Goedkope afzuigkap in sociale huurwoning?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-03-2024
Hallo allemaal,

Mijn woning werd kaal opgeleverd door de woningbouwvereniging. Dit betekent dus géén koelkast, géén gasfornuis, géén vloer (ik moest zelf laminaat leggen en ik heb twee linkerhanden dus dat was een drama), helemaal niks. Ik heb nu dus een gasfornuis, maar geen afzuigkap. Dit omdat ik geen buis o.i.d. zie waar de lucht, die door de afzuigkap afgezogen wordt, naartoe kan.

Dit gaat meestal goed met de keukendeur dicht, maar ik maakte laatst sambal peteh met adjoemapepers en toen vergaste ik mezelf bijna in de keuken want er was dus geen afzuiging. Bij geurige dingen is het dus wel een probleem want ik kan dan letterlijk niet meer ademen en moet de keuken uitrennen. Frituren begin ik niet eens aan in de keuken en doe ik van ellende maar op het balkon.

Nu bestaan er wel van die afzuigkappen waar zo'n filtertje in zit dat je regelmatig moet vervangen, ofwel van metaal ofwel wegwerpfilters. Echter heb ik daar in vorige woningen slechte ervaringen mee, het doet eigenlijk bijna niks. Raampje open doet ook maar weinig. Ook vind ik het vaak een drama om de filters te vervangen (of schoon te maken bij een metalen variant) omdat je ze bijna niet meer terug in de afzuigkap krijgt. Als je gaat frituren kan je zelfs hebben dat er zo veel vet in komt dat het naar beneden begint te druppelen, dat is vies en mogelijk een bron van ziektes.

Weet iemand dus een goedkope oplossing hiervoor zodat ik toch een beetje fatsoenlijk geurige gerechten kan bereiden in mijn keuken? Hierbij is het ook belangrijk dat er niet te veel verbouwd moet worden, want daarvoor heb ik al gauw toestemming nodig van de woningbouwvereniging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:33

SeatRider

Hips don't lie

sirdanilot schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:33:
want daarvoor heb ik al gauw toestemming nodig van de woningbouwvereniging.
Speaking of which, waarom leg je dit probleem niet bij hen neer?

En:
Een mechanisch ventilatiesysteem met een afzuiging in de keuken is sinds 2006 verplicht in nieuwbouwwoningen en in woningen waar een grote renovatie plaatsvindt. Het is niet verplicht in bestaande woningen of woningen waar kleine verbouwingen plaatsvinden.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 23:32
Een opening naar buiten mag tegenwoordig niet meer, in verband met de isolatiestandaarden van tegenwoordig en de combinatie met WTW/Mechanische ventilatie.

Daarom adviseren ze tegenwoordig vrijwel altijd om een afzuigkap in combinatie met een zogenaamd Plasmafilter te kopen. Die filters hebben een levensduur van 10-15 jaar. https://www.plasmamade.nl/air-filters
Let op: je afzuigkap moet wel geschikt zijn voor "recirculatie".

Daarnaast moet je je sowieso afvragen of je binnen wilt frituren. Er is geen enkele (consumenten) afzuigkap (ook met een opening naar buiten) die alle frituurgeur weg krijgt. Frituren moet je lekker buiten doen, of als dat niet kan: ophalen bij de snackbar ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Saeverix op 20-12-2023 13:41 ]

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14-05 22:04
De beste oplossing is afzuigen naar buiten, maar aangezien je geen doorvoer hebt zul je toch aan de recirculatiekap moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
SeatRider schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:38:
[...]

En:

[...]
In mijn ervaring probeert de woningbouwvereniging de huurders vooral zoveel mogelijk te negeren en zijn zij niet erg behulpzaam, als ik nou echt een wetsartikel heb o.i.d. dat aangeeft dat het eigenlijk verplicht is dat zij een afzuigkap plaatsen, ja dan doen ze misschien wel wat, maar anders krijg je ofwel een standaardantwoord terug of helemaal niks. Vandaar dat ik eerst hier informeer naar de mogelijkheden.

'Een mechanisch ventilatiesysteem met een afzuiging in de keuken is sinds 2006 verplicht in nieuwbouwwoningen en in woningen waar een grote renovatie plaatsvindt. Het is niet verplicht in bestaande woningen of woningen waar kleine verbouwingen plaatsvinden.'

Mijn woning is tussen de vorige huurder en toen ik erin kwam gerenoveerd. Het betrof een volledig nieuw keukenblok en een nieuwe badkamer. Echter is het mij onduidelijk of dit aan te merken is als 'grote renovatie' of als 'kleine renovatie'. Zijn daar criteria voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Saeverix schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:39:
Een opening naar buiten mag tegenwoordig niet meer, in verband met de isolatiestandaarden van tegenwoordig en de combinatie met WTW/Mechanische ventilatie.
Dat geldt voor nieuwbouw. Niet voor bestaande woningen. In een bestaande woning mag je dus zeker wel een afvoer naar buiten maken. Netjes weggewerkt door de gevel, of met een flexibele buis door een openstaand raampje.
Als je wilt investeren in een echt goede afzuigkap kun je deze bij verhuizing eventueel meenemen of ter overname aanbieden. Wil je goedkoop uit zijn, dan koop je een simpele afzuigkap bij bijvoorbeeld ikea of via marktplaats en maak je een afvoer naar buiten. Dat is echt beter dan niets of alleen een raam of deur open.

Aanvulling: mechanische ventilatie is zeker niet hetzelfde als een afzuigkap. Mogelijk zit er wel ergens een roostertje in plafond of wand dat is aangesloten op mechanische ventilatie. Maar dat is niet te vergelijken met de werking van een afzuigkap.

[ Voor 13% gewijzigd door Toke_gt op 20-12-2023 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot

Daarom adviseren ze tegenwoordig vrijwel altijd om een afzuigkap in combinatie met een zogenaamd Plasmafilter te kopen. Die filters hebben een levensduur van 10-15 jaar. https://www.plasmamade.nl/air-filters

Daarnaast moet je je sowieso afvragen of je binnen wilt frituren. Er is geen enkele (consumenten) afzuigkap (ook met een opening naar buiten) die alle frituurgeur weg krijgt. Frituren moet je lekker buiten doen, of als dat niet kan: ophalen bij de snackbar ;)
Hmm zo'n plasmafilter heb ik nog nooit gezien. Dit is ook nogal aan de prijs. Als ik ooit meer te besteden heb ga ik hier naar kijken, heel erg bedankt. Maar op dit moment is het financieel niet echt een optie voor me.

En goed frituren op het balkon gaat ook wel prima hoor , ik wist niet dat dat áltijd een probleem opleverde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-05 13:03

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

sirdanilot schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:05:
[...]

In mijn ervaring probeert de woningbouwvereniging de huurders vooral zoveel mogelijk te negeren en zijn zij niet erg behulpzaam, als ik nou echt een wetsartikel heb o.i.d. dat aangeeft dat het eigenlijk verplicht is dat zij een afzuigkap plaatsen, ja dan doen ze misschien wel wat, maar anders krijg je ofwel een standaardantwoord terug of helemaal niks. Vandaar dat ik eerst hier informeer naar de mogelijkheden.

'Een mechanisch ventilatiesysteem met een afzuiging in de keuken is sinds 2006 verplicht in nieuwbouwwoningen en in woningen waar een grote renovatie plaatsvindt. Het is niet verplicht in bestaande woningen of woningen waar kleine verbouwingen plaatsvinden.'

