UEFI Bootvolgorde

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr00p313
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-05 20:46
Goededag, Ik heb laatst mijn pc verkloot - mag ik dat zeggen? - doordat ik Windows opnieuw geïnstalleerd had op een schone schijf, in een bestaande installatie. En dus naast een bestaande Windows (die gaar was). Met opstarten kreeg ik daarop een bootmanager, met de keus of ik de ene of de andere Windows wilde starten.

Daar wilde ik vanaf, en had daarop oude schijf/Windows installatie geformateerd. Maar bleef de bootmanager krijgen.

Daarop ben ik gaan Googlen. En vond ik t commando bcdboot als ook bootrec. Waarmee je dat dan fixen kan, lang verhaal kort.

Nu heb ik ergens - geloof ik, middels bcdboot, commando gegeven, waarmee mijn harde schijf als verwijderbaar medium wordt gezien ("bcdboot e:\windows /s UEFI", zoiets (bij mij is systeemschijf E blijkbaar), en - volgens mij - ook nog commando gegeven dat de efi bestanden náár de bios gebackupt moet worden (ik weet niet wat ik dacht) (vind effe niet terug welk commando ik gebruikt zou hebben).

Dus ondanks nu alles geformateerd te hebben, en alle schijven uit me compu, etc. Doet me pc nog niet opstarten hoe 't moet.

Reden van dit al, tussen neus en lippen door: Had bestaande pc: 1 ssd en 1 hdd. Heb er ergens afgelopen jaar nieuwe ssd bijgezet. Oude ssd geghost naar nieuwe, nieuwe op plek van oude gestopt, en zodoende eigenlijk niet helemaal vlekkeloos meer geweest. Vandaar bovenstaand gerommel/nieuwe installatie.

Betreft overigens Windows 10. Op een x570s moederbord (MSI Torpedo) i.c.m. 5950x, 32GB geheugen, 1x 2tb ssd samsung 970 evo, 1x 980 pro, 1x toshiba x 4tb schijf.
Nu alleen de Evo er in als harde schijf.
Alle harde schijven, alle partities zijn verwijderd, en geformateerd.

Mijn vraag vooral is: Kan ik mijn bios/efi resetten naar fabrieksinstellingen? Geloof van niet

Vraag 2, meer interesse: Ik begrijp dat je EFI map op je C schijf staat. Gewoon in root, EFI folder. Daarnaast dacht ik ook dat er, met installeren Windows, een (FAT32) partitie, gemaakt wordt, waarvan ik altijd dacht dat dát de bootmanger was/stond. En daarnaast is er dus ook nog een kopie op je bios? Waarmee dus nPartities(?) worden aangeduid, welke dus slaan op welke partitie/schijf je C moet worden etc.
Maar ik kan die Bios/EFI in ieder geval niet resetten dmv bios resetten danwel batterij uit moederbord te trekken. Heb het al geprobeerd. Maar toch?

Hoop dat ik iemand tref die zegt ohhhh Dat had ik ook: Dit moet je doen :)

O.a. deze website gebruikt:
https://recoverit.wonders...g-to-copy-boot-files.html

https://learn.microsoft.c...echref-di?view=windows-11

Was ook nog via de BIOS in de EFI editor geweest, maar vooralsnog even abuis wat ik hier moet doen/waar ik hier moet vinden. Bovendien ben ik vooralsnog niet zeker of het nu op 1 of meerdere plekken opgeslagen wordt, die opstart volgorde (alleen op je C:\EFI? Of bv windows install stick heeft ook EFI map. Die partitie dus. En in je BIOS/EFI?)

Systeemherstel o.i.d. doet overigens geen bal. En nieuwe Windows heeft kuren (updates die niet installeren. En opnieuw opstarten of afsluiten gaat momenteel alleen terug naar inlogscherm Windows). Kan bovendien nu ook niet UEFI opstarten. Ook mijn Windows usb stick niet. Tenzij ik de bios in legacy mode zet, en bootvolgorde in bios naar non-uefi-hdd of usb zet.

Nogmaals, steek niet teveel moeite in mijn vraag hoor. Sowieso bedankt voor het lezen aan wie dat doet. Maar ik was dus al bezig geweest. En hik een beetje aan tegen kloten middels Disk List om schijven uit te zoeken etc. Maar hoop toch vooral op dat ik domweg boel kan resetten? En eventueel vraag waar nu precies die UEFI bootvolgorde allemaal staat.

Bedankt!
Maurits

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:31
Ik weet niet precies wat nu het probleem is, maar is dit niet de oplossing?

W11Pro installatie loopt fout op EFI systeempartitie
The_Doman schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:18:
Je kan vanuit de Windows setup gewoon alle partities verwijderen en dan doorgaan.
Aangenomen dat er niets bewaard hoeft te worden natuurlijk.
De Windows installatie zal dan zelf de juiste partities voor de UEFI indeling aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr00p313
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-05 20:46
Hey, Dankejwel voor je reactie!

Ik heb de Windows 11 installatie (nog) niet geprobeerd. Wel schone Windows 10 installatie. Daarmee inderdaad, tijdens setup, alle partities verwijderd en geformateerd. Toch lukt het daarmee niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:31
Wat gaat er precies fout, wat voor melding krijg je?
dr00p313 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:17:
Mijn vraag vooral is: Kan ik mijn bios/efi resetten naar fabrieksinstellingen? Geloof van niet
Bios terugzetten naar (optimized) default instellingen moet toch kunnen?
dr00p313 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:17:
Kan bovendien nu ook niet UEFI opstarten. Ook mijn Windows usb stick niet. Tenzij ik de bios in legacy mode zet, en bootvolgorde in bios naar non-uefi-hdd of usb zet.
Het lijkt erop dat je Windows installatie USB niet UEFI compatible is , dus alleen MBR opstartbaar?
Hoe is de Windows installatie USB aangemaakt?
Met het officiële Microsoft tool of alternatief misschien zoals Rufus?
Let dan op:
Rufus FAQ: dual BIOS/UEFI mode