Data kopiëren ondanks een volle harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 25-04 11:07
Ik heb een PC waarvan de C schijf vol is. Ruimte vrij maken door bestanden te verwijderen is geen optie.
De schijf is 120GB groot (SSD) en er staat een mailarchief op van 40GB. Dit archief staat lokaal op de PC en wil ik backuppen op een externe omgeving.

Kopiëren naar een externe schijf is niet mogelijk omdat daarvoor te weinig C schijf ruimte beschikbaar is. Knippen en plakken kan wel maar is te risicovol.

Nu vroeg ik mij af; kun je wel het bestand uploaden naar de Cloud (OneDrive of Wetransfer bv) of krijg je dan dezelfde foutmelding en doet ie hetzelfde dan wanneer je de data naar een externe schijf kopieert?

Anders wellicht mogelijk om te booten met een Linux USB (zonder installatie) en vanuit daar het bestand te kopiëren naar externe schijf?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-04 11:56
Dat laatste lijkt me de snelste/veiligste oplossing. Normaal gezien moet kopieren naar een externe schijf ook lukken als je C vol zit, maar als je bv. weinig ram geheugen hebt en er moet wat in het wisselbestand voor het kopieren, dan zit je al vast.

Ga dus inderdaad voor iets bootable zoals Linux en kopieer het dan. Of, koop een grotere SSD en clone de huidige SSD naar de grotere SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:36
martijn22222 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:39:
Kopiëren naar een externe schijf is niet mogelijk omdat daarvoor te weinig C schijf ruimte beschikbaar is. Knippen en plakken kan wel maar is te risicovol.
Nooit gaan "knippen en plakken" met belangrijke bestanden natuurlijk.
Maar het systeem start toch nog wel op neem ik aan?
Gebruik een alternatieve, geoptimaliseerde, filemanager voor het kopiëren zoals TotalCommander?
Google: Free up drive space Windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:15
Kopiëren naar een externe schijf is niet mogelijk omdat daarvoor te weinig C schijf ruimte beschikbaar is.
Wat bedoel je hiermee? Start je computer niet op, omdat de C-schijf te vol zit? Of krijg je een error? Zo ja, wat?

The devil is in the details.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:16
Je kunt proberen ruimte te maken met Windows Schuifopruiming (als administrator starten).

Kijk daarna of het opruimen van de component store nog wat winst brengt. Start de command prompt en voer het volgende commando uit:
code:
1
DISM.exe /Online /Cleanup-Image /AnalyzeComponentStore

Als deze aangeeft dat opruiming zinvol is voer dan het volgende commando uit:
code:
1
DISM.exe /Online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup

Je kunt ook alle systeemherstelpunten laten wissen behalve de laatste.

Kijk met Patchcleaner of er nog overbodige MSI installers zijn op te ruimen.

Het handigste is denk ik om de schijf tijdelijk in een andere computer te hangen en daarmee een kopie maken. Met een Live CD zou het ook moeten kunnen maar daar heb ik geen ervaring mee. Een grotere SSD zoals gesuggereerd is ook een goede oplossing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:51
martijn22222 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:39:
Ik heb een PC waarvan de C schijf vol is. Ruimte vrij maken door bestanden te verwijderen is geen optie.
De schijf is 120GB groot (SSD) en er staat een mailarchief op van 40GB. Dit archief staat lokaal op de PC en wil ik backuppen op een externe omgeving.

Je insteek klopt niet. Er is geen vrije ruimte op de bron nodig om een kopie te maken vanaf een bron. Als je kunt knippen dan kun je ook kopiëren.

Als je een melding krijgt van te weinig vrije ruimte dan zal dat een probleem op de externe schijf zijn. Het zou bijvoorbeeld ook een fat32 bestandssysteem kunnen zijn waar geen bestanden groter dan 4GB op passen, je mail archief zal ongetwijfeld groter zijn.

Mijn advies is even een screenshot te plaatsen van je foutmelding.

Los van bovenstaande scheelt het uitschakelen van standby ook een berg ruimte. Het systeem maakt standby mogelijk via hyberfile.sys welke meestal even groot als je RAM geheugen is. Op dezelfde plek kun je ook het wisselbestand beperken tot bijvoorbeeld 512MB.

[ Voor 13% gewijzigd door sdk1985 op 21-12-2023 19:04 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1