Mijn woning is tussen de vorige huurder en toen ik erin kwam gerenoveerd. Het betrof een volledig nieuw keukenblok en een nieuwe badkamer. Echter is het mij onduidelijk of dit aan te merken is als 'grote renovatie' of als 'kleine renovatie'. Zijn daar criteria voor?
Dat is niet jouw ervaring, dat is jouw (schrik)beeld gezien je eerdere topics waarin je van allerlei beren op de weg ziet die er helemaal niet zijn. Bel ze nou eerst maar eens.
En hoe goed je afzuiger ook is (ik heb er eentje hangen die de deksels van de pannen zuigt als het moet), je blijft toch geuren houden in je huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-05 23:16
sirdanilot schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:33:
Weet iemand dus een goedkope oplossing hiervoor zodat ik toch een beetje fatsoenlijk geurige gerechten kan bereiden in mijn keuken? Hierbij is het ook belangrijk dat er niet te veel verbouwd moet worden, want daarvoor heb ik al gauw toestemming nodig van de woningbouwvereniging.
Heb je al bij de buren in de keuken gekeken hoe zij dit hebben opgelost?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Yaksa schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:11:
[...]

Heb je al bij de buren in de keuken gekeken hoe zij dit hebben opgelost?
Zij hebben nog een oud keukenblok maar inderdaad dat heb ik nog niet gevraagd eigenlijk. De buurvrouw zei alleen maar dat ze ook, net zoals in mijn woning, zo'n nieuw keukenblok wil, maar de woningbouwvereniging plaatst die alleen voor nieuwe bewoners, ik had dus geluk.

Dus ja ik zal dat inderdaad een keer vragen daar heb ik nog niet aan gedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 23:32
Toke_gt schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:07:
[...]

Dat geldt voor nieuwbouw. Niet voor bestaande woningen. In een bestaande woning mag je dus zeker wel een afvoer naar buiten maken. Netjes weggewerkt door de gevel, of met een flexibele buis door een openstaand raampje.
Als je wilt investeren in een echt goede afzuigkap kun je deze bij verhuizing eventueel meenemen of ter overname aanbieden. Wil je goedkoop uit zijn, dan koop je een simpele afzuigkap bij bijvoorbeeld ikea of via marktplaats en maak je een afvoer naar buiten. Dat is echt beter dan niets of alleen een raam of deur open.
Klopt, maar we hebben het bouwjaar van de woning nog niet van @sirdanilot doorgekregen. Als de woning in 2020 opgeleverd is dan gelden die regels ook namelijk.
[...]
Aanvulling: mechanische ventilatie is zeker niet hetzelfde als een afzuigkap. Mogelijk zit er wel ergens een roostertje in plafond of wand dat is aangesloten op mechanische ventilatie. Maar dat is niet te vergelijken met de werking van een afzuigkap.
Volgens mij is er ook niemand in dit topic die dat beweert. Sterker nog: Nooit de buis van een afzuigkap aansluiten op je mechanische ventilatie.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Saeverix schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:18:
[...]Klopt, maar we hebben het bouwjaar van de woning nog niet van @sirdanilot doorgekregen. Als de woning in 2020 opgeleverd is dan gelden die regels ook namelijk.
Het is een huurwoning waar een nieuw keukenblokje is geplaatst en waarvan de badkamer iets is aangepast naar de 'moderne' tijd.
Dat is geen renovatie. Veel woningbouwverenigingen doen dit om wat extra punten toe te voegen zodat ze de huur kunnen verhogen.
Maar ik denk niet dat de woningbouwvereniging gaat toestaan dat TS zelf een gat in de muur mag bikken om een afzuigkap op te hangen.
Misschien wanneer hij de reguliere aannemer van de woningbouwvereniging inschakelt om dat werk voor hem te doen, dat ze dan een uitzondering maken, dat zou TS na kunnen vragen. Echter de kosten zijn dan voor TS en een gaatje in de binnen/buitenmuur laten boren loopt al snel in de honderden euro's.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sirdanilot
[...]

Klopt, maar we hebben het bouwjaar van de woning nog niet van @sirdanilot doorgekregen. Als de woning in 2020 opgeleverd is dan gelden die regels ook namelijk.

[...]

Volgens mij is er ook niemand in dit topic die dat beweert. Sterker nog: Nooit de buis van een afzuigkap aansluiten op je mechanische ventilatie.
Woning komt uit 1969 en het betreft een galerijflat.

Ik heb de woningbouwvereniging gebeld en zij zeggen dat dit per formulier moet worden aangevraagd bij de opzichter die kan beoordelen hoe een afzuigkap mag worden aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Gewoon een recirculatie afzuigkap kopen. Heb je geen afvoer naar buiten voor nodig. ;)

Bijvoorbeeld eens hier kijken: https://www.coolblue.nl/a...recirculatie-afzuigkappen

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

sirdanilot schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:24:
[...]

Woning komt uit 1969 en het betreft een galerijflat.

Ik heb de woningbouwvereniging gebeld en zij zeggen dat dit per formulier moet worden aangevraagd bij de opzichter die kan beoordelen hoe een afzuigkap mag worden aangesloten.
Prima, afwachten dus. En nu niet allerlei angstscenario's of Calimero-ideeën in je hoofd gaan zitten halen, is allemaal nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

[...]

Als jij een afzuigkap wil dan moet je die gewoon zelf aanschaffen en plaatsen….. zo werkt het nou eenmaal in de sociale verhuur, je krijgt voor een lage huur een hele basic woning. Zo’n wetsartikel bestaat dus niet.

En je blijft vaag over of er een mechanische afzuiging aanwezig is. Dat helpt al flink.

Maar hoe dan ook je zult een recirculatie kap moeten aanschaffen. Die werken gewoon redelijk ein een fatsoenlijk geventileerde woning/keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
RaZ schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:25:
Gewoon een recirculatie afzuigkap kopen. Heb je geen afvoer naar buiten voor nodig. ;)

Bijvoorbeeld eens hier kijken: https://www.coolblue.nl/a...recirculatie-afzuigkappen
Die zijn inderdaad binnen mijn budget maar heb met dit type dus minder goede ervaringen, maar goed ik denk dus dat ik misschien wat te hoge verwachtingen had van een afzuigkap.

Ik dacht als die goed is en goed aangesloten kan je binnen gewoon biefstukken bakken op hoog vuur, sambal maken, frituren etc. Ik denk dus dat ik mijn verwachtingen naar beneden moet bijstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

sirdanilot schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:26:
[...]

Die zijn inderdaad binnen mijn budget maar heb met dit type dus minder goede ervaringen, maar goed ik denk dus dat ik misschien wat te hoge verwachtingen had van een afzuigkap.

Ik dacht als die goed is en goed aangesloten kan je binnen gewoon biefstukken bakken op hoog vuur, sambal maken, frituren etc. Ik denk dus dat ik mijn verwachtingen naar beneden moet bijstellen.
Welke ervaringen heb je het dan over? Wat je online allemaal leest of heb je ook daadwérkelijk in een huis gewoond met een recirculatieafzuiger? En zo ja, hoeveel? Want 1 = geen wat mij betreft. Oftewel: probeer het nou eerst maar eens uit voordat je de mogelijkheid afserveert.

En dat laatste klopt ook, dat kan ook gewoon. Alleen zul je het wel ruiken. Een afzuigkap zuigt de dampen af, maar geurmoleculen verspreiden zich anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

[...]

Dat een afzuigkap geschikt is voor recirculatie, wil niet zeggen dat de recirculatie-unit van ±200 meegeleverd is bij goedkope afzuigkappen, van bijvoorbeeld 7 tientjes ;)

Ja, een recirculatie-unit is het duurste, want je mag simpelweg niet naar buiten afvoeren en helemaal niet op een centrale afzuiging, dan blaas je de lucht naar je boven/beneden buren. Had 1 van mijn bovenburen ook gedaan op de WC, als hij zat te poepen, stonk het in mijn huis, want die strontlucht blies mijn huis in.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Forget it. In huis frituren wordt altijd gedoe. Of koop een airfryer (al zijn die ook niet geurloos).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Icephase schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:29:
[...]

