Regio
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wGmwiKM9lFgPDNdlOZZsHXto.jpg?f=user_large)
Woning:
Dak ligt richt NW, en heeft helling van 27 gr
Boven de dakkapel is er 700x 240 cm ruimte (6 panelen)
Op dakkapel is er 450x 300 cm ruimte ( 4 panelen) --> kunnen ZW gelegd worden
Onder dakkapel is er 300x 700 cm ruimte ( 4 panelen) --> schaduw ?
Jaarverbruik
4600Kw
Meterkast:
fase 1 ( moet hoofdschakelaar bij)
Budget/ doel
rond de 6000, doel is uiteraard besparen en mogelijk in de toekomst een thuisbatterij, ondanks dat het dak niet optimaal ligt
Overig
Ik heb eerst diverse topics hier door gelezen. Video op YT bekeken voor meer uitleg, ik ben een leek op electra gebied.
offertes:
Ben ik aan het opvragen, volgt nog
Vragen
1) gevaarlijk topic...schaduw.. Op YT heb ik meerdere video's bekeken : micro and string inverters in the shade ( NRG solar), en andere. Hieruit blijkt dat schaduwwerking best meevalt op de nieuwe panelen. Op het eind mept hij ook met een bat op 2 panelen om schade te simuleren
2) Omvormer in huis: Growatt MIN 5000TL-XH, hoeveel geluid maakt zo'n omvormer ? Hij komt op zolder te hangen, op de overloop. Hier zit een slaapkamer gescheiden door een gipswand.
3) Wat ik begrijp is dat omvormers ongeveer 12 jaar meegaan en dan evt vervangen moeten worden. Dus zou ik voor een goede vergelijking met micro omvormers, 2x een omvormer moeten rekenen ( alleen wie weet hoe het er over 10 jaar uitziet)
4) Ik laat het installeren: ik neem aan dat de installateur op afstand mijn gegevens kan inzien ? ( en de app maker mijn data)
5) is er ook een mogelijkheid om te zien hoeveel er al in de wijk wordt terug geleverd, en dus hoeveel ruimte er nog is ( kans op uitval systeem)
Offerte:
Pas 1 binnen, rest volgt nog, maar wil ze op deze manier vergelijken