Advies offerte 8 Zonnepanelen op plat dak

Pagina: 1
Acties:

• MartinW
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 03-05 14:30
Tot nu toe heb ik één offerte ontvangen voor het plaatsen van REC zonnepanelen. Graag zou ik jullie mening willen over deze aanbieding en de combinatie van deze panelen met Huawei omvormer.

(Offerte 2 toegevoegd op 23-12-2023).
(Offerte 3 toegevoegd op 03-01-2024).
(Offerte 4 toegevoegd en offerte 1 aangevuld op 08-01-2024)
(Offerte 5 en 6 toegevoegd op 11-01)
(Edit 12-01-2024 Tabel vergelijking toegevoegd)
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEUXwsfi7ufLugh0NhnHrH4NUDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MpIKSms5bj40gcxDvCHUUELs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCHnsjmkqXpE4NjCpop3ElxJJFw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FSmF3lkigxtUDEBTlTuk8KRP.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Het dakoppervlak van de dakopbouw is ongeveer 42 m2. Er staan wat pijpjes op het dak, dus deze ruimte kan niet benut worden.
Schaduw
Alleen schaduw van de pijpjes op het dak.
Jaarverbruik
Ongeveer 2700 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
Hier heb ik geen verstand van. Zie foto. Volgens één van de adviseurs gaat het om een 1-fase aansluiting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lapl4HYkEZkgzXPXFGMRlvypc2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LVMzoTVgrW99HUsGHaXDMww4.jpg?f=fotoalbum_large
Budget en doel
Het doel is om in de eigen energiebehoefte te kunnen voldoen. Daarbij heb ik de voorkeur voor goede kwaliteits panelen, het liefst Europees.
Wie gaat het project uitvoeren
Door de aanbieder van de zonnepanelen.
Bijhouden van data
Ik hoef niet tot in detail alles te kunnen uitlezen, als ik maar weet of het totale systeem ongeveer opwekt wat is beloofd.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1A (8 REC panelen)
Y8RECH420PZHX1F: Huawei Plat 1-fase
De volgende technische specificaties staan garant voor jouw langjarige zorgeloze zonne-energie:
Nieuwe generatie Full-Black zonnepanelen van het Noorse REC (minimaal 420 Wattpeak) worden geplaatst op het dak van de woning.
8 Full black heterojunction zonnepanelen met een vermogen van 420 wattpiek (25 jaar productgarantie, 25 jaar lineair naar 92% vermogensgarantie)
Huawei 1-fase omvormersysteem (10 jaar fabrieksgarantie) Type: SUN2000 3KTL-L1
Systeemvermogen 3360 Wattpiek
Montagesysteem van Van der Valk Solar (10 jaar garantie)
Betrouwbare Tecsun bekabeling van Draka,
bevestigd met veilige MC4 connectors van Staubli
(gevraagd door verzekeraars)
Meterkast uitbreiding (6 slots)
PV-Verdeler: Zonnepanelen worden aangesloten op een bestaande groep middels een extra onderverdeling.
Indicatie van de terugverdientijd:
Terugverdientijd op basis van €0,40 per kWh
Mogelijke opbrengst per jaar: 3.100 kWh
Besparing per jaar: € 1.240
Indicatie van de terugverdientijd: 4 jaar bij 100% saldering.
De prijs van offerte 1 is €4850,- = €1,443/Wp

Offerte 1B (12 REC panelen totaal 5040 Wp)
Als offerte 1A, maar nu met 4 extra panelen en aanpassing groepenkast. Deze bestaat uit een meterkast uitbreiding (6 slots) en toevoegen van een aardlekschakelaar.

Totaal offerte 1B: € 6.657,50 = €1,321/Wp

Offerte 2 (Zonneplan)
8x Zonnepanelen van Zonneplan 410 Wp (DMEGC)
De beste keuze voor uw dak, 410 Wp design zonnepanelen. Deze elegante zwarte panelen, met geavanceerde technologie, zorgen voor de maximale opbrengst.
1x Zonneplan One omvormer
De #1 van Nederland. Werkt stil en efficiënt, start razendsnel op en verzendt uw data veilig via 4G.
1x Zonneplan One 4G-module
1x Zonneplan Connect
Live verbinding tussen je slimme meter en de Zonneplan app
1x Montagesysteem Solar Construct Montagemateriaal - Plat Dak
Lichtgewicht en gekoppeld montagesysteem, Kiwa- en Peutz- certificering.
1x Volledig all-inclusive installatie
Na ruim 125.000 klanten hebben wij de ervaring om u een onvergetelijke installatiedag te bezorgen.
1x 10 jaar Zonneplan Serviceplan
1x Aanmelding bij netbeheerder
U wordt door Zonneplan aangemeld voor teruglevering en uw netbeheerder vervangt uwelektriciteitsmeter kosteloos indien benodigd.

