Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-07 14:18
Hallo.

Ik heb mijn oude computer onderdelen vervangen voor nieuwe onderdelen.
Ik heb mijn broertje beloofd dat hij mijn oude onderdelen mocht hebben, maar ik heb mijn noctua koeler overgezet naar mijn nieuwe systeem. Dat betekent dus dat hij zonder koeler zit, en daarom:

Zoek ik een?
Goedkope CPU koeler geschikt om mijn oude Ryzen 7 1800X te koelen, aangezien ik heb beloofd om zijn koeler te betalen. Ik verwacht geen prestaties die mijn noctua koeler weet te halen, maar toch op zijn minst iets dat de cpu niet laat smelten als hij gaat gamen.

Wat is je budget?
Kijkend naar het aanbod bij azerty/megekko, zijn er enorm veel opties vanaf 8 euro en hoger. Mijn max zou dus liggen tot een euro of 20, want een degelijke koeler moet toch wel lukken voor dat geld?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, zolang de 1800x maar niet smelt onder load.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mn broertje heeft een gesloten sharkoon kast (type onbekend) met 4 case fans.
Verder wordt de cpu gemonteerd op een micro atx Asus b350 prime.
Geheugen is 2x corsair value select 16gb 2400mhz
Zijn huidige gpu is een oude nvidia gtx 660 direct cu2, maar die wordt aankomend jaar geupgrade naar een rtx 2070, aangezien ik zelf ga upgraden van die 2070 naar een andere
Voeding is 650 watt, en mocht dat te weinig zijn voor de combo met die 2070, wordt dat later verhoogd naar 750 watt, aangezien ik de combo zelf ook jaren heb gedraaid, en wat werkte
Windows 10 home is geinstalleerd op een oude 60gb intel ssd.
Gamen gebeurd in eerste instantie vanaf een samsung evo 1tb ssd.
Opslag gebeurt op oudere hdds.

Verder is het wellicht handing om te vermelden dat zijn computer in een kamer staat, waar flink veel gerookt wordt, en de verwarming eigenlijk altijd nagenoeg uit staat.

Zelf heb ik al wat rond gekeken, en kwam uit op de ARCTIC Alpine 23 CO, welke op amazon degelijke reviews krijgt.
Echter veel koelers in deze prijscategorie hebben geen reviews helaas, vandaar dit topic.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via maramsp op 20-12-2023 18:54)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 23:04
De beste koeler voor 20 euro incl. verzenden is de Thermalright Assassin X 120 SE bij Amazon. Is een 235W TDP koeler. In de pricewatch is het deze: uitvoering: Thermalright Assassin X 120 Refined SE

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:03

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik zou gewoon de populairste koeler uit de PW pakken onder de 20 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
Is nog geeneens zo'n hele slechte optie inderdaad.
Maar als men toch een koeler kan aanraden, dan ben ik natuurlijk alsnog geïnteresseerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwollenaar88
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10-09 08:36
Past er geen standaard Wraith Stealth koeler op die Amd standaard mee leverde bij de 5600x bijvoorbeeld?
Ik heb die ook nog ongebruikt in de kast liggen en denk velen met mij. Vraag en aanbod staan er meerdere voor weinig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
Wellicht zou dat wel moeten kunnen.
Is en blijft socket am4 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwollenaar88
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10-09 08:36
Het lijkt mij ook. Het is dat Almelo niet naast de deur is anders mocht je hem van mij hebben voor niets. ( Zwolle )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:21
Voor €8,99 ( via Prime ) ben je klaar met de MARSGAMING Gaming MCPU120 ;

https://www.amazon.nl/MAR...ler-Profile/dp/B08TWNXRTG

YouTube: CHROMA RGB cooling with low profile - MCPU120 | Mars Gaming
120mm fan

[ Voor 52% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 20-12-2023 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
Het is en blijft uiteindelijk niet mijn systeem, maar ik heb mijn broertje even geappt over de mogelijkheden, en ik heb jou @Zwollenaar88 even een pm gestuurd.

en @WiLLoW_TieN ben zelf niet echt fan van amazon, helemaal als je support nodig hebt als er wat mis mee is, dus het liefst via azerty, megekko, of bol of iets dergelijks, maar alsnog bedankt voor het meedenken.

