Badkamer ventilator aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroesek93
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16-04 07:10
Hallo,

Ik wil een badkamerventilator gaan installeren, ben nog aan het oriënteren welk model/prijsklasse.

Echter, wij hebben geen verlaagd plafond en er zit niet direct een wandcontactdoos/lichtschakelaar in de buurt van het afvoerpunt op het plafond.

Het afvoer kanaal vanuit de badkamer (spirobuis) is ongeveer 30 cm lang alvorens deze op zolder uitkomt en via een flexibele buis het dak uit gaat. Vrij dichtbij de overgang spiro naar flexibel zit een geaard stopcontact.

Hebben jullie tips of ideeën hoe ik toch een badkamerventilator kan aansluiten?

Zelf dacht ik aan of via een kabelgoot op de badkamer naar een wandcontactdoos of lichtschakelaar of mogelijk met een kabelgootje door het korte afvoer kanaal omhoog en in het geaarde stopcontact op zolder.

Op de foto is de oranje pijl het afvoerkanaal van de badkamer en de roze pijl het geaarde stopcontact waar ik het over had.

(De dakafvoer heb ik inmiddels hersteld, tape is van de vorige bewoners)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UbDXCvQM-DiP4dbn7H2amg6QDcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LkmFv5flizSR0V4n1Nj9UMEu.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt!

[ Voor 28% gewijzigd door kroesek93 op 20-12-2023 09:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Afvoer badkamer naar zolder.
Daar de fan box met de afvoer naar het dak.
Op het stopcontact met het paarse pijltje aangesloten en met een draadloze bediening

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroesek93
Als je een MV box bedoeld?

Ik heb zojuist een MV box teruggestuurd... Mijn afzuigkanalen komen namelijk op het plafond uit in de hoek. Ik heb daardoor geen rond gat maar bijna een halve cirkel waardoor ik de afzuigventielen er niet lekker in krijg. Ik wil dus over op alleen een badkamerventilator.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:42
Zijn er geen buisventilatoren met afstandbediening of vochtsensor? En alles wat je op een stopcontact aansluit kun je 'slim' maken.

Als je een buisventilator tussen het flexibele stuk zet, een Shelly slimme stekker of schakelaar op die WCD op zolder, een Shelly Button1 in de badkamer, dan kom je een heel eind toch?

[ Voor 73% gewijzigd door Slappyjoez op 20-12-2023 11:04 ]

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroesek93
Klinkt als een prima idee, ik ga dat eens onderzoeken! Dat zou dezelfde functie kunnen hebben als een badkamerventilator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 13:49
Slappyjoez schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:00:
Zijn er geen buisventilatoren met afstandbediening of vochtsensor? En alles wat je op een stopcontact aansluit kun je 'slim' maken.

Als je een buisventilator tussen het flexibele stuk zet, een Shelly slimme stekker of schakelaar op die WCD op zolder, een Shelly Button1 in de badkamer, dan kom je een heel eind toch?
Ik heb afgelopen weekend een soortgelijke ventilator aansturing in elkaar geflanst. Als trigger heb ik geen knop maar een DHT22 sensor gebruikt die ik vanaf zolder in het ventilatiekanaal naar beneden heb laten zakken tot vlak boven het rooster in de badkamer. Er zit een Shelly Plus 1 met een Shelly Addon als aansturing op aangesloten.

Als de douche nu aan gaat, stijgt de luchtvochtigheid in de badkamer en gaat de ventilator vanzelf aan. Omdat het een Shelly relais schakeling is, is het eenvoudig om aanpassingen te doen aan de drempelwaarden of het ding handmatig aan/uit te zetten.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroesek93
Ik denk dat dat mijn spreekwoordelijke pet iets te boven gaat, zo technisch ben ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
kroesek93 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:19:
Als je een MV box bedoeld?

Ik heb zojuist een MV box teruggestuurd... Mijn afzuigkanalen komen namelijk op het plafond uit in de hoek. Ik heb daardoor geen rond gat maar bijna een halve cirkel waardoor ik de afzuigventielen er niet lekker in krijg. Ik wil dus over op alleen een badkamerventilator.
Ja. Maar ik zie je probleem niet.
Die box kan op zolder, de slangen kunnen daarop.
En dan moet je alleen en roostertje voor de badkamer hebben toch?

Maar een buisfan werkt zeker ook. Misschien zelfs te krijgen met vocht en afstandsbediening draadloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-05 11:02
kroesek93 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:31:
...<buisventilator>...Dat zou dezelfde functie kunnen hebben als een badkamerventilator?
Jazeker, een wat je wilt bereiken is dat de (vochtige) lucht uit de badkamer wordt weggezogen.
Of die ventilator nou in het roostertje zit in de badkamer of even verderop in de buis maakt weinig uit.

In mijn vorige woning had ik een soortgelijke situatie als jij hebt. Ik heb daar ook die slang doorgesneden
en er een buisventilator in gezet. Met beugels om de slang zet je de slang vast aan de buisventilator.
Met een simpele tijdschakelaar schakelde ik de ventilator aan en uit omdat we toch meestal op vaste
tijden douchten. Je kan de ventilator ook de hele dag aanlaten, kan geen kwaad, geeft wel iets hogere electriciteits kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroesek93
@jack zomer bedoel je de MV? Die werkt helaas niet lekker op een roostertje, heeft echt ventielen nodig.

