Nok loopt door in schoorsteen, moet onderbroken worden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06-12 22:14
Goedemorgen,

Zoals de vage titel van mijn topic al probeert duidelijk te maken, loopt de nok van mijn dak door in de schoorsteen.

De schoorsteen staat tegen de gevel aan, maar het dak steekt wat voorbij de gevel. Er is dus aan beide zijden van de schoorsteen een houten nokbalk, aan één zijde alleen van buitenaf bereikbaar, de andere zijde is vanaf het zoldertje bereikbaar.

Deze nokbalken zijn middels een stalen pen met elkaar verbonden door het rookgaskanaal van de schoorsteen heen.
Van bovenaf zit dat er ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZJ7TXkEWSAisCOF9V_n5tivYu0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/x6KciJoZe6IHxCxffrr2wsG5.png?f=user_large

Nu wil ik een een dubbelwandig flexibel rookkanaal door het bestaande rookkanaal trekken omdat we een hoogrendements-houtkachel gaan aanschaffen.
De voorgeschreven pijpdiameter past niet langs de pen in het de schoorsteen. Ik kan er met de hand van bovenaf wel net bij om hem weg te slijpen of zagen.

Nu is mijn vraag of iemand deze constructie wel eens gezien heeft?
Is deze pen een trekstang? Dan kan ik hem zeker niet zomaar doorslijpen. Of is een pure oplegging op het metselwerk? Dan is een onderbreking geen probleem en zou ik het geheel nog kunnen verstevigen met wat balken op het zoldertje en wellicht ook aan de buitenkant.
Of is het iets anders?

Iedere vorm van input is welkom. Ik ga er binnenkort mee naar een kachelboer, maar zou graag enigszins voorbereid aan tafel zitten, zodat ik me niet zomaar een verhaal laat aansmeren.

Alvast bedankt voor jullie tegenvragen, opmerkingen, aanvullingen, oplossingen en andere input.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Alle reacties

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wat foto’s zouden helpen. Blijft de schoorsteen zelfstandig staan of is deze stang daarvoor?

[ Voor 55% gewijzigd door Sethro op 20-12-2023 11:40 ]

• RISL
Het huis is eind 1800 gebouwd, in 1913 afgebroken en opnieuw opgebouwd in 1914 waar het nu staat.

Ik heb een blauwdruk uit die tijd waarop deze schoorsteen staat, daar is verder niets vastgelegd aan berekeningen.

Ik zal vanmiddag even wat foto's maken van de schoorsteen op het zoldertje. De pen zelf is nauwelijks vast te leggen op een foto. Is een metalen, ronde pen van ongeveer 10 mm in doorsnee.

De schoorsteen was op 2 plaatsen gebroken en daardoor lek toen ik het huis kocht. De schoorsteen is vanaf de nok opnieuw opgemetsteld. Ik heb rond die periode even in het ziekenhuis gelegen, waardoor ik de pen nu als verrassing ben tegen gekomen.

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11 20:52
Is moeilijk te zeggen zo maar ik zou zeggen: niet zomaar weghalen!!
De kans is idd groot dat het dient om de de constructie bij elkaar te houden, misschien dat er wel een oplossing is om deze stang te vervangen maar ik zou er zeker geen risico's mee nemen...

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-12 17:48
RISL schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:46:
Het huis is eind 1800 gebouwd, in 1913 afgebroken en opnieuw opgebouwd in 1914 waar het nu staat.
Je woont in het Zuiderzeemuseum? ;)

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• RISL
Malfunctions schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:09:
[...]

Je woont in het Zuiderzeemuseum? ;)
Nee, het huis is verhuisd omdat de toenmalige koper het een leuk huisje vond en een mooi stuk land had gevonden. De verkopende familie wilde er vanaf. Er woonden destijds 2 broers in het huis en zij kregen ruzie om een vrouw. Dat is zo hoog opgelopen dat de ene broer de andere heeft gedood. De overlevende broer is de gevangenis is gegaan en de familie wilde van het huis af.
Ik heb de rekeningen van de aankoop en de sloop en herbouw. Het verhuizen heeft de kopende partij zelf met paard en wagen gedaan.

Maar goed, hier wat foto's van de schoorsteen en het huis. Ik hoop dat iemand mij aan de hand aan deze foto's iets kan vertellen. Ik ben nog op het dak geweest, maar een foto van die pen is haast onmogelijk. De schets hierboven maakt wel duidelijk hoe die pen de houten nokbalken verbindt.
Foto's zijn van de oude en de nieuwe schoorsteen. Deze is vanaf de nok opnieuw opgemetseld. Helaas heb ik geen foto van het moment dat de oude schoorsteen weg was en de nieuwe nog niet was gemetseld.
Foto binnenzijde is van voor het oplossen van de breuk/lekkages.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9vzGdJhFsZ7dEezh_YcyizBvCFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ajfHXwRBR6q0aeZGKExfyXpa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfjvI126Edt72be2bxXllqeas4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bnPkfZL0UlMg5ggF2Ffww6Bq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hXvl-TgzWCtTxwmWG_lgLLQGnJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h3TisdcdBvH6sgtiJloWXG9x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LBiqOCdhjnsXZ9W8r48mmwi6I0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gaeu22yvQb8ZoCR4PFwM0mEC.jpg?f=fotoalbum_large

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-12 12:07
Ja, heb ik gezien en wel in mijn huis, echter zat deze stang, meer een draad van 3mm dik tussen twee balken.
Maar omdat deze balk bij mij op een muur lag en niet zoals hier, heb ik hem doorgezaagd. Is nu 15 jaar geleden. Niks van gemerkt. Maar dit geeft geen garantie.
Deze kan ook dienen als soort (verlengde) muuranker

• RISL
Oke, bedankt voor het delen van jouw situatie.
Ik denk ook dat het een oplegging is en geen trekstang. De pen is zeker dikker dan 3 mm. Ik zie hem van een meter afstand en schat het op om en nabij 10 mm.

• RISL
De kachelboer doet volgende week een camera-inspectie en trekt een dummy langs die pen om te kijken wat de mogelijkheden zijn om die pen te behouden. Is een bedrijf dat al 25 jaar bestaat en dit soort stangen hebben ze altijd laten zitten uit voorzorg.

Ben benieuwd naar de mogelijkheden

Edit: zie laatste antwoord. Stang bleek tijdens camera-inspectie veel dunner dan verwacht en geen bouwkundig nut te hebben. Vanuit wat ik kon zien van bovenaf, waren ze uit gegaan van een dikke stang.

[ Voor 26% gewijzigd door RISL op 05-03-2024 07:01 ]

• RISL
Terugkoppeling: pen is doorgezaagd door de kachelboer. Dit komen ze wekelijks tegen. Was vroeger gebruikelijk tijdens het metselen, maar heeft geen bouwkundig nut.

Na het doorzagen, bleek het ook maar een dingetje zijn van een mm of 6 te zijn, compleet geroest en krom.

Pagina: 1