Nieuwe krachtige en stille game pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• St3ve-0
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:30
Zoveelste topic over een nieuwe pc. ;) Ik ben al een aantal jaar uit de pc building scene maar mijn 11 jaar oude PC is echt aan vervanging toe. Met behulp van diverse topics op tweakers heb ik al een aardige draft build denk ik.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, liefst op 4k in de toekomst met een nieuwe GPU. RGB geef ik niets om. Verder draait de pc continue als home media server.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1300 euro, zonder GPU want die zet ik over.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem mijn Geforce RTX 3080 FE mee. Een nieuwe GPU is voorlopig niet nodig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een geheel nieuwe PC inclusief behuizing. Ik heb geen specifieke eisen anders dan gamen en dat ik de PC toekomstproef wil hebben. Omdat ik de pc ook zo stil mogelijk wil maken heb ik 2 aanvullende fans bijgevoegd om de stock fans van de H7 flow mee te vervangen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Eisen: Krachtige en snelle game pc
Wensen: PC toekomstproef en het geluidniveau zoveel mogelijk beperken.

Ga je overklokken?
In principe niet, tenzij mij dit 'dummy proof' mogelijk wordt gemaakt in de bios.

Wat verwacht je van ons?
Graag een review op onderstaande build of deze sneller en stiller kan. Ik ben bereid om wat extra te investeren als de pc daardoor stiller of toekomstproof wordt. Daarnaast graag hulp met keuze moederbord. Ik wil deze graag toekomstproof maken met alvast een PCIe Gen5-slot voor de GPU. Hier betaal ik dus een premium voor. Graag hulp met de keuze want ik kom er niet uit. Beide lijken mij grofweg hetzelfde maar grootste verschil is m.i. de audio chipset:

- ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI
Een nieuwere audio chipset ALC4080, echter zijn de reviews niet heel positief omdat het geluid kan storen/kraken. In hoeverre komen deze problemen nog steeds voor?
- ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI
Heeft nog steeds een van de betere audio chipsets (ALC1220). Doet kwalitatief niet veel onder voor de nieuwe variant. Daarom neig ik naar dit exemplaar.

Ik ben nu voor ASUS gegaan voor het PCIe Gen5 slot, echter lees ik ook enkele negatieve reviews over ASUS en hun trage boot tijden. Daardoor twijfel ik of ik uberhaubt voor een ASUS moet gaan. Tips en ervaringen met deze boardjes zijn welkom.

Heeft iemand ervaring of deze aio koeler in de combinatie moederbord + behuizing past (aan bovenzijde)?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 373,-€ 373,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 274,-€ 274,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI€ 279,90€ 279,90
1BehuizingenNZXT H7 Flow Zwart€ 125,-€ 125,-
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 360€ 100,47€ 100,47
2Ventilatorsbe quiet! Silent Wings Pro 4 140mm PWM€ 30,40€ 60,80
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 114,72€ 114,72
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 128,05€ 128,05
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 107,80€ 107,80
Totaal€ 1.533,34

Alle reacties

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:28
Waarom is je oude systeem niet meer goed en wanneer wil je de gpu vervangen? Je geeft aan alleen te gamen en daar is de gpu nu net heel belangrijk.

• St3ve-0
Xavier001 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:41:
Waarom is je oude systeem niet meer goed en wanneer wil je de gpu vervangen? Je geeft aan alleen te gamen en daar is de gpu nu net heel belangrijk.
Alle componenten behalve ram en gpu in mijn oude setup zijn bijna 11 jaar oud. Daarom is die mij te langzaam geworden. De RTX 3080 FE voldoet nog prima voorlopig en zet ik over. Die vervang ik over een jaar of 3/4 weer.

[ Voor 13% gewijzigd door St3ve-0 op 20-12-2023 19:01 ]

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:28
Zit er een ssd in je oude pc? Deze vernieuwen kan ook wel een boost geven met herinstallatie van windows. Welke cpu heb je nu?

• St3ve-0
Xavier001 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:33:
Zit er een ssd in je oude pc? Deze vernieuwen kan ook wel een boost geven met herinstallatie van windows. Welke cpu heb je nu?
Ja zit er al in. Samsung QVO 1TB en cpu AMD FX-8350. RAM heeft max DDR3 omdat het moederbord niet meer aan kan. Dat is ook de reden dat ik in 1x alles wil vernieuwen. Dan kan ik weer wat jaartjes door.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:58
Waarom zo'n grote kast?
Mij lijkt een H5 ook groot genoeg voor het door jou samengestelde systeem.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• St3ve-0
Yaksa schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:33:
Waarom zo'n grote kast?
Mij lijkt een H5 ook groot genoeg voor het door jou samengestelde systeem.
H5 had ik ook op het oog maar daar past de waterkoeler niet op las ik in een ander topic. Ben voor de H7 gegaan zodat ik de radiator van de waterkoeling bovenin kan plaatsen.
Dikte radiator 38mm
Grootte radiator 360mm

Daarnaast lijkt mij genoeg ruimte goed voor de airflow en worden de GPUs ook steeds groter dus is de behuizing direct toekomst proof.

