Advies over nieuw beeldscherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:03
Onlangs heb ik mezelf weer een nieuwe gaming desktop kado gedaan waardoor ik weer fatsoenlijk kan gamen. (7800X3D met een 7800XT videokaart) Nu heb ik nog een zeer standaard zakelijk FHD 60Hz scherm staan van HP en wil graag m'n videokaart even wat meer laten werken en dus overstappen op QHD resolutie. Het moet een 27" gaan worden en de vraag is welke. Ik speel alleen in de vrije (late) uurtjes naast een druk gezinsleven dus het blijft een bijzaak maar ik hou wel van kwaliteit voor m'n neus. Naast gamen zal ik ook regelmatig een dagje thuis werken met m'n HP zakelijke Elitebook laptop.

Als eerste viel m'n oog op een Dell G2724D
uitvoering: Dell G2724D Zwart
Mooie monitor. Dell heeft bij mij een streepje voor op monitor gebied.

Dan hebben we ook de Dell U2724D
uitvoering: Dell UltraSharp U2724D Zwart

Dit is eigenlijk iets meer een zakelijke monitor maar ik vind de Ultrasharp lijn van Dell altijd erg goed en 120 Hz is ook voldoende naar mijn smaak. Ik heb alles hoger dan 60Hz nog nooit beleefd dus dit zou voldoende moeten zijn. Echter ik mis hier wel de freesync ondersteuning en mijn grote vraag is in hoeverre ik dat echt zal gaan missen uitgaande dat ik geen snelle first person shooters speel.
Het blijft doorgaans bij Wow, Diablo en cities skylines 2. Ik zie mezelf ook wel eens beginnen aan een F1 spel. Ik wil achteraf niet mezelf voor de kop slaan dat ik deze functie genegeerd heb maar ik betwijfel ook wel of het nou wel zoveel uitmaakt.

Outsider is de Dell U2724DE met hub functie maar het prijsverschil is wel erg groot..... auw. Thunderbolt ondersteuning is leuk maar op dit moment heb ik er vrijwel niks aan. Er is een oude macbook aanwezig met Thunderbolt 1.

Graag advies over met name de noodzaak van Freesync ondersteuning. Als ik het enorm ga merken dan vallen de Ultrasync modellen namelijk wel af.

Advies over andere merken/types is zeker welkom want er wordt niets uitgesloten. Alleen 27" en QHD (2560*1440) staat vast.

Een voorstel voor een andere monitor (ander merk) is ook meer dan welkom. Ik ben niet vastgeroest aan Dell.
Graag advies hierover.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Beste antwoord (via Therazor op 21-12-2023 13:56)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-09 13:55
Volgens de website van Dell heeft de Ultrasharp U2724D gewoon VRR (Variabele RereshRate) en DRR (Dynamic RefreshRate):
Poorten
1 x DP 1.4 (DRR voor Microsoft Windows) (ondersteuning voor 2 x QHD 120 Hz 8 bits)
1 x DP 1.4 (uit)
1 x HDMI (HDCP 1.4) (ondersteunt tot QHD 2560 x 1440 120 Hz TMDS, VRR volgens specificaties in HDMI 2.1)
En in de test:

https://www.pcworld.com/a.../dell-u2724de-review.html
The U2724DE’s Adaptive Sync support is a bit strange. Dell doesn’t claim official AMD FreeSync or Nvidia G-Sync support but does support “VRR as per specified in HDMI 2.1.” My AMD Radeon 7800 XT video card recognized the Dell U2724DE as an Adaptive Sync Compatible display over both HDMI and DisplayPort (and I confirmed it functioned with Nvidia’s Pendulum test). The Dell U2724DE also accepted G-Sync over HDMI from an Acer Nitro V 15 laptop with RTX 4050 graphics, but DisplayPort was a no-go.

Official support would be preferable, and its absence leaves me concerned owners may encounter situations where Adaptive Sync doesn’t work or doesn’t work well. In my experience, though, it worked well alongside an AMD video card.
Ze geven wel aan dat de 120hz meer een leuke feature is omdat het scherm sneller scrolls, maar dat het wat trager is dan game-schermen met die refreshrate.
Dell has amped the refresh rate to 120Hz, but the monitor’s pixel response times of 5 to 8 milliseconds are mediocre. OLED monitors, by contrast, can hit a response time under 1 millisecond. This means the U2724DE’s motion looks softer than a gaming monitor with a lower pixel response time and the same refresh rate. Still, the U2724DE’s clarity is much better than most home office and productivity monitors, the majority of which remain stuck at 60Hz.
Dus leuk voor Office-doeleinden, maar liever niet voor snelle games.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
Ik zie zelf nu dat dit in het componenten onderdeel thuis hoort…. Als iemand dit kan verplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing-Paradise
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:37

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieftalig
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-09 13:05

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

Betere specs, maar gok dat Therazor echt zijn ook heeft laten vallen op de zakelijke looks van Dell.

