Upgrade game PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TcR74
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07-11-2024
Hallo,

Ik gebruik als meer dan 5 jaar mijn huidige game PC:

Ik gebruik nu:
moederbord van MSI B150M Bazooka met Intel I5 processor, 6e generatie.
SSD schijf met windows 10
videokaart van MSI (2GB) 750 Ti
power unit van 600 watt merk Ewent

Nu wil ik mijn systeem upgraden:

Dit systeem heb ik bijna al bij elkaar en ligt hier in onderdelen (van betrouwbare verkoper van MP):
Asus Sabertooth Z170 mark1 met Inter Core I7 processor 6e gen.
CPU cooler van Coolermaster Hyper TX3 Evo
power: CX500M van Corsair

[b]Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Vraag : Ik zoek dus nog een geschikte M.2 Sata express, hiervoor zit een slot op het moederbord. Daar wil ik windows op draaien en dan de spellen installeren op extra SSD, is dit een goede optie?

Daarnaast zoek ik nog een geschikte videokaart. Men geeft voor Cities:Skylines 2 aan een Nvidia GeForce GTX 970 (4 GB). Die zijn ook wel via MP te koop zag ik. Of hebben jullie een betere optie. budget ca. 250 euro.

[b]Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Nee

[b]Ga je overklokken? Nee
[i]Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen? standaard instellingen is oke

Hopelijk is dit duidelijk genoeg geformuleerd. ben nieuw op dit forum namelijk.

Hoor graag.

Bij voorbaat dank.

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:39

br00ky

Moderator Harde Waren
Eerlijk, ik snap je upgrade pad niet helemaal. Je gaat van een 6e gen i5 naar een 6e gen i7 inclusief moederbord. Ik neem aan dat je niet al te veel hebt betaald? Elke AMD processor van daarna gaat daar beter presteren.

• TcR74
Upgrade was me puur om over te stappen van i5 naar i7. Moederbord heb ik er bij gekregen, dus niet te veel betaald

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:39

br00ky

Moderator Harde Waren
Tja, ook met een i7 uit die generatie loop je snel tegen beperkingen aan. Uit een upgrade van een 8 jaar oude i5 naar i7 haal je nu niet zo heel veel extra's meer. Daarnaast is die ook niet native compatible met Windows 11.

Een AMD 3600x of 5600 is sneller en wel compatibel.

Afijn, nu zou ik als GPU een niet al te krachtige kopen want je loopt al snel tegen een CPU bottleneck aan. Een 970 is dan de onderkant. Die zou ik sowieso overslaan, dus kom je uit bij 1070/1080/2060/2070 achtige kaarten.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:29
Ik zou die i7 weer proberen door te verkopen ofzo voor wat je ervoor hebt betaald. De snelste 6e generatie i7 of de langzaamste i5 van dat jaar is 1 pot nat qua gaming performance. Ik ben zelf afgelopen jaar van mijn i7 6700K afgestapt.

Ik zou inderdaad iets van een oudere R5 zoeken of een uitvoering: Intel Core i3-12100F Boxed ofzo met het goedkoopste compatiebele moederbord dat je kunt vinden.

970 zou ik niet aan beginnen inderdaad. Je bent dan beperkt tot 720p low. YouTube: Cities Skylines 2 - PC - Core i7 2600 - GTX 970 - 16gb DDR3 bovendien geef je aan een budget van 250 euro te hebben.

200 euro: uitvoering: Powercolor Fighter AMD Radeon RX 6600 8GB GDDR6
Die is oneindig veel sneller dan de 970 -> YouTube: RX 6600 vs GTX 970 -- i5-13500 -- 15 Games Test
50 euro: uitvoering: Lexar NM620 1TB

En dan nog wat zien te vinden op de rest.
Ik zou al dat intel spul tweedehands verkopen en het snelste DDR4 RAM dat je nu hebt meenemen en dan bijvoorbeeld zoiets:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 82,90€ 82,90
1MoederbordenASRock A520M-HVS€ 58,-€ 58,-
Totaal€ 140,90

Als je die 750Ti ook nog voor 20 euro ofzo kunt slijten kun je de voeding upgraden: uitvoering: be quiet! Pure Power 11 400W

[ Voor 39% gewijzigd door youridv1 op 19-12-2023 23:17 ]

• TcR74
Hartelijk dank voor alle info en voorstellen! heeft me heel wat wijzer gemaakt en behoed voor valkuilen.
Ik ga mijn upgrade herzien obv hiervan.
Mag ik aannemen dat alle onderdelen zoals in de laatste post genoemd allemaal goed met elkaar samen werken?
Welke CPU cooler adviseer je?

Verwijderd

De SATA express poorten op dat moederbord moet je maar even vergeten. Die standaard is dood en wat je daar tweede hands voor kan krijgen is het geld niet waard. Gelukkig heb je een m.2 slot met M Key, dus de NVMe SSD gaat werken. Als je die i& al hebt kan je die gebruiken voor een kleine winst.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:29
TcR74 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:30:
Hartelijk dank voor alle info en voorstellen! heeft me heel wat wijzer gemaakt en behoed voor valkuilen.
Ik ga mijn upgrade herzien obv hiervan.
Mag ik aannemen dat alle onderdelen zoals in de laatste post genoemd allemaal goed met elkaar samen werken?
Ja dat klopt. In CPU heavy games die met name 1-3 cores zwaar belasten kan het zijn dat de RX 6600 iets te snel is voor de R5, maar in 99% van de games matchet dit systeem perfect.
Welke CPU cooler adviseer je?
uitvoering: DeepCool AG400
Pagina: 1