Totaal offerte 2: € 4.579,00 = €1,396/Wp

Offerte 3 (Solarwatt)
Vermogen per zonnepaneel in Wp: 405
Aantal te plaatsen panelen: 9
Geïnstalleerd vermogen in Wp: 3645
Instralingspercentage: 87
Verwachte stroomproductie per jaar in kWh: 3.171

Solarwatt Vision AM 4.0 (405wp) Glas/glas 9,00 stuks
Montagekosten panelen 9,00 stuks
Aansluiting meterkast AC. Incl. bekabeling 1,00 stuks
Solarstell onderconstr. plat dak ALU/RVS* Connect 9,00 stuks
Enphase Envoy-Standard 1,00 stuks
Enphase Micro-Omvormer IQ8 + incl. 2.5mm Q Cable 9,00 stuks
Enphase 3 ph Q kabel voor 60/ 90cell 2.5mm Q Cable 1.7 m landscape 9,00 stuks
Externe Relais voor de IQ8 3 ph 1,00 stuks

Totaal offerte 3: €6717,00 = €1,843/Wp

Offerte 4 (12 URE panelen totaal 4800 Wp)

12 URE 400 Wp Full Black
12 Enphase IQ8 plus incl. kabel
3 Enphase Kabel Afsluitdop
1 Enphase IQ Gateway Metered (zonder meetringen)
1 FlatfixFusion montagesysteem
20 Meter kabel 5x4mm
1 Montage panelen
1 3F 25A alamat / 3F 16A alamat / 3F Q-relais
1 Nieuwe 3 fase groepenkast met 12 groepen
1 Onze garanties zijn inclusief voorrijkosten en arbeidsloon
1 Deze aanbieding is geldig tot 14 dagen na offertedatum
1 Bespaarmetjedak is Enphase Platinum Installateur
Enphase micro-omvormers: volledig parallel geschakeld | hoogste opbrengst | meest
brandveilige systeem | voorbereid op het gebruik van accusystemen | geen omvormer in huis
| 25 jaar garantie | éénmalige investering

In deze prijs is ook de aanpassing van de meterkast naar 3 fasen inbegrepen.

Totaal offerte 4: €6.846,92 = €1,426/Wp

Offerte 5 (12 Jinko N-type 435 Wp panelen totaal 5520 Wp, oriëntatie oost-west)

- Panelen:
12 x Jinko N-Type Tiger Neo Full Black 435 Wp (25 jaar fabrieksgarantie en 30 jaar vermogensgarantie)
Omvormer:
Solis S6-GR1P5K (10 jaar fabrieksgarantie) (1-fase)
- Overig:
WiFi antenne / LAN aansluiting voor online monitoring via mobiele app en/of webbrowser
Montagesysteem volgens lay-out
Bekabeling voor de zonnepanelen
Automaat en bekabeling voor de meterkast

Totaal offerte 5: €5047,- = €0,967/Wp

Offerte 6 (bestaande uit 4 aanbiedingen voilgens onderstaat]nde afbeelding, oriëntatie zuid)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJmjev3QuC7u7PPxQhsIY7eOlMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oGrhoJEpEl9GFwDoFcB25VD7.png?f=fotoalbum_large
Regio
Zeewolde (Flevoland)

[ Voor 40% gewijzigd door MartinW op 12-01-2024 16:51 . Reden: update met 5e en 6e offerte ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-11 23:30
Ik zie een 3 fase hoofdschakelaar, dus je hebt waarschijnlijk een 3 fase aansluiting. Of anders een 1-3 fase groepenkast (die voor zowel enkelfase als voor 3 fase geschikt is). Als je het echt wilt weten dan hebben we een foto nodig van wat er onder zit.
Maar als je slechts 8 panelen wilt dan maakt het type aansluiting niets uit.

Een grotere installatie is per Wp overigens wel iets goedkoper. Misschien komt er ooit nog een airco, warmtepomp of elektrische auto. Dan kun je daar beter nu alvast rekening mee houden.

Ik heb niet zoveel aan te merken op wat ik zie.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:02
Vrij prijzig zelfs met REC Alpha's...
En dan is dat niet eens gespecificeerd... Als het Twinpeaks zijn dan wordt het schandalig hoog.

Zonneplan gebruikt Dmegc en Huawei, beide zo chinees als het maar wordt, voldoet dus niet aan je wensen, @MartinW... net als de omvormer bij je REC offerte overigens ;-)

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 22-12-2023 21:18 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• MartinW
@busscherski en @Ronald Dank voor jullie reacties.
Inmiddels heb ik de offerte van Zonneplan (DMGEC panelen) toegevoegd en die valt slechts een paar homderd Euro lager uit dan offerte 1 met de REC panelen. Zonneplan valt voor mij dan al af.

Misschien kan de REC aanbieder andere omvormers dan Huawei aanbieden, daar ga ik zeker naar vragen.
De huidige CV ketel is bijna 11 jaar oud, dus zal er naar verwachting na een jaar of 5 wel een (hybride) warmtepomp komen. Een paar panelen meer is dan misschien een goed idee.

• MartinW
Vandaag een derde offerte gekregen, betaande uit 9 stuks Solarwatt glas-glas panelen i.c.m. Enphase IQ8 micro-omvormers.
Deze adviseur heeft gekozen voor wat meer opgesteld vermogen en micro-omvormers, om het in de toekomst mogelijk te maken nog 3 panelen bij te kunnen plaatsen.
Dit met het oog op een toekomstige (hybride) warmtepomp en mogelijk elektrische auto of thuis accu.

De prijs is wel fors hoger dan offerte 1 en 2, is dit systeem de meerprijs waard?

[ Voor 12% gewijzigd door MartinW op 03-01-2024 11:33 ]

• busscherski
Haha, als de andere leveranciers nu al 3 panelen extra plaatsen dan zijn ze denk ik alsnog goedkoper dan die laatste.

Micros zijn op zich het best met achteraf uitbreiden. Maar het kost echt heel veel meer dan nu al 3 panelen extra leggen.

Enohase is op zich wel een erg goed merk, is het duurste wat ik ken. Aan jou of je het het geld waard vind. Maar leg die 3 extra ook in dat geval beter meteen

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• MartinW
Dus jouw advies zou zijn om voor 1 centrale omvormer te kiezen, maar dan met zoveel mogelijk zonnepanelen @busscherski.
Morgen komt hier nog één aanbieder, ben benieuwd wat die gaat adviseren. Wordt vervolgd…. 😉😀

• Ronald
Zolang er ruimte is op het dak wint een string omvormer het eigenlijk altijd van slimme, dure systemen.
Zonder schaduw is er niets te winnen door micro's.

