Lus in waterleiding extra koppelingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassque
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-04 17:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-2vWJMJ4M6r2JuX-WGeJhh1LkhY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v0UXixUBUWDGpzc233Wu0dbq.jpg?f=fotoalbum_largeMijn vraag:
Casco badkamer in nieuwbouw is opgeleverd met een lus waar een paar koppelingen zijn. Mijn installateur zegt: dat is ws een lek geweest en hebben ze op deze manier opgelost maar dat kan zo niet. Teveel verbindingen in de lus en dat kan gevolgen hebben voor de druk.
Zouden jullie kunnen meekijken,kan dit echt kwaad? Er was een eigen huis expert mee
nij oplevering, die heeft er niks van gezegd.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18-08 20:37
Wat een beunhazen... Foutje kan gebeuren, je hebt tegenwoordig gewoon schuifkoppelingen voor pex buis. Dit zou ik niet accepteren.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vassque
Wat denk jij dat er kan gebeuren als dit zo blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18-08 20:37
Vassque schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:10:
Wat denk jij dat er kan gebeuren als dit zo blijft?
2 extra koppelingen die kunnen lekken, en een krappe bocht. Ik denk dat het wel goed blijft gaan zo hoor. Maar toch zou ik vragen het met een koppeling op te lossen. Al gaat dat nu waarschijnlijk niet meer...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:57

ericplan

5180 Wp PV

Nieuwe buis trekken? Dat is toch het concept van een mantelbuis?

[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 19-12-2023 17:17 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-08 22:19

klown

geek

Ik zou een stukje meer uitkappen en een recht stukje buis ertussen zetten. Dan ben je met 2 koppelingen klaar en staat er niet allemaal onbedoelde spanning op wat je met een bocht wel hebt. Het zal nu wel waterdicht zijn, maar ik zou er niet gerust op zijn als dit onder mn tegelvloer zou zitten. Dit kan nu nog makkelijk beter.

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:59

DukeBox

loves wheat smoothies

Wat zit er achter? Als het bijv. alleen je toilet is dan zou ik er niet zoveel werk van maken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 19:38
ericplan schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:16:
Nieuwe buis trekken? Dat is toch het concept van een mantelbuis?
Er zit een geribbelde slang omheen. Maar daar trek je niet zomaar ff een andere waterleiding in. Daar is die geribbelde slang ook niet voor bedoeld.

Euhm... \n ...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als die dikke buizen erboven extreem lelijk gelegde vloerverwarming is is dit sowieso een overtreding van het bouwbesluit. Een waterleiding mag niet door een vloer met vloerverwarming lopen i.v.m. legionellarisico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:41
pagani schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:47:
Als die dikke buizen erboven extreem lelijk gelegde vloerverwarming is is dit sowieso een overtreding van het bouwbesluit. Een waterleiding mag niet door een vloer met vloerverwarming lopen i.v.m. legionellarisico.
Vloerverwarming ligt boven op isolatie zo te zien. Waterleiding lijkt dan gewoon in het betondek te liggen en niet in de smeervloer.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Gdzr schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:56:
[...]

Vloerverwarming ligt boven op isolatie zo te zien. Waterleiding lijkt dan gewoon in het betondek te liggen en niet in de smeervloer.
Ik betwijfel of die centimeter daarvoor afdoende is, zou ik even het bouwbesluit erbij moeten pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassque
Op deze plek komt een wastafelmeubel te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Is er nu ook een stukje wapening van de betonvloer vrij komen te liggen of lijkt dat zo ? (rechts van de bovenste koppeling op de foto)

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassque
Goed gezien, ik denk dat dat idd bewapening is. Kan morgen wel betere foto’s maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Vassque schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:43:
Op deze plek komt een wastafelmeubel te staan.
Dat maakt weinig uit. Als je waterleiding continu netjes door je vloerverwarming rond de 35 graden wordt gehouden heb je een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassque
Het is een laag temperatuur vloer die max op 25’ kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
het was mooier als ze het iets verder open gewerkt hadden en de mooie slinger niet hadden toegepast.. maar de koppelingen blijf je dan houden..

