Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:00
Ik heb sinds vanmorgen ineens een probleem dat de aardlek eruit knalt als de groep van de woonkamer / keuken een staat.

Ik heb alle stekkers uit stopcontact gehaald maar nog steeds als ik de woonkamer / keuken (niet fornuis oid) groep aan zet vliegt de aardlek eruit.

Ik heb alles getest en los gehad maar blijft eruit vliegen.

Wat zie ik over het hoofd / wat zou ik nog meer kunnen testen / doen?

Helaas is het een sociale huurwoning en ik heb het gemeld maar omdat niet de hele woning zonder stroom zit heeft heeft het geen prioriteit en heeft de aannemer 2 dagen om te reageren op het reparatie verzoek wat ze aangemaakt hebben. En 2 dagen om te reageren betekend niet langs komen, nee dat betekend tot afspraak maken om langs te kunnen gaan komen. Met beetje pech zit ik dus tot na de kerst zonder stroom op de begane grond.

Dat ik dan de hele tijd met een huis zit waar de benedenverdieping geen stroom heeft maakt ze niks uit.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:44

CyBeRSPiN

sinds 2001

Kan vocht zijn ergens. Heb je geen stopcontact buiten op dezelfde aardlek misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:53
Stekker van koelkast er ook uit getrokken?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:22

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Is daarmee echt alles eruit (dus inderdaad ook koelkasten etc)?

Eventuele (plafond)lampen ook uitgezet? Eventueel even eraf halen om te inspecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-05 23:26

odan

The dark side is within all!

niet toevallig een buitenlamp die ook op die groep zit?

Hier toevallig laatst ook water ingekomen waardoor een groep er maar uit bleef knallen.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:14

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dracula schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:30:
Ik heb sinds vanmorgen ineens een probleem dat de aardlek eruit knalt als de groep van de woonkamer / keuken een staat.

Ik heb alle stekkers uit stopcontact gehaald maar nog steeds als ik de woonkamer / keuken (niet fornuis oid) groep aan zet vliegt de aardlek eruit.

Ik heb alles getest en los gehad maar blijft eruit vliegen.

Wat zie ik over het hoofd / wat zou ik nog meer kunnen testen / doen?

Helaas is het een sociale huurwoning en ik heb het gemeld maar omdat niet de hele woning zonder stroom zit heeft heeft het geen prioriteit en heeft de aannemer 2 dagen om te reageren op het reparatie verzoek wat ze aangemaakt hebben. En 2 dagen om te reageren betekend niet langs komen, nee dat betekend tot afspraak maken om langs te kunnen gaan komen. Met beetje pech zit ik dus tot na de kerst zonder stroom op de begane grond.

Dat ik dan de hele tijd met een huis zit waar de benedenverdieping geen stroom heeft maakt ze niks uit.
en als nu stomtoevallig vanaf vandaag alle verlichting/stroom er mee ophoudt,,,komen ze dan wel meteen? O-)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:04

dragonhaertt

@_'.'

Het kan ook zijn dat de aardlekschakelaar defect is. Die vervangen (of verwisselen) is sowieso een goed idee om even te kijken of dat werkt.
Als je dat zelf niet kan/wil dan zal je toch echt moeten wachten op de installateur.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
CyBeRSPiN schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:33:
Kan vocht zijn ergens. Heb je geen stopcontact buiten op dezelfde aardlek misschien?
Nee die zitten op andere groep. Heb ze los gehad om te testen toen ik nog niet door had welke groep het wat maar dat biedt geen resultaat helaas.
hesselbeertje schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:34:
Stekker van koelkast er ook uit getrokken?
Ja die was eruit, zit nu op andere groep die nog wel stroom heeft (halletje)
Septillion schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:36:
Is daarmee echt alles eruit (dus inderdaad ook koelkasten etc)?

Eventuele (plafond)lampen ook uitgezet? Eventueel even eraf halen om te inspecteren.
Ja alles is uit voor zover ik na kan gaan, alle stekkers in hele huis waren eruit. Heb de lampen van plafond gehad en de draden uit de kroonsteentjes gehaald.
Fraggert schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:42:
[...]

en als nu stomtoevallig vanaf vandaag alle verlichting/stroom er mee ophoudt,,,komen ze dan wel meteen? O-)
Ja had ik dat maar gemeld dan waren ze vast meteen gekomen maar helaas.