En schaduw is nu net iets wat je niet hebt, @MartinW

Bij laten leggen van een klein aantal panelen is ook nog eens stervens duur...
En dan willen verkopers van micro's in het algemeen niet aan bestaande systemen zitten... (ofwel ze verkopen iets waar ze zelf niet aan willen meedoen)

[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 03-01-2024 20:09 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:22
Als je 3 panelen plaatst moet je rekening houden met de 1500 "opstartkosten".

Met 8 panelen is dat ongeveer 200 euro per paneel
Pet 3 panelen 500 per paneel.

Als je nu gewoon meteen 12 panelen neemt kost het je waarschijnlijk ongeveer 6-7k.
Ps, links op foto is mooi voorbeeldje. Probeer anders dat te leggen, past dat?
Desnoods waar jij pijpjes hebt een paneel weghalen...
Dan kan je als je meer panelen wilt altijd nog dat lage dak een 2e string leggen van 6 panelen. Dat is logischer dan 3 panelen...

• Ronald
Oh ennuh

die 3e offerte die vandaag is toegevoegd: Dat is een klap in het gezicht van installateurs die wel eerlijke prijzen rekenen... Echt schandalig.

• MartinW
Vandaag offerte 4 toegevoegd, bestaande uit 12 stuks URE panelen met Enphase micro-omvormers. Hiermee zou het bovenste dak vol komen te liggen.

Tevens de aanbieder van de REC panelen gevraagd om de offerte aan te passen van 8 panelen naar 12 panelen (offerte 1B).

Beide offertes liggen wat prijs betreft aardig dicht bij elkaar. Wat zou hier de beste keuze in zijn? Hieronder de beide offertes nog even samengevat:

Offerte 1B:
12 stuks REC panelen à 420 Wp = 5040 Wp
Verwachte opbrengst per jaar: 4.600 kWh
Opstelling: zuid gericht
Huawei 1-fase omvormersysteem
Prijs €6657,50 = €1,321/Wp
Inclusief 6 slots uitbreiding meterkast en toevoegen van extra aardlekschakelaar (er zit er nu slechts één).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aO3Z4xra8QaWSHnF1hrNPqQwdeI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u13yBH1QrFAZBFQFsMGEoXDz.jpg?f=user_large

Offerte 4
12 stuks URE panelen à 400 Wp = 4800 Wp
Verwachte opbrengst per jaar: 3.928 kWh
Opstelling: oost-west gericht
Enphase IQ8 plus
Prijs €6846,92 = €1,426/Wp
Inclusief vernieuwen meterkast naar 3 fase.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10bEmVkpDnh73Q2MJ-PyQfREvB0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lhYtItzVLASk2JROziEmZXy8.jpg?f=user_large

Wat de panelen betreft zou mijn voorkeur naar REC uitgaan, maar dan wel nog een verwachte vervanging van de omvormer gedurende de levensduur van de panelen.

Bij de URE panelen waarschijnlijk geen extra uitrgaven meer, vanwege de micro-omvormers en ook direct een 3-fase aansluiting in de meterkast.

• MartinW
Komende week wordt de dakbedekking vervangen, daarna kunnen er dus zonnepanelen worden geplaatst.
Maar met betrekking tot de 2 offerte hierboven (REC en URE) vind ik het nog steeds lastig een goede keuze te maken.
Wie kan me nog een zetje geven? 😉🫸
Welk systeem zala het meest toekomstgericht zijn?

• busscherski
Het is een kwestie van voorkeur denk ik.

• MartinW
Ik was nog vergeten duidelijk te vermelden dat het URE systeem inclusief vernieuwing van de groepenkast naar 3 fase is.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:01

Zenix

BOE!

Ik zou geen enkel van deze offertes kiezen. In de buurt van Flevoland zijn wel partijen die redelijk offertes aanbieden, Zonion en ATI Solar bijvoorbeeld. Die gaven prima prijzen toen ik een aantal jaren offerte bij hun had opgevraagd.

[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 10-01-2024 21:04 ]

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:12
Bedenk dat de installateurs die de meterkast ook meenemen vermoedelijk alleen de groepenkast zullen voorbereiden op de 3 fase aansluiting. De daadwerkelijke overgang naar een 3 fase aansluiting gebeurd bij mijn weten uitsluitend door de netbeheerder. Bij mij is dat in elk geval wel zo gegaan. Ik zit ook gewoon nog op een 1 fase aansluiting en ga ook nog niet over om voorlopig de ferraris meter (draaischijf) te behouden.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

• MartinW
Zenix schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:03:
Ik zou geen enkel van deze offertes kiezen. In de buurt van Flevoland zijn wel partijen die redelijk offertes aanbieden, Zonion en ATI Solar bijvoorbeeld. Die gaven prima prijzen toen ik een aantal jaren offerte bij hun had opgevraagd.
Dank voor de suggestie, ik zal morgen gaan informeren.

• MartinW
Therazor schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:22:
Bedenk dat de installateurs die de meterkast ook meenemen vermoedelijk alleen de groepenkast zullen voorbereiden op de 3 fase aansluiting. De daadwerkelijke overgang naar een 3 fase aansluiting gebeurd bij mijn weten uitsluitend door de netbeheerder. Bij mij is dat in elk geval wel zo gegaan. Ik zit ook gewoon nog op een 1 fase aansluiting en ga ook nog niet over om voorlopig de ferraris meter (draaischijf) te behouden.
Klopt, het is inderdaad het voorbereiden op 3 fase.

