Glasvezel Kastje -> Gigabit Switch -> Router/Modem MOGELIJK?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flygrizzle
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-12-2023
Mijn vraag:
...

Misschien niet wat recht voor z’n raap, maar een apart probleem zal ook een aparte oplossing nodig hebben!

Lang verhaal kort, ik heb in mijn 3-kamerappartement geen enkele wandcontactdoos met UTP mogelijkheid. Enkel een kastje voor glasvezel waar je het modem aan zou hangen en een coax-aansluiting in de meterkast.

Nou wil ik graag de modem/router in de kleine slaap/studeerkamer hebben, en vanuit daar 2 PC’s (bedraad) van netwerk voorzien, en in de woonkamer (aangrenzend) een TV en Ziggo NXT Mini (?) van netwerk voorzien.

Ik kon op niks anders komen dan de volgende setup, maar hij werkt vooralsnog niet, wellicht dat iemand me hier kan vertellen wat ik verkeerd doe;

Glasvezelkastje een UTP kabel in een Gigabit Swith (TP-Link), vanuit de TP-Link een UTP kabel door het huis (10 meter) naar de kleine kamer en daar de router.

Dit werkt absoluut niet en vraag ik me af of dat ligt aan de TP-Link of aan de Cat6 UTP kabels die ik daarvoor gebruik (ja ik weet het).

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

TP-Link Switch plus 2 UTP Cat6 kabels.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:33
Waar (of wie) is je provider in dit verhaal?

Je kan wel een glasvezel kastje hebben maar daar zal wel iemand signaal op moeten zetten welke je met een modem/router naar je netwerk moet omzetten

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Butz0rs
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:15
Ik vermoed ook dat er tussen het glasvezelkastje en de switch een router moet, zodat de switch weet waar de pakketjes heen moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je switch moet je ná je router aansluiten. Van het glasvezel-aansluitpunt moet je direct naar je router, je kunt daar maar één apparaat aan hangen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Kan je niet gewoon een UTP koppelstuk gebruiken?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Flygrizzle schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:11:
Nou wil ik graag de modem/router in de kleine slaap/studeerkamer hebben, en vanuit daar 2 PC’s (bedraad) van netwerk voorzien, en in de woonkamer (aangrenzend) een TV en Ziggo NXT Mini (?) van netwerk voorzien.
Waarom wil je dit? Waarom ga je niet met UTP naar je studeerkamer, en sluit daar je switch op aan? Die UTP-kabel heb je volgens je topicstart al liggen...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-07 17:20
Als er coax aansluitpunten in de kamers zitten kun je MoCa overwegen. Hoef je geen utp kabel te leggen.

Die switch moet NA de router wat al gezegd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flygrizzle
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-12-2023
@Question Mark

Er gaat sowieso een UTP kabel uit het glasvezelkastje de switch in. Zoals genoemd beide CAT6, 1 van 0.50m en 1 van 10m, als die van 0.50 het in de meterkast al niet doet, waarom zou die van 10m het wel doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Flygrizzle schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:26:
@Question Mark

Er gaat sowieso een UTP kabel uit het glasvezelkastje de switch in. Zoals genoemd beide CAT6, 1 van 0.50m en 1 van 10m, als die van 0.50 het in de meterkast al niet doet, waarom zou die van 10m het wel doen?
Glasvezelkastje -> Modem/Router -> Switch in studeerkamer

Als je vanaf je modem/router al geen signaal krijgt, dan wordt de vraag van @MarchelHoek belangrijk...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Flygrizzle Je modem/router (die in de slaapkamer wil) moet direct aan het glasvezel kastje hangen. Dus die 10 meter in het glasvezelkastje prikken, modem/router in de slaapkamer.
Zit het kabeltje vast aan het glasvezelkastje, dan een UTP koppelstukje gebruiken. Switch gaat niet werken VOOR het modem.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-07 12:38

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

CyBeR schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:22:
Je switch moet je ná je router aansluiten. Van het glasvezel-aansluitpunt moet je direct naar je router, je kunt daar maar één apparaat aan hangen.
Dit is het enige juiste antwoord. Plaats je modem/router, rechtsreeks aan je NTU (glasvezelkastje). Dan heb je daar waarschijnlijk een poort of 4. Daarvan laat je eentje naar je kleine kamer lopen met die 10 meter UTP.
Op die 10 meter kabel, sluit je in je kantoor/kleine kamer, je switch aan. Daarop de 2 PC's.
In je woonkamer, hang je dan je TV spullenboel rechtstreeks aan je router, of je trekt kabels vanaf je switch.

Op het moment van binnen komen van je glasvezel verbinding moet je router/modem nog signaal omzetten/authenticeren enzovoorts. Dus alles vóór je router/modem, zal niet gaan werken.

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01:59
Trucker Her schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:30:
[...]

Dit is het enige juiste antwoord.
Met nadruk "in deze situatie".

Om maar even bijdehand te doen, ik heb vaak zat meegemaakt dat er op de NTU toch eerst een switch moest, en daarna meerdere routers hoor. Zeker bij multi-ip/afnemers-op-1-lijn zakelijke diensten. Dat was zowel bij Tele2 en HeldenVanNu zo. Moest dan wel op de routers natuurlijk zelf de statische IP gegevens invullen, dus zeker niet voor een leek weggelegd.

[ Voor 18% gewijzigd door grasmanek94 op 20-12-2023 07:47 ]

Pagina: 1