Husbbox voor beamer maken, USB koeling en aansturing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWD
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-07-2024
Ik heb een beamer gekocht voor mijn home cinema in de kelder. Een prachtige Pptoma HD29HST, helemaal kut. Ik was vergeten met de offset te rekenen vanaf het plafond en nu moet ik dus een methode fabriceren die de beamer zo dicht mogelijk tegen het plafond aan hangt, hem in een hoek van exact 6 graden naar boven zet en ik wil van het geluid van de lawaaierige koeling af.

De beamer, die ow zo geweldig aangeschreven staat, heeft geen enkele hardware optie en die zaken kan ik dus alleen aanpakken met keystone. Iedereen die er 1 wil kopen, sla over!

Wat wel weer leuk is, is dat ik dus weer een nieuw project heb. Een geisoleerde doos maken met plexiglas aan de onderkant voor de bediening en een verbeterde koeling in de Hushbox.

Wat ik nu zoek is een systeem waar ik computerfans op kan aansluiten, en die aanslaat wanneer de temperatuur boven X temperatuur komt. Dit systeem moet op USB werken. Iemand een idee

Never really found a place that I call home...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15-04 14:06
Als het gebruik van usb een specificatie is: Een usb-connecter + kabel waarbij je de draden splitst naar een microcontroller en de ventilatoren. Aan de microcontroller hang je een temp. sensor. Vervolgens kun je met een FET de ventilator schakelen als de temp. sensor boven een bepaalde waarde komt.

Er zijn nog veel meer mogelijkheden en varianten te bedenken:
Alternatief 1: Je kan nog een boostconverter tussen de FET en de ventilator inzetten zodat je 12V ventilatoren kunt gebruiken. Nadeel is dat je hierbij wel meer stroom trekt van de 5V kant en het geheel minder betrouwbaar is door het gebruik van de converter. Dit kun je oplossen door een 3pins ventilator te nemen en een terugkoppeling te maken naar de microcontroller.

Alternatief 2: (Zou mijn persoonlijke voorkeur hebben) Gebruik ipv. usb een 12V adapter. Een microcontroller heeft vaak al een lineaire spanningsregelaar zodat je deze met voltages van 7-20V kunt voeden. De ventilatoren kun je dan direct voeden met 12V.

Alternatief 3: De analoge manier zonder microcontroller, dus een op-amp, thermistor, weerstanden en een FET/ transistor.