelf.
https://www.reddit.com/r/...nts/d6jp4f/100_cpu_usage/

• Ziegels
Oké. Wat ik ook al een beetje dacht dus. Die CPU moet gewoon goed zijn/beter dan de GPU. Met andere spellen in de calculator geeft ie mindere percentages aan.

Bedankt voor jullie snelle reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:32
Ik heb de calculator ook even getest, maar hij geeft onzinnige resultaten.
"Intel Core i7-13700 is too weak for NVIDIA GeForce RTX 4080 on 3840 × 2160 pixels screen resolution for General Tasks. This configuration has 11.5% of processor bottleneck ."
"While running general tasks, processor Intel Core i7-13700 will be utilized 83.1% and graphic card NVIDIA GeForce RTX 4080 will be utilized 66.5% . "
Voor gamen op 4k is de gpu eerder de bottleneck dan een 16-core cpu.
Voordat ik mijn cpu op een belasting krijg van 83,1%, dan hebben we het allang niet meer over algemene taken. Momenteel is de belasting van cpu en gpu beide 1%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:51
Dark schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:07:
Dit spel staat er ook om bekend dat de CPU vaak onnodig op 100% staat, natuurlijk is jouw CPU niet de meest krachtige maar het ligt dus ook aan het spel zelf.
https://www.reddit.com/r/...nts/d6jp4f/100_cpu_usage/
Optimalisatie is het probleem vaak.
Ze moeten het spel ontwikkelen voor zowel de xbox,ps5 en pc .die laatste is dan vaak de pineut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-04 21:58

Thomg

Aww yiss

Ze zijn prima om een ruige indicatie te krijgen, maar het grootste nadeel is dat ze X3D processoren niet snappen. Ze denken dat een 7950X beter voor games is dan een 7800X3D, dat is zeer onjuist.
X3D word hier dus incorrect gezien als een non X3D chip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ziegels
Thomg schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:32:
Ze zijn prima om een ruige indicatie te krijgen, maar het grootste nadeel is dat ze X3D processoren niet snappen. Ze denken dat een 7950X beter voor games is dan een 7800X3D, dat is zeer onjuist.
X3D word hier dus incorrect gezien als een non X3D chip.
Dit lijkt me dus ook. Aangezien deze processor enorm goed uit de tests komt. Dan zou die toch zeker de 2070 Super moeten overklassen. Liever een kleine bottleneck op mijn GPU, want lever liever wat in op graphics dan dat ik mijn andere (achtergrond)programma's niet eens kan draaien.

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga bezig met het samenstellen van een goede upgrade.
Pagina: 1