Geluidsversterking voor TV bij bejaarde dame

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baddie09
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-09 23:09
Mijn schoonmoeder van 92 is helaas regelmatig aan haar bed gebonden en dan is haar enige bron van vermaak de TV. Nu heeft ze de laatste tijd last van het feit dat ze de TV niet goed meer kan verstaan en heeft mij gevraagd om te kijken of ik het geluid niet beter kan maken door een draadloze headset of andere oplossing.

Ik heb gekeken, maar ik kan geen oplossing bedenken dat haar in alle gevallen kan helpen. De meeste oplossingen met headsets vereisen dat ze regelmatig de headset oplaad of dat ze handmatig de bron van het geluid van de TV moet aanpassen. Beide opties zijn onwenselijk omdat er teveel mis kan gaan met de instellingen waardoor ze langere tijd zonder TV zal zitten.

Mijn idee is om aan het hoofdeinde bij haar bed speakers te plaatsen waarmee ze het geluid kan regelen, alleen ik loop tegen de volgende punten aan:
- de TV die ze heeft (Samsung ue40eh5000 ) heeft voor zover ik kan zien geen ARC, dus moet ik een bluetooth oplossing vinden die stabiel is en waar geen vertraging optreed tussen het beeld en het geluid.
- oordoppen zijn onwenselijk omdat ze niet tegen druk op haar oren kan (en ik wil het liefst dat ze vrij in haar beweging is)
- kabels zijn niet mogelijk omdat ze gebruik maakt van thuishulp die in staat zijn om bij het verschonen van het bed of op een andere manier de kabels los te trekken en dan niet in staat zijn om deze weer in te pluggen.
- een extra afstandsbediening om het geluid te regelen moet geen probleem zijn, maar omdat ze graag s nachts TV kijkt wil ze niet op volle sterkte het geluid aanhebben waardoor mensen in de buurt er wakker van worden.

Ze maakt gebruik van Ziggo Horizon voor het TV kijken en het liefst moet dezelfde afstandsbediening ook het geluid regelen.

heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen? ik ben een beetje lost wat een handige oplossing is.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

Aansluiten via Bluetooth is standaard niet mogelijk. Moet je met converters gaan werken, geen idee wat dat met de delay doet. Plus, dan moet je volgens mij het volume op het device zelf regelen.

Genoemde Samsung UE40EH5000 heeft zo te zien een 3,5 mm jack headphone out. Daar een speaker op aansluiten is de meest basic methode. Kan zelfs die ene kabel niet? Simpele jack kabel. Die weer inpluggen lukt iedereen wel, zeker op een Bluetooth speaker met enkele ingangen. Met een beetje geluk gaat het volume van die uitgang mee met de remote van de TV. Bluetooth speaker er aan lijkt me inderdaad het meest makkelijke als het zonder nog meer kabels moet. Zeker niet high end. Nadeel is wel dat de speaker niet met de TV uit- en aan gaat. En natuurlijk moet een speaker zonder kabels op worden geladen.

Edit:
Mocht volume regelen met een bluetooth speaker op de TV aangesloten niet werken kan de speaker ook direct op de Horizon aan worden gesloten, deze heeft een Audio Out.

[ Voor 40% gewijzigd door FeaR op 21-12-2023 06:37 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Gezien de leeftijd, waarom geen lange jack kabel met koptelefoon?

Niet te fancy maken.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

kabels zijn niet mogelijk omdat ze gebruik maakt van thuishulp die in staat zijn om bij het verschonen van het bed of op een andere manier de kabels los te trekken en dan niet in staat zijn om deze weer in te pluggen.
Lijkt mij een drogreden. Een beetje thuishulp kan prima een plugje ergens in steken of uit halen. Als oma het kan kan de thuishulp het ook ;)

