PIR-sensor voor stopcontact (230V)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jacksons
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07-11 13:34
Mijn vraag
Ik ben opzoek naar een PIR-sensor die ik of in een stopcontact kan stoppen of kan vervangen bij mijn stopcontact.

Liefst communiceren d.m.v. Zigbee maar WiFi mag ook.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Home Assistant op RPI4 inclusief zigbee dongle.

Alle reacties

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Jacksons schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:56:
Mijn vraag
Ik ben opzoek naar een PIR-sensor die ik of in een stopcontact kan stoppen
Moet het een sensor zijn die je direct in je stopcontact als unit steekt? Dat er dus vanuit je stopcontact een PIR koekeloert? Of mag het ook een sensor zijn die vast gevoed wordt (bijvoorbeeld via USB, of direct 230V via een snoer?
of kan vervangen bij mijn stopcontact.
Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt.
Liefst communiceren d.m.v. Zigbee maar WiFi mag ook.
Er bestaan veel inbouwsensoren op netspanning (voorbeeldje) maar die schakelen zelfstandig en hebben geen terugkoppeling naar HA.

Is een sensor op batterijen echt geen optie? Die gaan in het algemeen erg lang mee op een setje batterijen (meerdere jaren is mijn ervaring met PIR's van Hue/Aqara/Sonoff/IKEA) en zijn er in 100 verschillende soorten met Zigbee.

ik ken geen producten met de combinatie PIR + Zigbee + netvoeding. Wel mmwave/presence + Zigbee + netvoeding, zoals deze TuYa.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Jacksons
Gizz schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:22:
[...]

Moet het een sensor zijn die je direct in je stopcontact als unit steekt? Dat er dus vanuit je stopcontact een PIR koekeloert? Of mag het ook een sensor zijn die vast gevoed wordt (bijvoorbeeld via USB, of direct 230V via een snoer?

[...]

Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt.

[...]

Er bestaan veel inbouwsensoren op netspanning (voorbeeldje) maar die schakelen zelfstandig en hebben geen terugkoppeling naar HA.

Is een sensor op batterijen echt geen optie? Die gaan in het algemeen erg lang mee op een setje batterijen (meerdere jaren is mijn ervaring met PIR's van Hue/Aqara/Sonoff/IKEA) en zijn er in 100 verschillende soorten met Zigbee.

ik ken geen producten met de combinatie PIR + Zigbee + netvoeding. Wel mmwave/presence + Zigbee + netvoeding, zoals deze TuYa.
Je zit inderdaad goed.
“ik ken geen producten met de combinatie PIR + Zigbee + netvoeding.”

Dit zoek ik dus.. ik heb boven mijn keuken een stopcontact zitten voor de afzuigkap alleen die gebruik ik niet vanwege ingebouwde afzuiging bij de inductie kookplaat.

Ik zou graag de verlichting (hue) willen koppelen aan de bewegingsmelder en dan is dat gelijk een mooie plek + handige oplossing om het lelijke stopcontact weg te krijgen!

Hetgeen wat jij aangeeft, zal deze passen en de inbouwdoos dekkend maken?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:50

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
je hebt nu ook Zigbee Human Presence sensoren die je voedt via USB. Dus niet in één maar wel netjes daar te plaatsen. En vraag me af hoe veel een 'alles in één' het echt minder lelijk maakt...

Of deze werken met Hue durf ik dan weer niet te zeggen.

• Jacksons
Nieuw idee:
https://www.elektramat.nl...d-1-1m-creme-wit-a-17180/

Dit gebruiken i.c.m. een shelly https://www.hornbach.de/p...ome-by-hornbach/10474709/

De inschakeling van shelly uitlezen en die dan koppelen aan mijn hue sensor d.m.v. HA.

Mis ik nog wat of zou het goed moeten gaan?