Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-08 19:23
Hallo allemaal,

Twee maanden geleden heb ik een Fujifilm X-S20 gekocht en niet kort daarna een Fujifilm 150-600 f5.6/8.
Ik vind het heel leuk om kleine vogels te fotograferen maar loop met de X-S20 toch wel tegen een paar problemen aan zijnde:
- Niet weather sealed
- Autofocus die soms totaal verkeerd scherp stelt
- f8 op 600mm

Ook heb ik het idee dat Fujifilm zich vooral focust op de film simulaties en artistieke foto's waarbij ik juist hele scherpe en natuurlijke foto's wil maken.

Mijn plan is om de Fujifilm 150-600 lens te verkopen en de X-S20 te houden als backup camera (heb er nog een 18-55 lens bij) en een andere camera te kopen die betere autofocus heeft en weather sealed is.

Momenteel zit mijn gedachte op de Sony A7 IV icm met de Sony 200-600. Deze combinatie is volledig weather sealed en de 200-600 lens heeft iets betere lichtinval in de 600mm range. Daarnaast zou die minder noise moeten hebben bij hoge ISO vanwege de full-frame ipv APSC.

Toch lees ik dat de Sony A7 IV meer gericht is op vloggers, dit baart mij wel een beetje zorgen want dat idee heb ik bij de X-S20 ook. Anderzijds raden ze dan weer de Alpha 1 en de Nikon Z8/9 aan maar die vind ik wel heel erg duur.

Wat is je budget?
~4k voor een telelens + camera
Wat wil je voor apparatuur kopen?
Camera + telelens
Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Voornamelijk vogels en wild. Zou fijn zijn als ie ook als all-round camera gebruikt kan worden (met andere lens natuurlijk).
Wil je foto's maken of filmen?
Voor nu alleen foto's.
Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Zoals eerder genoemd: Fujifilm X-S20, 150-600 en 18-55. Daarnaast nog een tripod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
De meeste natuurfotografen sjouwen zich een breuk aan de hoeveelheid glas die ze bij zich hebben en dat is natuurlijk niet voor niks. Hoe beter het glas (de lens), hoe meer speling je hebt qua licht/tele.
Die Sony die je op het oog hebt lijkt mij een mooie start. Als set nu in de aanbieding bij Cameranu.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja hoever ben je al met je hobby en ben je echt van plan om in de regen te wachten voor dat ene plaatje?
Heb echt respect in dat kader voor natuur fotograven.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Troubled
Frogmen schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:30:
Tja hoever ben je al met je hobby en ben je echt van plan om in de regen te wachten voor dat ene plaatje?
Heb echt respect in dat kader voor natuur fotograven.
Wat ik leuk vind om te doen is een lange wandeling maken met de camera om mijn nek en dan op zoek te gaan naar vogels of wild. De afgelopen keren heb ik gehad dat het begon te regenen en dat ik mijn camera in moest pakken en dus geen foto's meer kon maken. Daarnaast boeit de regen mij niet zoveel aangezien ik een waterdichte broek en jas heb, dus ik wil de camera niet de belemmerende factor laten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePhoto
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-09 13:35
Naar mijn mening lijkt het wel mee te vallen in hoeverre de A7IV gericht is op vloggers. Het zou kunnen dat men dat zegt vanwege het kantelbare schermpje, maar alle andere features die de A7IV heeft (gezichtsherkenning op dieren bijvoorbeeld) duiden ook op echte fotografie-eigenschappen. Daarnaast lijkt me een A7IV nogal wat zwaar/groot voor vloggen (in tegenstelling tot bijv. Sony ZV-1)?

Mijn setup is de Sony A7III met Sony 200-600mm lens en ik het is dat ik de A7III nog niet zo lang heb, maar ik zou graag upgraden naar de A7IV vanwege het kantelbare scherm (wat de A7III niet heeft) en de gezichtsherkenning op dieren voor beter gefocuste foto's. De lens is geweldig!

Al met al, doe je (naar mijn idee) met de A7IV een zeer goede aankoop die ook nog betaalbaar is t.o.v. de Sony a1.

Sony A7III | Sony FE 200-600mm G | Tamron 28-200mm Di III RXD | Alfa Romeo Giulietta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-09 21:39
ThePhoto schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:25:
Naar mijn mening lijkt het wel mee te vallen in hoeverre de A7IV gericht is op vloggers. Het zou kunnen dat men dat zegt vanwege het kantelbare schermpje, maar alle andere features die de A7IV heeft (gezichtsherkenning op dieren bijvoorbeeld) duiden ook op echte fotografie-eigenschappen. Daarnaast lijkt me een A7IV nogal wat zwaar/groot voor vloggen (in tegenstelling tot bijv. Sony ZV-1)?

Mijn setup is de Sony A7III met Sony 200-600mm lens en ik het is dat ik de A7III nog niet zo lang heb, maar ik zou graag upgraden naar de A7IV vanwege het kantelbare scherm (wat de A7III niet heeft) en de gezichtsherkenning op dieren voor beter gefocuste foto's. De lens is geweldig!

Al met al, doe je (naar mijn idee) met de A7IV een zeer goede aankoop die ook nog betaalbaar is t.o.v. de Sony a1.
Eens. Ik kan mij ook niet vinden in de vlogger-uitspraak. De A7iv is een fantastische fullframe camera voor foto’s. Heeft een aantal mooie upgrades tov de ook al dikke prima A7iii.

Ik kan mij ook niet goed herinneren dat ik ergens veel heb gelezen in reviews dat men dit een vlogger camera vindt. Daar is bij Sony namelijk de ZV-serie voor. Wel was er veel aandacht voor de film functies, want daar is een grote sprong in gemaakt tov de A7iii volgens mij.

Al met al lijkt het mij een hele prima camera voor allround en tele. Je hebt met 33mp ook nog wat ruimte om te croppen. De 200-600 is een fijne lens, en als je wilt kun je er ook nog een teleconverter tussen zetten (de 1.4X schijnt prima te werken, de 2X levert te veel licht en kwaliteit in lees ik vaak).

Als de converter je niet boeit, kun je ook kijken voor de Sigma 150-600 Sports. Scheelt wat in prijs, maar ook zeer goede lens.

De A1 is natuurlijk fantastisch, maar ook poepie-duur. Je zou nog een A9ii kunnen overwegen als je meer fps wil kunnen schieten.

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:30
Denk dat de A7 IV icm de 200-600 een uitstekende combi is voor de enthousiaste amateur. Vogels zijn een onderwerp waar meer en betere apparatuur bijna altijd impact heeft, maar dit is een combi die nog enigszins betaalbaar is en 600mm is min of meer de max wat mogelijk is.

Maar vergis je niet in wat de pro's doen om de mooiste plaatjes te maken. Voor de beste foto's wil je vaak toch zo dicht bij zijn als mogelijk, en dat is lastig als je gewoon wat rond loopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Troubled
Bedankt voor de reacties.
Ik ga waarschijnlijk dit weekend de A7 IV en de 200-600 halen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePhoto
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-09 13:35
Veel fotografie-plezier ermee! ;)

Sony A7III | Sony FE 200-600mm G | Tamron 28-200mm Di III RXD | Alfa Romeo Giulietta

Pagina: 1