• MartinW
Zojuist offerte 5 en 6 toegevoegd, met dank aan suggestie van @Zenix

Deze prijzen zijn beduidend lager dan de eerste 4 offertes. Maar dan wel alles Chinees.. ;-)

Offerte 5:
Op dit forum lees ik wel diverse problemen met Solis omvormers, maar de Jinko panelen lijken me wel te voldoen.

Offerte 6 bestaande uit 4 verschillende aanbiedingen:
Keuze uit SolarEdge omvormer met AIKO zonnepanelen, of met DASolar zonnepanelen.
Keuze uit Goodwe omvormer met wederom AIKO zonnepanelen, of met DASolar zonnepanelen.

Volgens mij zijn dit prima omvormers? Echter hier zeggen de merken AIKO en DASolar me weer helemaal niets. In mijn situatie zie ik niet per se een meerwaarde in optimizers.
Bij de AIKO 450 Wp met Goodwe omvormer komt de prijs uit op €0,823/Wp.
Bij de DASolar 425 Wp glas/glas panelen komt de prijs met Goodwe omvormer uit op €0,824/Wp

Ik zou bij glas/glas een hogere prijs verwachten, maar deze panelen zijn juist het meest voordelig per Wp!

Dan heb ik nog contact gehad met de aanbieder van de REC panelen (offerte 1B). Als hij deze door 12x Jinko 435 Wp zou vervangen, zou die aanbieding met ca €1000,- omlaag komen en daarmee kom ik op ca. €5660,- ofwel €1,085/Wp.

Ik zie jullie input graag weer tegemoet!

• Ronald
Welke modellen omvormer stellen ze voor?

Enkelfase bij 5kW heeft niet mijn voorkeur vanuit netcongestie oogpunt.

12 zal naar oost-west opstelling gaan... En dat lukt alleen met REC Alpha pure R / RX op een 3-fase string omvormer vanwege de benodigde string spanning. De Aiko en Das gaan op een 3-fase systeem moeizaam opstarten, zeker in de winter. En hebben als ze eenmaal gestart zijn is er geen schaduwbeheersruimte.

Alleen SolarEdge SE5K-RWB (voor korte strings) met 12x s500b optimizers kan dit als 3-fase systeem aan. Niet laten omlullen, alleen dit is goed.

• MartinW
@Ronald
Offerte 5
omvormer is een Solis S6-GR1P5K 1-fase met 12 x Jinko N-Type Tiger Neo Full Black 435 Wp panelen (oost-west opstelling)

Offerte 6 (met optimizers dan zoals je aangeeft)
SolarEdge SE5000H - 1-fase omvormer en 12 x S500 optimizers met 12x AIKO 450Wp panelen (hier is gekozen voor een zuid opstelling).
Prijs €1,03/Wp

Indien keuze voor REC panelen noodzakelijk zou zijn , dan gaan we terug naar offerte 1B (hier is gekozen voor een zuid opstelling)
Huawei 1-fase omvormersysteem Type: SUN2000 3,68KTL-L1 1-fase met 12 Full black heterojunction zonnepanelen REC Alpha 420 pure R.
Prijs €1,32/Wp
Maar dan zeg je dat dit uitgevoerd zou moeten worden met de SolarEdge omvormer en optimizers, wat de prijs nog hoger zou doen uitkomen.

• Ronald
Met zuid opstelling kan een 3-fase string omvormer prima. Wordt dan 1 string, dus riant in spanning.

Maar ligt de boel dan niet heel dicht bij elkaar?

50 cm tussenafstand is dan wel erg gewenst. Dat is ongeveer wat ik nu heb, en ik zie in de winter serieus invloed (Heb dan wel SE, dus zie veel) ;-)

• MartinW
Een enkelfase omvormer is dus echt uit den boze bij ca. 12 panelen en opwekking boven 5000 Wp?
En waarom de keuze om optimizers toe te voegen? Ik heb zo goed als geen schaduw op het dak.

• MartinW
Ik heb de offertes nog eens samengevat in een tabel, dat maakt het wat overzichtelijker ;-)

Ik denk dat ik de meterkast vooralsnog op 1 fase houd. Als ik richting de 5000 kWh per jaar kan opwekken, dan kan ik in de komende jaren als er een hybride warmtepomp gaat komen grotendeels in de eigen energiebehoefte voldoen. Als op de installatie t.z.t. mogelijk nog een thuis batterij op kan worden aangesloten is dat een prè.

Met de extra offertes (offertes 5 en 6) krijg ik wel meer keuzestress.. ;-)
Ik zoek niet per se de goedkoopste aanbieding, maar wil een betrouwbaar systeem waar ik de komende 25 jaar mee vooruit kan. De vraag is dan of bijvoorbeeld de prijziger REC panelen daarin een betere keus zouden zijn dan bijvoorbeekd Jinko, AIKO, of DAS??
Persoonlijk denk ik met offerte 1C (Jinko in oost-west en 3 optimizers) een goede oplossing te hebben voor mijn situatie.

Jullie input is (weer) welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnfm1RbQCGJxmpjOkTY9frj8AD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CidQYM2iOsTZVwE10475J1Ny.png?f=fotoalbum_large

• Zenix

Zenix

BOE!

