Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxus
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:26
Ik heb een aantal offertes aangevraagd voor plaatsing van zonnepanelen op ons "nieuwe" rijtjeshuis uit 1960. Ben erg benieuwd wat voor inzichten de community mij kan meegeven voor het beoordelen en een keuze maken. Ik heb al wat ingelezen, en het komt inderdaad redelijk neer op Enphase vs SolarEdge. Ik heb persoonlijk nu niet echt een uitgesproken voorkeur.
Foto's
-knip-
Beschikbare (dak)ruimte
Dakkapel voorzijde, circa 220x220 cm
Dakkapel achterzijde, circa 250x220 cm
Tussen dakkapel en dakrand voorzijde, 6 dakpannen, uitgaande van 30 cm per dakpan ongeveer 180 cm
Tussen dakkapel en dakrand achterzijde, 7 dakpannen, dus ongeveer 210 cm.
Uitbouw rechts-achter, lengte ongeveer 530 cm, breedte ongeveer 300 cm.
Dakhelling circa 30 graden.
Orientatie schuine dak ONO/WZW
Schaduw
Huis van de buren, een paar bomen op enige afstand van het huis
Jaarverbruik
Nog niet bekend, maar zal aardig wat zijn omdat we met all-electric warmtepomp en airco's gaan verwarmen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25 A, volledig nieuwe aanleg incl. grote nieuwe groepenkast.
Budget en doel
Zo veel mogelijk compenseren voor verwachte hoge energieverbruik van warmtepomp.
Wie gaat het project uitvoeren
Een partij, all-in.
Bijhouden van data
Zeker interessant, maar niet meer dan dat. Geloof niet dat het nog veel uitmaakt tussen verschillende aanbiedingen.
Reeds verkregen offertes
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Regio
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Op zich zou het mooi zijn om geen centrale omvormer in huis te hoeven hangen, scheelt wat ruimte op niet al te ruime zolder, geen gedoe met warmte, geen DC-bekabeling, maar qua prijs lijkt het dan wel weer erg aantrekkelijk. De partij die de SolarEdge aanbiedt geeft aan wat vaker storingen te ervaren aan micro-omvormersysteem, en daarom liever centrale omvormers te plaatsen. Wat wel duidelijk een nadeel is voor de SolarEdge is de kortere verwachte levensduur. Ik moet dus meerekenen dat ik na een jaar of 15 de omvormer moet vervangen. In ieder geval neig ik wel naar een systeem met meer panelen, dat levert op de lange termijn naar verwachting toch echt het meeste op.

edit: foto's verwijderd

[ Voor 29% gewijzigd door luxus op 18-01-2024 14:44 ]

Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-08 14:14
Offerte 1, 8000 euro max. Opbrengst is prima, offerte 3, waar tovert die installateur met 2 panelen extra 1000 kWh extra opbrengst vandaan? Er liggen panelen op een dak wat er niet is, heel bijzonder.

Wat mij bevreemd in jou redenering over de levensduur is dat je de Solaredge omvormer na 15 jaar zal moeten vervangen, dat is wel een bijzondere kijk hebben op zaken. En, waarom is geen dc bekabeling aantrekkelijk, ook die snap ik niet helemaal, zal wel komen omdat ik er dagelijks mee werk.

Offerte 3 is ook extreem duur, die zou tussen de 7000 en de 7500 uit moeten komen, die Longi panelen kosten geen drol.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:10
Offerte 3 gaat extreme productie problemen hebben… heel erg extreem. Solaredge 3 fase is geen vrijbrief om maar blind kleine groepen panelen te leggen.
En ze tekenen panelen op de grond 8)7

Offerte 1 is op moment wel iets hoog in prijs, maar de beste keuze van de 2 die over zijn.

Misschien dat er nog wat geoptimaliseerd kan when worden met de Enphase modellen. Voor enkele van de panelen is de mc krap, voor enkele anderen is een + misschien genoeg.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• luxus
Dank vast voor jullie eerste reacties. Toch weer wat complexer dan het lijkt. Ik moet het even laten bezinken.

Over het legplan van offerte 3, ik heb even een opmerking toegevoegd. Satellietfoto is niet actueel, er staat een nieuwe iets bredere uitbouw, die is nagemeten door de offererende partij, en die geeft aan dat dit past. Legplan ziet er inderdaad raar uit zo, maar het zou wel passen dus.

Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxus
@RobertV70
SolarEdge biedt 12 jaar garantie, Enphase 25 jaar, op de panelen zit ook 25 jaar. Dat hoeft zeker niet te betekenen dat de omvormer na 12 jaar vervangen moet worden, maar de fabrikant heeft zelf kennelijk niet het vertrouwen dat de omvormer het veel langer volhoudt, in tegenstelling tot bij de micro-omvormers. Het is dus best aannemelijk dat ik in de levensduur van de panelen toch een keer een nieuwe omvormer moet kopen.

Over die 1000 kWh extra opbrengst met 2 extra panelen, dat is een hele goede vraag. Zou dat het verschil kunnen zijn tussen een conservatieve en een optimistische inschatting met die simulatiesoftware? Volgens mij maken alle partijen gebruik van datzelfde systeem. Partij 1 en 3 in ieder geval zeker weten, heb het op hun laptop gezien. Tegelijk biedt partij 3 wel een opbrengstgarantie op basis van dat getal, dus ze lijken wel zeker van hun zaak. In ieder geval een goed punt om naar te vragen, dankjewel.

@Ronald Zou je bij gelegenheid kunnen toelichten waarom je grote productieproblemen verwacht bij de toepassing van de SolarEdge omvormer? Of wellicht heb je een goede tip voor achtergrondinformatie die ik kan bestuderen?

De capaciteiten van de micro-omvormers is zeker een goede om nog eens te bekijken, de panelen op zuidwest kunnen mogelijk wel nog een iets hogere piek leveren ja.

Jullie stellen beide dat de offertes te duur zijn. Dit zijn alle drie partijen die in onze omgeving al vaker panelen hebben geplaatst en waar mensen algemeen tevreden over zijn. Dat zegt natuurlijk niet per se iets over de prijs, maar wat mij betreft wel iets over de kwaliteit. Maar als het zonder op kwaliteit (en veiligheid) in te leveren significant goedkoper kan, dan is dat natuurlijk wel interessant. Wellicht hebben jullie suggesties? Omgeving Utrecht/Zeist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:10
@luxus startpost solaredge topic. Dat topic bestaat vanwege de weinig onderkende problemen met solaredge en kleine aantallen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
luxus schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:55:
@RobertV70
SolarEdge biedt 12 jaar garantie, Enphase 25 jaar, op de panelen zit ook 25 jaar. Dat hoeft zeker niet te betekenen dat de omvormer na 12 jaar vervangen moet worden, maar de fabrikant heeft zelf kennelijk niet het vertrouwen dat de omvormer het veel langer volhoudt, in tegenstelling tot bij de micro-omvormers. Het is dus best aannemelijk dat ik in de levensduur van de panelen toch een keer een nieuwe omvormer moet kopen.
Op veel apparatuur zit garantie, ook best lang, maar micro-omvormers en bijvoorbeeld optimizers (waar ook 25 jaar garantie op zit) zijn toch soms al binnen 2 of 3 jaar defect. SMA gaf tot voor kort maar 5 jaar garantie op haar omvormers, echter gaan ze doorgaans ruim 20 jaar mee, dus dat zegt genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
luxus schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:55:

Jullie stellen beide dat de offertes te duur zijn. Dit zijn alle drie partijen die in onze omgeving al vaker panelen hebben geplaatst en waar mensen algemeen tevreden over zijn. Dat zegt natuurlijk niet per se iets over de prijs, maar wat mij betreft wel iets over de kwaliteit. Maar als het zonder op kwaliteit (en veiligheid) in te leveren significant goedkoper kan, dan is dat natuurlijk wel interessant. Wellicht hebben jullie suggesties? Omgeving Utrecht/Zeist.
Bedenk je het volgende, een Denim glas glas paneel kost 150 euro, de Suntech en Longi Solar tussen de 110 en 130 euro. Een micro omvormer kost 160 euro, Q-kabel 25 euro, Gateway standard 190 euro, onderconstructie voor de panelen hellend dak 40 euro, plat dak 70 euro.

Reken maar uit wat er dan bijkomt aan installatiekosten. Uiteraard zittende kosten voor een schouw er ook in en natuurlijk wat kosten voor de overhead, maar de schouw en overhead kunnen niet meer dan 300 euro zijn, anders hebben ze echt absurde overhead kosten. naar mijn beleving rekenen ze bijna 3000 euro per installatie. Je kan ook een gespecificeerde offerte opvragen, die moeten ze kunnen tonen. Jij bent bij wet verplicht jezelf goed te informeren voordat je een aankoop doet. Dus vraag een specificatie op.
Pagina: 1