[ Voor 13% gewijzigd door St3ve-0 op 20-12-2023 20:51 ]

• Yaksa
St3ve-0 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:44:
[...]H5 had ik ook op het oog maar daar past de waterkoeler niet op las ik in een ander topic. Ben voor de H7 gegaan zodat ik de radiator van de waterkoeling bovenin kan plaatsen.
Dikte radiator 38mm
Grootte radiator 360mm
Dat begrijp ik wel (en het klopt ook, in de H5 past 'ie niet), maar is zo'n grote radiator echt nodig?
Bovendien wil je ook een stille PC, waterkoeling is niet stil, en heeft ook meer onderhoud nodig dan luchtkoeling. Voor elke processor zijn goede luchtgekoelde oplossingen te koop, ook stille. Of je moet deftig gaan overklokken waardoor je echt waterkoeling nodig hebt om je opgevoerde CPU tevreden te kunnen houden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:05
Yaksa schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:54:
[...]
Bovendien wil je ook een stille PC, waterkoeling is niet stil, en heeft ook meer onderhoud nodig dan luchtkoeling. Voor elke processor zijn goede luchtgekoelde oplossingen te koop, ook stille. Of je moet deftig gaan overklokken waardoor je echt waterkoeling nodig hebt om je opgevoerde CPU tevreden te kunnen houden.
De Arctic Freezer is uitermate stil. Deze heb ik ook en ik hoor hem nauwelijks op volle snelheid. Ook wil TS een 7800x3d en dit zijn heethoofden net als mijn 5800x3d. Deze tikken zelfs met de Freezer 360 90 graden aan. Dit heeft niks met overclocken te maken!

• Mark de Vaal
Xavier001 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:41:
Ook hier geld. TS wil een 7800X3D en deze CPU zijn uitermate geschikt om mee te gamen. Zeker als je net wat meer nodig heb in een game. Ik praat niet over 1 of 2 FPS.

• Yaksa
Mark de Vaal schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:41:
[...]De Arctic Freezer is uitermate stil. Deze heb ik ook en ik hoor hem nauwelijks op volle snelheid. Ook wil TS een 7800x3d en dit zijn heethoofden net als mijn 5800x3d. Deze tikken zelfs met de Freezer 360 90 graden aan. Dit heeft niks met overclocken te maken!
Er staan hier ook reviews van personen die deze processor met een 240 rad nog ruim beneden de 90 graden kunnen houden, ook in stress tests. De CPU lijkt ook uitgelegd te zijn voor hoge temperaturen.
Maar je kunt je PC ook gebruiken als bijverwarming, al is de efficiency dan natuurlijk ver te zoeken. 8)

• Mark de Vaal

waterkoeling is niet stil
, en heeft ook meer onderhoud nodig dan luchtkoeling. Voor elke processor zijn goede luchtgekoelde oplossingen te koop, ook stille. Of je moet deftig gaan overklokken waardoor je echt waterkoeling nodig hebt om je opgevoerde CPU tevreden te kunnen houden.
[b]
Er staan hier ook reviews van personen die deze processor met een 240 rad nog ruim beneden de 90 graden kunnen houden, ook in stress tests. De CPU lijkt ook uitgelegd te zijn voor hoge temperaturen.
Maar je kunt je PC ook gebruiken als bijverwarming, al is de efficiency dan natuurlijk ver te zoeken. 8)
Het gaat er mij om dat jij eerst zegt dat watercooling niet stil is en alleen voor overclocking doeleinden wordt gebruikt. Dat is dus niet waar en je bevestigd dat met je reactie. In mijn ogen spreek je jezelf een beetje tegen.

Besides, ik heb die reviews niet gelezen. Ik kan je wel zeggen en weet dit bijna zeker, dat ze allemaal een undervolt hebben en een ander PBO setting die deze CPU's minder aggressief boosten. Dus dan krijg je de vraag: Welke settings draaien deze X3D cpu's. PBO, Voltage, Clockspeeds etc.?

• k4kl44s
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:19
Voor wat betreft boottijden hoef je je geen zorgen te maken. Ik heb de 7800X3D met Asus TUF X670E en G.Skill geheugen en mijn systeem start op in seconden. Daar moet je een paar stappen voor doen zoals BIOS updaten en bepaalde memory instellingen (MCR) in je BIOS veranderen.

Denk dat de moederborden kwalitatief gezien niet voor elkaar onder doen. Strix is de wat meer premium gaming lijn van ASUS, dus daar krijg je iets betere features zoals die audiochip (en RGB verlichting). De x670 heeft dan weer iets meer hoge snelheid usb poorten. Uiteindelijk ga je er niet heel veel verschil in merken denk ik.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:30
Waarom niet de uitvoering: be quiet! Dark Base 701 Black ? Is een stillere kast van hogere kwaliteit en je krijgt er al 3x Silent Wings 4 bij.

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:17
Met een dark rock pro 5 blijft mijn 7800X3D tijdens een multicore stresstest op 68 graden. Wel op dit moment op een koele zolderkamer

Dat getrut met lange boottijden blijft wat mij betreft wel een ding. De geboden oplossingen zijn niet voor de hand liggend en dat past niet bij een volwassen systeem wat de ryzen familie nu wel zou moeten zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door Therazor op 23-12-2023 14:51 ]

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-11 11:36
Een eenvoudig moederboard als de ASRock B650M-HDV/M.2 start op in minder dan 20 seconden.
Pagina: 1