MartinW schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:01:
Ik heb de offertes nog eens samengevat in een tabel, dat maakt het wat overzichtelijker ;-)

Ik denk dat ik de meterkast vooralsnog op 1 fase houd. Als ik richting de 5000 kWh per jaar kan opwekken, dan kan ik in de komende jaren als er een hybride warmtepomp gaat komen grotendeels in de eigen energiebehoefte voldoen. Als op de installatie t.z.t. mogelijk nog een thuis batterij op kan worden aangesloten is dat een prè.

Met de extra offertes (offertes 5 en 6) krijg ik wel meer keuzestress.. ;-)
Ik zoek niet per se de goedkoopste aanbieding, maar wil een betrouwbaar systeem waar ik de komende 25 jaar mee vooruit kan. De vraag is dan of bijvoorbeeld de prijziger REC panelen daarin een betere keus zouden zijn dan bijvoorbeekd Jinko, AIKO, of DAS??
Persoonlijk denk ik met offerte 1C (Jinko in oost-west en 3 optimizers) een goede oplossing te hebben voor mijn situatie.

Jullie input is (weer) welkom!

[Afbeelding]
Ik ken die merken ook niet zo goed, je zou ook kunnen vragen naar bekende merken bij offerte 5 en 6, eventueel verder zoeken. Offerte 5 en 6 zullen ook goedkoper worden met een Oost-West opstelling, dan heb je aan de Goodwe 3600 genoeg. Goodwe heeft ook ondersteuning voor schadow MPPT, dus je hebt dan geen optimizers nodig, maakt de installatie ook simpeler.

25 jaar zou ik niet naar kijken, als over 10-15 jaar de panelen 2-3x beter zijn kan je beter vervangen. Dure spullen kopen is het niet waard in het algemeen.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 12-01-2024 20:58 ]

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:08
Ik zou de aanbieder van offerte 5 vragen om een beter merk omvormer en dan rond de 4kW omvormer, Ja je topt af, maar dat scheelt echt weinig op haar basis.
Die jinko n type panelen zijn helemaal prima, en zijn prijs is ook goed verder...

• MartinW
Zenix schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:55:
[...]

25 jaar zou ik niet naar kijken, als over 10-15 jaar de panelen 2-3x beter zijn kan je beter vervangen. Dure spullen kopen is het niet waard in het algemeen.
Daar heb je een punt 😄

• MartinW
hfolkers schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:18:
Ik zou de aanbieder van offerte 5 vragen om een beter merk omvormer en dan rond de 4kW omvormer, Ja je topt af, maar dat scheelt echt weinig op haar basis.
Die jinko n type panelen zijn helemaal prima, en zijn prijs is ook goed verder...
Op hun website bieden ze Solis en SolarEdge aan.
Zou dan bijvoorbeeld de SOLAREDGE SE4000H SETAPP kunnen kiezen. Meerprijs ruim €400 t.o.v. de Solis en dan moeten er nog de bijbehorende optimizers bij.
Op zich mooi dat je dan per paneel kan monitoren, maar optimizers schijnen ook redelijk vaak defect te raken las ik in reacties op het YouTube kanaal van ketelklets.

• Ronald
hfolkers schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:18:
Aftoppen is geen doel. Nooit.

De kleinere omvormer moet voordelen bieden, welke voordelen had je in gedachte?

Eigenlijk alle omvormers in de tabel zijn best wel identiek wat betreft specificaties voor de 4 en 5kW modellen.

• Ronald
MartinW schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:38:
[...]

Op hun website bieden ze Solis en SolarEdge aan.
Zou dan bijvoorbeeld de SOLAREDGE SE4000H SETAPP kunnen kiezen. Meerprijs ruim €400 t.o.v. de Solis en dan moeten er nog de bijbehorende optimizers bij.
Op zich mooi dat je dan per paneel kan monitoren, maar optimizers schijnen ook redelijk vaak defect te raken las ik in reacties op het YouTube kanaal van ketelklets.
Ketel kletspraat moet zich bij zijn leest houden.

Solar Frontier panelen hebben de nodige p405 optimizers geroosterd. Ogenschijnlijk omdat de SF meer spanning kunnen maken dan en de datasheet en dus de optimizer aan kan. SolarEdge is hier zeer genereus mee omgegaan en vervangt ze evengoed onder garantie.

We zijn inmiddels een jaar of 10 verder.

• Zenix

Zenix

BOE!

Ronald schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:38:
[...]

Aftoppen is geen doel. Nooit.

De kleinere omvormer moet voordelen bieden, welke voordelen had je in gedachte?

Eigenlijk alle omvormers in de tabel zijn best wel identiek wat betreft specificaties voor de 4 en 5kW modellen.
Klopt, aftoppen is geen doel, maar in deze situatie zou het niet uitmaken, want Oost-West, dan heb je aan 3.6kW wel genoeg om niet af te toppen.

Eventueel zou je offerte 6 partij nog kunnen vragen naar bekendere panelen, zoals Longi, Suntech, Jinko, JA Solar, TW Solar, Trina, Candian Solar, Qcells of Risen.

• MartinW
Ronald schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:40:
[...]

Solar Frontier panelen hebben de nodige p405 optimizers geroosterd. Ogenschijnlijk omdat de SF meer spanning kunnen maken dan de optimizer aan kan. SolarEdge is hier zeer genereus mee omgegaan en vervangt ze evengoed onder garantie.

We zijn inmiddels een jaar of 10 verder.
Ah, duidelijk. Dit is dus iets wat eigenlijk niet meer speelt.

Om niet af te toppen dus beter voor een SOLAREDGE SE5000H SETAPP kiezen?
Die Ketel klets had het ook over de voordelen van optimizers dat je een slecht werkend paneel dan makkelijker kunt opsporen dan wanneer je alleen een string hebt (met in mijn geval 12 panelen). Klopt dit of kletspraat?