Bedankt voor de snelle reacties heren! En als iemand nog meer ideeën heeft, hoor ik ze natuurlijk graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:59

D4NG3R

kiwi

:)

Het gaat hier wel om een 1800x, een 95w CPU welke vrolijk kan boosten naar het maximum wat AM4 aankan (~140w). Nu gaat die dat er echt niet constant uit trekken, maar een *klein* beetje koeler is wel wenselijk. Iig meer dan niveautje Wraith Stealth, een 65w koeler. :P

Heb je niet toevallig de Wraith Max welke ooit in een ver verleden bij die 1800x geleverd werd nog ergens liggen?

[ Voor 20% gewijzigd door D4NG3R op 20-12-2023 12:25 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
D4NG3R schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:22:
Het gaat hier wel om een 1800x, een 95w CPU welke vrolijk kan boosten naar het maximum wat AM4 aankan (140w). Nu gaat die dat er echt niet constant uit trekken, maar een *klein* beetje koeler is wel wenselijk. Iig meer dan niveautje Wraith Stealth, een 65w koeler. :P
Volgens mij, trekt die nooit 140w, althans niet als ik alle specs moet geloven die online te vinden zijn.
Overal online zie ik dat de "max" tdp op 95 ligt. Dus zou je kunnen uitleggen hoe jij bij die 140 uitkomt?

Want voor zover ik weet ligt de tdp idle lager dan de max tdp, en boost ie hem uiteindelijk onder load naar die 95. Maar of dit klopt weet ik ook niet.
Heb je niet toevallig de Wraith Max welke ooit in een ver verleden bij die 1800x geleverd werd nog ergens liggen?
Voor zover ik weet had ik de versie zonder koeler omdat ik hem eerst water gekoeld had. Deze heb ik gelijk gekocht met die 1800x.
Maar de waterkoeler ging stuk, en toen dus besloten voor een luchtkoeler te gaan.
Ik kan even kijken of ik mijn order nog terug kan vinden, maar ik gok dat ik voor de versie zonder koeler ben gegaan toentertijd.

[ Voor 24% gewijzigd door maramsp op 20-12-2023 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:36
Deepcool AG200 en AG300 bijvoorbeeld zijn degelijke koelers onder 20 euro. Alleszins al een stuk beter dan een Wraith Stealth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
Anton.net schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:41:
Deepcool AG200 en AG300 bijvoorbeeld zijn degelijke koelers onder 20 euro. Alleszins al een stuk beter dan een Wraith Stealth.
Die had ik voorbij zien komen inderdaad, maar ivm het ontbreken van reviews, wel onthouden, maar eigenlijk ook niet meer aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Anton.net schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:41:
Iets boven budget wellicht met 30 Euro, maar van de AG400 is wel een review: https://www.tomshardware.com/reviews/deepcool-ag400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Deze is ook erg goed voor net onder de €30 incl. verzenden ; uitvoering: Cooler Master H412R

Heb hem zelf op een AMD Ryzen7 5700X staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:57
Los daarvan, pas op of zijn Corsair geheugen wel wil samenwerken met je 1800. De eerste generatie was bijzonder gevoelig voor RAM.

Ik heb zelf voor een systeem voor 30 euro een thermalright spirit gehaald, dat zou ook wel moeten voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:59

D4NG3R

kiwi

:)

maramsp schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:26:
[...]
Volgens mij, trekt die nooit 140w, althans niet als ik alle specs moet geloven die online te vinden zijn.
Overal online zie ik dat de "max" tdp op 95 ligt. Dus zou je kunnen uitleggen hoe jij bij die 140 uitkomt?
Verdiep je eens in PPT (Package Power Tracking), bij moederborden welke CPU's met een TDP tot 105W ondersteunen ligt deze bij AM4 minimaal op 142W.

De 95W TDP duid op de aanbevolen (minimale) koeloplossing om te kunnen voldoen wat AMD op het doosje schrijft, niet op het daadwerkelijke maximale verbruik van de CPU wanneer ook de boost clocks aantrappen. Vandaar ook dat AMD bij de boxed versie de Wraith Max meeleverde welke tot 140W aan warmte af kan voeren. ;)

AnandTech dook er redelijk uitgebreid maar leesbaar in bij Zen3: klik.
Want voor zover ik weet ligt de tdp idle lager dan de max tdp, en boost ie hem uiteindelijk onder load naar die 95. Maar of dit klopt weet ik ook niet.
Nee, boosten is nogal een multivariabel verhaal. Het ligt sterk aan de workload, temperaturen van alle componenten, kwaliteit van de stroomvoorziening etc. De 1800X trekt in ieder geval, als de omstandigheden het toelaten, vrolijk die eerder genoemde 142W uit het socket. Gaat die dat lang en/of onder realistische omstandigheden doen? Dikke kans van niet. Kan en gaat het beestje naar de 95W aan warmte onder meer realistische load? Ja.