404 Signature not found

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:30
Waarom die derde koppeling. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:57

ericplan

5180 Wp PV

Als die leiding de muur ingaat, dan zou ik dat stukje (ongeveer 1 meter) uithakken en opnieuw leggen. Dan kan je het af met één koppeling en alles strak.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:26
Vassque schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:43:
Het is een laag temperatuur vloer die max op 25’ kan.
Dan nog is de afstand tussen drinkwater leiding en VV leiding te kort en niet acceptabel ivm legionella richtlijnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Or4wwXAQg2sqNFLuAPIOjp4LdtY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6eXfjnwEr33UbVGnFhDBrpUe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vassque
Heb nog wat foto’s gemaakt. De afstand tussen de vloerverwarming en de blauwe ribbelbuis is ong 9cm. Er ligt idd een stukje bewapening naast, en nog een foto van de muur. Daar zie ik ook een koppeling (weet niet of dat dezelfde leiding is).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3Y9OgssFASPjyA1fna1kNkETqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y51xAQDk44EWZuf31hqNHOqZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7qyFdYWyJ4Qhk6ygFWAe95Wa0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZyOCUCcPYKSmTmfBrNw0lTsg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kh-dCe0iJ7te2_5YdgC0_A5L_Mw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BB0ARlpccjcGZ3dHww2hvNUn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:17
wat ook interessant is, gaan ze dat stuk EPS weer aanhalen ter isolatie of keilen ze dat hele gat vol met zandcement straks?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vassque
Als ze dat meteen gedaan hadden had ik nooit geweten hoe het daar lag in het cement… ;-) .
Ik ga een melding maken bij de bouwer.
Superbedankt zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassque
Het is esrgisteren netjes gemaakt, hoe; geen idee. Daar heb ik geen verslag van gekregen. Gat is iig netjes dicht en heb een stukje eps erbij dat kan er straks overheen. Dus kan drogen en de installateur kan er in januari mee aan de slag.
Blij dat ik er foto’s van heb als er in de toekomst problemen ontstaan dan valt dat onder de garantie. Neem aan dat de problemen àls ze ontstaan binnen 5-6 jaar ontstaan.

Over 15 dagen komt de installateur. Gelukkig is dit geen stukje waar op wordt gelopen (komt onder het badkamermeubel). Want die bak cement is dan nog niet droog natuurlijk…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Draakje5 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:46:
[...]

Dan nog is de afstand tussen drinkwater leiding en VV leiding te kort en niet acceptabel ivm legionella richtlijnen.

[Afbeelding]
Wat moet ik precies lezen in dat vel papier wat jouw punt ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Wolly schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:49:
[...]

Wat moet ik precies lezen in dat vel papier wat jouw punt ondersteunt?
Dat bij een aanvoer van 30gr , ruimte temp van 22 boven en onder vloer ( ontwerp temp badkamer is denk is sowieso 22gr TO) de afstand 10cm moet zijn tussen vloerverwarming en waterleiding. Komop, dat begrijp je best wel ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 23-12-2023 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Draakje5 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:49:
[...]

Dat bij een aanvoer van 30gr , ruimte temp van 22 boven en onder vloer ( ontwerp temp badkamer is denk is sowieso 22gr TO) de afstand 10cm moet zijn tussen vloerverwarming en waterleiding. Komop, dat begrijp je best wel ;-)
Dat begrijp ik, maar het gaat in dit topic om een waterleiding die onder een stuk isolatie ligt.

Jouw A4´tje gaat over minimum afstanden in de vloer zonder tussenisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Wolly schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:52:
[...]

Dat begrijp ik, maar het gaat in dit topic om een waterleiding die onder een stuk isolatie ligt.

Jouw A4´tje gaat over minimum afstanden in de vloer zonder tussenisolatie.
Dan moet die isolatie er nog wel netjes terug gelegd worden. In dat geval geldt deze tabel. Volgens mij alleen maar ongunstiger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XDcqs9jarLJePCSQDwo4peU0-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MCtBTCu7j0lSuYDZpg5UR0Fk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0O0AMibZwVAPoM6V8FewkWU60wU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9hAonvPzG8i0N7wgzWEszXiu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Draakje5 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:58:
[...]

Dan moet die isolatie er nog wel netjes terug gelegd worden. In dat geval geldt deze tabel. Volgens mij alleen maar ongunstiger.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kijk, zo helpen we elkaar d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-08 21:03
Vassque schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:26:
Het is esrgisteren netjes gemaakt, hoe; geen idee. Daar heb ik geen verslag van gekregen. Gat is iig netjes dicht en heb een stukje eps erbij dat kan er straks overheen. Dus kan drogen en de installateur kan er in januari mee aan de slag.
Blij dat ik er foto’s van heb als er in de toekomst problemen ontstaan dan valt dat onder de garantie. Neem aan dat de problemen àls ze ontstaan binnen 5-6 jaar ontstaan.

Over 15 dagen komt de installateur. Gelukkig is dit geen stukje waar op wordt gelopen (komt onder het badkamermeubel). Want die bak cement is dan nog niet droog natuurlijk…
Netjes dichtgemaakt, betekend waarschijnlijk.. Kwak kwak, cement erin en afstrijken. Tegen de tijd dat het gaat lekken is de aannemer allang pleite.

In de bouw is de kostendruk enorm en dergelijk herstel kost nu eenmaal bakken met geld. Dus normaliter hadden ze dit al afgedekt met cement en had je het nooit ontdekt.
Pagina: 1