Boordcomputer stadsbus/touringcar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11-11 15:54

GwnLars_

In GoT we trust.

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben een aantal jaren geleden al gestart met dit projectje, is nooit verder van de grond gekomen. Nu we allemaal richting het einde van onze opleiding zitten en vrijwel iedereen een geldig roze papiertje heeft willen we het nu echt van de grond laten komen:

Ik ben met een aantal vrienden, die ook al sinds kleinsafaan geobsedeerd zijn met OV, Infrastructuur, noem maar op ( B) ) een projectje begonnen om van hobby beroep te maken. Dat beroep heet buschauffeur parttime bij een eigen onderneming. Deze onderneming zou hoofdzakelijk treinvervangendvervoer (als dat geregeld kan worden), onderaannemer voor vervoerders, touringcarverhuur en maatwerk gaan rijden. Klein bedrijfje in beginsel met 1 á 2 tweedehands stads- of streekbussen, maar met ruimte voor groei.

"Maar wat hebben bussen en computers met elkaar te maken?" :9
Nou, dat valt nog best "tegen". Alle voertuigen met de mogelijkheid tot inchecken met je ov-chipkaart, en tegenwoordig zelfs betaalpas hebben een boordcomputer aan boord, hoewel wij niet met de ov-chipkaart gaan werken. (TVV heeft paaltjes buiten staan, als onderaannemer handheldapparaten.) Is het van belang dat wij een boordcomputer hebben, voor onder andere de connectie met het voertuig, updates, GPS-informatie en bediening van lichtkranten.

Dit alles zou niet teveel resources moeten trekken, ik verwacht dan ook de meeste kosten in de vormfactor en niche-producten zoals kleine touchscreens.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 600 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
neen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Minimaal een dual core en 4gb RAM, maar gezien de huidige prijzen van RAM en de hoeveelheid die soms wordt opgeslokt lijkt me 8gb RAM geen slechte keuze. Aan opslag is een 250GB staafje voldoende, linux based.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk nee, voorkeur ligt bij Mini-ITX.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Connectie moet mogelijk zijn "met de wal" via 4G/5G en een VPN
- Power draw niet hoger dan 24V wegens boordnetomvormer
- Betrouwbaar
- Mogelijkheid tot communicatie "met de wal" via VoIP/andere
- Relatief makkelijk vervangbare onderdelen
- Twee monitoraansluitingen (bestuurder + reizigers)
- RS232 connector/mogelijkheid tot (adapter) i.v.m. lichtkranten
- Mini-ITX; beperkte inbouwmogelijkheden

Ga je overklokken?
Behalve de turbo's, nee ;)

Wat verwacht je van ons?[i]
Een kwalitatief goede lijst waarmee ik vooruit kan, desnoods met enige aanpassingen.
Het hoeft absoluut niet perfect, ik vind het al een mooi gebaar dat jullie de tijd nemen mijn wirwar aan woorden door te lezen en daarbij een plaatje te vormen :)

Wat heb ik zelf allemaal samengesteld:

wenslijst: Busvervoer

Voorbeelden van wagentypes waar het ongeveer allemaal in moet komen:
https://www.womy.com/used-buses/lions-city-a78-2008/

https://www.womy.com/used-buses/ambassador-sb200-/

Mochten jullie nog vragen hebben hoor ik het graag O+

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:31
Als je wil dat dit ook moet kunnen rijden zul je wellicht in een andere categorie dan zelfbouw moeten zoeken.
De omgeving is niet vriendelijk. Trillingen, temperatuur bijv. koud in de winter -10, warm in de zomer +40 en bijhorende condens. En je hebt hier mee te maken terwijl je systeem aan moet zijn. Niet alleen transport.

Van je gekozen moederbord de Asrock N100DC-ITX kan ik geen temperatuurspecificaties vinden.
Zit die heatsink vast genoeg voor een paar goeie kuilen in de weg?
Blijft de power connector dan ook goed contact maken? Of reboot je systeem dan?
Moet er misschien raid storage in? Want ik vermoed dat als mensen niet kunnen inchecken dat je geld misloopt?

Je zult denk ik meer in de richting moeten zoeken naar robuuste industriële computers als je verwacht dat dit meerjarig betrouwbaar blijft werken.
Bijvoorbeeld box pc's van ibase
Direct 24V in is fijn :) Je kunt die dan ook bestellen met Windows LTSC (5jaar updates).

Als dat budgetwise niet lukt probeer te overwegen of iets geschikt voor mobiliteit dan wel past, een laptop? Een Intel NUC zou misschien ook nog wel kunnen als het niet permanent gemonteerd zit, die zitten vrij goed in elkaar, maar die hebben een ventilator wat weer een risico is.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 20-12-2023 08:04 . Reden: het heet nu ltsc ]

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:03
Die lichtkranten werken sowieso niet op RS232, ben even de naam kwijt maar IBIS werkt met een bus (no pun intended) systeem

er is een reden dat de computers in een bus die reizigersinformatie/routing/lichtkranten doen meer heatsink dan PC zijn, en op de PCBs conformal coating hebben, en overal schokdempers hebben, ondanks dat het allemaal solid state is, de bende trilt alsnog uit elkaar na verloop van tijd. denk dat zo’n ITX gebakje het geen jaar volhoudt

[ Voor 58% gewijzigd door SampleUser op 20-12-2023 08:09 ]

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Topicstarter
jeroen3 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:59:
Als je wil dat dit ook moet kunnen rijden zul je wellicht in een andere categorie dan zelfbouw moeten zoeken.
De omgeving is niet vriendelijk. Trillingen, temperatuur bijv. koud in de winter -10, warm in de zomer +40 en bijhorende condens. En je hebt hier mee te maken terwijl je systeem aan moet zijn. Niet alleen transport.

