Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• wilalexa
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-11 13:59
Beste Tweakers,

Aankomende vrijdag wordt een nieuwe CV ketel geïnstalleerd en ik heb met de installateur een discussie over de warmtecapaciteit van de CV ketel.

De keuze is tussen de volgende ketels:

Intergas Kombi Kompakt HRE 36/48

En de

Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30.

Grootste verschil tussen de ketels is warmte capaciteit namelijk maximaal 48 tegenover 30 kW.

Mijn installateur denkt dat ik voldoende heb aan 30, maar ik denk/vermoed
dat ik meer nodig heb.

Het gaat om een vrijstaande woning, ongeveer 450-500 m3 inhoud, begane grond volledig vloerverwarming (+/- 100m2), 8 radiatoren en 4 convectoren op de verdiepingen. Alles wordt aangestuurd door Honeywell Evohome (totaal 12 zones)

De huidige ketel die we vervangen (kapotte pomp) is de Vaillant HRSolide Plus VHR NL 30-34/3-5.

De 4 convectoren en 1 radiator zijn recente (2 jaar) toevoegingen vanwege verbouwing.

Als ik zelf indicatie berekeningen maak of online vragenlijsten invullen kom ik uit op een warmte capaciteit van tussen de 30 en 35.

Ik hoor graag jullie gedachten hierover! Ook vraag ik me af of het gebruik van Evohome invloed heeft op de gebruikte capaciteit.

Beste antwoord (via wilalexa op 30-12-2023 22:22)

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-11 23:22
Dat hoge vermogen wordt inderdaad vrijwel alleen gebruikt voor warm water bedrijf. De Xtreme 36 is een prima keus en vermogen zat. Voordeel is inderdaad dat de Xtreme verder terug moduleert dan de HRE, 3.6kW geloof ik, daardoor draait de ketel straks op een mooi laag pitje zonder te pendelen.

Alle reacties

• wilalexa
Uiteindelijk gekozen voor de Intergas xtreme 36.

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:20
Over het echte warmteverlies is op basis van je gegevens niks te zeggen.

Gevoelsmatig: Als je overal ongeïsoleerde muren zou hebben en enkel glas, heb je misschien 30 kw nodig. Tussen de 10 en 20 komt eerder.

Hoeveel gas je eerder verbruikte kan een handvat geven. (Koevlaas2 formule, wordt hier veel gebruikt het vermogen van een warmtepomp te bepalen)

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:19
Mosterd na de maaltijd, maar zeer grote kans dat je installateur gelijk heeft. Dat piekvermogen gaat de ketel voornamelijk nodig hebben om warm water te leveren.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Je hebt blijkbaar vannacht al gekozen voor iets anders.

Zeker als je met zoveel zones werkt heb je weinig capaciteit nodig omdat soms maar een kleine kamer warmte vraagt en de rest dicht staat. Meestal neem je pas een zwaardere ketel als je met 2 mensen tegelijk gaat douchen.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:46
Je had beter kunnen kijken naar het minimum vermogen van de ketel... Die 30 kW ga je nooit aankomen.
Maar inderdaad mosterd na de maaltijd.

[ Voor 16% gewijzigd door GermanPivo op 20-12-2023 07:23 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:51
Goede keus, want 48KW is waanzin. Xtreme Moduleert ook een stuk verder terug dan de HRE.
100m2 vloerverwarming is max 10KW, radiatoren vertel je de afmetingen niet van, maar als dat samen 15KW is vind ik dat veel.

48KW ketel hebben wij op kantoor hangen als backup voor de slootwater warmtepomp. Verwarmt dan over 2 vleugels 3 verdiepingen (500m2 vloerverwarming)

[ Voor 3% gewijzigd door _JGC_ op 20-12-2023 09:17 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-11 23:22
Dat hoge vermogen wordt inderdaad vrijwel alleen gebruikt voor warm water bedrijf. De Xtreme 36 is een prima keus en vermogen zat. Voordeel is inderdaad dat de Xtreme verder terug moduleert dan de HRE, 3.6kW geloof ik, daardoor draait de ketel straks op een mooi laag pitje zonder te pendelen.

• wilalexa
Dank voor alle reacties. Ik had vrij snel een alternatief gekozen. En inderdaad zoals gemeld door Stokertje en _JGC_ vanwege de brede modulatie range.
Pagina: 1