Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Jansen1
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-07 21:09
Mijn vraag

Beste,

Ik heb een optie om zonnepanelen te nemen, echter zit ik met de plaatsing van de omvormer.
Ik heb een klein huisje, en slaap op de vide, waar ze de omvormer in eerste instantie wilden plaatsen.
Dit heb ik liever niet, omdat ik hier slaap en geen last wil hebben van geluiden en extra warmte in de zomer.

De tweede optie is om de omvormer in de meterkast te plaatsen, waarbij er een rooster in de deur komt.
Ik las op internet dat het kan zorgen voor opwarming van de meterkast met alle apparatuur en dat het er voor zou kunnen zorgen dat er legionella ontstaat in de waterleiding. (Soms ben ik 1-3 dagen even niet thuis, dus geen doorstromend water)

Is dit dan wel een slim idee om de omvormer in de meterkast te plaatsen of maak ik me druk om niks?

Alle reacties

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:35

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Alternatief, maar wel duurder, is micro omvormers aan de panelen. Dan hoef je niks in je huis kwijt. Als ruimte zo schaars is, dan is dat wellicht een drijfveer?

Life is not about specs, it is about joy!

• Jansen1
bartvl schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:23:
Alternatief, maar wel duurder, is micro omvormers aan de panelen. Dan hoef je niks in je huis kwijt. Als ruimte zo schaars is, dan is dat wellicht een drijfveer?
Bedankt, dat zal helaas niet gaan omdat het via een woningbouwvereniging gaat... dus op meerdere huizen plaatsen ze dezelfde panelen.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Warmte kan ik mij nog iets bij voorstellen, maar geluid niet zo. Meestal zijn ze passief gekoeld en meestal slaap je als het donker is en dan doen ze niet zo veel ;)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:14
Omvormer buiten ophangen geen optie?

• Jansen1
True schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:42:
Warmte kan ik mij nog iets bij voorstellen, maar geluid niet zo. Meestal zijn ze passief gekoeld en meestal slaap je als het donker is en dan doen ze niet zo veel ;)
Ik heb soms wisselende diensten waardoor ik wel eens tot 10-11 uur slaap, en de zon staat hier in de zomer al vroeg op het dak;) De warmte heb ik liever ook niet, omdat alle warmte al naar boven stijgt door de open slaapkamer.
BiLLY_daKid schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:44:
Omvormer buiten ophangen geen optie?
Dat doen ze helaas niet. Ik heb ook een schuur op 3 meter vanaf de muur, maar ook daar wilde ze de omvormer niet plaatsen. Teveel meerwerk denk ik helaas.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:34

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat kleine stukje buis waar ook nog eens liters per dag door gaat zou ik me dan niet zo druk om maken. Zal vergelijkbaar zijn als leidingen door een technische ruimte met een CV/WP ofzo. Zal je meterkast waarschijnlijk nog beter ventileren. Voor beste ventilatie dan wel zowel beneden als boven een rooster plaatsen.

Meeste omvormers zijn inderdaad erg stil, hoogstens een klik-klak als ze aan/uit gaan.

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-11 07:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik zou mij er niet zo druk om maken. Hier de hele meterkast rammetje vol allerlei apparatuur, en dit is het tempverloop over een paar maanden, nog nooit ziek geweest van legionella. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REEPNi3oBsohmMl9FUuG-QqIHMU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sXC4RTrlj1ICnLVnK73lOgQb.png?f=fotoalbum_large

Professioneel Heftruck Syndroom

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:28
Met 3 dagen niet thuis, heb je niet direct Legionella in je meterkast.
Dat is eerder een probleem na 3 weken.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1