• Ronald
@MartinW
Klopt, maar panelen zijn gemiddeld het betrouwbaarste deel van een installatie :-)

@Zenix Oneens: https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.32&max2=0
https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.32&max2=0

En dan is deze tool erg conservatief met berekend vermogen.

• Zenix

Zenix

BOE!

Ronald schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:50:
@MartinW
Klopt, maar panelen zijn gemiddeld het betrouwbaarste deel van een installatie :-)

@Zenix Oneens: https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.32&max2=0
https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.32&max2=0

En dan is deze tool erg conservatief met berekend vermogen.
De helling maakt het verschil inderdaad, waarschijnlijk zal het 10 graden zijn.

• MartinW
@Ronald dus alleen optimizers kiezen als je graag alle panelen wil monitoren en niet echt noodzakelijk om foutieve panelen op te sporen.
Handige tool trouwens en goed om het door de aanbieders opgegeven verwachte opwek een beetje te controleren. Ik was al begonnen met HelioScope, maar dat vereist toch wel de nodige kennis.

• Ronald
@MartinW Thomas Berger is super simpel en toegankelijk.

Voor een echte simulatie van een serieel systeem pak ik Sunny Design. En dan handmatig de paneel oriëntaties ingeven. Tekeningen maken in Sunny vind ik niet fijn.
Sunny doet simulaties op pro niveau :-)

Bepaal je meteen wat een goed model omvormer is - Energierendementsfactor onder de 100% is enig aftop. Je wil daar dichtbij de 100% blijven.

[ Voor 29% gewijzigd door Ronald op 12-01-2024 22:11 ]

• MartinW
@Ronald Met wat spelen met Sunny Design rolde er toch een beetje vreemde opstelling uit ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvIXjVM2HtK-qg_GsS4o19Ljz5Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hWmnQBCLranZACzM7cfwg3KW.png?f=fotoalbum_large

• MartinW
Ik heb de tabel met 2 nieuwe offertes aangevuld.

Partij 1 heeft een opgave gedaan met Jinko 435 Wp panelen in oost-west opstelling met een SolarEdge systeem (offerte 1D)
Deze heeft echter met een 3500 W omvormer gerekend en die gaat aftoppen volgens thomasberger. Minimaal zou 4000 W nodig zijn, die topt dan nog licht af.
Deze offerte is vergelijkbaar met offerte 5B.

Partij 6 heeft een offerte gestuurd met DMEGC 415 Wp panelen met een SolarEdge systeem. Deze zijn volgens mij wat bekender dan de eerder aangeboden AIKO en DASolar panelen.
Op papier zien de specificaties van de AIKO panelen er met 450 Wp en een temperatuur coëfficient van -0,29% er dan weer beter uit dan de DMGEC panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FyoI2TVUnqf9u_CXJskOEqTJaCs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R456dp0oHg1XYJcDwrf1Bntf.png?f=fotoalbum_large

Op zich lijkt me een prijs van partij 6 met een SolarEdge systeem me niet verkeerd met rond de €1,- per Wp.

• MartinW
Voor de aardigheid nog eens 2 berekeningen gemaakt in thomasberger.

1
Uitgegaan van 12x Jinko 435 Wp en oost-west opstelling met totaal 5220 Wp en temp. coëf. Pmax = -0,30
Berekende opbrengst = 4256 kWh/jaar
https://www.thomasberger....0&temp_coeff2=-0.3&max2=0

2
Uitgegaan van 12x REC 420 Wp en oost-west opstelling met totaal 5040 Wp en temp. coëf. Pmax = -0,24
(Duurdere panelen met een lager Wp vermogen, maar een betere Pmax). In dit geval zijn het heterojunction panelen, ik weet niet of de extra opbrengst met dee techniek in het opgegeven piekvermogen is verwerkt.
Berekende opbrengst = 4134 kWh/jaar
https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.24&max2=0

De REC panelen hebben wel een lagere degradatie, maar als je deze vergelijkt met goedkopere panelen (Jinko) met een hoger Wp vermogen, dan is dit volgens mij te verwaarlozen.

• Ronald
Ik zie de REC Alpha als de enige echte premium panelen. Maar daar hangt helaas een prijs aan. (SunPower ook zo'n speler, maar garantie van REC is echt een stap beter - mits gelegd door REC gecertificeerd installateur)

Eigenlijk altijd: No replacement for displacement... een uitspraak waar ik stiekem een hekel aan heb... Mooie techniek .. sja dit blijft welke site ook al weer?

Glas/glas is een stevigere, meer beschermde bouwwijze. Dat is dan ook het voordeel. Degradatie is geen eigenschap van de bouwwijze, dat blijft van de celtechniek. Dat ze betere cellen gebruiken als ze met meer moeite bouwen gaat dan wel weer vaak samen. Voordeel is groot op rieten dak, (bijna) nodig voor bifacial, voor de rest niet heel erg belangrijk.

12x400+ O-W wil je rond de 4kW aan omvormer, met de zuid ligging een fractie hoger. GoodWe/Growatt hebben een 4,2.

Op plat dak doe je O-W voor meer panelen op het dak... Immers tussenruimte kan 0 zijn.
Ik vraag me af of 12x in zuid lukt met genoeg tussenruimte.
Bij de buurvrouw ligt er 4x2 in zuid op 5,2m - maar dat zijn panelen van ~1m. En dat ligt wat mij betreft echt te dicht op elkaar.