Maar ik neem aan dat oma ook een nachtkastje heeft?
Ik zou zeggen: iets van een hoofdtelefoon met versterker met volume regelaar langs haar bed, gewoon bedraad. En dan een langere kabel van versterker naar de audio uitgang van de tv, gewoon langs de plint ofzo, kan permanent blijven zitten dan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 16:40
Sennheiser had altijd een model, volgens mij is dat nu deze: uitvoering: Sennheiser RS 175 (Zwart), wat prima geschikt is voor zo'n situatie. De koptelefoon wordt opgeladen als hij op de support hangt (deze kan naast een bed neergezet worden) en je kan dit verder bedraad aan de TV hangen. Het is even puzzelen of je de volumeregeling dan wel of niet onafhankelijk hebt, dat hangt ook weer af van de TV en aansluitmethode. Daar heb ik nu niet naar gekeken. Bij mijn schoonvader zit dit via een Scart-composiet verloopplug (is al een oudere TV) aangesloten zodat het normale TV geluid onafhankelijk van de koptelefoon ingesteld kan worden.

• Baddie09
@FeaR @Falcon @The Eagle @Archer_VC10

Dank voor het meedenken, en geloof mij, wat voor ons als simpel of niet onoverkomelijk kan worden gezien, kan voor een persoon van 92 een onmogelijke opgave zijn.

Ik heb ook gekeken naar een bekabelde oplossing, maar het probleem is dat dat dit de permanente oplossing is, omdat ze niet in staat is om ze bron te veranderen in de TV instellingen. Om dan permanent een koptelefoon op te moeten is geen pretje. Ik weet dat zelf uit ervaring als ik al een paar uur in het vliegtuig een over-ear headset op het gehad, ongeacht het kussen krijg je na een paar uur pijn aan je oren.

@The Eagle geloof mij, thuishulpen zijn echt de allerslechtste in het oplossing van simpele technische problemen. Heb te vaak meegemaakt dat kabels in de verkeerde ingang worden gestopt of dat ze niet zien dat ze bij het schoonmaken kabels or stekkers er uit trekken waardoor mijn schoonmoeder ineens geen wifi meer heeft of TV.

Helaas is mijn schoonmoeder fysiek niet in staat om 's avonds uit bed te gaan om achter de TV een kabel in te pluggen of op de power knop van een kastje te drukken, vandaar dat ik een tussenoplossing zoek waarbij ze zelf het volume kan regelen vanuit haar bed.

Ik ga nadenken over een mogelijk permanente bedrading van haar TV naar speakers die naast haar bed staan (via het plafond oid aangezien regelmatig de bedden en het TV kastje worden verschoven bij het schoonmaken)

• The Eagle

The Eagle

geloof mij, thuishulpen zijn echt de allerslechtste in het oplossing van simpele technische problemen. Heb te vaak meegemaakt dat kabels in de verkeerde ingang worden gestopt of dat ze niet zien dat ze bij het schoonmaken kabels or stekkers er uit trekken waardoor mijn schoonmoeder ineens geen wifi meer heeft of TV.
Dat snap ik helemaal, maar is simpel op te lossen met wat stickertjes met wat text er op. Liefst in leesbaar handschrift en niet in hanepoten :P

Via plafond: gewoon kabelgootje aan het plafond monteren, of net over de plint. Merk je niks van.
Ipv een hoofdtelefoon met versterker kun je ook voor actieve speakers gaan. AL heb ik het vermoeden dat de buren een hoofdtelefoon fijner zouden vinden. ZOu verder een simpel digitaal naar analoog convertertje pakken, die op de SPDIF van de TV hangen en van daar uit analoog verder.
Meestl ideale oplossing: Paar analoge actieve speakers naast haar bed die ook een analoge koptelefoonaansluiting hebben, kan ze kiezen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Baddie09
The Eagle schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:55:
[...]