Welke ervaringen heb je het dan over? Wat je online allemaal leest of heb je ook daadwérkelijk in een huis gewoond met een recirculatieafzuiger? En zo ja, hoeveel? Want 1 = geen wat mij betreft. Oftewel: probeer het nou eerst maar eens uit voordat je de mogelijkheid afserveert.
Ik heb in twee huizen gewoond met gebrekkige afzuiging. Het was een afzuigkap met filters erin, in de eerste woning waren dit filters die je na verloop van tijd weg moest gooien (soort koffiefilterpapier zegmaar), in de tweede woning waren dit metalen filters die je moest schoonmaken met ovenreiniger (anders krijg je het vet er nooit uit) en dan weer kon herplaatsen.

In beide woningen was de afzuiging dus gebrekkig en was het ook bijna ondoenlijk om de filters na schoonmaak/vervanging terug te plaatse, ze kukelden er steeds uit, het was dusdanig gedoe dat ik op een gegeven moment deze ook niet meer reinigde/verving met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De afzguikap moet je zelf regelen, en je hebt blijkbaar het geluk gehad dat de vorige bewoners van je huurwoningen ze hebben laten hangen, en je hebt dus al 2 gratis afzuigkappen gehad, en ja, die hebben onderhoud nodig, net als een stofzuiger waar je filters moet vervangen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
RaZ schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:45:
De afzguikap moet je zelf regelen, en je hebt blijkbaar het geluk gehad dat de vorige bewoners van je huurwoningen ze hebben laten hangen, en je hebt dus al 2 gratis afzuigkappen gehad, en ja, die hebben onderhoud nodig, net als een stofzuiger waar je filters moet vervangen.
Mijn vorige twee woningen waren vrijesector en zogeheten 'furnished' (gemeubileerd te huur met alles erop en eraan, is in het buitenland gebruikelijk, ik woonde toen namelijk nog in het buitenland).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Een recirculatiekap met koolstoffilters werkt prima als je die tijdig vervangt. Niet perfect maar voldoende.

Ik sta ervan te kijken dat je zomaar een sociale huurappartement kunt scoren kort na terugkomst in NL.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

sirdanilot schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:42:
[...]

Ik heb in twee huizen gewoond met gebrekkige afzuiging. Het was een afzuigkap met filters erin, in de eerste woning waren dit filters die je na verloop van tijd weg moest gooien (soort koffiefilterpapier zegmaar), in de tweede woning waren dit metalen filters die je moest schoonmaken met ovenreiniger (anders krijg je het vet er nooit uit) en dan weer kon herplaatsen.

In beide woningen was de afzuiging dus gebrekkig en was het ook bijna ondoenlijk om de filters na schoonmaak/vervanging terug te plaatse, ze kukelden er steeds uit, het was dusdanig gedoe dat ik op een gegeven moment deze ook niet meer reinigde/verving met alle gevolgen van dien.
Een fatsoenlijke recirculatiekap heeft zowel metalen filters voor het vet en een koolstoffilter voor de geur.

Maar frituren is nog steeds niet de bedoeling. Daar moet je toch een betere afzuiging voor hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sirdanilot
Rukapul schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:51:
Een recirculatiekap met koolstoffilters werkt prima als je die tijdig vervangt. Niet perfect maar voldoende.

Ik sta ervan te kijken dat je zomaar een sociale huurappartement kunt scoren kort na terugkomst in NL.
Ik vind 12 wachtjaren niet 'zomaar' eigenlijk.

Ik zal inderdaad op zoek gaan naar koolstoffilters en een recirculatiekap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Filtert die ook vocht dat vrijkomt met het koken? Ik gok van niet, wij hebben een oudere recirculatie afzuigkap en ik vind het maar niks. Ze maken ook meer geluid.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Marzman schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:01:
[...]

Filtert die ook vocht dat vrijkomt met het koken? Ik gok van niet, wij hebben een oudere recirculatie afzuigkap en ik vind het maar niks. Ze maken ook meer geluid.
Vocht regel je weg met ventilatie.

En ja, het is niet perfect maar als je dat wil moet je wat kunnen om een betere oplossing te maken of kopen. Een koolstoffilter regelt de basis prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
*knip* niet behulpzaam en oude koeien uit de sloot halen

[ Voor 90% gewijzigd door twain4me op 21-12-2023 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sirdanilot
Het is natuurlijk niet de bedoeling om al je geld zomaar uit te geven. Grote uitgaven plan ik altijd ruim van tevoren, en daarbij stel ik verschillende prioriteiten. De afzuigkap is *een* prioriteit maar dat betekent niet dat ik nu meteen zo een ding ga aanschaffen. Het staat nu dus op de lijst en het zal er binnenkort ook van komen, maar ik ben toch wel opgegroeid in Zeeland waar wij zogeheten 'zuunigheid' erg belangrijk vinden en dat betekent dus ook dat je zeker niet overhaast grote uitgaven doet. Vandaar dat ik mij op verschillende manieren aan het oriënteren ben.

Dat kan betekenen dat ik wat langer wacht met de afzuigkap maar uiteindelijk wel ga voor deze wat duurdere plasmafilter, ipv dat ik minder lang wacht en dan gewoon een recirculatiekap koop. Daarvoor moet ik e.e.a. nog verder uitzoeken dus.

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 21-12-2023 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:42

mrc4nl

Procrastinatie expert

Heb je wel een raam die open kan? of nog beter een klepraampje. Want dan zou je evt het raampje kunnen verwijderen, en de lucht via met flexibele slang door de opening van het kozijn kunnen afvoeren. Dan ben je het echt kwijt, zonder te boren,en je kan het makkelijk weer in orginele staat terugbrengen

[ Voor 26% gewijzigd door mrc4nl op 20-12-2023 15:26 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
mrc4nl schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:24:
Heb je wel een raam die open kan? of nog beter een klepraampje. Want dan zou je evt het raampje kunnen verwijderen, en de lucht via met flexibele slang door de opening van het kozijn kunnen afvoeren. Dan ben je het echt kwijt, zonder te boren,en je kan het makkelijk weer in orginele staat terugbrengen
Er zit inderdaad een heel klein raampje en dat staat altijd open. Ook in de winter. Ik heb de radiatorkraan in de keuken ook dichtgedraaid (als ik lekker aan het koken ben heb ik het meestal toch niet echt koud) en verwarm de keuken dus niet.

Een slangetje ziet er misschien wat minder mooi uit maar lijkt mij wel een hele mooie, praktische en goedkope oplossing. Goed idee.

De buurvrouw liep net langs en geeft aan dat niemand in de flat een afzuigkap heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sirdanilot schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:33:
[...]
De buurvrouw liep net langs en geeft aan dat niemand in de flat een afzuigkap heeft.
De meeste mensen koken natuurlijk ook amper, die warmen vooral op….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
[...]

Geld bij huurwoningen niet gewoon altijd dat je de verhuurder moet vragen toestemming te geven voor grote verbouwingen. Zoals een gat maken in de gevel voor de afvoer.
Voor woningen in eigen bezit gaat het erg lastig worden om mensen te verbieden een gat in de muur te maken voor de afzuigkap. Persoonlijk vind ik een afvoer naar buiten ook een stuk prettiger, veel minder gedoe met filters en veel meer afzuig vermogen.
Als je zorgt dat er nog een paar kleppen in de leiding zitten die de luchtstroom naar binnen tegen houden als de afzuiger uitstaat dan valt de milieuschade ook wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Shadowhawk00 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:09:
[...]

Geld bij huurwoningen niet gewoon altijd dat je de verhuurder moet vragen toestemming te geven voor grote verbouwingen. Zoals een gat maken in de gevel voor de afvoer.
Voor woningen in eigen bezit gaat het erg lastig worden om mensen te verbieden een gat in de muur te maken voor de afzuigkap. Persoonlijk vind ik een afvoer naar buiten ook een stuk prettiger, veel minder gedoe met filters en veel meer afzuig vermogen.
Als je zorgt dat er nog een paar kleppen in de leiding zitten die de luchtstroom naar binnen tegen houden als de afzuiger uitstaat dan valt de milieuschade ook wel mee.
Je kunt in een sociale huurwoning in principe vrij veel verbouwen inderdaad, mits je toestemming hebt van de opzichter.