Ik heb 2x4 bovenop liggen met 50cm en ik zie nu in de winter op de 2e rij echt de schaduw in mijn per paneel opbrengsten... met 30 cm gaat het ook tellen als er wel wat te winnen is.

6B, 6C 6D of 6A...
Met SolarEdge en 6/6 wel s500b eisen, kost 10tje extra per paneel, maar dan draait je systeem zeker goed.

Zorg dat er, zeker als de omvormer verder van de meterkast geplaatst wordt, minimaal 6mm² bekabeling gebruikt wordt. Dat geeft je een betere positie in het netcongestie-spel... wat best erg lijkt op 10 kleine kleutertjes die 1 voor 1 van het hek gaan...

De SolarEdge en Huawei opties ondersteunen accu.

• MartinW
Dank voor je uitgebreide reactie @Ronald !
Ik ga partij 6 benaderen met je genoemde punten en ook nog even goed de garantievoorwaarden bespreken.

• MartinW
De keuze teruggebracht naar 3 aanbiedingen.
De Jinko panelen (5B) zijn in vergelijking met AIKO en DAS nog een behoorlijk stuk duurder.
De AIKO panelen hebben de modernste techniek en hoogste opbrengst, maar ook de laagste garantie (15 jaar i.p.v. 25 jaar).
AIKO blijkt pas sinds begin 2023 de eigen panelen te maken. Zie https://www.independent.c.../aiko-solar-panels-review

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVgZQ7CXr0m-DtYb-n8xIb8wy6k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/19Cs1pHxkExmVei88mjK1xGX.png?f=fotoalbum_large

• MartinW
Gisteren gesproken met partij 6 over de opmerkingen van @Ronald in zij bericht hierboven Ronald in "Advies offerte 8 Zonnepanelen op plat dak"

Ze zeggen dat 4 mm2 kabel zwaar genoeg is voor korte trajecten en bij 12 panelen.
Verder geven ze aan dat mijn huidige groepenkast met nu één aardlekschakelaar niet hoeft worden aangepast.
Deze partij geeft 15 jaar all-in garantie en een verlengde garantie van 20 jaar voor de omvormeer (i.p.v. 12 jaar). Ze zijn hier niet wezen kijken.

Vanochtend partij 1 aan de telefoon gehad. Die heeft een scherpere aanbieding gedaan voor de Jinko panelen en komt daarmee iets hoger uit dan partij 6 met AIKO of DAS panelen.
Deze geeft aan:
SolarEdge SE5000H is te zwaar voor 1 fase en niet geschikt om later naar 3-fase te gaan. Klopt het dat er een maximum is aan het vermogen van de omvormer? Overdimensionering aan panelen zou uiteindelijk een hogere opbrengst opleveren?
Partij 1 biedt nu 12x Jinko 435 Wp panelen + SolarEdge SE3680H (en waarschijnlijk S440 optimizers). Deze zou dan wel geschikt moeten zijn om later naar 3-fasen te gaan, maar dat zie ik in de specificaties niet terug.
Inbegrepen zijn hier een uitbreiding van de groepenkast met slots en een extra aardlekschakelaar (vind deze aanbieder wél nodig).
Dit is een lokale partij, installQ erkend en is hier geweest voor een gesprek.

Hoofdvraag voor mij is nu welke omvormer te kiezen bij de 12 Jinko 435 Wp panelen.
De SE3680H (of misschien toch SE4000H), of de SE5000H (en geeft deze niet een te zware belasting)? De netbeheerder stelt toch als eis dat een omvormer nier meer dan 5 kW mage leveren? Dan zoun de SE5000H daar nog wel aan voldoen.
En zijn deze omvormers ook geschikt als ik in de toekomst naar 3 fase zou willen?

[ Voor 5% gewijzigd door MartinW op 17-01-2024 13:02 ]

• Ronald
4mm2 is veilig met 5kW. Dat betwist ik niet.

4mm2 staat meer spanning verschil op dan 6mm2. Als bij jou netcongestie speelt, is elke volt significant. Jouw omvormer moet minder spanning zien dan de buren. Dat bereik je met zwaardere, kortere kabel dan je buren.

5kW enkelfase kan ook op een 3x25A. Het is alleen niet selectief tov de hoofdzekering. Selectiviteit met automaten is zeer lastig, zelfs 16A wat iedereen accepteert achter een 25A hoofdzekering is maar deels selectief, en ik heb recent een voorbeeld gehad bij een kennis waarvan een 16A groep de 25A hoofd automaat mee genomen had. Dat is normaal bij een (dacht ik) 80A kortsluiting- dan dient de 25A net zo snel te reageren als een 16A.

• MartinW
Dank weer @Ronald

Ik heb nu 2 berekeningen gemaakt in SunnyDesgn op basis van de Jinko 435 Wp panelen.

Zuid opstelling kreeg ik een waarschuwing bij 3,68 kW en 4,0 kW omvormers, dus gekozen voor een 5 kW omvormer. Ik heb de schaduwvorming door de eigen paneelopstelling mee laten rekenen.
Berekende opbrengst 4.787 kWh/j
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8VcO2xm3hqSSW5ij3_i-ZJF-Ka8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GRsgYGyyDMQMPJGE47Uiof9u.png?f=fotoalbum_large

Oost-west zou voldoende hebben aan een 3,68 kW omvormer.
Berekende opbrengst 4.452 kWh/j
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/seOkzYXnzHZ44kq6dc6Pw7I4WRY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ScuOK7gJ7XhEdYXhCHJjKWS0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqN16GvA_JESVARQLZfZf4r8iYc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UoqYijmDW82PB17Q4gmL6DBD.png?f=fotoalbum_large

Verder heb ik de panelen op het dak ingetekend met een zuid opstelling en een oost-west opstelling.
Bij de zuid opstelling is de ruimte tussen de panelen zo`n 38 cm. De zon zou dan onder een hoek van 34ᵒ moetern staan om geen schaduw op de panelen te werpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRfq0ZOf3tYsIplnnuGXBl0RH-c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pkQLkNqwKihXEEF3ekbMSVrT.png?f=fotoalbum_large

Wat zou nu de meest verstandige opstelling zijn, zuid, of oost-west?
De berekende opbrengst met zuid opstelling ligt toch wel een stukje hoger.

