Zoveelste topic over een nieuwe pc.
Ik ben al een aantal jaar uit de pc building scene maar mijn 11 jaar oude PC is echt aan vervanging toe. Met behulp van diverse topics op tweakers heb ik al een aardige draft build denk ik.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, liefst op 4k in de toekomst met een nieuwe GPU. RGB geef ik niets om. Verder draait de pc continue als home media server.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1300 euro, zonder GPU want die zet ik over.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem mijn Geforce RTX 3080 FE mee. Een nieuwe GPU is voorlopig niet nodig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een geheel nieuwe PC inclusief behuizing. Ik heb geen specifieke eisen anders dan gamen en dat ik de PC toekomstproef wil hebben. Omdat ik de pc ook zo stil mogelijk wil maken heb ik 2 aanvullende fans bijgevoegd om de stock fans van de H7 flow mee te vervangen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Eisen: Krachtige en snelle game pc
Wensen: PC toekomstproef en het geluidniveau zoveel mogelijk beperken.
Ga je overklokken?
In principe niet, tenzij mij dit 'dummy proof' mogelijk wordt gemaakt in de bios.
Wat verwacht je van ons?
Graag een review op onderstaande build of deze sneller en stiller kan. Ik ben bereid om wat extra te investeren als de pc daardoor stiller of toekomstproof wordt. Daarnaast graag hulp met keuze moederbord. Ik wil deze graag toekomstproof maken met alvast een PCIe Gen5-slot voor de GPU. Hier betaal ik dus een premium voor. Graag hulp met de keuze want ik kom er niet uit. Beide lijken mij grofweg hetzelfde maar grootste verschil is m.i. de audio chipset:
- ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI
Een nieuwere audio chipset ALC4080, echter zijn de reviews niet heel positief omdat het geluid kan storen/kraken. In hoeverre komen deze problemen nog steeds voor?
- ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI
Heeft nog steeds een van de betere audio chipsets (ALC1220). Doet kwalitatief niet veel onder voor de nieuwe variant. Daarom neig ik naar dit exemplaar.
Ik ben nu voor ASUS gegaan voor het PCIe Gen5 slot, echter lees ik ook enkele negatieve reviews over ASUS en hun trage boot tijden. Daardoor twijfel ik of ik uberhaubt voor een ASUS moet gaan. Tips en ervaringen met deze boardjes zijn welkom.
Heeft iemand ervaring of deze aio koeler in de combinatie moederbord + behuizing past (aan bovenzijde)?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, liefst op 4k in de toekomst met een nieuwe GPU. RGB geef ik niets om. Verder draait de pc continue als home media server.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1300 euro, zonder GPU want die zet ik over.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem mijn Geforce RTX 3080 FE mee. Een nieuwe GPU is voorlopig niet nodig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een geheel nieuwe PC inclusief behuizing. Ik heb geen specifieke eisen anders dan gamen en dat ik de PC toekomstproef wil hebben. Omdat ik de pc ook zo stil mogelijk wil maken heb ik 2 aanvullende fans bijgevoegd om de stock fans van de H7 flow mee te vervangen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Eisen: Krachtige en snelle game pc
Wensen: PC toekomstproef en het geluidniveau zoveel mogelijk beperken.
Ga je overklokken?
In principe niet, tenzij mij dit 'dummy proof' mogelijk wordt gemaakt in de bios.
Wat verwacht je van ons?
Graag een review op onderstaande build of deze sneller en stiller kan. Ik ben bereid om wat extra te investeren als de pc daardoor stiller of toekomstproof wordt. Daarnaast graag hulp met keuze moederbord. Ik wil deze graag toekomstproof maken met alvast een PCIe Gen5-slot voor de GPU. Hier betaal ik dus een premium voor. Graag hulp met de keuze want ik kom er niet uit. Beide lijken mij grofweg hetzelfde maar grootste verschil is m.i. de audio chipset:
- ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI
Een nieuwere audio chipset ALC4080, echter zijn de reviews niet heel positief omdat het geluid kan storen/kraken. In hoeverre komen deze problemen nog steeds voor?
- ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI
Heeft nog steeds een van de betere audio chipsets (ALC1220). Doet kwalitatief niet veel onder voor de nieuwe variant. Daarom neig ik naar dit exemplaar.
Ik ben nu voor ASUS gegaan voor het PCIe Gen5 slot, echter lees ik ook enkele negatieve reviews over ASUS en hun trage boot tijden. Daardoor twijfel ik of ik uberhaubt voor een ASUS moet gaan. Tips en ervaringen met deze boardjes zijn welkom.
Heeft iemand ervaring of deze aio koeler in de combinatie moederbord + behuizing past (aan bovenzijde)?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 373,- | € 373,- |
| 1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI | € 274,- | € 274,- |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI | € 279,90 | € 279,90 |
| 1 | Behuizingen | NZXT H7 Flow Zwart | € 125,- | € 125,- |
| 1 | Waterkoeling | Arctic Liquid Freezer II 360 | € 100,47 | € 100,47 |
| 2 | Ventilators | be quiet! Silent Wings Pro 4 140mm PWM | € 30,40 | € 60,80 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 | € 114,72 | € 114,72 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 850W | € 128,05 | € 128,05 |
| 1 | Solid state drives | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 107,80 | € 107,80 |
| Totaal | € 1.533,34 | |||