Als die nee zegt dan is het gewoon nee en heb je pech gehad. Maar voor zo'n woningbouwvereniging is het ook wel fijn als de bewoner zelf e.e.a. verbetert aan de woning natuurlijk.

Ook vraag ik me af hoe lang een flat uit '69 nog gaat blijven staan. Hoe lang gaat dit mee, 50 jaar? Daar zitten we dus al overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

SeatRider schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:38:
[...]

Afzuigkappen vallen niet onder klein onderhoud / verantwoordelijkheid van eigenaar van de woning helaas....
(Bron: De landelijk beruchte "Ons" Huis, helaas de eigenaar van deze woning.)

Hier zat er wel een afzuigkap bij deze jaren 30 woning, incl. buis en afvoer door naar het dak, maar dat ding stonk en was niet zonder latex handschoenen te gebruiken :r We doen bij koken wat ramen open om de damp eruit te laten, al scheelt het denk ik wel dat we onszelf niet "Macen" :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sirdanilot
Raven schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:26:
[...]

Afzuigkappen vallen niet onder klein onderhoud / verantwoordelijkheid van eigenaar van de woning helaas....
(Bron: De landelijk beruchte "Ons" Huis, helaas de eigenaar van deze woning.)

Hier zat er wel een afzuigkap bij deze jaren 30 woning, incl. buis en afvoer door naar het dak, maar dat ding stonk en was niet zonder latex handschoenen te gebruiken :r We doen bij koken wat ramen open om de damp eruit te laten, al scheelt het denk ik wel dat we onszelf niet "Macen" :+
Het ergste was toen ik een keer een soort tabasco achtige hot sauce wilde maken met van die habanero's.

Combinatie van azijnlucht en die heel pittige pepers, ik had eigenlijk gewoon pepperspray gemaakt in de keuken. Mijn huisgenoot was bijna gestikt en ik ook proesten.

Die was er niet zo blij mee ja sorry hoor ik had gewoon een receptje van youtube gevolgd. Daar zeiden ze 'zet de afzuigkap aan want het kan een beetje stinken', nou dat heb ik geweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
[...]
TS noemde dit zelf in de zoektocht naar wettelijke voorschriften. ‘Mechanische ventilatie met afzuiging in de keuken’. Maar dat is een roostertje dat op MV is aangesloten, geen afzuigkap. Dat wilde ik even verduidelijken om misverstanden bij TS te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

sirdanilot schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:37:
[...]

Het ergste was toen ik een keer een soort tabasco achtige hot sauce wilde maken met van die habanero's.

Combinatie van azijnlucht en die heel pittige pepers, ik had eigenlijk gewoon pepperspray gemaakt in de keuken. Mijn huisgenoot was bijna gestikt en ik ook proesten.

Die was er niet zo blij mee ja sorry hoor ik had gewoon een receptje van youtube gevolgd. Daar zeiden ze 'zet de afzuigkap aan want het kan een beetje stinken', nou dat heb ik geweten.
* Raven denkt aan nieuwsartikelen a la Portiek ontruimd door sambal van de buurman
Het kan nog erger dus :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
Raven schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:48:
[...]* Raven denkt aan nieuwsartikelen a la Portiek ontruimd door sambal van de buurman
Het kan nog erger dus :P
Het punt is dus dat je op dergelijke berichten kunt wachten zodra TS zijn afzuigkap richting de galerij van de flat laat blazen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
sirdanilot schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:12:
[...]

Je kunt in een sociale huurwoning in principe vrij veel verbouwen inderdaad, mits je toestemming hebt van de opzichter.

Als die nee zegt dan is het gewoon nee en heb je pech gehad. Maar voor zo'n woningbouwvereniging is het ook wel fijn als de bewoner zelf e.e.a. verbetert aan de woning natuurlijk.
Van belang is vooral of een aanpassing eenvoudig omkeerbaar is. Dus een slaapkamer opofferen voor een grotere badkamer is meestal een probleem, een afzuigkap installeren niet. Die kun je immers weer weghalen en het gat naar buiten dichtmaken (bij een rijtjeshuis) of een plank met ventilatiegat in een klepraampje weer vervangen door glas.
Even gecheckt bij familie met huurwoning sinds enkele maanden: op de site van hun woningcorporatie staat tot in detail aangegeven wat je zelf mag doen, wat je moet melden maar wel altijd mag, waar je toestemming voor moet vragen en wat pertinent niet mag. Misschien heeft jouw woningbouwvereniging ook zoiets.
Dat niemand in de flat een afzuigkap heeft, zou ik met een korrel zout nemen. Hoe weet de buurvrouw dat, maar ook als dat zo zou zijn: dan ben jij de eerste. Prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 12:32
Anoniem: 1986520 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:26:
[...]

Als jij een afzuigkap wil dan moet je die gewoon zelf aanschaffen en plaatsen….. zo werkt het nou eenmaal in de sociale verhuur, je krijgt voor een lage huur een hele basic woning. Zo’n wetsartikel bestaat dus niet.

En je blijft vaag over of er een mechanische afzuiging aanwezig is. Dat helpt al flink.

Maar hoe dan ook je zult een recirculatie kap moeten aanschaffen. Die werken gewoon redelijk ein een fatsoenlijk geventileerde woning/keuken.
Apart, een vriendin van mij woont in een sociale huurwoning en kreeg bij de renovatie van de keuken onlangs gewoon een afzuigkap erbij gemonteerd. Afvoer via pijp naar het dak. Woning uit 1969.
sirdanilot schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:12:
[...]

Ook vraag ik me af hoe lang een flat uit '69 nog gaat blijven staan. Hoe lang gaat dit mee, 50 jaar? Daar zitten we dus al overheen.
Je kan ook dingen gewoon niet aanvragen maar wel doen.
Niet zo benauwd zijn, alsof ze elk jaar je woning komen inspecteren.

[ Voor 31% gewijzigd door Trichoglossus op 20-12-2023 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hier hangt een IKEA afzuigkap, metalen rooster, en een wasbaar koolfilter.. mogen in de afwasmachine...

het werkt beter dan geen afzuigkap hebben maar niks boven een afvoer naar buiten..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Overigens staat in het Burgerlijk Wetboek (onder Burenrecht): "De eigenaar van een erf (kan ook een flat zijn) mag geen hinder toebrengen aan de eigenaren van andere erven door het verspreiden van stank, rook of gassen."
En in het bouwbesluit staat: "De afstand tussen de afvoer en de perceelgrens moet minimaal twee meter zijn".
Dus het is heel goed mogelijk dat het gewoonweg onmogelijk is om in de wat oudere flat waar jij woont een afzuigkap te plaatsen omdat je niet aan bovenstaande regels kunt voldoen.
Dat verklaart tevens waarom niemand in de flat een afzuigkap heeft; het kan wel aangelegd worden, maar dan moeten er kanalen aangelegd worden vanuit alle appartementen in de flat naar het dak toe. Ik kan me voorstellen dat de woningbouwvereniging daar (financieel gezien) geen zin in heeft.

[ Voor 40% gewijzigd door Yaksa op 20-12-2023 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:46

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Quick & Dirty: Koop een (bouw)ventilator en zet deze voor het open raam. Dan zuig je de luchtjes zo naar buiten. Helpt ook met verkoelen in de zomer :)

En frituren op het balkon is sowieso een goed idee. Dat deed ik zelf ook way back in the day in mijn huurappartement. Het balkon was ook half overdekt dus dat hielp ook. Binnen fritiren is vies...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06:56
sirdanilot schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:33:
[...]

