Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis 81
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-06 15:47
Sinds vandaag is de weergave van de app Google Maps op mijn tablet veranderd. Ik was (zowel in landscape als in portrait positie) een horizontaal splitscreen gewend, maar dit is plotseling veranderd in een onhandig verticaal splitscreen (zie afbeeldingen). Ook is het vrijwel onmogelijk om een route in te vullen, want de van/naar zoekbalken zijn ook niet meer fatsoenlijk in beeld te krijgen. Wanneer ik alle updates van Google Maps verwijder is alles weer ouderwets, maar zodra de meest recente update weer geïnstalleerd wordt, is het vervelende verticale splitscreen weer terug.

Ik gebruik een Samsung Galaxy Tab S5e met Android 11. De geïnstalleerde versie van Google Maps is 11.109.0101, uitgebracht op 8 december 2023. Het probleem speelt bij mij op de tablet echter pas sinds vandaag (19 dec). Op mijn Samsung Galaxy S23 smartphone heb ik het probleem niet.

Ik heb online gezocht of het splitscreen aan te passen is, maar heb geen oplossing gevonden. In de Play Store zie ik een verdwaalde klacht over de nieuwe plek, maar ik krijg (op basis van het aantal klachten) niet de indruk dat er enorm veel mensen last van hebben.

Weet een forumbezoeker wellicht wat de oplossing is? Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDLF7sfkQ1LWqPMf94J9KNM7Bfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mYbmaObMa3To4MXdwo34YhDF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZ8U5JtM5RdkgiddauBRkKokm1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wezqivgykJIO9OSYcDtXWyIE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Nelis 81 op 19-12-2023 21:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:43
Je zou in de app zelf naar de instellingen kunnen gaan of daar een setting aan te passen is?

Andere oplossing, sluit de app eerst, ga dan naar de instellingen van de tablet, naar apps, en zoek de Google Maps app op.
Klik vervolgens op opslag en dan kun je zowel gegevens wissen als cache legen.
Nadat je dat gedaan hebt, start de app op en kijk wat het gedrag is?

Gaat het nog fout, wis dan nogmaals de opslag als hierboven, maar verwijder 9ok de app, en probeer het dan nogmaals?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis 81
Dank voor de reactie. In de instellingen binnen de Google Maps app zelf valt er niks aan te passen, tenminste ik kan het niet vinden. Ook heb ik het splitscreen proberen te verplaatsen met allerlei veegbewegingen (een of meer vingers) maar dan gebeurt er niks.

Wanneer ik (zoals je voorstelt) alle gegevens/de cache wis, is het probleem tot mijn verbazing één keertje opgelost. Als ik daarna de app weer afsluit en opnieuw start is het verticale splitscreen weer terug 🙈. Dit gebeurt na meerdere pogingen, inclusief reboots. Ook een verse installatie lost het niet op helaas.

In de Google Play Store schrijft een reviewer die het probleem ook heeft dat hij Google benaderd heeft voor hulp. Men had hem toen geadviseerd de update te verwijderen en niet meer te installeren. Een bijzondere oplossing voor zo'n populaire app als Google Maps en zo'n groot bedrijf als Google wat mij betreft. Ook ik heb het probleem inmiddels aan Google voorgelegd en ben benieuwd naar de reactie die ik zal krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Nelis 81 op 20-12-2023 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis 81
Een deel van de inhoudelijke reactie van Google (via AI lijkt het), de rest van de tekst was grotendeels nutteloos standaardgeklets:

Hier volgen enkele opties die u kunt verkennen om het horizontale gesplitste scherm en de zoekbalken terug te krijgen:

1. Meld het probleem aan Google:
Dit is de beste manier om de situatie onder hun aandacht te brengen en toekomstige updates te beïnvloeden. U kunt het probleem melden via de feedbackfunctie van de Google Maps-app:
Open Google Maps en tik op uw profielfoto (rechtsboven).
Kies Help en feedback > Feedback sturen
Beschrijf het probleem gedetailleerd en vermeld het verticale gesplitste scherm, de zichtbaarheid van de zoekbalk en de versie van de update (11.109.0101).
Je kunt ook screenshots of opnamen bijvoegen om het probleem te illustreren.

2. De update is tijdelijk uitgeschakeld:
Hoewel dit niet ideaal is, voorkomt u hiermee dat de app automatisch wordt geüpdatet naar de problematische versie. Houd er echter rekening mee dat u in toekomstige updates mogelijk bugfixes en beveiligingsverbeteringen misloopt. Ga hiervoor als volgt te werk:
Open de Google Play Store-app.
Zoek naar Google Maps.
Tik op de drie stippen in de rechterbovenhoek en kies Updates verwijderen.
U kunt automatische updates later desgewenst weer inschakelen.

U kunt via de website ook rechtstreeks feedback naar het team van Google Maps sturen.

Optie 1 vond ik een bijzondere, ik heb het probleem immers bij Google Maps gemeld. Heb hetzelfde verhaal daarom nog maar een keer ingestuurd via de feedback optie.

Optie 2 is hetzelfde als het antwoord dat een andere reviewer uit de Play Store al eens kreeg, namelijk 'dan update je de app maar niet'.

Ik wacht maar weer af of mijn nieuwe feedback poging meer zal opleveren, maar van bovenstaande werd ik niet zo vrolijk...