Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• joris1234
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-05 17:12
Hoi,

Na onze verbouwing wil ik een plafond lamp ophangen in de badkamer. Ik heb de stop uitgeschakeld van de badkamer. Gechecked of deze stop inderdaad de correcte was. De huidige lamp ging namelijk uit op het moment dat ik de stop uitschakelde. Tevens de lamp uitgezet met de wandschakelaar.

Ik wou de kabel in het plafon daarna korter maken door hem door te knippen, maar op het moment dat ik hem door knipte vloog de aardlekschakelaar eruit.
Wat heb ik gemist? En het lijkt me onveilig om de aardlekschakelaar nu weer om te zetten?

Bedankt voor reacties!

Beste antwoord (via joris1234 op 21-12-2023 10:42)

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-11 19:42
Spanningszoeker gaat je daar niet mee helpen nee. Die spanning is te klein (als alles goed is!)

Maar ja, omdat de N dus nog aangesloten blijft met die automaten kan er een kleine spanning op blijven staan en daardoor kan de aardlek springen.

Advies: Zet die aardlek uit als je er aan gaat werken. Die schakelt wel dubbel polig en zet dus ook de N "uit".

Alle reacties

• heggico
Is het een stop of automaat?

De blauw draad (N) kan soms ook een kleine spanning hebben ten opzichte van de aarde. Deze kortsluiten naar aarde kan daarom de aardlek laten springen. Maar alleen als het een stop is en dus de N aangesloten blijft, of heel soms een automaat die alleen de fase schakelt.

• joris1234
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuLT1ZYhs6U3VsAMjOR52FaVmrk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XqfRlyX5LT7fsxGlJxxX1tEP.jpg?f=fotoalbum_large

4 = de stop van de badkamer lamp. Deze had ik uitgeschakeld.

2-3 vloog eruit op het moment van doorknippen

• heggico
Dat is inderdaad een 1 polige automaat. De N schakelt hij niet.

• joris1234
Dus kortsluiting gemaakt door de kleine (ongevaarlijke ??) spanning op de blauwe draad. En ik kan de kabel nu veilig doorknippen, de lamp aansluiten en de stoppen weer omzetten?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Die '2-3' 25A Aardlek Automaat (ALAMAT) is waarschijnlijk ooit bedoeld als 'Natte Groep' om een wasmachine / droger in de doucheruimte / badkamer te kunnen plaatsen? Deze zou volledig los moeten staan van de centraaldoos in het plafond waar @joris1234 z'n lamp nu op wenst te koppelen......

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 20-12-2023 19:53 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• joris1234
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RKshAmzKJW8qGNNkOp-ZrMkiSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rwE3qCLMLWov7otUWPLm0rmn.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een volledige foto van de stoppenkast. Net een paar weken oud. De wasmachine en droger staan in de keuken en staat achter de aardlek die eruit sprong (9 + 10).

• SMSfreakie
  • Niet online
over welk land hebben we het hier? want ik vind de 25A van de aardlekschakelaar nogal apart.. zou een 40A exemplaar verwachten thans in nederland.. ;)

en gezien er gescheiden "licht" en wandcontactdoos groepen lijken te zijn...

404 Signature not found

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ziet er uit als zijnde een groepenkast in België? Kun je ook de aardlek schakelaars er bij posten (én eventueel ook de fasenbeveiliging(en)).

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-10 11:05

Ligone

Moeha!

Dat is zeker geen groepenkast uit België... Enkelpolig zekeren is al heel lang niet meer toegestaan.

• heggico
@Will_M wat bedoel je eigenlijk? Die 2-3 is de aardlek. Waarschijnlijk voor alle groepen daar rechts van.

13-14 de aardlek voor die rij.

1 is de "hoofdschakelaar"

Of bedoel je de meter en stop/automaat voor de meter?

Maar waar is deze geplaatst? Want in nl is dit ook niet volgens de norm..

[ Voor 3% gewijzigd door heggico op 20-12-2023 19:30 ]

• Ligone

Ligone

Moeha!

