Sifon Keuken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svartal
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-11-2024
Hallo, hoor graag de mening van andere over de sifon aansluiting in de keuken die recent is geinstalleerd, dit is een sifon van ikea en de gehele keuken en vaatwasser is ook van ikea.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIyDx-zBy9GMeU1Bnfwi5VCay9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQ72BAIR0MKTqGVQYWHYgifU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:00
Wat is precies je vraag, dit ziet er naar mijn idee gewoon prima uit. Misschien is die slang wat aan de langere kant die van de sifon naar de afvoer gaat maar verder zie ik niets raars.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:27
niet slecht voor ikea maar tegelijkertijd zou het niet mijn voorkeur hebben.

[ Voor 56% gewijzigd door miciel op 20-12-2023 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svartal
Daniel. schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:54:
Wat is precies je vraag, dit ziet er naar mijn idee gewoon prima uit. Misschien is die slang wat aan de langere kant die van de sifon naar de afvoer gaat maar verder zie ik niets raars.
Ja de vraag is dan vooral of iemand met meer kennis van deze sifonaansluiting van ikea hier iets op aan te merken heeft gezien er wel enkele problemen mee zijn.

In de ikeahandleiding staat bijv duidelijk om de slang zo ver als mogelijk in te korten, en om geen lijmen/kit bij deze set te gebruiken.
De slang is niet ingekort en er is bij zowel de aansluiting van de gootsteen als die naar de afvoerleiding lijmen/kit gebruikt.
Dat is al 1 dingetje.

Maar het probleem is vooral dat er nu steeds meer een borrelend geluid bij het minste gebruik uit de aansluiting komt, en als de vaatwasser pompt lijkt het voortaan net alsof er een vreemd beest uit de leiding brult, dat is langzaam toegenomen.
En nu sinds kort is ook opgemerkt dat als de vaatwasser het water afpompt het omhoog komt in de spoelbak.

Kortom heb ik dus nogal twijfel of het allemaal wel "gewoon prima" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:25
waarschijnlijk heb je ergens een verstopping, waardoor er druk ontsnapt via de sifon als de vaatwasser water doorspoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svartal
99ruud99 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:06:
waarschijnlijk heb je ergens een verstopping, waardoor er druk ontsnapt via de sifon als de vaatwasser water doorspoelt.
Een verstopping vanaf dag 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:40
Wat houdt je tegen om er een "normale" sifon er in te zetten, dat kost nu ook niet de wereld alleen wel tijd omdat je in een klein hokje aan het werk bent. Slechter zal het er niet van worden, mogelijk krijg je er als bonus wel extra ruimte bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svartal
pman63 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:08:
Wat houdt je tegen om er een "normale" sifon er in te zetten, dat kost nu ook niet de wereld alleen wel tijd omdat je in een klein hokje aan het werk bent. Slechter zal het er niet van worden, mogelijk krijg je er als bonus wel extra ruimte bij.
Ja dit overweeg ik nu ook erg, en zal mogelijk de beste oplossing zijn hiervoor.
De afvoerleiding zit ook erg hoog voor deze set (is mijn mening teminste).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Je hebt een sifon en die slang is nog een hele grote sifon.
Niet raar dat je dan geluiden krijgt, die aansluiting uit de wand zit veel te hoog, gebruikelijk is uit de vloer onderkant kast of uit de wand op 25 cm hoogte.
Nu zit je inlaatcombinatie maar net iets hoger dan de afvoer, 1 kleine opstopping of als je een volle bak laat leeglopen en je hebt lekkage.
Ik zou het zo niet laten.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svartal
edsandje schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:21:
Je hebt een sifon en die slang is nog een hele grote sifon.
Niet raar dat je dan geluiden krijgt, die aansluiting uit de wand zit veel te hoog, gebruikelijk is uit de vloer onderkant kast of uit de wand op 25 cm hoogte.
Nu zit je inlaatcombinatie maar net iets hoger dan de afvoer, 1 kleine opstopping of als je een volle bak laat leeglopen en je hebt lekkage.
Ik zou het zo niet laten.
Ja de hoge aansluiting is vrees ik uiteindelijk het grootste kwaalpunt en waar ik de discussie met het installatiebedrijf over zal krijgen.
Dat aanpassen is toch net wat ingrijpender als een nieuwe set aansluiten.

Ben zelf geen loodgieter en een nieuwe/andere set kan de situatie mogelijk wel verbeteren maar vrees dat de hoge afvoeraansluiting bij elke set vroeg of laat met problemen zal eindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Svartal schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:08:
[...]

Een verstopping vanaf dag 1?
hoelang is de keuken er uitgeweest.. keuken vervangingen.. week geen water door de afvoer.. ellende... iets met prut die dan wel de tijd krijgt om aan te koeken..

alleen denk ik dat het bij jou niet het geval is.. en ik denk zelfs dat er gewoon een "standaard" sifon wel onder past..

https://www.toolstation.nl/mcalpine-universeelsifon/p76155 bijvoorbeeld

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svartal
SMSfreakie schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:44:
[...]

hoelang is de keuken er uitgeweest.. keuken vervangingen.. week geen water door de afvoer.. ellende... iets met prut die dan wel de tijd krijgt om aan te koeken..

alleen denk ik dat het bij jou niet het geval is.. en ik denk zelfs dat er gewoon een "standaard" sifon wel onder past..

https://www.toolstation.nl/mcalpine-universeelsifon/p76155 bijvoorbeeld
Is een volledige nieuwe lokatie in het huis voor de keuken, dus de hele afvoerleiding is een nieuwe aansluiting.

