Help! Derde PS4 console op een jaar tijd kapot!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konijn4x
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 30-12-2023
Hey allemaal,

vorig jaar ging onze (zelf nieuw gekochte) PlayStation 4 kapot.
Wordt bepaalde dagen wel erg veel gebruikt en kan heel wat uren na elkaar aanstaan.
Direct een tweedehandse teruggekocht, die 10 maanden daarna kapot ging en gisteren (nog geen twee maanden daarna) ging de derde ook kapot.
Het verhaal bij alle drie hetzelfde. Tijdens het gamen springt hij uit en gaat daarna ook niet meer aan (alleen het blauwe ledje heel even). PS4 voelde ook niet warm aan.
Vind het nu geen toeval meer eigenlijk. Zou het echt kunnen liggen aan te lang gamen achter elkaar?
Gisteren dacht ik eraan dat het misschien aan de stekkerdoos zou kunnen liggen, maar vind niks info op internet of dit ook echt de reden kan zijn.
We hebben in de woonkamer op de plaats waar de tv en PS4 staan maar 1 stopcontact, hierin zit een heel goedkoop stekkerblok (Action o.i.d.) waarop tv, PS4, digiboxen en luidspreker aangesloten zijn. Verder is er nog nooit iets kapot gegaan daar, maar dus wel op 1 jaar tijd 3 PS4's...
Nu wil ik vandaag een nieuwe stekkerdoos kopen met overspanningsbeveiliging, zal dit kunnen helpen?
Ik durf nu niet goed een vierde PS4 aansluiten, omdat ik geen idee heb wat de boosdoener is.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het kan toeval zijn maar ik denk aan volgende redenen:
  1. Warmte. Staat de console op een plek waar hij de warmte slecht kwijt kan? Sowieso gaat het om een ouder apparaat dat misschien vol stof zit en daardoor extra warm wordt? Bepaalde componenten slijten sneller bij hoge temperaturen.
  2. Dit is een long shot maar heb je een drie fase installatie? Zo ja, dan zou er een kleine kans kunnen zijn dat je een zwevende nul hebt en dat daardoor bepaalde fasen een te hoge spanning krijgt bij ongelijke belasting over de fasen. Sommige apparaten gaan daar sneller door stuk dan anderen. Als dit het geval is kan dit wel leiden tot catastrofale situaties waarbij er ineens veel apparaten stuk gaan door overspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Staat 'ie in een afgesloten kast?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konijn4x
Nee hij ligt in een open (voor en achter zijn dus open) kast, dus ik zou zeggen dat de warmte weg zou moet kunnen. Hij voelde ook helemaal niet warm toen hij uitgesprongen was gisteren.

Ik ben totaal niet technisch, maar zou zo'n goedkoop stekkerblok ervoor kunnen zorgen dat een PS4 kapot gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
normaal zou ik denken dat als er 3 ps4 achter elkaar stuk gaan dat er wat mis is met je stroom voorziening.
Je kan even meten bij het stopcontact hoeveel V. en misschien valt dat ook wel uit je slimme meter te halen.

Maar.

Dit zijn geen nieuwe ps4. deze zijn reeds gebruikt, en jij heb geen weet hoe de vorige eigenaar ze heeft gebruikt/misbruikt.

ik zou meten, en een nieuwe playstation halen ( nieuw nieuw met bon en garantie)

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konijn4x
Een tijdje terug is de spanning opgemeten van dat stopcontact en was toen in orde.

Zou een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging meer veiligheid kunnen bieden aan de volgende PS4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konijn4x
Admiral Freebee schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:18:
Het kan toeval zijn maar ik denk aan volgende redenen:
  1. Warmte. Staat de console op een plek waar hij de warmte slecht kwijt kan? Sowieso gaat het om een ouder apparaat dat misschien vol stof zit en daardoor extra warm wordt? Bepaalde componenten slijten sneller bij hoge temperaturen.
  2. Dit is een long shot maar heb je een drie fase installatie? Zo ja, dan zou er een kleine kans kunnen zijn dat je een zwevende nul hebt en dat daardoor bepaalde fasen een te hoge spanning krijgt bij ongelijke belasting over de fasen. Sommige apparaten gaan daar sneller door stuk dan anderen. Als dit het geval is kan dit wel leiden tot catastrofale situaties waarbij er ineens veel apparaten stuk gaan door overspanning.
Even gechecked bij man, we hebben inderdaad 3 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
konijn4x schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:37:
Een tijdje terug is de spanning opgemeten van dat stopcontact en was toen in orde.