Er zit inderdaad een heel klein raampje en dat staat altijd open. Ook in de winter. Ik heb de radiatorkraan in de keuken ook dichtgedraaid (als ik lekker aan het koken ben heb ik het meestal toch niet echt koud) en verwarm de keuken dus niet.

Een slangetje ziet er misschien wat minder mooi uit maar lijkt mij wel een hele mooie, praktische en goedkope oplossing. Goed idee.

Ik zou gewoon ook verwarmen. Zal helpen tegen vocht en de keuken is zeker geen plaats waar je schimmel wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Trichoglossus schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:17:
[...]

Apart, een vriendin van mij woont in een sociale huurwoning en kreeg bij de renovatie van de keuken onlangs gewoon een afzuigkap erbij gemonteerd. Afvoer via pijp naar het dak. Woning uit 1969.

[...]

Je kan ook dingen gewoon niet aanvragen maar wel doen.
Niet zo benauwd zijn, alsof ze elk jaar je woning komen inspecteren.
Nou, dat ligt erg aan je wb... knip, hou het relevant voor ts het is geen kroeg topic.

[ Voor 60% gewijzigd door twain4me op 21-12-2023 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
dragon2 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:32:
[...]Nou, dat ligt erg aan je wb... Maar ze zijn hier wel ontzettend controleer-derig dus :|
offtopic:
Je bent huurder, geen eigenaar.
Waarschijnlijk staat in het huurcontract dat je de eigenaar de mogelijkheid moet geven om in je huis verbeteringen aan te brengen of onderhoud te doen. O.a. om het verhuurde in een zo goed mogelijke staat weer door te kunnen verhuren aan een nieuwe huurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

sirdanilot schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:42:
[...]

Ook recirculatie afzuigers hebben filters. Oftewel je weet niet eens of het recirculatie afzuigers waren. My point exactly.

Mijn afzuigkap werkt overigens ook met die metalen filters, en dat gaat prima. Eens in de zoveel tijd even in de vaatwasser ermee en ze zijn weer schoon. Gaan al 8 jaar mee en zoals gezegd, hij zuigt de deksels van de pannen. Het kan dus ook gewoon user error zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Icephase op 20-12-2023 23:04 ]

Trichoglossus schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:17:
[...]

Niets aparts aan…. Uiteindelijk bepaalt elke eigenaar/woningcorporatie wat ze doen. Er is een minimum set, meer mag altijd.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:43
Poeh, vervelend zeg, een verhuurder die zijn verantwoordelijkheid neemt en woningen goed onderhoudt. Sterkte!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-05 17:20
Haha dit topic leest wel lekker weg. “Biefstukken bakken” en “volle bak frituren” zijn helaas geen dingen die ooit geurloos gaan worden in je keuken. Tot je die afzagkuip hebt zou ik het sowieos niet doen, want door de vetasnslag aan je plafond kun je er waarschijnlijk WC papier aan vastplakken.

Vind het wel heel raar dat de woningbouw hier niets in voorziet. Heb je een keukenraam in de buurt? Als recirculatie te duur is (heb er zelf ook een - werkt prima maar prijzig en je moet nog steeds geen sambal maken) dan zou je nog een simpel normaal ding kunnen halen en die buis door het keukenraam naar buiten hangen (om netjes af te werken: glas uit kunststof kozijn halen, daar een plank van de Hornbach in zetten en een gat in boren waar die buis doorheen kan).

• sirdanilot
Xavier001 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:43:
[...]

Ik zou gewoon ook verwarmen. Zal helpen tegen vocht en de keuken is zeker geen plaats waar je schimmel wil
Als de oven aanstaat wordt het vrij warm in de keuken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-02 02:26

XOR

Hoe kom je hierbij? Een motorloze afzuigkap in combinatie met mechanische ventilatie is vrij gangbaar, zeker ook bij woningbouwwoningen.

https://www.keukenloods.n...s-een-motorloze-afzuigkap

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-05 17:48

Tazzios

..

XOR schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:24:
[...]

Hoe kom je hierbij? Een motorloze afzuigkap in combinatie met mechanische ventilatie is vrij gangbaar, zeker ook bij woningbouwwoningen.

https://www.keukenloods.n...s-een-motorloze-afzuigkap
Fixed! :+
Wordt je echt niet vrolijk van. En bij een collectief kun je meestal ook niet even de ventilatie hoger zetten indien je gaat koken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XOR

XOR

Tazzios schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:38:
Fixed! :+
Wordt je echt niet vrolijk van. En bij een collectief kun je meestal ook niet even de ventilatie hoger zetten indien je gaat koken.
Over de effectiviteit valt inderdaad te twisten, al zal het in bijna alle gevallen effectiever zijn dan helemaal geen kap.

Overigens heb je ze ook vaak op centrale afzuiging van de specifieke woning, dus dan deel je wel een centrale pijp, maar kan je zelf je eigen ventilatie hoger of lager zetten. Alleen de afvoer gaat dan de centrale pijp in. Een terugslagklep zorgt er dan voor dat je geen vieze lucht van de buren binnenkrijgt en dat brand niet zomaar doorslaat. Die dient er overigens ook in te zitten als het spul direct naar buiten gaat, maar dan tegen windvlagen.

[ Voor 3% gewijzigd door XOR op 21-12-2023 13:43 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Al gedacht aan een air fryer ipv frituur ?
Scheelt hoop gedoe met geur afvoer en is gezonder dan frituren

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:43
Altijd lachen op Tweakers, iemand vraagt om advies over afzuiging en de oplossing is een airfryer aanschaffen.

Als er geen mogelijkheden zijn tot aansluiten op centrale ventilatie met een motorloze afzuigkap, dan zal het waarschijnlijk toch een recirculatiekap moeten worden. Vrij gangbaar in de woningbouw geloof ik.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

• NicoHF
  • Niet online
XOR schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:43:
[...]

Over de effectiviteit valt inderdaad te twisten, al zal het in bijna alle gevallen effectiever zijn dan helemaal geen kap.

Overigens heb je ze ook vaak op centrale afzuiging van de specifieke woning, dus dan deel je wel een centrale pijp, maar kan je zelf je eigen ventilatie hoger of lager zetten. Alleen de afvoer gaat dan de centrale pijp in. Een terugslagklep zorgt er dan voor dat je geen vieze lucht van de buren binnenkrijgt en dat brand niet zomaar doorslaat. Die dient er overigens ook in te zitten als het spul direct naar buiten gaat, maar dan tegen windvlagen.
Naar mijn weten mag je een afzuigkap nooit aansluiten op een ventilatie systeem.
Ten eerste gaat alles verstopt raken met vet en komt het zeker niet ten goede voor de luchtkwaliteit waar een ventilatie systeem voor bedoeld is en bovendien door al het vet is het ook nog eens brandgevaarlijk.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-05 17:48

Tazzios

..

@NicoHF dat mag wel, bij mij in de flat is er ook een voorziening voor, maar de meeste hebben een recirculatie kap geplaatst. Luchtkwaliteit is geen issue voor lucht die je naar buiten blaast.

Hoe de mechanische ventilatie bij TS is geregeld is volgens mij onbekend. Gezien het bouw jaar zou ik zeggen niet aanwezig of individueel, maar dat is gissen.

[ Voor 29% gewijzigd door Tazzios op 21-12-2023 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Ts moet gewoon een recirculatie afzuigkap halen met koolstof filter erbij, die heb je al vanaf zo een 100 euro en de filters kosten zo een 25 euro en moet je regelmatig vervangen dus reken nog eens 50 euro per jaar.
Het helpt zeker wel is het perfect nee, wil je beter dan moet je een duurdere halen of eentje met een plasmafilter.

