Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben een aantal jaren geleden al gestart met dit projectje, is nooit verder van de grond gekomen. Nu we allemaal richting het einde van onze opleiding zitten en vrijwel iedereen een geldig roze papiertje heeft willen we het nu echt van de grond laten komen:
Ik ben met een aantal vrienden, die ook al sinds kleinsafaan geobsedeerd zijn met OV, Infrastructuur, noem maar op (
) een projectje begonnen om van hobby beroep te maken. Dat beroep heet buschauffeur parttime bij een eigen onderneming. Deze onderneming zou hoofdzakelijk treinvervangendvervoer (als dat geregeld kan worden), onderaannemer voor vervoerders, touringcarverhuur en maatwerk gaan rijden. Klein bedrijfje in beginsel met 1 á 2 tweedehands stads- of streekbussen, maar met ruimte voor groei.
"Maar wat hebben bussen en computers met elkaar te maken?"
Nou, dat valt nog best "tegen". Alle voertuigen met de mogelijkheid tot inchecken met je ov-chipkaart, en tegenwoordig zelfs betaalpas hebben een boordcomputer aan boord, hoewel wij niet met de ov-chipkaart gaan werken. (TVV heeft paaltjes buiten staan, als onderaannemer handheldapparaten.) Is het van belang dat wij een boordcomputer hebben, voor onder andere de connectie met het voertuig, updates, GPS-informatie en bediening van lichtkranten.
Dit alles zou niet teveel resources moeten trekken, ik verwacht dan ook de meeste kosten in de vormfactor en niche-producten zoals kleine touchscreens.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 600 euro
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
neen
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Minimaal een dual core en 4gb RAM, maar gezien de huidige prijzen van RAM en de hoeveelheid die soms wordt opgeslokt lijkt me 8gb RAM geen slechte keuze. Aan opslag is een 250GB staafje voldoende, linux based.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk nee, voorkeur ligt bij Mini-ITX.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Connectie moet mogelijk zijn "met de wal" via 4G/5G en een VPN
- Power draw niet hoger dan 24V wegens boordnetomvormer
- Betrouwbaar
- Mogelijkheid tot communicatie "met de wal" via VoIP/andere
- Relatief makkelijk vervangbare onderdelen
- Twee monitoraansluitingen (bestuurder + reizigers)
- RS232 connector/mogelijkheid tot (adapter) i.v.m. lichtkranten
- Mini-ITX; beperkte inbouwmogelijkheden
Ga je overklokken?
Behalve de turbo's, nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Een kwalitatief goede lijst waarmee ik vooruit kan, desnoods met enige aanpassingen.
Het hoeft absoluut niet perfect, ik vind het al een mooi gebaar dat jullie de tijd nemen mijn wirwar aan woorden door te lezen en daarbij een plaatje te vormen
Wat heb ik zelf allemaal samengesteld:
wenslijst: Busvervoer
Voorbeelden van wagentypes waar het ongeveer allemaal in moet komen:
https://www.womy.com/used-buses/lions-city-a78-2008/
https://www.womy.com/used-buses/ambassador-sb200-/
Mochten jullie nog vragen hebben hoor ik het graag
Ik ben een aantal jaren geleden al gestart met dit projectje, is nooit verder van de grond gekomen. Nu we allemaal richting het einde van onze opleiding zitten en vrijwel iedereen een geldig roze papiertje heeft willen we het nu echt van de grond laten komen:
Ik ben met een aantal vrienden, die ook al sinds kleinsafaan geobsedeerd zijn met OV, Infrastructuur, noem maar op (
"Maar wat hebben bussen en computers met elkaar te maken?"
Nou, dat valt nog best "tegen". Alle voertuigen met de mogelijkheid tot inchecken met je ov-chipkaart, en tegenwoordig zelfs betaalpas hebben een boordcomputer aan boord, hoewel wij niet met de ov-chipkaart gaan werken. (TVV heeft paaltjes buiten staan, als onderaannemer handheldapparaten.) Is het van belang dat wij een boordcomputer hebben, voor onder andere de connectie met het voertuig, updates, GPS-informatie en bediening van lichtkranten.
Dit alles zou niet teveel resources moeten trekken, ik verwacht dan ook de meeste kosten in de vormfactor en niche-producten zoals kleine touchscreens.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 600 euro
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
neen
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Minimaal een dual core en 4gb RAM, maar gezien de huidige prijzen van RAM en de hoeveelheid die soms wordt opgeslokt lijkt me 8gb RAM geen slechte keuze. Aan opslag is een 250GB staafje voldoende, linux based.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk nee, voorkeur ligt bij Mini-ITX.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Connectie moet mogelijk zijn "met de wal" via 4G/5G en een VPN
- Power draw niet hoger dan 24V wegens boordnetomvormer
- Betrouwbaar
- Mogelijkheid tot communicatie "met de wal" via VoIP/andere
- Relatief makkelijk vervangbare onderdelen
- Twee monitoraansluitingen (bestuurder + reizigers)
- RS232 connector/mogelijkheid tot (adapter) i.v.m. lichtkranten
- Mini-ITX; beperkte inbouwmogelijkheden
Ga je overklokken?
Behalve de turbo's, nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Een kwalitatief goede lijst waarmee ik vooruit kan, desnoods met enige aanpassingen.
Het hoeft absoluut niet perfect, ik vind het al een mooi gebaar dat jullie de tijd nemen mijn wirwar aan woorden door te lezen en daarbij een plaatje te vormen
Wat heb ik zelf allemaal samengesteld:
wenslijst: Busvervoer
Voorbeelden van wagentypes waar het ongeveer allemaal in moet komen:
https://www.womy.com/used-buses/lions-city-a78-2008/
https://www.womy.com/used-buses/ambassador-sb200-/
Mochten jullie nog vragen hebben hoor ik het graag
Ik wil tüteren, tüteren grote blij.