Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-05 11:36

Fab1Man

Live life to the fullest

Topicstarter
Voor onze aanstaande woning ben ik aan het kijken naar nieuwe zonnepanelen. Ik heb tot nu toe 2 offertes op weten te vragen en ik ben benieuwd of ik qua prijs/installatie goed zit of dat er nog andere inzichten zijn. Momenteel heb ik ook een SolarEdge systeem.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4FjhfpwATdCeorRMvajFSlEDyU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JEFH7INmbPPvsx16XIz02YPM.png?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5xxWMR5Te9lF9oO1hNoGZJNimo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZFmOMJTrie0Pn1ruh0jR4qRz.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPBTCfD48FCWUIas7ot70-9eoBs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/q3zPiLjiHVxm3atl7pXvl6T4.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Hellingsgraad: 43 graden.
Dak: 6m breed bij 7,5m diep (schatting).
Uitbouw: 4,10m diep bij 7,7m breed (buitenmaat).
Schaduw
Zou er weinig moeten zijn aangezien er geen hoge bomen voor staan. Er staat wel een woning voor, maar ik schat dat de afstand ver genoeg is.
Jaarverbruik
Eigen verbruik (ivm elektrisch auto hoger) momenteel is 9.000 kWh. Netto op de meter doen we momenteel 6.500 kWh omdat we nu ook al zonnepanelen hebben in onze huidige woning.

Huidig systeem: 15 zonnepanelen van 320Wp (4.800 Wp) systeem met SolarEdge omvormer, levert gemiddeld per jaar een goede 4.500 kWh op.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Wordt een 3-fase 25A aansluiting.
Budget en doel
Om en nabij de 10.000 euro. Doel is om zoveel mogelijk klimaatneutraal te gaan zitten, dus hoe meer panelen hoe beter.
Wie gaat het project uitvoeren
Laten doen, dit zou eventueel ook kunnen via de elektricien die al het een en ander gaat doen zoals de meterkast.
Bijhouden van data
Uitlezen P1 poort en dan met Home Assistant
Reeds verkregen offertes
Offerte 1: 365Zon
- Type panelen: weet ik momenteel nog niet (definitieve offerte komt nog), 435Wp
- Omvormer: SolarEdge
- Vermogen: 9.135 Wp / 8.466 kWh
- Prijs: 10.200 euro (1,12 euro/Wp)

- Omvormer: Enphase
- Vermogen: 9.135 Wp / 8.466 kWh
- Prijs: 10.600 euro (1,16 euro/Wp)
Hierbij werd wel vermeld dat het SolarEdge systeem iets beter is voorbereid op de toekomst voor bijv. accu en dat zou bij Enphase iets lastiger zijn.

Offerte 2: Zonneplan
- Type panelen: DMEGC DM410M10-54HBB, 410Wp
- Omvormer: Zonneplan One
- Vermogen: 8.610 Wp / 8.037 kWh
- Prijs: 8.879 euro (1,03 euro/Wp)

Offerte 3: Hoppenbrouwers
- Type panelen: Jinko Solar JKM435N-54HL4R-B, 435Wp
- Omvormer: Huawei SUN2000-8KTL-M1
- Vermogen: 9.135 Wp / 7.288 kWh
- Prijs: 7.899 euro (0,86 euro/Wp)
Ik vind de verwachte opbrengst wel laag, legplan is ook wel apart, want daar waar een ieder uitkomt op 2 rijen van 4 panelen op de uitbouw, komen zij met 3 rijen van 4 panelen.

Offerte 3: Solar Panel Solutions
- Type panelen: Jinko Solar, 435Wp
- Omvormer: 21x Enphase IQ8MC
- Vermogen: 9.135 Wp / n.n.b
- Prijs: 9000 euro (0,99 euro/Wp)
Regio
Noord-Brabant, in de buurt van Eindhoven

[ Voor 67% gewijzigd door Fab1Man op 22-12-2023 22:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:36
Details over het bestaande systeem zijn echt nodig… panelen, ligging, omvormer vermogen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:23

ewf

Bijzonder die prijzen...

Prijzen van panelen zijn nu erg laag bv. Jinko Solar 435Wp Zwart N Type zonnepaneel € 85,00,
dat geeft 21* 85 = € 1785,-.

Omvormer gewoon een serie model maar wel hybride (voor accu later) GoodWe 8K-BT AC gekoppeld
€ 1.299,00

Voor bevestiging schuin pannendak, Allislide schuindak set 20 zonnepanelen portret
€ 838,00.