Een afzuigkap is vaak voor je zelf, ik ken in ieder geval geen sociale verhuurder die het er standaard bij geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XOR

XOR

NicoHF schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:05:
Naar mijn weten mag je een afzuigkap nooit aansluiten op een ventilatie systeem.
Ten eerste gaat alles verstopt raken met vet en komt het zeker niet ten goede voor de luchtkwaliteit waar een ventilatie systeem voor bedoeld is en bovendien door al het vet is het ook nog eens brandgevaarlijk.
Heb je de hierboven geposte link gezien? Motorloze afzuigkappen zijn een reguliere productcategorie en zijn ook veelvuldig toegepast in woningen met ventilatiesysteem C.

Over zo'n kap in combinatie met ventilatiesysteem D (WTW) zijn de meningen verdeeld.

• XOR

XOR

NicoHF schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:10:
Een afzuigkap is vaak voor je zelf, ik ken in ieder geval geen sociale verhuurder die het er standaard bij geeft.
Het is vaak gewoon onderdeel van het gemonteerde keukenblok, al vermoed ik dat het ook weer afhangt van hoezeer de boel is geïntegreerd, of niet. Als je een afvoer hebt of afhankelijk bent van de mechanische ventilatie is het logischer dat het spul al als set gemonteerd is.

[ Voor 27% gewijzigd door XOR op 21-12-2023 14:13 ]

• Yaksa
XOR schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:10:
[...]Heb je de hierboven geposte link gezien? Motorloze afzuigkappen zijn een reguliere productcategorie en zijn ook veelvuldig toegepast in woningen met ventilatiesysteem C.

Over zo'n kap in combinatie met ventilatiesysteem D (WTW) zijn de meningen verdeeld.
Heb je het hele topic gelezen?
TS heeft nergens een aansluiting / aanvoer / afvoer van wat voor ventilatiesysteem dan ook in zijn (oude) flat zitten.
Dus een hele discussie of motorloze afzuigkappen doet hier niet terzake.

• NicoHF
  • Niet online
Tazzios schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:09:
@NicoHF dat mag wel, bij mij in de flat is er ook een voorziening voor, maar de meeste hebben een recirculatie kap geplaatst. Luchtkwaliteit is geen issue voor lucht die je naar buiten blaast.

Hoe de mechanische ventilatie bij TS is geregeld is volgens mij onbekend. Gezien het bouw jaar zou ik zeggen niet aanwezig of individueel, maar dat is gissen.
Misschien is het dan een apart systeem voor dat zou kunnen.

• XOR

XOR

Yaksa schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:14:
Heb je het hele topic gelezen?
TS heeft nergens een aansluiting / aanvoer / afvoer van wat voor ventilatiesysteem dan ook in zijn (oude) flat zitten.
Dus een hele discussie of motorloze afzuigkappen doet hier niet terzake.
Er werd gereageerd op de stelling dat je een kap nooit op centrale afzuiging zou moeten installeren.

Dat weet ik omdat ik het hele topic heb gelezen. :>

[ Voor 14% gewijzigd door XOR op 21-12-2023 14:23 ]

• NicoHF
  • Niet online
XOR schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:11:
[...]

Het is vaak gewoon onderdeel van het gemonteerde keukenblok, al vermoed ik dat het ook weer afhangt van hoezeer de boel is geïntegreerd, of niet. Als je een afvoer hebt of afhankelijk bent van de mechanische ventilatie is het logischer dat het spul al als set gemonteerd is.
Bij al mijn vrienden die een sociale huurwoning hebben of hadden was het niet het geval en dat waren zeker wel 5 verschillende coöperaties.
Dus ik vermoed dat het wellicht alleen bij jou het geval was.
Variërend van nieuwbouw tot oude woningen, ook die een 'renovatie' hadden.

[ Voor 6% gewijzigd door NicoHF op 21-12-2023 14:20 ]

• XOR

XOR

NicoHF schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:19:
Bij al mijn vrienden die een sociale huurwoning hebben of hadden was het niet het geval en dat waren zeker wel 5 verschillende coöperaties.
Dus ik vermoed dat het wellicht alleen bij jou het geval was.
Variërend van nieuwbouw tot oude woningen, ook die een 'renovatie' hadden.
Het kan nogal verschillen, ook bij verschillende woningen van dezelfde corporatie. Ik kan niet claimen daar echt een coherente lijn in gevonden te hebben.

• NicoHF
  • Niet online
Slappyjoez schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:58:
Altijd lachen op Tweakers, iemand vraagt om advies over afzuiging en de oplossing is een airfryer aanschaffen.

Als er geen mogelijkheden zijn tot aansluiten op centrale ventilatie met een motorloze afzuigkap, dan zal het waarschijnlijk toch een recirculatiekap moeten worden. Vrij gangbaar in de woningbouw geloof ik.
Het idee van de airfrayer vind ik wel een goed idee hoor, juist voor deze reden ook zelf gedaan.

TS wilt reukloos biefstukken staan bakken en frituren dat is bijna onmogelijk.

• NicoHF
  • Niet online
XOR schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:22:
[...]

Het kan nogal verschillen, ook bij verschillende woningen van dezelfde corporatie. Ik kan niet claimen daar echt een coherente lijn in gevonden te hebben.
Meestal hebben de woningbouw wel een vaste regelement.
Dus stel het verschilt per woning dan heeft wellicht de vorige bewoner de kap laten hangen dat gebeurd nog wel eens.

• XOR

XOR

NicoHF schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:22:
Het idee van de airfrayer vind ik wel een goed idee hoor, juist voor deze reden ook zelf gedaan.

TS wilt reukloos biefstukken staan bakken en frituren dat is bijna onmogelijk.
Geurloos frituren kan je inderdaad vergeten. Zelfs in de horeca met zeer competente en goed onderhouden afzuiginstallaties blijft er sprake van een substantiële geur.
NicoHF schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:23:
Meestal hebben de woningbouw wel een vaste regelement.
Dus stel het verschilt per woning dan heeft wellicht de vorige bewoner de kap laten hangen dat gebeurd nog wel eens.
Het opleveringsniveau vanuit een corporatie kan flink verschillen. Soms wordt bij sommige woningen zelfs alle apparatuur meegeleverd en onderhouden, en krijg je dan bij andere woningen weer alleen een kaal blokje.

Maar goed, dat begint een beetje af te dwalen. :P

• NicoHF
  • Niet online
XOR schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:29:
[...]

Geurloos frituren kan je inderdaad vergeten. Zelfs in de horeca met zeer competente en goed onderhouden afzuiginstallaties blijft er sprake van een substantiële geur.

[...]

Het opleveringsniveau vanuit een corporatie kan flink verschillen. Soms wordt bij sommige woningen zelfs alle apparatuur meegeleverd en onderhouden, en krijg je dan bij andere woningen weer alleen een kaal blokje.

Maar goed, dat begint een beetje af te dwalen. :P
Serieus? Is dat dan bij een normale reguliere verkrijging of misschien bij iemand in de bijstand met hoge schulden?
Heb dat nog nooit gezien.
Moet wel zeggen dat ik alleen van de randstad het weet noord en zuid holland.

• XOR

XOR

NicoHF schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:33:
Serieus? Is dat dan bij een normale reguliere verkrijging of misschien bij iemand in de bijstand met hoge schulden?
Heb dat nog nooit gezien.
Moet wel zeggen dat ik alleen van de randstad het weet noord en zuid holland.
Gewoon reguliere woningen uit de algemene voorraad van een corporatie. Deze apparatuur wordt expliciet ook door de corporatie onderhouden, dus het betreft geen achtergelaten apparatuur. Bij andere woningen van dezelfde corporatie is dit dan weer niet het geval. Ik heb er geen lijn in kunnen ontdekken. Voor zover ik weet wordt het verder ook niet apart in de huur opgenomen of iets dergelijks.

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

Yaksa schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:25:
Overigens staat in het Burgerlijk Wetboek (onder Burenrecht): "De eigenaar van een erf (kan ook een flat zijn) mag geen hinder toebrengen aan de eigenaren van andere erven door het verspreiden van stank, rook of gassen."
En in het bouwbesluit staat: "De afstand tussen de afvoer en de perceelgrens moet minimaal twee meter zijn".
...
Welk artikel van het BW is dat dan?