@heggico een kleine spanning op de nul is niet normaal he! Dan is er ergens iets mis, ofwel in huis ofwel in de cabine waar de nul vandaan komt.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

9 groepen op één aardlekschakelaar getuigd ook niet van een bijster verstandig keuze door de installateur gecombineerd met NOARK verbaasd mij dat dan weer niet.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-11 15:23
Ligone schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:37:
@heggico een kleine spanning op de nul is niet normaal he! Dan is er ergens iets mis, ofwel in huis ofwel in de cabine waar de nul vandaan komt.
Is wel normaal. Draden hebben nu eenmaal een weerstand. Dus als er 1A door de nul loopt, en de draad een weerstand van 0,1 Ohm heeft, staat er dus 0,1 V op ten opzichte van de aardedraad.
Als je de nul en aarde kortsluit, gaat ongeveer de helft van de stroom door de aarde lopen. Als dat 30 mA of meer is, dan gaat de aardlek dus uit.

Edit: maar als de groep uit stond, zou er natuurlijk geen stroom door de nul moeten lopen... Hmm, dat kan ik ook even niet plaatsen dan.

[ Voor 10% gewijzigd door marcop23 op 20-12-2023 19:44 ]

• heggico
Een (hele) kleine spanning is heel normaal in (BV) een TN netwerk.

Als je bv 16a trekt uit het net loopt komt er een spanning op de nul te staan ten opzichte van de aarde. Met 10 meter 2,5mm2 heb je een weerstand van 0,036ohm over die kabel. Dan staat er dus ongeveer 0,5V over die kabel.

Al is het maar 0,5V. Met een kortsluiting naar aarde ga je dan wel over de 30mA heen. Daarom word tegenwoordig ook alles 2 polig geschakeld. Nou ja.. gezien dit topic bij alles.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:43
Als je dit onlangs hebt laten plaatsen in Nederland zou ik de installateur terug laten komen. Dit voldoet niet aan de norm.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Ligone

Ligone

Moeha!

Jullie spreken allebei over een situatie waarbij er stroom vloeit/gevraagd wordt.

Maar inderdaad, hier wordt enkel de fase afgeschakeld en is de rest van de woning nog aktief.

Als alles af zou staan mag er geen spanning te meten zijn tussen nul en fase.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
schopje naar DEI

• heggico
@Ligone wat denk je van andere groepen? Daar word gewoon stroom verbruikt. Of zelfs de buren als je een TN netwerk hebt?

Als een andere groep stroom trekt en de spanning op de N daardoor stijgt, gaat die van de andere uitgeschakelde groep gewoon mee omhoog als het een enkelpolige automaat is.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:17
De aardlek tript omdat er stroom van andere groepen loopt tussen de nul verdeler strip naar de aarde-nul verbinding, hierdoor is er een kleine spanning tussen nul en aarde, dat is normaal.

Daarom altijd dubbelpolig isoleren en ook veilig meten naar aarde.

Je hebt waarschijnlijk een nogal oud huis of ongebruikelijk aardstelsel (tn-c-s?) als de nul schakelen niet gebeurt.

Ben wel benieuwd in welk land dit is, Frankrijk?

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
jeroen3 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:24:

Ben wel benieuwd in welk land dit is, Frankrijk?
Ik gok Tsjechie of Polen.

• joris1234
Het is inderdaad in Tsjechie. Het is in een flat waarbij de gehele stroomvoorziening enkele weken geleden nieuw is aangelegd.

Begrijp ik hem goed dat waarschijnlijk tijdens het doorknippen van de stroomkabel de blauwe draad in contact is gekomen met de aarde draad en hierdoor de aardlek eruit sprong? (door de kleine spanning op de blauwe draad ivm met enkelpolige schakelaar)

Hier nog wat fotos van de schakelaar.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hb_GC0dDoMcZhJDBi5Zt6XMbSlg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dIiBlcdmf27c8g5ffDphD2aL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9Rj9D8uWYEhMylnu4VbmNL9yuM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kVfIEduRcig6RZuVIZwYXUZx.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een dubbele schakelaar voor plafond lamp en de ventilator.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ook lekker duidelijk doordat alles 'bruin' is aangesloten. Hoe moet iemand zonder meter (óf vrees voor stroom) daar nu ooit nog kunnen gaan zien welke ader voor wát gebruikt is?