Dat geeft samen € 3922,- Dan heb je nog aardig wat over voor montage en aanleg bij de door jou genoemde bedragen.

Ref. prijzen van het internet oa zonnigewinkel punt nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Topicstarter
Ronald schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:26:
Details over het bestaande systeem zijn echt nodig… panelen, ligging, omvormer vermogen
Het betreft een compleet andere woning waar nu nog geen panelen op liggen, dus mijn huidige woning lijkt me dan niet helemaal van toepassing toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:36
@Fab1Man okay dan niet - beetje overbodige / verwarrende info in je TS dan.

Ik denk dat de beste keuze zonneplan is. Hun omvormers zijn als het goed is accu voorbereid (huawei)

@ewf als je prijzen gaat noemen, doe het dan goed. Legmateriaal is 1155 voor legplan in foto bij die winkel. Vervolgens vergeet je een half duizendje aan materialen te rekenen.

Ik klik dus €5k bij elkaar… en regel daar maar een installateur bij.
Solar bouwmarkt kost dat minimaal €1700.

Maar dan moet je wel de spullen ook daar halen. Loopt ook richting de €5k

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewf

ewf

Ronald schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:12:

Solar bouwmarkt kost dat minimaal €1700.

Maar dan moet je wel de spullen ook daar halen. Loopt ook richting de €5k
Maar €5k is toch wat anders dan TS noemde, dat het niet compleet was weet ik maar €9k en€10k vind ik toch wel te gortig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:00
Dat Enphase minder voorbereid zou zijn voor een accu is kul. Sterker, die verkopen ze nu al en kunnen prima slim gekoppeld worden.

Maar in deze situatie wil je niet extra betalen voor micro omvormers, nergens voor nodig.

Ik zou nog wel wat meer offertes opvragen, er is vast een partij die 430wp panelen kan leveren met een enkele omvormer voor een prijs van <1€/Wp.

Wat ik ook nog even zou uitzoeken is het gewicht dat je uitbouw mag dragen. Want er komt behoorlijk wat op te liggen volgens je plan, maar ik vraag me af of je constructie daar geschikt voor is.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Topicstarter
RobbieB schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:40:
Dat Enphase minder voorbereid zou zijn voor een accu is kul. Sterker, die verkopen ze nu al en kunnen prima slim gekoppeld worden.

Maar in deze situatie wil je niet extra betalen voor micro omvormers, nergens voor nodig.

Ik zou nog wel wat meer offertes opvragen, er is vast een partij die 430wp panelen kan leveren met een enkele omvormer voor een prijs van <1€/Wp.

Wat ik ook nog even zou uitzoeken is het gewicht dat je uitbouw mag dragen. Want er komt behoorlijk wat op te liggen volgens je plan, maar ik vraag me af of je constructie daar geschikt voor is.
Ik heb het even bij de architect gevraagd of hij daar reeds rekening mee gehouden heeft en anders de constructie iets aan te passen hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-05 00:08
Fab1Man schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:45:
[...]

Ik heb het even bij de architect gevraagd of hij daar reeds rekening mee gehouden heeft en anders de constructie iets aan te passen hiervoor.
Als je nieuw gaat bouwen zou ik kijken of je een schuin pannendak met kleine helling kunt laten bouwen. Geen idee wat het verschil is in bouwkosten, maar je hebt geen plat dak dat onderhoud nodig heeft en je kan veel makkelijker je panelen kwijt zonder (duurdere) plat dak opstelling. Eigenlijk bouw je dan een zonneschans, maar dan vast aan het huis.
Vraag ook eens een lokale zonnepaneleninstallateur die al lang bestaat om een offerte, niet alleen de grote landelijke jongens die hun dure salesorganisatie nu draaiend moeten houden.

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Topicstarter
cryforhelp schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:09:
[...]

Als je nieuw gaat bouwen zou ik kijken of je een schuin pannendak met kleine helling kunt laten bouwen. Geen idee wat het verschil is in bouwkosten, maar je hebt geen plat dak dat onderhoud nodig heeft en je kan veel makkelijker je panelen kwijt zonder (duurdere) plat dak opstelling. Eigenlijk bouw je dan een zonneschans, maar dan vast aan het huis.
Vraag ook eens een lokale zonnepaneleninstallateur die al lang bestaat om een offerte, niet alleen de grote landelijke jongens die hun dure salesorganisatie nu draaiend moeten houden.
Dat gaat 'm helaas niet meer worden. Vandaag is de vergunning voor het deel bijkeuken verleend, dus om dat weer helemaal om te gooien wordt wat veel van het goede, wel een leuke suggestie :P.