Ik zou dan toch gaan voor die G2724D met 165hz, 1ms, freesync en gsync compatible. Alleen maar voordelen ten opzichte van de dellu2724D

Werkzaam bij: Next Stairs Traprenovatie, Timmerman in Almere en Treinkaartjes

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-09 13:55
Volgens de website van Dell heeft de Ultrasharp U2724D gewoon VRR (Variabele RereshRate) en DRR (Dynamic RefreshRate):
Poorten
1 x DP 1.4 (DRR voor Microsoft Windows) (ondersteuning voor 2 x QHD 120 Hz 8 bits)
1 x DP 1.4 (uit)
1 x HDMI (HDCP 1.4) (ondersteunt tot QHD 2560 x 1440 120 Hz TMDS, VRR volgens specificaties in HDMI 2.1)
En in de test:

https://www.pcworld.com/a.../dell-u2724de-review.html
The U2724DE’s Adaptive Sync support is a bit strange. Dell doesn’t claim official AMD FreeSync or Nvidia G-Sync support but does support “VRR as per specified in HDMI 2.1.” My AMD Radeon 7800 XT video card recognized the Dell U2724DE as an Adaptive Sync Compatible display over both HDMI and DisplayPort (and I confirmed it functioned with Nvidia’s Pendulum test). The Dell U2724DE also accepted G-Sync over HDMI from an Acer Nitro V 15 laptop with RTX 4050 graphics, but DisplayPort was a no-go.

Official support would be preferable, and its absence leaves me concerned owners may encounter situations where Adaptive Sync doesn’t work or doesn’t work well. In my experience, though, it worked well alongside an AMD video card.
Ze geven wel aan dat de 120hz meer een leuke feature is omdat het scherm sneller scrolls, maar dat het wat trager is dan game-schermen met die refreshrate.
Dell has amped the refresh rate to 120Hz, but the monitor’s pixel response times of 5 to 8 milliseconds are mediocre. OLED monitors, by contrast, can hit a response time under 1 millisecond. This means the U2724DE’s motion looks softer than a gaming monitor with a lower pixel response time and the same refresh rate. Still, the U2724DE’s clarity is much better than most home office and productivity monitors, the majority of which remain stuck at 60Hz.
Dus leuk voor Office-doeleinden, maar liever niet voor snelle games.

• Therazor
Thanks, dit overtuigt me idd wel dat ik dit beter toch niet kan proberen en gewoon voor een "gaming" scherm kan gaan ondanks dat inderdaad de Dell U monitoren me meer aanspreken qua zakelijke looks en ik had gehoopt dat met 120 Hz ook games binnen bereik vallen. Maar ik ga het toch maar niet erop wagen.
Het kan nog ff duren voordat ik echt ga bestellen. De G2724D is sinds de review als een speer omhoog geschoten in prijs van 275 naar 375 euro (alleen Dell zelf houdt het via z'n eigen shop wel bij 325 euro) en ik denk dat ik gok op prijsdalingen als de feestdagen weer voorbij zijn. Tevens hou ik de concurrentie in de gaten van o.a. de monitoren die in de review van november zijn besproken.

[ Voor 11% gewijzigd door Therazor op 21-12-2023 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrusT
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:40
Zelf heb ik een Gigabyte M27Q, en ben er buiten de slechte software wel over te spreken. Niet echt een gamerlook, daar hou ik ook niet van.
Heeft een ingebouwde kvm switch zodat ik kan switchen tussen desktop en laptop (die ik wel nog van voeding moet voorzien, niet genoeg power over usb-c).
Kom zelf van een Dell, die voelt iets meer premium aan wel, maar de beeldkwaliteit moet niet onderdoen. Wel IPS bleed in als je in het donker moest gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
@KrusT thanks voor de suggestie van deze Gigabyte. Inderdaad een zeer goede optie gezien ik ook graag van de KVM optie gebruik zou maken. In de prijsklasse zal ik moeten leven met nadelen zoals evt backlight bleed maar deze monitor komt in elk geval ook in de favorieten lijst.

Pagina: 1