Aardlekschakelaar klapt 1-2 keer per dag eruit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacemuffin
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-11-2024
Sinds afgelopen week klapt de aardlekschakelaar er steeds één keer uit tussen 18:00 en 20:00 uur of in de nacht tussen 02:00 en 07:00. Dit gebeurt zonder dat de groepen er uit springen. Ik ben echt een leek wat elektriciteit betreft, maar volgens meneer Google is een lekstroom meestal de oorzaak?

Voordat ik een elektricien inschakel zou ik graag de oorzaak of in ieder geval de groep waar de lekstroom zich bevindt willen vinden. Helaas raken mijn ideeën op.

Situatie:
Ik heb een huis uit 2002 met zonnepanelen, stadsverwarming en een groepenkast met 2 aardlekschakelaars met elk 4 groepen. De bovenste aardlekschakelaar klapt er elke dag dus sindskort één of twee keer per dag uit.

Op de bijbehorende groepzijn de volgende apparaten aangesloten:

Groep 1: Zonnepanelen met omvormer en twee extra groepen achter de omvormer waar een wasmachine aan gekoppeld zit.

Groep 2: Een deel van de keuken (koelkast verlichting en paar stopcontacten), mechanische ventilatie van het huis, buitenverlichting en schuur.

Groep 3: Oven/magnetron.

Groep 4: De gehele bovenverdieping (slaapkamer, badkamer en twee werkkamers met elk een computer).

Dit is wat ik tot nu toe gedaan heb:

-Alle groepen uitgezet en één voor één weer aangezet. Dit lukt altijd zonder problemen. Totdat de ALS er de volgende dag weer uit klapt.

-Alle mogelijke apparaten en stekkers van die groepen losgekoppeld en een hele dag uitgelaten. Behalve dingen die ik niet kan loskoppelen zoals bvb de buitenlampen en de zonnepanelen (die het normaal doen en bediend worden met een lichtschakelaar). De ALS klapte er helaas gewoon weer uit de volgende dag.

-De koelkasten heb ik op de groepen van de andere aardlekschakelaar gezet en die werken normaal.

-Vervolgens alle apparaten, snoeren en contactdozen in de schuur gecontroleerd op vocht of vuil, maar niks gevonden.

Overbelasting zou ik denk ik kunnen uitsluiten, gezien we al een jaar dezelfde apparaten gebruiken?

Het feit dat de ALS er maar 1 of 2x per dag uit klapt maakt het elimineren toch wel erg lastig. Zeker omdat alle groepen nadat de ALS eruit klapt gewoon normaal lijken te werken.

Nu is mijn vraag of iemand nog een idee heeft wat ik nog kan proberen?

Het enige wat ik me nog kan bedenken is een probleem met de buitenverlichting, maar als ik deze aanzet werkt hij gewoon naar behoren. Het lijkt mij ook dat als daar lekstroom vandaan komt door vocht de ALS er constant uit moet klappen (of is dat verkeerd gedacht)?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-05 19:46
Nummer 1 verdachte bij een elektricien in deze tijd van het jaar is de tulinverlichting, stopcontacten buiten etc. Het is nu erg vochtig en dat kan het probleem veroorzaken.
Ben er zelf achter gekomen door een buitenstopcontact open te maken die niet helemaal meer waterdicht bleek. Mocht je nog een keer de elektra gaan herzien dan deze achter een aardlekautomaat zetten. Sowieso buitenverlichting niet combineren op dezelfde groep als vriezer of koelkast. Ik zou dus nog even goed naar groep 2 kijken (buitenverlichting).

Andere verdachte is een lasdoos die eventueel gebruikt is bij de zonnepanelen om kabels te lassen/bundelen. Idealiter gebruikt men een gietmof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:15
Weet je zeker dat groep 1 (nog steeds) achter deze aardlekschakelaar zit? In PV-verdelers zitten ook vaak aardlekautomaten en het is dan gebruikelijk om de groep in de hoofdverdeler aan te passen zodat deze niet meer achter de aardlekschakelaar is aangesloten.

Als groep 1 inderdaad achter deze aardlekschakelaar zit zou je deze ook eens een dag kunnen uitschakelen om te testen? De zonnepanelen zullen toch niet veel doen eind december en je kunt vast wel een dag zonder wasmachine.

Mijn eerste gok zou de buitenverlichting op groep 2 zijn.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat de automaten er niet uit klappen klopt. Aardlekschakelaars en de automaten hebben andere functies. Eerste zijn voor lekstroom idnerdaad, 2e voor overbelasting. Het is dus inderdaad een lekstroom.

Wat je nog zou kunnen doen is in dat tijdsbestek een tijd een enkele groep uit laten en kijken of de aardlek erin blijft. Zeker groep 1 en 3 zou je mee kunnen beginnen.