Enige wat ik mij nog kan bedenken is eventueel de bel trafo van mijn ringdeurbel. Kan die nog roet in het eten gooien? Heb de bel zelf er wel af gehad maar de trafo niet, dan moet de meterkast open en dat heb ik ook gedaan toen ik hem installeerde maar blijft spannend vind ik (ookal zet je alles uit, dan wel alles wat uit kan, er is geen hoofdschakelaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
dragonhaertt schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:50:
Het kan ook zijn dat de aardlekschakelaar defect is. Die vervangen (of verwisselen) is sowieso een goed idee om even te kijken of dat werkt.
Als je dat zelf niet kan/wil dan zal je toch echt moeten wachten op de installateur.
Ja dat gaat mij boven mijn pet helaas.

Maar is het niet gek dan dat de twee andere groepen achter de aardlek geen issues geven? Alleen als ik de derde groep aan zet vliegt de aarlek eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Dracula schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:52:
[...]

Ja dat gaat mij boven mijn pet helaas.

Maar is het niet gek dan dat de twee andere groepen achter de aardlek geen issues geven? Alleen als ik de derde groep aan zet vliegt de aarlek eruit.
Ah, sorry.
Dat had ik even gemist.

Dan lijkt het me inderdaad waarschijnlijk dat je werkelijk een aardlek hebt.

Dat kan een apparaat zijn, (koelkast?) maar dat kan ook achter een stopcontact of schakellaar, of zelfs verder in de muur zitten.
Als de draden nogal gepropt achter een stopcontact zitten bijvoorbeeld, kan de isolatie beschadigen en een stuk metaal raken, waardoor je een lekstroom krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
dragonhaertt schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:55:
[...]

Ah, sorry.
Dat had ik even gemist.

Dan lijkt het me inderdaad waarschijnlijk dat je werkelijk een aardlek hebt.

Dat kan een apparaat zijn, (koelkast?) maar dat kan ook achter een stopcontact of schakellaar, of zelfs verder in de muur zitten.
Als de draden nogal gepropt achter een stopcontact zitten bijvoorbeeld, kan de isolatie beschadigen en een stuk metaal raken, waardoor je een lekstroom krijgt.
Ineens uit het niets lek stroom? Er is niks veranderd of gedaan de afgelopen jaren aan de bedrading in muren / inbouwdozen / stopcontacten / etc.

En koelkast zit nu op andere groep en werkt prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Dracula op 20-12-2023 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Dracula schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:58:
[...]

Ineens uit het niets lek stroom? Er is niks veranderd of gedaan de afgelopen jaren aan de bedrading in muren / inbouwdozen / stopcontacten / etc.
Ja, het is theoretisch mogelijk (langzaam doorslijten bijvoorbeeld) maar de kans dat het een apparaat is is inderdaad veel groter.

Dat kan bijvoorbeeld ook een afzuigkap zijn, of een LED driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Dracula schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:52:
Nee, dat is niet gek. Mits de volgorde niet uit maakt (aka, de aardlek gaat al als je alleen groep 3 aan zet). Immers zit het lek dan gewoon achter groep 3, als deze niet ingeschakeld is heb je geen lek en dus geen probleem.

Schrale troost, ook in een koophuis is het net zo lastig (of heel duur) om direct een monteur te hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Septillion schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:01:
[...]

Nee, dat is niet gek. Mits de volgorde niet uit maakt (aka, de aardlek gaat al als je alleen groep 3 aan zet). Immers zit het lek dan gewoon achter groep 3, als deze niet ingeschakeld is heb je geen lek en dus geen probleem.

Schrale troost, ook in een koophuis is het net zo lastig (of heel duur) om direct een monteur te hebben...
Ik bedoelde meer is het niet gek dan als de aardlek zelf defect was dat hij wel aan blijft bij de twee andere groepen.

En ja bij een koophuis ben je ook de klos idd alleen als je servicekosten betaald voor juist dit soort zaken en ze een 24x7 storingsdienst hebben is het wel erg stom als ze weigeren iets te doen voor je binnen een fatsoenlijke termijn.