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 19:20

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Ben momenteel ook bezig met zonnepanelen en heb uiteindelijk 5 offertes aangevraagd. In eerste instantie ook 2, maar daar zat zoveel verschil tussen dat ik nog breder ben gaan kijken. Gaat bij mij om 36 panelen, maar mijn prijzen liggen tussen de 1,12 en 0,58 euro per wp (met weinig verschil in materiaal tussen de offertes). Dak situatie redelijk vergelijkbaar, pannendak, 1 vlak bij mij, weinig schaduw. Dus op prijsgebied raad ik je aan momenteel breder te gaan kijken, veel bedrijven hebben veel voorraad en een teruglopende planning (doorlooptijd zat vaak op 3 weken). Een van de goedkopere offertes zat in de buurt van Eindhoven kwa leverancier, dus kan je die wel doorsturen als je wilt.

[ Voor 6% gewijzigd door Koetjeboe op 21-12-2023 07:52 ]

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:20
0,58 per wp is wel een knaller hoor. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Topicstarter
Ik heb nog wat offertes erbij gezet en ik zit nog op een aantal te wachten. Ik begin toch wat lichte voorkeur te krijgen voor Enphase, maar dat is ook mede omdat ik wellicht in de toekomst op de garage cq nog te maken overkapping panelen wil leggen en die krijgen geheid te maken met schaduw van de nabij gelegen woning.

Bijna allemaal gaan ze daarbij uit van 2 rijen van 4 panelen op de uitbouw. Ik heb nu ook een offerte die even 3 rijen van 4 panelen heeft uitgetekend. Mocht dit passen dan graag natuurlijk, maar daar heb ik wel wat twijfels bij, ook omdat de buren 2 rijen hebben. Hoeveel rijen passen er realistisch op een diepte van 4,1m (totaal dak uitbouw)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-05 00:08
Fab1Man schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 22:36:
Ik heb nog wat offertes erbij gezet en ik zit nog op een aantal te wachten. Ik begin toch wat lichte voorkeur te krijgen voor Enphase, maar dat is ook mede omdat ik wellicht in de toekomst op de garage cq nog te maken overkapping panelen wil leggen en die krijgen geheid te maken met schaduw van de nabij gelegen woning.

Bijna allemaal gaan ze daarbij uit van 2 rijen van 4 panelen op de uitbouw. Ik heb nu ook een offerte die even 3 rijen van 4 panelen heeft uitgetekend. Mocht dit passen dan graag natuurlijk, maar daar heb ik wel wat twijfels bij, ook omdat de buren 2 rijen hebben. Hoeveel rijen passen er realistisch op een diepte van 4,1m (totaal dak uitbouw)?
Een paneel is 1,05-1,13 meter breed. Je wil een beetje tussenruimte zodat ze elkaar niet te veel schaduw geven. Dus als je 4 meter bruikbare oppervlakte hebt kun je daar wel 3 rijen kwijt. De tussenafstand is misschien iets kleiner dan ideaal, maar genereert wel meer dan minder panelen zouden doen.

In de praktijk verlies je altijd wat ruimte door de dakrand. Dus redelijke kans dat het niet past.
alsnog niemand het heeft gezegd, zorg voor een dakdoorvoer en een leiding richting de omvormer of meterkast als je aan het verbouwen bent.

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Topicstarter
De offertes die ik tot nu toe krijg omtrent Enphase gaan allemaal uit van de IQ8MC micro-omvormer. Nu heb ik ook iemand gesproken die zegt dat de MC versie aftopt op 330Wp en dat panelen van 410Wp of 435Wp dan weinig verschil gaan maken. Tevens had diegene het over de HC versie die tot 384Wp gaat. Wat is dan wijsheid qua zonnepanelen cq micro-omvormer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewf

ewf

Gewoon de beste panelen nemen met een string omvormer, laagste kosten en snellere ROI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven4474
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:58
Ik zou ook gewoon een goedkope string omvormer nemen. Het enige voordeel van Enphase in jouw situatie is de monitoring per paneel naar mijn idee, dat zou voor mij de paar duizend euros aan meerprijs niet waard zijn. Eventuele extra panelen kan je altijd nog op Enphase micro omvormers doen natuurlijk. Enphase zal inderdaad meer last hebben van aftopping, neemt niet weg dat een hoger Wp zonnepaneel nog steeds wel een hogere opbrengst zal halen. Volgens mij staat er in het Enphase topic een calculator die je kan gebruiken om de juiste micro omvormer van Enphase te kiezen in jouw situatie.
Pagina: 1