Maar sommige zaken hebben wel wat meer kans op lekstromen dan anders. Zoals @Mad_Manic al zegt, groepen die naar buiten gaan. Maar ook zaken met verwarmingselementen. Maar zeker ook PV!

PV de aardlek laten delen met gebruikersgroepen wordt dan ook vaak afgeraden. Eigenlijk zoals @Xander ook zegt alleen zijn er veel PV boeren die het te veel werk vinden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:46
Groepen een voor een dag afschakelen.
Als die dag de aardlek schakelaar er niet uitspringt weet je in welke groep het zit.
Zou beginnen met die groep waar de buitenverlichting op zit.

Daarna hetzelfde doen met de aangesloten apparatuur van die groep om de boosdoener te vinden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20-05 13:17
Een pv systeem geeft vooral met dit weer redelijk wat lekstroom. Probeer eens de omvormer een dag uit te schakelen en kijk of het probleem blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:46
TS zegt dat het voornamelijk 's avonds en 's nachts gebeurt dus dat het PV systeem de boosdoener is, wordt dan erg onwaarschijnlijk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-05 15:02
Buitengroepen zoals zonnepanelen, tuin, schuur altijd achter een andere aardlek doen.

Maar vermoed dat de zonnepanelen de dader is, je kan het testen door de omvormergroep één dag uitlaten of dan het probleem voorbij is.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-05 08:29
Ik had laatst hetzelfde, totdat op een gegeven moment een hele groep uitviel. Bleek een defecte zekeringautomaat van die groep te zijn. Als je groepenkast van 2002 is, zou het zo maar eens een automaat kunnen zijn die aan het overlijden is.
Ik zou idd zoals Ben(v) aangeeft de groepen stuk voor stuk uitschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Laatst online: 21-05 13:29
Spacemuffin schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:31:

Behalve dingen die ik niet kan loskoppelen zoals bvb de buitenlampen en de zonnepanelen (die het normaal doen en bediend worden met een lichtschakelaar). De ALS klapte er helaas gewoon weer uit de volgende dag.
Wat bedoel je met 'bediend worden met een lichtschakelaar'?

Wat je nog kunt doen is deze twee groepen een beide los van elkaar een dag uitzetten om te kijken of het dan ook weer gebeurt. Op basis daarvan kun je weer wat specifieker zoeken. Het eerste waar ik aan moest denken is het in- en uitschakelen van de omvormer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spacemuffin
  • Laatst online: 08-11-2024
Bedankt voor alle reacties!

Even een kleine update.

Groep 1 (zonnepanelen) heeft nu 24 uur aangestaan en geen problemen gegenereerd. Dus ik denk dat we die uit kunnen sluiten.

Op jullie aanraden toch ook maar even naar de buitenlampen gekeken. En jawel, op de chip van één van de buitenlampen was condens, roest en aanslag te vinden (zie foto). Ik denk dat dit het probleem is geweest.

Voor de zekerheid ga ik alsnog alle groepen even af op eventuele andere problemen. Dus dat wordt elke 24 uur even een nieuwe groep inschakelen terwijl de rest uitgeschakeld is.

Thanks voor alle hulp!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hu16MNgxY883qQRifVPSFfSpZNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5LBGeKBBegzwhncLBKhlLV0h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIRcb7TK9mqPVsXLH0zQe4l0yBs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ETY3xSAVzLRtE8JrMu07YXM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:09
Spacemuffin schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:18:
Bedankt voor alle reacties!

Even een kleine update.

Groep 1 (zonnepanelen) heeft nu 24 uur aangestaan en geen problemen gegenereerd. Dus ik denk dat we die uit kunnen sluiten.

Op jullie aanraden toch ook maar even naar de buitenlampen gekeken. En jawel, op de chip van één van de buitenlampen was condens, roest en aanslag te vinden (zie foto). Ik denk dat dit het probleem is geweest.

Voor de zekerheid ga ik alsnog alle groepen even af op eventuele andere problemen. Dus dat wordt elke 24 uur even een nieuwe groep inschakelen terwijl de rest uitgeschakeld is.

Thanks voor alle hulp!
De print zelf is zelden het probleem. Er wordt alleen 230Volt, fase en nul op aangesloten samen met schakeldraad van de lamp. Eender tussen welke van de drie draden een lekstroom ontstaat, zal de aardlekschakelaar nooit uitschakelen. Voldoende lekstroom tussen fase en nul zou de zekering kunnen laten uitschakelen, maar niet de aardlekschakelaar (tenzij er gecombineerde zekering/als gebruikt is).
Zou eerder kijken of er elders in de lamp vocht op de draden komt. De corrosie geeft aan dat er vocht in zit dus smoking gun is er al.
Pagina: 1