Kreeg letterlijk te horen dat ik dan maar boven moet gaan zitten ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:27
Aangezien je zegt dat je boven kan zitten, ga ik er vanuit dat je een huis/tussenwoning hebt en geen appartement.
Heb je toevallig ook een schuur / stopcontact/verlichting in de tuin?
1 of meer Ja dan deze als 1e afkoppelen bij de aftakking die je woning uit gaat. 95% van de keren zit het daarin.
Wellicht een buitenlampje aan de gevel van je woning ook afkoppelen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
The-Source schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:15:
Aangezien je zegt dat je boven kan zitten, ga ik er vanuit dat je een huis/tussenwoning hebt en geen appartement.
Heb je toevallig ook een schuur / stopcontact/verlichting in de tuin?
1 of meer Ja dan deze als 1e afkoppelen bij de aftakking die je woning uit gaat. 95% van de keren zit het daarin.
Wellicht een buitenlampje aan de gevel van je woning ook afkoppelen.
Die zitten op een andere groep want alles in de schuur en of aan de gevel werkt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ahh, zo. Ja, mits het dus echt altijd tript bij groep 3 inschakelen (en niet alleen een combinatie van) dan zou ik de aardlek zelf wel uitsluiten. Dan lijkt het me dat er ergens gewoon langzaam iets vergaan is :/

Nog een keer tripple check dat je echt alles bekeken hebt is dan ben ik bang enige (zonder dingen echt los te halen).

Maar mja, ergens wel maar er zijn natuurlijk wel grenzen wat het inhoudt. Maar snap de frustratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:27
Stekker van CV ketel ook al eens los gehad? En wat je ook kan proberen is deze fysiek omdraaien en weer er terug in doen. Vroeger hielp dat wel eens als deze de oorzaak was ;) (als in tijdelijke oplossing, maar als noodoplossing prima want je heb dan nog steeds aardlek beveiliging alleen triggert hij anders )

[ Voor 87% gewijzigd door The-Source op 20-12-2023 13:19 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
The-Source schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:17:
Stekker van CV ketel ook al eens los gehad? En wat je ook kan proberen is deze fysiek omdraaien en weer er terug in doen. Vroeger hielp dat wel eens als deze de oorzaak was ;) (als in tijdelijke oplossing, maar als noodoplossing prima want je heb dan nog steeds aardlek beveiliging alleen triggert hij anders )
Helaas die zit ook op een andere groep, want de cv staat momenteel aan en de groep met problemen staat uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
  • Laatst online: 15:44
Lopen er niet toevallig kabels door de kruipruimte?
De beunhazen hebben bij ons ook destijds kabeldozen in de kruipruimte gelegd.
Bij veel regenval zoals de afgelopen dagen kan daar misschien water in zijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-05 13:35

CR1992

Thor

Wat bedoel je met groep? 1 fase?

Je kunt proberen alle zekeringen uit te zetten. Normaal valt deze bij 1 zekering uit en dan weet je waar je moet zoeken.

Krijg je het dan nog niet gevonden.
En is het bij max 1 zekering.
Dan zou ik eventueel kijken voor 1 of 2 verlengkabels om kerst te overbruggen :)

Je zit in ieder geval nog overal warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
CR1992 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:28:
Wat bedoel je met groep? 1 fase?

Je kunt proberen alle zekeringen uit te zetten. Normaal valt deze bij 1 zekering uit en dan weet je waar je moet zoeken.

Krijg je het dan nog niet gevonden.
En is het bij max 1 zekering.
Dan zou ik eventueel kijken voor 1 of 2 verlengkabels om kerst te overbruggen :)

Je zit in ieder geval nog overal warm.
Ik bedoel 1 groep, er zitten 3 groepen achter deze aardlek.

En ja verlengsnoeren zal idd de oplossing moeten gaan worden, enige is dat we weinig tot geen losse lampen hebben, alles hangt zeg maar aan het plafond etc.

En idd gelukkig werkt de kachel nog.

Nog even en dan kunnen we eindelijk weg uit deze bouwval (mei volgend jaar), huis heeft kennelijk gevoelens en gaat ons nog even extra tegen werken op het einde ofzo :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Minneyar
  • Laatst online: 09-05 10:57
Je geeft ook aan dat de keuken ook op die groep zit, daar ergens lekkage ontstaan zodat er water/vocht bij een contactdoos o.i.d. kan komen?

Zelf onlangs ook gehad, bleek een kroonsteen te zijn die de vorige bewoners achter het plafond hadden verstopt 8)7. Schoonmaakster had boven een lucht-ontvochtiger omgestoten, en het water daarvan was dwars door de planken het plafon op gelopen, en dat kroonsteentje lag dus in een plasje water.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
Uiteindelijk in de keuken in de centraaldoos alles los gehad (alle lasklemmen etc) en toen weer alles aangesloten lijkt probleem verholpen te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-05 13:35

CR1992

Thor

Goed om te horen dat het voorlopig niet meer uitvalt
Pagina: 1