En onder de ruimte van de keuken is er een kruipruimte waar ze vanuit de kelder relatief gemakkelijk bij kunnen komen, en daar is ook geen gebrek aan afschot in de leiding die in de kruipruimte zit wat de hoge aansluiting kan verklaren, ook als ze direct door de vloer naar beneden waren gegaan was er voldoende afschot geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik had die 'echte' sifon weggelaten, je slang is ook al een sifon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Svartal schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:54:
[...]

Is een volledige nieuwe lokatie in het huis voor de keuken, dus de hele afvoerleiding is een nieuwe aansluiting.

En onder de ruimte van de keuken is er een kruipruimte waar ze vanuit de kelder relatief gemakkelijk bij kunnen komen, en daar is ook geen gebrek aan afschot in de leiding die in de kruipruimte zit wat de hoge aansluiting kan verklaren, ook als ze direct door de vloer naar beneden waren gegaan was er voldoende afschot geweest.
de afvoer komt dus nu uit de wand en duikt dan naar beneden :? ik zie het op de foto niet echt goed..
of ligt de afvoer strak op de muur :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svartal
SMSfreakie schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:02:
[...]

de afvoer komt dus nu uit de wand en duikt dan naar beneden :? ik zie het op de foto niet echt goed..
of ligt de afvoer strak op de muur :?
Deze hebben ze in de muur gefreesd en vanuit de muur gaat die naar beneden de kruipruimte in die ik eerder noemde, maar waarom ze hiervoor kozen weet ik ook niet want gewoon direct door de vloer naar beneden was geen enkel probleem geweest maar volgens mij wel wat minder werk en dan had ik denk ik nu ook niet het probleem met de sifon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
denk dat ze dan ook wel minder werk hadden ja.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:22
Dit lijkt heel veel op de situatie die bij mij thuis was alleen dan met een kokend water kraan. En wij kregen hierdoor problemen met water dat niet goed weg kon lopen met lekkage tot gevolg, oftewel een dubbel sifon.

Slang ingekort en probleem was weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Je krijgt later problemen met lekkage.
De zwarte slang zit op de verkeerde plek.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svartal
Milo85 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:07:
Dit lijkt heel veel op de situatie die bij mij thuis was alleen dan met een kokend water kraan. En wij kregen hierdoor problemen met water dat niet goed weg kon lopen met lekkage tot gevolg, oftewel een dubbel sifon.

Slang ingekort en probleem was weg.
Was dit ook de sifonset van ikea?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspar0
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:05
We hebben thuis dezelfde.
Zou de extra bocht uit de slang halen en strak aansluiten (scheelt ook ruimte in je kastje).
Slang kan je afkorten door af te snijden, vervolgens de zwarte rubberring verplaatsen naar 8e ribbel en weer aansluiten

+ een slang klem toevoegen op je vaatwasser aansluiting -> sifon

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:05
Ik ben zelf, na een flinke lekkage, voorstander van een keerklep bij de aansluiting van de afvoer van de boiler. Normaal als je lekkage krijgt merk je dat in je gootsteen want het water loopt niet weg. Omdat je inlaatcombinatie daar een stuk onder zit zal het water uit je inlaatcombinatie lopen. Als je geluk hebt hoor je dan water kletteren in je gootsteenkastje. Als je dat niet doorhebt en bijvoorbeeld zoals wij deden de vaatwasser voor het slapen aanzetten dan heb je 's morgens een verrassing.... Ik kan even snel niet de juiste vinden maar het is een grijze pvc buis met een balletje erin.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:44
Dus bij het witte deel gaat ie de muur in? Das veel te hoog. Je hebt nu bijna geen ruimte voor sifon. Ik vraag me af of slang inkorten afdoende is. Wel eerst proberen, maar wat een installatie drama.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:27
@Svartal de vaatwasser kan zijn water niet kijwt door je dubbele sifon. je eeste sifon zit te laag flexiele afvoer geeft teveel weerstandt etc. eigenlijk zou ik het er gewoon uithalen en een normale inknutselen. en ook de afvoer van je boiler moet je niet zijdelings maar omhoog zetten/ (of gewoon meenemen in je andere sifon)
zeker het idee om er een keerklep of memebraam sifon is voor de boiler geen overbodige luxe.
(intopic als je even gouw kijkt zonder verdere info kijkt het acceptabel maar als tweede keer kijkt en op zoek gaat naar de problemen is het ineens een bende. )
offtopic 9/10 topics die starten met de vraag is dit goed eindigen in een duidelijke nee.

• Smeerkeezz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:31
Je hebt een 'dubbele sifon' gecreëerd omdat die slang ook naar beneden hangt en dus in principe ook eens sifon is. Zorgen dat die niet meer doorhangt en test het dan maar eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-05 19:15
En de manier waarop de afvoer van de inlaatcombinatie (de zwarte geribbelde slang) is gemonteerd, zorgt dat eerder ervoor dat de inhoud van de hoofafvoer wegloopt in de zwarte slang. De slang van de inlaatcombinatie kan beter aan de bovenkant in de afvoer komen, niet in de zijkant. Maar dat wordt hier lastig omdat de afvoer erg hoog zit t.o.v. de inlaatcombi. Afvoer de vloer in was de betere oplossing geweest. Dat had het aansluiten van de overige spullen veel makkelijker gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:12
Ik zou sowieso even een slangklem op de afvoerslang van je vaatwasser zetten, er komt een dag dan pompt ie je kastje vol.

12 x 330WP | Oost/west

Pagina: 1