Ik heb een aantal offertes aangevraagd voor plaatsing van zonnepanelen op ons "nieuwe" rijtjeshuis uit 1960. Ben erg benieuwd wat voor inzichten de community mij kan meegeven voor het beoordelen en een keuze maken. Ik heb al wat ingelezen, en het komt inderdaad redelijk neer op Enphase vs SolarEdge. Ik heb persoonlijk nu niet echt een uitgesproken voorkeur.
Dakkapel achterzijde, circa 250x220 cm
Tussen dakkapel en dakrand voorzijde, 6 dakpannen, uitgaande van 30 cm per dakpan ongeveer 180 cm
Tussen dakkapel en dakrand achterzijde, 7 dakpannen, dus ongeveer 210 cm.
Uitbouw rechts-achter, lengte ongeveer 530 cm, breedte ongeveer 300 cm.
Dakhelling circa 30 graden.
Orientatie schuine dak ONO/WZW
Op zich zou het mooi zijn om geen centrale omvormer in huis te hoeven hangen, scheelt wat ruimte op niet al te ruime zolder, geen gedoe met warmte, geen DC-bekabeling, maar qua prijs lijkt het dan wel weer erg aantrekkelijk. De partij die de SolarEdge aanbiedt geeft aan wat vaker storingen te ervaren aan micro-omvormersysteem, en daarom liever centrale omvormers te plaatsen. Wat wel duidelijk een nadeel is voor de SolarEdge is de kortere verwachte levensduur. Ik moet dus meerekenen dat ik na een jaar of 15 de omvormer moet vervangen. In ieder geval neig ik wel naar een systeem met meer panelen, dat levert op de lange termijn naar verwachting toch echt het meeste op.
edit: foto's verwijderd
Foto's
-knip-Beschikbare (dak)ruimte
Dakkapel voorzijde, circa 220x220 cmDakkapel achterzijde, circa 250x220 cm
Tussen dakkapel en dakrand voorzijde, 6 dakpannen, uitgaande van 30 cm per dakpan ongeveer 180 cm
Tussen dakkapel en dakrand achterzijde, 7 dakpannen, dus ongeveer 210 cm.
Uitbouw rechts-achter, lengte ongeveer 530 cm, breedte ongeveer 300 cm.
Dakhelling circa 30 graden.
Orientatie schuine dak ONO/WZW
Schaduw
Huis van de buren, een paar bomen op enige afstand van het huisJaarverbruik
Nog niet bekend, maar zal aardig wat zijn omdat we met all-electric warmtepomp en airco's gaan verwarmen.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25 A, volledig nieuwe aanleg incl. grote nieuwe groepenkast.Budget en doel
Zo veel mogelijk compenseren voor verwachte hoge energieverbruik van warmtepomp.Wie gaat het project uitvoeren
Een partij, all-in.Bijhouden van data
Zeker interessant, maar niet meer dan dat. Geloof niet dat het nog veel uitmaakt tussen verschillende aanbiedingen.Reeds verkregen offertes
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Regio
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Op zich zou het mooi zijn om geen centrale omvormer in huis te hoeven hangen, scheelt wat ruimte op niet al te ruime zolder, geen gedoe met warmte, geen DC-bekabeling, maar qua prijs lijkt het dan wel weer erg aantrekkelijk. De partij die de SolarEdge aanbiedt geeft aan wat vaker storingen te ervaren aan micro-omvormersysteem, en daarom liever centrale omvormers te plaatsen. Wat wel duidelijk een nadeel is voor de SolarEdge is de kortere verwachte levensduur. Ik moet dus meerekenen dat ik na een jaar of 15 de omvormer moet vervangen. In ieder geval neig ik wel naar een systeem met meer panelen, dat levert op de lange termijn naar verwachting toch echt het meeste op.
edit: foto's verwijderd
[ Voor 29% gewijzigd door luxus op 18-01-2024 14:44 ]
Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.