Na de aankoop van ons huis zijn we nu op zoek naar mogelijkheden om zonnepanelen toe te voegen. We overwegen eerst het platte dak, gezien de eenvoud, en later, na de plaatsing van een dakkapel, ook het schuine dak./f/image/vLnVyUJf66Ubbf2FGXWqg3zO.png?f=fotoalbum_large)
Veel van onze buren hebben zonnepanelen op hun platte daken, allemaal gericht op het zuidwesten. Ik ga ervan uit dat hier goed over is nagedacht.
/f/image/XqhMjvYjgbyheYmx49V2OjX8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/fDffXxFh1zJmmpHhxHEPXqUd.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OgKAXda43fWDrSzU3Grg1JhR.png?f=fotoalbum_large)
Voor de panelen overweeg ik Jinko 435WP black N-paneel; ik kan er zo'n 15 (3x5) tot 20 (4x5) plaatsen, waarvan 15 stuks een goed begin lijken.
Op het gebeid van de omvormer komt Sunny designer met de https://www.sma-benelux.com/producten/sunny-tripower-80-100 @ 1550 euro; deze heeft geen voorbereiding voor een thuisaccu. De Growatt 7-10KW MOD modellen wel en die zijn iets goedkoper ~1000.
Monitoring via Home assistent zou wel wenselijk zijn. Ik moet nog goed uitzoeken hoe dat zit bij deze omvormers. Al ga ik er vanuit dat het tegenwoordig zonder al teveel gedoe kan.
Ik denk aan een Growatt 3-fase 7-10KW model. Ik overweeg ook of ik deze wil voorbereiden voor batterijen, gezien mijn positieve ervaring met een DIY lifepo4-batterij van 3.25 kW in mijn camper. Dit lijkt gunstig met het oog op de toekomstige veranderingen in de salderingsregeling.
Aangezien onze doelstelling is om volledig elektrisch te gaan i.c.m. een warmtepomp e.d., hebben we liever wat te veel zonne-energie dan te weinig.
Wat betreft het montagesysteem, ben ik nog op zoek naar een gangbaar model dat veel wordt gebruikt in deze omgeving. Alle suggesties zijn welkom.
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
/f/image/vLnVyUJf66Ubbf2FGXWqg3zO.png?f=fotoalbum_large)
Schaduw
gezien de situering is er voor zover bekend geen schaduwJaarverbruik
~1000Kwh ; dit zal meer worden omdat wij van het gas af willen in de toekomst.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25ABudget en doel
Geen direct budget. Ik zou het wel graag rond de 2-3k houden.Wie gaat het project uitvoeren
DIYBijhouden van data
Integratie in home assistant zou wel wenselijk zijnReeds verkregen offertes
nvtRegio
Noord-brabantVeel van onze buren hebben zonnepanelen op hun platte daken, allemaal gericht op het zuidwesten. Ik ga ervan uit dat hier goed over is nagedacht.
/f/image/XqhMjvYjgbyheYmx49V2OjX8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/fDffXxFh1zJmmpHhxHEPXqUd.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OgKAXda43fWDrSzU3Grg1JhR.png?f=fotoalbum_large)
Voor de panelen overweeg ik Jinko 435WP black N-paneel; ik kan er zo'n 15 (3x5) tot 20 (4x5) plaatsen, waarvan 15 stuks een goed begin lijken.
Op het gebeid van de omvormer komt Sunny designer met de https://www.sma-benelux.com/producten/sunny-tripower-80-100 @ 1550 euro; deze heeft geen voorbereiding voor een thuisaccu. De Growatt 7-10KW MOD modellen wel en die zijn iets goedkoper ~1000.
Monitoring via Home assistent zou wel wenselijk zijn. Ik moet nog goed uitzoeken hoe dat zit bij deze omvormers. Al ga ik er vanuit dat het tegenwoordig zonder al teveel gedoe kan.
Ik denk aan een Growatt 3-fase 7-10KW model. Ik overweeg ook of ik deze wil voorbereiden voor batterijen, gezien mijn positieve ervaring met een DIY lifepo4-batterij van 3.25 kW in mijn camper. Dit lijkt gunstig met het oog op de toekomstige veranderingen in de salderingsregeling.
Aangezien onze doelstelling is om volledig elektrisch te gaan i.c.m. een warmtepomp e.d., hebben we liever wat te veel zonne-energie dan te weinig.
Wat betreft het montagesysteem, ben ik nog op zoek naar een gangbaar model dat veel wordt gebruikt in deze omgeving. Alle suggesties zijn welkom.
[ Voor 8% gewijzigd door Spikeee op 19-12-2023 15:35 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/1QQRFzX6GHgW62diFCGMPMjD.png?f=user_large)
/f/image/zIf2vtIBf05YNugH68VyCO1W.png?f=fotoalbum_large)