Zou een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging meer veiligheid kunnen bieden aan de volgende PS4?
Het vervelende van een zwevende nul is dat de overspanning niet permanent is maar afhankelijk is van hoe slecht de connectie van de nuldraad is (helemaal onderbroken of slechte connectie) en hoe de belasting verdeeld wordt over de drie fasen. Als er op één fase een grote belasting gebruikt wordt dan kan er ineens een hoge spanning komen op een andere. Dus één keer de spanning meten is wellicht niet voldoende.

Als er weinig vertrouwen is in de elektriciteitsinstallatie dan moet dat misschien eens nagekeken worden?

Bij mijn weten is een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging vooral een wassen neus en beschermt het niet tegen dit soort issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konijn4x
Ik verwacht dat onze installatie verder prima is. In de 10 jaar dat we hier wonen is er buiten een lampje nog nooit iets kapot gegaan van elektronica.
Alles is ook goed nagekeken door een elektricien, waarmee man goed bevriend is en naar verwachting ook goed werk heeft verricht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:33
konijn4x schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:14:
Hey allemaal,

vorig jaar ging onze (zelf nieuw gekochte) PlayStation 4 kapot.
Wordt bepaalde dagen wel erg veel gebruikt en kan heel wat uren na elkaar aanstaan.
Direct een tweedehandse teruggekocht, die 10 maanden daarna kapot ging en gisteren (nog geen twee maanden daarna) ging de derde ook kapot.
Was de derde ook een tweedehands variant?

In principe kunnen het dan ook losstaande dingen zijn. Zeker als zo'n console al jaren oud is (vorige eigenaar heeft mogelijk heel veel gegamed) waardoor hij al enkele jaren aan bedrijfstijd kent, dan kunnen dit soort dingen gewoon stuk gaan.

Ik neem aan dat je de 'oplossingen' op Google al eens hebt geprobeerd? https://www.asurion.com/c...-ps4-blue-light-of-death/
Nu wil ik vandaag een nieuwe stekkerdoos kopen met overspanningsbeveiliging, zal dit kunnen helpen?
Overspanning kan inderdaad de voeding van de PS4 slopen en dan zou je mogelijk dit issue kunnen krijgen...

...maar het is wel apart dat de PS4 dan het enige device is met deze issues. Als je thuis overspanning hebt, zouden er eigenlijk veel meer apparaten stuk moeten gaan. Daarnaast is de 'blue light of death' een heel breed probleem wat aan allerlei dingen kan liggen, dat hoeft niet per se de stroomvoorziening te zijn. En zelfs al gaat het om stroom, dan kunnen er nog veel meer dingen aan de hand zijn, los van overspanning.

En dan is het ook maar de vraag of zo'n stekkerdoos dan ook nog eens de juiste oplossing is. Er zijn heel veel topics op Tweakers mbt het 'nut' van overspanningsbeveiligingstekkerdozen (3x woordwaarde!) en die wordt regelmatig in twijfel getrokken.

Kortom: niemand kan je hier echt zekerheid op geven. Ik zou zelf gokken dat het niet zal werken.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konijn4x
Ja de derde was ook een tweedehandse. Alleen de eerste was nieuw.

Ik vind het ook heel vreemd. Op 10 jaar tijd is er echt nog nooit iets in heel het huis van elektronica kapot gegaan. En er staat toch best wat.

Man heeft alle mogelijke oplossingen geprobeerd.

Daarom dacht ik gisteren ineens aan de stekkerdoos. Dat is het enige gemeenschappelijke wat gebruikt is voor alle drie die consoles.

Op andere plaatsen in huis hebben we ook een gamecomputer en PS4, maar daar ook nooit defecten gehad.

Ikzelf game al meer dan 30 jaar en nog nooit eerder met een kapotte console te maken gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:17
konijn4x schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:32:
Ja de derde was ook een tweedehandse. Alleen de eerste was nieuw.
Dus mogelijk waren de 2e en 3e net zo oud als degene die je nieuw hebt gekocht. Kan je mogelijk wel aan het serienummer zien wanneer ze geproduceerd zijn.
Als er een component in zit die na x uur/jaar de geest geeft is het niet geheel toeval dat ze zo kort na elkaar kapot gaan. helemaal als ze allemaal bijna uit dezelfde batch komen.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konijn4x
Nee dat zou inderdaad ook gewoon kunnen. Ze worden hier ook echt wel soms intensief gebruikt. Maar 3 op een jaar vond ik nu wel erg veel van het goede.
Pagina: 1