Vocht/schimmel bestrijden enkelsteens muur garage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kusters07
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 04-09-2024
Ik wil binnenkort beginnen aan het isoleren van onze garage die enkelsteens is. Dit wil ik van binnenuit gaan doen middels voorzetwandjes. Echter aan één kant van de garage komt tot een hoogte van ca. 70 cm vocht/schimmel door (zie foto). Dit komt omdat het huis/tuin van de buren een stuk hoger ligt.

Nu is het haast onmogelijk om dit euvel van de buitenkant aan te pakken. Dus nu rest mij de vraag hoe ik dit het beste kan oplossen van binnenuit? Voordat ik de voorzetwandjes tegen de muur aan ga plaatsen. Ik neem aan dat na de klus goede ventilatie van de garage ook van groot belang is..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kmt69yMQdthagiUcDWJKpwUJ--0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/snTcYBDYtjQfPilODX6ILiIH.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 04:20
Wat maakt het onmogelijk om dit aan de buitenkant aan te pakken? Als ik dit zie lijkt het vooral drijfnat. Beetje ventilatie gaat dat natuurlijk niet oplossen. Stond hier wat tegenaan of is dit echt gewoon hoe het is? Een waterkering tussen de muur en tuinaarde van de buren lijkt me hier toch de enige echt fatsoenlijke oplossing.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-04 22:15

bonzz.netninja

Niente baffi

Makkelijk schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:51:
Wat maakt het onmogelijk om dit aan de buitenkant aan te pakken? Als ik dit zie lijkt het vooral drijfnat. Beetje ventilatie gaat dat natuurlijk niet oplossen. Stond hier wat tegenaan of is dit echt gewoon hoe het is? Een waterkering tussen de muur en tuinaarde van de buren lijkt me hier toch de enige echt fatsoenlijke oplossing.
Ja ik zie eigenlijk ook niet hoe je dit anders dan aan de buitenkant kan gaan oplossen. Het lijkt echt doorgeslagen vocht, en veel en lang. Dat ga je met ventilatie niet eruit krijgen maar ik denk bij de bron.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:30
Inderdaad.. Dit ziet er zo nat uit dat je dit nooit weggeventileerd krijgt, dat lukt namelijk nu al niet. En dat wordt zeker niet beter als je gaat isoleren van binnenuit..

Enige juiste oplossing is hier inderdaad met de buren gaan praten en het probleem vanaf hun kant aan te pakken. Ik zou daar eerst mee beginnen, want zodra je toch gaat isoleren heb je geen idee meer wat er gebeurt (je ziet dan niets meer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:47
Dat lijkt mij ook doorgeslagen vocht.. Als je dat gaat isoleren zonder de oorzaak weg te nemen heb je kans dat het gaat schimmelen en stinken omdat er dan helemaal geen ventilatie meer is.

Zoals @Makkelijk al aangeeft: waterkering in overleg met de buren en dan de muur goed laten drogen voordat je het isoleert. Met een natte winter zal dat drogen niet snel gaan, wellicht is het pas ergens in het voorjaar voldoende droog.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

• Kusters07
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 04-09-2024
Ja, hier was ik ook al bang voor.. achter de muur zit gewoon grond. Onze garage ligt onder het tuinniveau van de buren. Nu met het koude, vochtige weer is het een stuk erger dan normaal.
Echter hebben we vanaf dit jaar even geen ventilatie in de garage door aan de buitenkant gestuct te hebben en er zit nu ook een dichte garagepoort in. Dit ventilatieprobleem zou ik gaan aanpakken bij het isoleren van de garage.
Dan zal ik toch met de buren moeten gaan babbelen vrees ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-04 22:18
De buren zullen dan de grond weg moeten graven. Grote kans dat ze daar niet zo'n zin in hebben.

De enige optie die je dan nog hebt is een "ouderwetse" spouwmuur metselen denk ik. Waarbij je voor goede ventilatie in de spouw zorgt.

Euhm... \n ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:30
Kusters07 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:13:
Ja, hier was ik ook al bang voor.. achter de muur zit gewoon grond. Onze garage ligt onder het tuinniveau van de buren. Nu met het koude, vochtige weer is het een stuk erger dan normaal.
Echter hebben we vanaf dit jaar even geen ventilatie in de garage door aan de buitenkant gestuct te hebben en er zit nu ook een dichte garagepoort in. Dit ventilatieprobleem zou ik gaan aanpakken bij het isoleren van de garage.
Dan zal ik toch met de buren moeten gaan babbelen vrees ik
Hou er rekening mee dat het extreem vochtig kan worden (en al je spullen gaan ongetwijfeld roesten).. Ik zou echt gaan ventileren als ik jou was, dit kan onmogelijk drogen op het moment.. Ik zie ook wat hout op je foto, dat gaat binnen no-time uitzetten in deze condities.. Als er nu allemaal rommel staat wat weg kan is dat geen issue, maar als dat niet zo is zou ik je spullen tijdelijk verplaatsen naar een betere plek zodat alles nog netjes blijft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:10
Nickname55 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:25:
De buren zullen dan de grond weg moeten graven. Grote kans dat ze daar niet zo'n zin in hebben.

De enige optie die je dan nog hebt is een "ouderwetse" spouwmuur metselen denk ik. Waarbij je voor goede ventilatie in de spouw zorgt.
Tja, ik denk dat de buren niet heel veel keus hebben. Dit brengt schade toe aan de muur van TS en TS mag toch eisen dat hij er bij kan om dit aan de buitenkant fatsoenlijk op te lossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:02

JME

zeg maar Jamie

Ik zou eerst eens vragen, eisen is tien stappen verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 04:20
Als er nu van alle kanten stucwerk op de garage zit maar er nergens ventilatieroosters zijn begrijp ik in elk geval wel wat het probleem heeft verergerd. Als je een paar cm van de garage in de tuin van de buren volgestort krijgt met zand en grind i.p.v. tuinaarde kom je een stuk verder. Daarna zul je een spouw moeten maken met goede ventilatielatten en voldoende open voegen of wellicht nog iets lompere ventilatie.

Praat vooral met je buren, je zou er inderdaad gewoon bij moeten mogen. Alternatieven zijn er ook niet echt.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Pagina: 1