@peterpv ik ga eens kijken. Zou er dan wel een willen die ik aan/uit kan zetten in de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-05 11:02
kroesek93 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:14:
@peterpv ik ga eens kijken. Zou er dan wel een willen die ik aan/uit kan zetten in de badkamer.
Dan zou ik er een simpel afstandsbedienings setje bij kopen, zoiets als deze. Of zoiets met WiFi dan kun je de ventilator middels een app op je telefoon aan/uit zetten maar tegelijk ook op bepaalde tijden aan/uit.

Een timer raad ik wel aan trouwens, om bijvoorbeeld een uur lang te ventileren na het douchen. Met alleen ventileren tijdens het douchen heb je kans op schimmelplekken omdat het dan vochtig blijft. Het kan wel een uurtje kosten om alle vocht weg te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door peterpv op 20-12-2023 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroesek93
Dat is een prima idee lijkt mij! Bedankt! Een timer zou kunnen maar je kunt ook zelf op de afstandsbediening drukken na een uur. Een naloop is dan niet mogelijk maar goed dan moet je maar niet vergeten om op de knop te drukken denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
kroesek93 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:14:
@jack zomer bedoel je de MV? Die werkt helaas niet lekker op een roostertje, heeft echt ventielen nodig.

[
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Du0HiSZL_yRY4MG3S_clewyP30U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wnsta2eoVEwM673a1my3KIKc.jpg?f=user_large

Dit bedoel ik. Zeker met maar 1 slang aangesloten geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroesek93
@jack zomer die heb ik net retour gedaan, exact die. Had hem aangesloten op de badkamer en keuken, beiden een eigen kanaal. Lukte gewoon niet met de ventielen en de roosters gingen fluiten. Ik wil eigenlijk ook niet dat die de woonkamer afzuigt. We hebben een open keuken. Daarnaast een goede afzuigkap. Met een buisventilator en afstandsbediening of aan/uit schakelaar ben ik een stuk minder geld kwijt en werkt denk ik beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:47

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Ik volg even, we hebben recent de badkamer opgeknapt en geen ventilator geplaats. De wederhelft zei toen ik zet de raam wel open. Nu is de raam open natuurlijk te koud. Ik ben er aan het denken om de ventilator misschien in het raam te plaatsen. Dit om te voorkomen dat ik boven lig te kloten met gaten maken in pas gestuc plafond, dak en dergelijke.

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 23:50
Wij zijn juist afgestapt van een badkamerventilator en naar een Itho Daalderop CVE-S Eco gegaan alleen voor de badkamer. Laatst was de vochtsensor kapot, die heb ik vervangen en hij doet het nu weer perfect. Gaat automatisch aan als je gaat douchen en ook vanzelf weer uit. De minimale en maximale snelheid kun je aanpassen, wist je dat? Dat doe je met de twee potmeters achter de klep :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:42
Puch-Maxi schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:54:
Wij zijn juist afgestapt van een badkamerventilator en naar een Itho Daalderop CVE-S Eco gegaan alleen voor de badkamer. Laatst was de vochtsensor kapot, die heb ik vervangen en hij doet het nu weer perfect. Gaat automatisch aan als je gaat douchen en ook vanzelf weer uit. De minimale en maximale snelheid kun je aanpassen, wist je dat? Dat doe je met de twee potmeters achter de klep :).
Ik heb beiden. De Daalderop vindt ik onvoldoende afzuigen omdat deze uiteindelijk 4 ruimtes in het huis moet bedienen. Voordeel is wel dat deze ook op luchtvochtigheid aanspringt. Daarom bij badkamerverbouwing een buis boven de douche geplaatst met op de zoldervliering een buisventilator, die van mij is geschakeld met een relais, 1x drukken is half uur aan.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroesek93
@Puch-Maxi Ah ja dat kan prima. Ik vind de investering om alleen voor de badkamer een MV-box te gebruiken wat te hoog. Daarnaast kan ik de ventielen van de MV-box ook niet aansluiten op het plafond zoals ik aangaf. De gaten in mijn plafond zijn bijna halve cirkels, te dicht op de muur gemaakt bij de bouw denk ik... Krijg er dus nooit een rond ventiel in. Geprobeerd met bijsnijden maar ventiel moest bijna voor 40% doormidden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunedin
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-05 23:14
Puch-Maxi schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:54:
Wij zijn juist afgestapt van een badkamerventilator en naar een Itho Daalderop CVE-S Eco gegaan alleen voor de badkamer. Laatst was de vochtsensor kapot, die heb ik vervangen en hij doet het nu weer perfect. Gaat automatisch aan als je gaat douchen en ook vanzelf weer uit.
Bedoel je de vochtsensor die in de box zelf zit? Heb je die los kunnen bestellen?
Bij mij lijkt de vochtsensor van de Itho CVE het ook te hebben begeven.

Edit: is dit de sensor die je hebt gebruikt? https://www.klusspullen.n...WiQCFDyiu2kRoCbUMQAvD_BwE

[ Voor 16% gewijzigd door Dunedin op 19-03-2024 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 23:50
@Dunedin
Correct, dat is de sensor. De Itho Daalderop vochtsensor (RV) inbouw CVE-S/CVD-
S ECO á €45. Je kunt ook deze kopen: https://www.nrgwatch.nl/p...temp-sensor-for-itho-cve/ :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dunedin
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-05 23:14
@Puch-Maxi dank voor je snelle reactie, super! Ik ga hem meteen bestellen
Pagina: 1