HDD setup voor game PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-09 08:56
Ik ben componenten aan het verzamelen voor een nieuwe game PC, alles redelijk high end en recent.

Ik ga voor een AM5 setup, en heb een X670e mobo gekocht met oa een M2 PCIe 5.0x4 slot voor de SSD. (En nog 2x een M2 PCIe 4.0x4)

Het valt me op dat SSD's met deze 5.0 interface nog rete duur zijn, en vraag me even af wat nu de beste setup is voor een game PC.

1 grote snelle SSD voor zowel Windows als games? Of voegt het voor de OS helemaal niks meer toe om een snellere SSD te gebruiken dan wat binnen de PCIe 3.0 mogelijk is?

Of een kleine SSD voor de OS met een wat langzamere grote SSD/HDD voor de games?

De laatste PC die ik samengesteld had, komt nog uit de tijd van de eerste SATA SSD's, waarbij het verstandig was om het besturingssysteem op een andere drive te installeren (op een snelle SSD) en de games apart op een andere drive (HDD) simpelweg omdat de SSD's daar niet groot genoeg voor waren.

Nu ben ik er al even uit, en weet ik niet of er nog een voordeel zit tussen het gebruik van meerdere SSD's met de game installs op een andere drive.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:57
volledig ssd gaan, hdd's zijn altijd trager als SSD's en om juist profijt te hebben van een ssd wil je alles op een ssd.

En je kan alles gewoon op 1 drive zetten,2 is niet perse nodig

[ Voor 21% gewijzigd door freaky35 op 20-12-2023 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
Ik ga zeker voor M2 SSD's, maar 1 grote, of 1 kleine hele snelle, een een goedkopere grotere? Wat zijn daar dan nog de voor- en nadelen van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:57
Eerlijk gezegd ik vraag me af of je het verschil merkt, ik heb zelf meerdere m2's en ook sata ssd's

Maar ik merk geen verschil daartussen.
Met het laden van games dan maar ook van Windows ect merk ik geen verschil

En games zijn groot tegenwoordig,dus ik zou voor een zo groot mogelijk ssd gaan.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Pak gewoon 1 grote m2 ssd, die leuke prijs heeft. Wel liefst TLC.

Hele snelle heb je weinig aan, enkel als je wilt videobewerking en elke seconde telt.

uitvoering: Lexar NM710 2TB als je redelijk goedkoop wilt.

[ Voor 32% gewijzigd door 99ruud99 op 21-12-2023 00:05 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-09 15:34
Klopt, zéker in een Game-PC moet je niet afhankelijk zijn van (t.o.v. SSD's relatief erg trage) harddisks.

Harddisks in zo'n systeem gebruik je voor veilige (secundaire) opslag (omdat data terughalen van harddisk een groter slagingskans heeft dan data terughalen van SSD's).

Vaak hebben de huidige moederborden al plaats voor meerdere M2 SSD's, dus daarom zou je nu kunnen beginnen met de voorgestelde SSD en later die SSD gemakkelijk uitbreiden/vervangen door een grotere die dán weer goedkoop is.

Kijk voor je dat beslist wel vooraf in de manual van je moederbord, of je qua lanes/interrupts die poorten beschikbaar hebt (i.r.t. vereisten voor insteekkaarten en SATA-poorten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nils_vdg
Mijn enige dilemma was ook one for all, of 2 gescheiden SSD's.

Maar ik heb mijn keuze gemaakt, en ik ben voor de one for all gegaan.
Ik heb de Lexar NM790 4TB gekocht met PCI-E 4.0 x4 interface. De heatsink gebruik ik van het moederboard.

[ Voor 25% gewijzigd door nils_vdg op 22-12-2023 17:49 ]

Pagina: 1