Om een lang/technisch verhaal kort te maken: Een Wraith Stealth (Rated voor 65W TDP CPU's) is ondermaats voor een 1800x (95W TDP) en gaat geheid resulteren in throttling onder load. De ellende is voornamelijk dat je massa mist om pieken in de temperatuur op te vangen. Resulteert al snel in stuttering bij games zelfs als de gemiddelde temperatuur prima lijkt te zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 20-12-2023 14:31 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 23:04
De beste koeler voor 20 euro incl. verzenden is de Thermalright Assassin X 120 SE bij Amazon. Is een 235W TDP koeler. In de pricewatch is het deze: uitvoering: Thermalright Assassin X 120 Refined SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
Deze is ook erg goed voor net onder de €30 incl. verzenden ; uitvoering: Cooler Master H412R

Heb hem zelf op een AMD Ryzen7 5700X staan.
Bedankt voor de tip! Ga ik zeker meenemen!
Los daarvan, pas op of zijn Corsair geheugen wel wil samenwerken met je 1800. De eerste generatie was bijzonder gevoelig voor RAM.

Ik heb zelf voor een systeem voor 30 euro een thermalright spirit gehaald, dat zou ook wel moeten voldoen.
Ook bedankt voor de tip, en ik heb het met mijn oude setup uitgebreid getest. In mijn oude setup had ik namelijk de combo moederbord, geheugen, processor, welke hij nu heeft.
Er waren soms wat probleempjes het met geheugen, maar niets wat niet op te lossen viel. Bovendien heb ik hem er uitgebreid van op de hoogte gesteld, en alsnog wil die het spul gewoon hebben.
Verdiep je eens in PPT (Package Power Tracking), bij moederborden welke CPU's met een TDP tot 105W ondersteunen ligt deze bij AM4 minimaal op 142W.

De 95W TDP duid op de aanbevolen (minimale) koeloplossing om te kunnen voldoen wat AMD op het doosje schrijft, niet op het daadwerkelijke maximale verbruik van de CPU wanneer ook de boost clocks aantrappen. Vandaar ook dat AMD bij de boxed versie de Wraith Max meeleverde welke tot 140W aan warmte af kan voeren. ;)

Ook bedankt! Ga ik zeker eens naar kijken!

Ook hier bedankt voor het verhaal! Ga zeker eens wat leesvoer hierover opzoeken, want die dingen vind ik zelf best interessant!
Ook bedankt voor het meedenken! Echter ben ik dus zogezegd niet echt een fan van Amazon. Maar goed, het is wel een feit dat Amazon vaak betaalbaarder is dan de gemiddelde nederlandse webshops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:13
Laat je broertje wat bijbetalen en ga voor een nieuwe processor inclusief koeler

uitvoering: AMD Ryzen 5 3600 Boxed
of via v&a
v&a aangeboden: AMD Ryzen 5 3600X Boxed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
Laat je broertje wat bijbetalen en ga voor een nieuwe processor inclusief koeler
Hehe, ga ik niet doen. Want dan kan ik lang wachten op mn geld.
Ik heb niet voor niets besloten mijn oude systeem slechts te doneren.

In ieder geval heb ik besloten om voor de Thermalright Assassin X120SE te gaan.

Maar iemand enig idee of deze geleverd wordt met of zonder koelpasta?
In de beschrijving staat dat er thermal silicone grease bij komt. Neem aan dat dat dan toch de koelpasta is? Of is dat wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:19
ja wordt geleverd incl pasta, en thermal grease is gewoon engelse vertaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
ja wordt geleverd incl pasta, en thermal grease is gewoon engelse vertaling.
Top bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Deze is NU in de aanbieding ;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZuTRVnRxZDxm-pMMAwb49f9iifo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CFSveQachGzhkp5RTnisvGJG.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.megekko.nl/pr...r-Master-MasterAir-MA410P @ €18,85 incl verzenden

[ Voor 71% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 22-12-2023 11:52 ]

Pagina: 1