• Ronald
Je achterste paneel ligt in deze opstelling dichterbij de rand dan vergunning vrij mag :-)

Dus je zal minder tussenafstand in de zuid opstelling moeten simuleren.

• MartinW
Ja, ik moet de maten op het dak nog even exact inmeten. Even wachten tot de dakdekker komt.
Ik kom nu uit op een tussenafstand van 30 cm...

Bij plaatsing op een plat dak:
afstand tot de zijkanten van het dak is minstens gelijk aan hoogte van het paneel. En als het paneel niet 1 geheel vormt met de installatie voor het opslaan van het water of het omzetten van de opgewekte elektriciteit: die installatie aan de binnenzijde van een bouwwerk is geplaatst.

• MartinW
Nog eens berekend met SolarEdge Designer.

Ook hier weer een hogere opbrengst met zuid opstelling (SE4000H) ten opzichte van oost-west opstelling (SE3680H).

Ik ben benieuwd of je ergens in de berekeningen kunt zien of met de oost-west opstelling de PV installatie in de ochtend eerder opstart en tegen zonsondergang langer doorloopt?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MsxfsmYySL_cGNvIiVR-Ac5hGCY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CMWOUNzQHhMw22umjoxrFBGg.png?f=fotoalbum_large

• MartinW
Export vanuit SE Design geeft een .CSV bestand met resultaten per dag en per uur ;-)

Op 20 april is er alleen 's avonds vanaf 17 uur een wat hogere opbrengst met de oost-west opstelling, maar dus niet in de ochtend!
Het zal ermee te maken hebben dat het dak iets meer naar het oosten georienteerd staat.

Op 12 juni is de opwek bij oost-west alleen om 5 uur wat hoger, vanaf 6 uur al niet meer.
Van 18 tot 20 uur wordt er met oost-west meer opgewekt.

Volgens mij is in mijn situatie de zuid oipstelling dan toch efficienter. 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWvII1gaPtg-SFa04a1qxCUzaXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N538xT6kkv1vew1t54OAUnYm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CuNus_KXHostIVimvfnqpoyJdBs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hm5zIezQzYkzJVVNizZk6jit.png?f=fotoalbum_large

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 31-10 00:02
Je zou ook bij Solar Outlet (Almere) een pakket inclusief installatie kunnen aanvragen. Zij hebben Europese panelen zoals Meyer Burger of Denim. Qua omvormers is er ook keus, dan zou je met je voorkeuren bij iets als SMA uitkomen (maar dat weten de anderen hier beter dan ik).

• MartinW
Ik heb inmiddels opdracht gegeven aan partij 1!
12x Jinko 435 Wp Full black N-Type zonnepanelen, zuid opstelling, SolarEdge SE3680H met optizers S440 (of mogelijk toch S500b, daar gaat hun werkvoorbereider over).
Uitbreiding meterkast met 6 slots en toevoeging extra aardlekschakelaar.
Totaal kosten €1,115/Wp

In de toekomst zouden er dan nog panelen geplaatst kunnen worden op het lagere dak met een 2e omvormer en dan nog aanpassen naar 3-fase.

• MartinW
Afgelopen woensdag is de PV installatie aangelegd.

De elektriciën heeft de omvormer in de berging op de 1e verdieping geplaatst, waar ook de wasmachine en droger staan en waar de mechanische ventilatiebox hangt.

De kabels van de PV panelen zijn vanaf de dak door de afvoer pijp van de mechanische ventilatie gevoerd.
Volgens de installateur is dat toegestaan, maar is dat zo? :?
Voordeel is nu wel dat er geen kabels buitenom van het dak via de gevel naar de meterkast lopen.

Hieronder de eerste opbrengst :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oVuYe0Cbi26Gp4WhYMYrMBDZBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KfOXV7xQfIjASWgxw5IbP91p.jpg?f=fotoalbum_large

• busscherski
Ik weet niet of het toegestaan is maar ik zie het wel veel vaker. In ieder geval minder erg dan door de regenpijp.
Je moet voorkomen dat mensen nietsvermoedend in die buis gaan zagen terwijl ze niet door hebben dat er DC kabels doorheen lopen. Een paar "Pas op DC kabels" stickers kan helpen.

• MartinW
busscherski schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 06:44:
Ik weet niet of het toegestaan is maar ik zie het wel veel vaker. In ieder geval minder erg dan door de regenpijp.
Je moet voorkomen dat mensen nietsvermoedend in die buis gaan zagen terwijl ze niet door hebben dat er DC kabels doorheen lopen. Een paar "Pas op DC kabels" stickers kan helpen.
Fijn om te weten dat kabeldoorvoer door de MV koker wel kan. In een regenpijp komt ook nog water, dus dat lijkt mezelf weer minder inderdaad.
Een paar stickers is een goed idee, dus ga ik doen @busscherski
De CV installateur komt dan ook niet voor nare verrassingen te staan als ze de MV installatie schoonmaken als ik het vergeet te vertellen.
Pagina: 1