Welke diameter vertikale standleidingen warm en koud water

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rolwiel
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-01-2025
Ik ben aan het verbouwen en heb hierdoor de mogelijkheid om mijn warm en koudwaterleidingen die van beneden helemaal naar boven gaan te vervangen. Ik heb al eerder een DAB esybox mini geinstalleerd maar ik heb het idee dat ik helemaal op de bovenste verdieping nog niet de optimale druk heb.

Dit is mijn situatie:
- 4 woonlagen: bg+1e+2e+3e
- op bg de meterkast en een toilet
- op bg een high flow Vattenfall stadsverwarmingsbox met daarvoor de DAB drukverhoger
- op 1e keuken
- op 2e badkamer/douche/toilet (geen bad)
- op 3e badkamer/douche/toilet (geen bad)

Welke diameter waterleidingen kan ik het beste installeren van boven naar beneden? En we willen tegelijkertijd dingen kunnen doen zoals parallel douchen en de keukenkraan gebruiken zonder dat een enkele doucher er (al te veel) last van heeft.

En heeft het nog zin om dikke vertikale leidingen te installeren met hoge druk en dan op elke verdieping drukverlagers?

Alvast bedankt voor de tips

Aanvulling nav vragen:
- bedankt zo ver al
- ik heb op de bg een stadsverwarming box net nieuw van Vattenfall, versie met hoge flow/capaciteit voor warm water
- de DAB drukverhoger zit voor de Vattenfall box (beneden bg dus) en verhoogt zo de druk van koud en warm water
- ik wil flexibele leiding gebruiken van Uponor, geisoleerde variant

[ Voor 30% gewijzigd door Rolwiel op 20-12-2023 21:24 ]

Alle reacties

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
welk soort leiding wil je gaan toepassen?
en waar komt het warm water vandaan?

404 Signature not found

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
Ik heb liever dunne leidingen, daar zit veel minder water in dus de kraan is sneller warm.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
RemcoDelft schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:08:
Ik heb liever dunne leidingen, daar zit veel minder water in dus de kraan is sneller warm.
maar ook minder flow..

voor koudwater zou ik U25 / koper 22 doen.. voor warm water is het een beetje waar komt het vandaan....

404 Signature not found

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:36
De vraag is ook wat je er mee wilt. Een bad vol laten lopen of alleen je handen wassen maakt nogal verschil.
Voor de eerste wil je een grote diameter.
Voor de tweede een zo klein mogelijke diameter (vanwege de eerder genoemde tijd voordat je warm water hebt).

Toevoeging: ik heb in huis nog nooit meer dan koper 15mm gebruikt en het ook nooit gemist, wel vaak gedacht dat ik voor de leiding naar de keuken beter 12mm had kunnen gebruiken...

[ Voor 26% gewijzigd door hfolkers op 20-12-2023 21:18 ]

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:57

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Voor warm water is het minder kritisch. Dat verwarm je tot ergens tussen 55 en 70 °c in je verwarmer (méér is energieverspilling). In je bad / douche wil je dat het water niet boven de 40°c komt, dus pak je een klienere flow dan er uit de kraan komt.
Tegelijkertijd geeft koud water flow voor zowel het koude bijmeng-water als voor je warmwater, dat door de verwarmer wordt opgewarmd. Die leiding is dus kritischer.

Bonus tip: als je de boel aan het verbouwen bent, kijk eens of je een douche WTW kunt plaatsen. Twee à drie jaar terugverdientijd is m.i. een no-brainer als je hem kwijt kunt. Die kan in principe maximaal op een 15mm koperleiding aangesloten worden, maar ik ben zelf nog nooit waterdruk tekort gekomen met wasmachine net aangezet vóór de douche en bad tegelijk aan gingen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1