Dat zou dan bovendien betekenen dat TS ook niet buiten mag frituren. Dat stinkt immers ook.

"What do you get if you multiply six by nine..."

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Slappyjoez schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:58:

Je moet daar toestemming voor vragen van je woningbouw/verhuurder. oa als je Co2 systeem hebt van Climarad. ook is een recirculatie afzuigkap niet geschikt om je frituurpan onder te zetten(geen een afzuigkap in woning) Ook moet je elke ~6mnd de filters vervangen en de boel schoonmaken. dit is allemaal niet nodig met air fryer. dus alleen verhuurder kan je aangeven wat je voor afzuigkap kunt/mag plaatsen. Het is niet meer als vroeger even 120mm gat in 'trespa' plaat zagen en afvoerbuis aanleggen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Punkrocker schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:53:
[...]Welk artikel van het BW is dat dan?
Dat zou dan bovendien betekenen dat TS ook niet buiten mag frituren. Dat stinkt immers ook.
Boek 5: artikel 37 Burgerlijk Wetboek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XOR

XOR

Yaksa schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:17:
[...]

Boek 5: artikel 37 Burgerlijk Wetboek
Als je rond etenstijd door een gemiddelde woonwijk loopt ruik je veel verschillende soorten eten. Er is een wereld van verschil tussen iets ruiken en onrechtmatige overlast. Jurisprudentie gaat dan ook over zaken als varkenshouderijen die stelselmatig ernstige stankoverlast veroorzaken, niet over Mien die een keer de aardappels afgiet.

Wel weer een discussie typisch voor dit forum, op de vierkante millimeter en toch eh... beperkt relevant. _O-

https://wetboekplus.nl/bu...l-37-onrechtmatige-hinder

• Yaksa
XOR schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:26:
[...]Als je rond etenstijd door een gemiddelde woonwijk loopt ruik je veel verschillende soorten eten. Er is een wereld van verschil tussen iets ruiken en onrechtmatige overlast. Jurisprudentie gaat dan ook over zaken als varkenshouderijen die stelselmatig ernstige stankoverlast veroorzaken, niet over Mien die een keer de aardappels afgiet.
Wel weer een discussie typisch voor dit forum, op de vierkante millimeter en toch eh... beperkt relevant. _O-
https://wetboekplus.nl/bu...l-37-onrechtmatige-hinder
Zodra iemand overlast ervaart (zoals het voorbeeld van TS van tranende ogen, hoesten bij het maken van een te 'pittige' tobascosaus) is dat artikel van toepassing.
Je kunt het natuurlijk in het belachelijke trekken met Mien die de aardappels afgiet, maar daar zal niemand overlast van ondervinden, tenzij je net onder het balkon loopt en het kokende kookvocht op je hoofd krijgt.
Overigens is het op veel flats en appartementengebouwen o.a. verboden om te barbecueën op het balkon, precies om de reden dat je dan bij anderen overlast veroorzaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XOR

XOR

Yaksa schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:46:
Zodra iemand overlast ervaart (zoals het voorbeeld van TS van tranende ogen, hoesten bij het maken van een te 'pittige' tobascosaus) is dat artikel van toepassing.
Je kunt het natuurlijk in het belachelijke trekken met Mien die de aardappels afgiet, maar daar zal niemand overlast van ondervinden, tenzij je net onder het balkon loopt en het kokende kookvocht op je hoofd krijgt.
Overigens is het op veel flats en appartementengebouwen o.a. verboden om te barbecueën op het balkon, precies om de reden dat je dan bij anderen overlast veroorzaakt.
Ook hier geldt weer dat een kok die tranende ogen krijgt iets heel anders is dan wanneer een buurvrouw of voorbijganger met tranende ogen loopt, en dan moet zoiets eigenlijk ook nog stelselmatig gebeuren om er onrechtmatige hinder van te kunnen maken. Anders zou half Nederland geen uien meer kunnen snijden in de eigen keuken.

Bij een barbecue is er expliciet sprake van rook, roet en met een beetje pech relevante hoeveelheden CO, en is er sprake van open vuur. Dat is relevant anders dan afgezogen kooklucht uit een keuken, wettelijk, maar vooral ook praktisch.

Steeds op zoek naar allerlei fictieve extremen heeft echt geen enkele zin. TS wil wat kooklucht uit z'n keuken zuigen.

• Yaksa
Stop nou eens met het downplayen van alles.
Het gaat om overlast, als jouw buren er overlast van hebben dan mogen ze daar wat van zeggen.
Laatst nog een aflevering bij de rijdende rechter over een buurvrouw die rookte op het balkon, en de buren hadden er last van. Oordeel: Ze mocht 's avonds niet meer op het balkon roken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 14:01

franssie

Save the albatross

Yaksa schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:02:
Het gaat om overlast, als jouw buren er overlast van hebben dan mogen ze daar wat van zeggen.
Laatst nog een aflevering bij de rijdende rechter over een buurvrouw die rookte op het balkon, en de buren hadden er last van. Oordeel: Ze mocht 's avonds niet meer op het balkon roken.
Stop nou eens met het compleet buiten de context trekken van de vraag van TS |:(

Iemand zoekt een afzuigkap - niet alles moet je juridiseren, juist niet.

Doe eens lief.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
franssie schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:08:
[...]Stop nou eens met het compleet buiten de context trekken van de vraag van TS |:(
Iemand zoekt een afzuigkap - niet alles moet je juridiseren, juist niet.
Doe eens lief.
Ik doe al lief, ik probeer TS te adviseren wat hij kan doen.
Echter, hij woont in een flatje uit 1969. Toen hadden ze nog geen afzuigkappen, hooguit een ventilator in een raam. Dus ook geen afvoerkanalen door de hele flat heen naar het dak.
TS kan dus, wanneer hij per sé geen recirculatiekap aan wil schaffen, geen gewone afzuigkap met afvoer naar buiten gaan monteren, want er zijn wettelijke regels omtrent de afvoer van afzuigkappen, zoals ik al heb vermeld. Hij zit dus een beetje in de knel wanneer hij zijn oosterse kookkunsten wil laten prevaleren boven het maken van stamppotje.

• franssie
  • Laatst online: 14:01

franssie

Save the albatross

Yaksa schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:16:
[...]

Echter, hij woont in een flatje uit 1969. Toen hadden ze nog geen afzuigkappen, hooguit een ventilator in een raam. Dus ook geen afvoerkanalen door de hele flat heen naar het dak.
TS kan dus, wanneer hij per sé geen recirculatiekap aan wil schaffen, geen gewone afzuigkap met afvoer naar buiten gaan monteren, want er zijn wettelijke regels omtrent de afvoer van afzuigkappen, zoals ik al heb vermeld. Hij zit dus een beetje in de knel wanneer hij zijn oosterse kookkunsten wil laten prevaleren boven het maken van stamppotje.
Zou mij verbazen, wellicht binnen een VVE kan er geklaagd worden (want daar lijken ze voor te zijn), maar exotisch thuis koken (niet voor catering) lijkt mij geen dermate overlast kunnen geven dat je er het BW bij kan halen.
In Signapore is Durian bijvoorbeelde verboden in bijna alle wijken, ik ken geen APV met een dergelijke bepaling.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• sirdanilot
Tazzios schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:09:

Voor zover ik weet is er geen apart ventilatiesysteem aanwezig ik heb er in ieder geval geen knop voor.

• sirdanilot
Punkrocker schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:53:
[...]

Welk artikel van het BW is dat dan?

Als ik op het balkon frituur ruikt niemand dat. De buurvrouw dr balkon zit een end verderop de balkons grenzen niet aan elkaar , en aan de andere kant zit toevallig het trappenhuis dus ook geen balkon van een buur.