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 20-12-2023 21:25 ]

• joris1234
De stroomkabel heeft trouwens enkel een bruine (fase), blauwe (nul) en geel/groene (aarde) draad. Geen zwarte schakeldraad. Met de spanningszoeker vind ik geen spanning op de blauwe draad. Enkel op de bruine. Maar wellicht is de spanningszoeker niet gevoelig genoeg voor de kleine spanning op de blauwe draad?

Acties:
  • Beste antwoord

• heggico
Spanningszoeker gaat je daar niet mee helpen nee. Die spanning is te klein (als alles goed is!)

Maar ja, omdat de N dus nog aangesloten blijft met die automaten kan er een kleine spanning op blijven staan en daardoor kan de aardlek springen.

Advies: Zet die aardlek uit als je er aan gaat werken. Die schakelt wel dubbel polig en zet dus ook de N "uit".

• joris1234
Bedankt voor reply. Heb inderdaad de aardlek uitgezet en de lamp opgehangen.

Vraag me wel af of dit nou een gebruikelijke installatie hier is in Tsjechie of dat onze installateur niet volgens de regelgeving heeft gewerkt. Ik denk er nu aan om een andere installateur de installatie te laten checken.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

joris1234 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:49:
Bedankt voor reply. Heb inderdaad de aardlek uitgezet en de lamp opgehangen.

Vraag me wel af of dit nou een gebruikelijke installatie hier is in Tsjechie of dat onze installateur niet volgens de regelgeving heeft gewerkt. Ik denk er nu aan om een andere installateur de installatie te laten checken.
Je moet je wel afvragen of je hier wel de adviezen krijgt die je wilt als dit een voor Tsjechië standaard installatie is.
Voor Nederland:
  • 32A hoofdschakelaar, ongebruikelijk
  • 25A aardlekschakelaar, ongebruikelijk
  • 9 groepen achter één aardlekschakelaar, niet toegestaan*
  • verkeerde kleuren bedrading achter spotje, niet toegestaan*
  • gebruik van NOARK (CHINT sub-merkje wat in NL bekend staat als bottom of the barrel voor PV-installateurs die lekker een paar euro extra marge pakken op wat componenten), maar omdat dit merk ook juist uit Tsjechië komt niet heel onwaarschijnlijk
*even los van of het ooit toegestaan was in NL, als je nu een nieuwe installatie of renovatie doet mag dit hier niet.

Dan heb je nog de vraag wat voor aardstelsel/aardsysteem/stroomstelsel je hebt in Tsjechië in NL zijn er al meerdere die je op verschillende manieren moet/mag/kunt afzekeren, hoe dat in Tsjechië zit is vanuit NL wellicht wat lastig in te adviseren als jij dit ook niet met 100% zekerheid weet te beschrijven.

Als de installateur niet aan dat spotje gezeten heeft kun je je afvragen of volgens de in Tsjechië gelden normen niet volledig gehaald wordt met de groepenkast installatie. Dat gezegd hebbende, we hebben nog geen foto gezien van de groepenkast zonder deksel.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Ligone

Ligone

Moeha!

heggico schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:07:
@Ligone wat denk je van andere groepen? Daar word gewoon stroom verbruikt. Of zelfs de buren als je een TN netwerk hebt?
.
Dan denk ik dat de sectie naar de cabine niet groot genoeg is en dus de weerstand te hoog is.

Ik heb dat in België (werkgebied) nog niet meegemaakt en ik ga (ging) er van uit dat de infrastructuur in Nederland beter was. Ik woon in Nederland en zal straks es meten wat we hier hebben 😁
Pagina: 1