Dat snap ik helemaal, maar is simpel op te lossen met wat stickertjes met wat text er op. Liefst in leesbaar handschrift en niet in hanepoten :P

Via plafond: gewoon kabelgootje aan het plafond monteren, of net over de plint. Merk je niks van.
Ipv een hoofdtelefoon met versterker kun je ook voor actieve speakers gaan. AL heb ik het vermoeden dat de buren een hoofdtelefoon fijner zouden vinden. ZOu verder een simpel digitaal naar analoog convertertje pakken, die op de SPDIF van de TV hangen en van daar uit analoog verder.
Meestl ideale oplossing: Paar analoge actieve speakers naast haar bed die ook een analoge koptelefoonaansluiting hebben, kan ze kiezen :)
Dat laatste lijkt me een goed idee, ga daar eens induiken! Dank

• The Eagle

The Eagle

Pak een Logitech Z150 of Z200, simpel DA convertertje en wat kabelzut plus verloop en je bent er.
Prut koptelefoon van 5 euro er bij en iedereen blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Een hoofdtelefoon altijd moeten gebruiken is ook niet comfortabel.

Kijk eens naar de Bose Soundbar Solo. Deze bluetooth soundbar is speciaal gemaakt om ook dialogen beter verstaanbaar te maken. De ingebouwde speakers van een tv zijn vaak prut. Bevalt het niet dan ruil je zo om.

https://www.amazon.nl/Bos...tv-speaker/dp/B08L84ST93/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baddie09
CR2032 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:51:
Een hoofdtelefoon altijd moeten gebruiken is ook niet comfortabel.

Kijk eens naar de Bose Soundbar Solo. Deze bluetooth soundbar is speciaal gemaakt om ook dialogen beter verstaanbaar te maken. De ingebouwde speakers van een tv zijn vaak prut. Bevalt het niet dan ruil je zo om.

https://www.amazon.nl/Bos...tv-speaker/dp/B08L84ST93/
dank, klink als een prima alternatief, zeker omdat deze ook automatisch aan en uit gaat, scheelt weer een extra handeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:28
Heeft ze een gehoorapparaat? Sommige kunnen ook het geluid van de TV afspelen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
ALs ARC de limiterende factor is, dan vind ik dat de familie hier wel wat voor bijeen mag leggen om de tv te vervangen voor een model welke dit wel heeft. Hoeft niet nieuw, en voor een paar centen genoeg oplossingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Montaner op 23-12-2023 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-10 15:39

Mavamaarten

Omdat het kan!

Is een nekband-speaker geen idee? Een bluetooth draadloos apparaatje, in de vorm van iets tussen een koptelefoon en een speaker die je rond je nek draagt. Bv de Monster Boomerang: https://hk.monsterstore.c...personal-wearable-speaker

Eventueel kan je met een splitterkabeltje zowel een gewone speaker aansluiten, als een bluetooth adaptertje. Dan heb je altijd geluid voor moest het mislopen, en kan je als extraatje de bluetoothband gebruiken. Weet alleen niet of dat qua delay wel een aangename situatie oplevert.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baddie09
Mavamaarten schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 15:57:
Is een nekband-speaker geen idee? Een bluetooth draadloos apparaatje, in de vorm van iets tussen een koptelefoon en een speaker die je rond je nek draagt. Bv de Monster Boomerang: https://hk.monsterstore.c...personal-wearable-speaker

Eventueel kan je met een splitterkabeltje zowel een gewone speaker aansluiten, als een bluetooth adaptertje. Dan heb je altijd geluid voor moest het mislopen, en kan je als extraatje de bluetoothband gebruiken. Weet alleen niet of dat qua delay wel een aangename situatie oplevert.
Daar heb ik ook naar gekeken, maar wat ik lees is het grootste bezwaar dat de brug tussen beide delen achter in je nek oncomfortabel is (en het feit dat de bediening bij de meeste apparaten erg klein en onzichtbaar is, ik snap dat het esthetisch mooier is om ze onzichtbaar te maken, maar voor iemand die minder goed ziet is het erg vervelend om op de tast knoppen in te moeten drukken en hopen dat het de juiste is).

Ik ga mij verdiepen in de Bose oplossing voor nu, dat lijkt me vooralsnog de meest bruikbare optie
Pagina: 1