Reset leeftijd samsung ssd qvo 860

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwsgier
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-07 11:09
Mijn Synology Nas (213J en een 218+) wil mijn Samsung 860 QVO 1TB niet meer accepteren omdat de geschatte levensduur bijna ten einde is.

Tests met Samsung Magician wijzen uit dat de SSD nog helemaal gezond is. De leeftijd is iets meer dan 3 jaar en er schijnt ruim 207 TB geschreven te zijn.

Is er iemand die hier een oplossing voor heeft, door bijvoorbeeld de leeftijd te resetten of deze beveiliging door Synology te omzeilen ?

Alhoewel het goed bedoeld zal zin door Synology bepaal ik graag zelf of ik het risico van een langer gebruik wil nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Samsung schrijft een levensduur voor van 360TBW dus hij zou nog een jaar of twee door kunnen in theorie.
Helemaal gezond kan eigenlijk niet want de levensduur telt terug van 0 tot het einde van de NAND is bereikt (ssd life left attribuut) en daarvoor is hij al over de helft.

Post eens een screenshot van crystaldiskinfo bijv.

Verder kun je dit alleen resetten door de controller opnieuw te programmeren vziw. Dat werd ook nog wel eens met harddisks gedaan om ze nieuw te laten lijken.

I reject your reality and substitute my own

• Nieuwsgier
Bijgaand de screenshot. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QsOK1Zx4sfsaDuy56kP7aFcD2A0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RQHnNBk1slwP857pt0WG7XWv.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Jouw SSD wordt terecht geweigerd door de Synology. Met nog 1% health over is de SSD in werkelijkheid nu al afgeschreven. Helaas is de wear leveling duidelijk niet optimaal gedaan door je NAS waardoor de NAND nu al is afgeschreven na 200TB.

Deze SSD kun je weggooien en vervangen.

• Nieuwsgier
Dat maak je op uit id B1? Synology zelf geeft aan dat er nog 1% van de geschatte levensduur over is. Dat is wat anders dan 1% gezond:)
De schijf is overigens al vervangen. Gewoon weer door een HDD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Nieuwsgier schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:42:
Dat maak je op uit id B1? Synology zelf geeft aan dat er nog 1% van de geschatte levensduur over is. Dat is wat anders dan 1% gezond:)
De schijf is overigens al vervangen. Gewoon weer door een HDD.
Jep, zo werkt dat met SSD’s. Die tellen van 100 terug naar 0 en dan kan-ie de kliko in.
1% van de levensduur is gelijk aan nog 1% bruikbare gezondheid.

Pagina: 1