Wellicht dat de bovenbuurvrouw het zou kunnen ruiken maar die ken ik toevallig dus dat is geen probleem.

• NicoHF
  • Niet online
Yaksa schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:16:
[...]

Misschien mag dat wel, TS had het volgens mij nog niet nagevraagd.
Maar lastig gaat het wel worden ook ivm kosten.

Ik denk trouwens niet dat even koken echt tot overlast bestempeld kan worden.
Want dan zouden alle woningen met een afvoer naar buiten een probleem hebben, want ook bij een gezinswoning ruik je het eten van de buren buiten in de tuin.
Eten bereiden is wat anders dan roken.

• TimmyUt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:32
@sirdanilot Ik mis hier toch iets, als dit een huurwoning betreft dan is het aan de verhuurder om fatsoenlijke afzuiging in de kookruimte te regelen. Doet zij dit niet dan is dit een gebrek en kan, bij niet tijdig herstel, via de huurcommissie huurverlaging worden afgedwongen:

Verblijfsruimte waarin het kooktoestel is geplaatst:
minimale luchttoevoer en -afvoer 21 dm3/s ofwel 21
liter per seconde. Luchtafvoer vindt rechtstreeks naar
buiten plaats.

BRON onder 4.3 categorie C pagina 26.

Overigens kleine maar belangrijke nuance:
Opgemerkt wordt dat van dit gebrek/tekortkoming
in dit kader pas sprake is indien er stank- en/of
vochtoverlast (veelal in combinatie met schimmel-
vorming) plaatsvindt als gevolg van onvoldoende
ventilatiemogelijkheden.

Maar volgens mij is dat zo?

[ Voor 19% gewijzigd door TimmyUt op 21-12-2023 22:26 ]

• NicoHF
  • Niet online
TimmyUt schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:23:
@sirdanilot Ik mis hier toch iets, als dit een huurwoning betreft dan is het aan de verhuurder om fatsoenlijke afzuiging in de kookruimte te regelen. Doet zij dit niet dan is dit een gebrek en kan, bij niet tijdig herstel, via de huurcommissie huurverlaging worden afgedwongen:

buiten plaats.

ventilatiemogelijkheden.

Luchtventilatie staat los van een afzuigkap.

• sirdanilot

buiten plaats.

ventilatiemogelijkheden.

Ik zie een kleine ventilatie tussen de keuken en het toilet dat ernaast zit.

Ook heeft de keuken een piepklein kiepraampje die laat ik altijd open. Het grote raam kan niet open.

Ik had overigens in mijn allereerste woning ook geen afzuigkap maar het raampje dat daar open kon was groter. Die flat is inmiddels gesloopt en vervangen door een nieuwe flat, ik fietste er laatst langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmyUt
NicoHF schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:53:
[...]

Luchtventilatie staat los van een afzuigkap.
Nou nee, een afzuigkap is een middel om te ventileren.

De eisen waaraan de ventilatie moet voldoen staan vermeld; hoe een verhuurder dat bewerkstelligd is inderdaad wel irrelevant.

Toch denk ik dat deze route kansrijk is, ik zou beginnen met de verhuurder wijzen op dit gebrek met een verwijzing naar de huurcommissie. Wellicht triggert dat al genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 22-12-2023 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 10:14
[...]
In mijn ervaring probeert de woningbouwvereniging de huurders vooral zoveel mogelijk te negeren en zijn zij niet erg behulpzaam,
Je krijgt een gesubsidieerde woning voor weinig geld, je kunt daarvoor geen premium verwachten.

Ik denk ook dat daar een beetje op gedoeld wordt, waarom zou bij een goedkope woning ook nog eens de stoffering aanwezig moeten zijn (gezien je daar een opmerking over maakt) of alle voorzieningen naar jouw wens gemaakt moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 10:14
Ik heb bij appartementen (nieuwbouw) al vaker gezien dat er geen afzuiging is naar buiten, maar dat er gebruik wordt gemaakt van afzuigkappen zonder afvoer.
Zouden die dan ook niet mogen, of mag dit wel omdat dit wel een gewenste oplossing bied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmyUt
Bender schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:15:
[...]

Je krijgt een gesubsidieerde woning voor weinig geld, je kunt daarvoor geen premium verwachten.

Ik denk ook dat daar een beetje op gedoeld wordt, waarom zou bij een goedkope woning ook nog eens de stoffering aanwezig moeten zijn (gezien je daar een opmerking over maakt) of alle voorzieningen naar jouw wens gemaakt moeten worden?
Dat is natuurlijk waar, maar deze discussie gaat erom waar dan de grens ligt?

De verhuurder zal trachten zo min mogelijk te 'geven' de huurder wil zoveel mogelijk 'krijgen'.

Om daar kaders voor te maken; daar is het puntensysteem c.q. gebrekenlijst voor.
Bender schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:15:
[...]

Ik heb bij appartementen (nieuwbouw) al vaker gezien dat er geen afzuiging is naar buiten, maar dat er gebruik wordt gemaakt van afzuigkappen zonder afvoer.
Zouden die dan ook niet mogen, of mag dit wel omdat dit wel een gewenste oplossing bied?
Dat denk ik dan wel omdat je dan geen stank of vochtoverlast meer hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
TimmyUt schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:59:

Dat denk ik dan wel omdat je dan geen stank of vochtoverlast meer hebt..
Dat komt omdat ventilatie iets anders is dan een afzuigkap. ;) afzuigkappen (al dan niet met buis naar buiten) zijn vrijblijvende bonus bovenop de verplichte ventilatie eis. (doorgaans zichtbaar aan het rooster in het plafond) En daarom mag je kiezen welk type je wil en kan een vve of woningbouw verbieden om gaten te boren voor afzuigkappen en hoeft ze al helemaal niet aan te leveren. wat er wel moet zijn is een minimale ventilatie in wc badkamer en dus keuken. direct naar buiten in de wettekst betekend dat je het niet via een andere ruimte mag laten lopen dus niet een gat naar de slaapkamer en dan de afzuiger daar.
de situatie van TS is meestal vervangen voor een buizen systeem en dat kan hij wellicht eisen want ik denk dat via het toilet ook formeel niet meer voldoed, maar hij schiet er weinig mee op dat is verre van het vermogen van een afzuikap 75m3/h vs 300-600m3/h en waarschijnlijk heeft hij die 75 al grotendeels nu via het gat in de muur. dus de winst is minimaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:27

JustDutch

was ambtenaar :)

Is dit was voor de TS (naast je recirculatie afzuigkap)?

https://plasmafilterstore...smamade-table-air-cleaner

Forza Mucca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Dat is op de 1e pagina van dit topic al voorgesteld.............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:27

JustDutch

was ambtenaar :)

Yaksa schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:14:
[...]

Dat is op de 1e pagina van dit topic al voorgesteld.............
Ik las een afzuigkap met een ingebouwd plasmafilter. Dat is duur. Ik las daar niet, maar ik kan het fout hebben, de optie om een standaard recirculatiekap te kopen en daarnaast een los plasmafiltertje.

Forza Mucca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
JustDutch schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:24:
[...]Ik las een afzuigkap met een ingebouwd plasmafilter. Dat is duur. Ik las daar niet, maar ik kan het fout hebben, de optie om een standaard recirculatiekap te kopen en daarnaast een los plasmafiltertje.
Je hebt gelijk v.w.b. de afzuigkap met ingebouwd plasmafilter.
Maar of zo'n klein filtertje nou genoeg zooi uit de lucht haalt wanneer je aan het koken bent dat valt dan nog maar te bezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XOR

XOR

Yaksa schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:02:
Het downplayen van wat? Jouw fictieve probleem van een fictieve buurvrouw met fictief tranende ogen omdat TS een keer uitgeschoten is met de peper? Die onzin helpt TS natuurlijk voor geen meter.
Pagina: 1 2 Laatste