Van je gekozen moederbord de Asrock N100DC-ITX kan ik geen temperatuurspecificaties vinden.
Zit die heatsink vast genoeg voor een paar goeie kuilen in de weg?
Blijft de power connector dan ook goed contact maken? Of reboot je systeem dan?
Moet er misschien raid storage in? Want ik vermoed dat als mensen niet kunnen inchecken dat je geld misloopt?

Je zult denk ik meer in de richting moeten zoeken naar robuuste industriële computers als je verwacht dat dit meerjarig betrouwbaar blijft werken.
Bijvoorbeeld box pc's van ibase
Direct 24V in is fijn :) Je kunt die dan ook bestellen met Windows LTSC (5jaar updates).

Als dat budgetwise niet lukt probeer te overwegen of iets geschikt voor mobiliteit dan wel past, een laptop? Een Intel NUC zou misschien ook nog wel kunnen als het niet permanent gemonteerd zit, die zitten vrij goed in elkaar, maar die hebben een ventilator wat weer een risico is.
Dankjewel! Wat betreft het inchecken: handheldapparaten, kaartverkoop doen we hoogstwaarschijnlijk met bonnenboekjes. Een industriële pc had ik naar gekeken, maar prijstechnisch bleek dat zover ik kon zien niet haalbaar, ik ga voor de zekerheid nog eens kijken met jouw link :)

Intel NUC, zou een essential (zonder ventilator) voldoen? Ik denk dat dat inderdaad wel wat vaster zit en wat langer meegaat. Anders zouden rubberen trillingsdempers een idee kunnen zijn denk ik zo.
Power connector, een hele goede. Ik vrees dat dat een 3d printje met "haakjes" wordt of iets van tape.. Die moeten we inderdaad even goed bekijken.

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Topicstarter
SampleUser schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:04:
Die lichtkranten werken sowieso niet op RS232, ben even de naam kwijt maar IBIS werkt met een bus (no pun intended) systeem

er is een reden dat de computers in een bus die reizigersinformatie/routing/lichtkranten doen meer heatsink dan PC zijn, en op de PCBs conformal coating hebben, en overal schokdempers hebben, ondanks dat het allemaal solid state is, de bende trilt alsnog uit elkaar na verloop van tijd. denk dat zo’n ITX gebakje het geen jaar volhoudt
Je hebt gelijk, RS485 geloof ik of iets anders zoals jij vermeld. Ik heb hier een display liggen met een SCSI-achtige connector maar dat is propietary.
Heb nog contacten die iets regelmatiger met dit soort lichtkranten werken, ik ga daar eens informeren denk ik. Mijn kennis reikt niet zó ver.

Wat betreft industrial pc: goede, ik ga eens kijken voor zo'n blok heatsink met pc :P

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Topicstarter
Voor de categorie rugged mini pc's kom ik op dit:

https://www.asus.com/disp...-kits/asus-nuc-13-rugged/

Wat betreft een laptop, dat is helaas niet haalbaar. Die trilt nog harder uit elkaar denk ik :9

• jeroen3
Vraag anders eens wat op bij hps. Dit soort pc’s hoeven niet onmogelijk duur te zijn. En kunnen gewoon met rs-485 komen, heb je daar ook geen converter meer voor nodig.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-11 21:54

Thomg

Aww yiss

Al overwogen om een POC te doen met een Raspberry Pi en als dit in een goede staat is over te stappen naar een industriele variant?

• jeroen3
Ter vergelijk, pas nog zo'n AGS100 met E3950 en 8GB ram en 128GB TLC incl Windows 10 IoT gekocht voor 829 excl.

Schermen zijn wel schofterig duur bv: 24" industrial touch panel was meer dan 1500 euro.

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Topicstarter
Thomg schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:34:
Al overwogen om een POC te doen met een Raspberry Pi en als dit in een goede staat is over te stappen naar een industriele variant?
Gaan we sowieso doen, we waren een aantal jaar geleden al zo ver dat we begonnen waren met een gedeelte van de software schrijven en die te testen met een RPI 4B

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Topicstarter
jeroen3 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:52:
Ter vergelijk, pas nog zo'n AGS100 met E3950 en 8GB ram en 128GB TLC incl Windows 10 IoT gekocht voor 829 excl.

Schermen zijn wel schofterig duur bv: 24" industrial touch panel was meer dan 1500 euro.
Dankjewel! Is zo te zien leuk spul en voldoende qua specs :)
Schermen lossen we denk ik op met een simpel touchscreentje van IIyama of een ander merk, de kleinere touchscreens met iets van een universele connector zijn, los van industrieel of niet, inderdaad behoorlijk aan de prijs.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:42

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Beckhoff heeft ook leuke pc's maar duur.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1